Help? Galop, sturen

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esmee2007
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-06-19

Help? Galop, sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 15:50

Mijn paard reageert heel slecht op 'sturen' in galop. Ik krijg haar gewoon niet op de hoefslag en een ronde volte. Hebben jullie hier tips voor?
Zou een ander bit helpen? Laat het me even weten aub!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Help? Galop, sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:53

Hoihoi! Sturen doe je niet op je bit. Dit gaat je dan ook niet helpen denk ik. Is het je eigen paard of rij je op de manege? En heb je les?

Veel paarden vinden het in het begin moeilijk om op de hoefslag te galopperen. De bochten zijn moeilijker voor ze qua balans. Ik zou persoonlijk beginnen met een grote volte, en op die volte gaan kijken of je die iets kan verkleinen en vergroten dmv je binnen en je buitenbeen.

Esmee2007
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 15:55

Renee_S schreef:
Hoihoi! Sturen doe je niet op je bit. Dit gaat je dan ook niet helpen denk ik. Is het je eigen paard of rij je op de manege? En heb je les?

Veel paarden vinden het in het begin moeilijk om op de hoefslag te galopperen. De bochten zijn moeilijker voor ze qua balans. Ik zou persoonlijk beginnen met een grote volte, en op die volte gaan kijken of je die iets kan verkleinen en vergroten dmv je binnen en je buitenbeen.


Ze is mijn eigen paard! En ja, ik heb wel les. Een grote volte lukt dus niet echt goed. En mijn binnenbeen aandrukken vind ik erg lastig.
Is het ook een kwestie van vaak galoperen zodat het beter word?

Cioccolato

Berichten: 6708
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Help? Galop, sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:56

Heb je een jong paard?

Esmee2007
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 15:58

Cioccolato schreef:
Heb je een jong paard?


Nee ze is al 11! Maar ze kende helemaal niks toen ze bij mij kwam, dus niet ingereden etc. Ze komt uit Ierland

Kabayo

Berichten: 14193
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Help? Galop, sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:01

Neem echt goed les. Het klinkt alsof je paard de galop moeilijk vind en dan naar binnen valt. En het is erg lastig om je dan via bokt te helpen

Cioccolato

Berichten: 6708
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Help? Galop, sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:05

Het kan meerdere oorzaken hebben.
De balans. Een onervaren paard heeft weinig balans. Heeft vaak de hals nog nodig om in balans te blijven, dus blijf van de mond af. Weinig kracht in galop is een veel voorkomend probleem bij onervaren paarden hoor, niks geks. Het fijnste werkt veel galoperen op een recht stuk. Bijvoorbeeld een bospad, om kracht te ontwikkelen.
Het is een kwestie van tijd.. Veel trainen, vooral in stap en draf. Hou de galop stukken kort. Galopeer aan bij A en wees alweer in draf bij C. Hoe langer, hoe moe'er het paard wordt, hoe moeilijker de galop wordt, hoe moeilijker het rijden wordt.

Ontwikkel dus in dat geval eerst de kracht, en dan komt het vanzelf. Als je paard sturen kent in stap en draf, kent die ook sturen in galop. Denk aan sturen met je been, hand/bit is een hulpmiddel. Kneveltrens kan nog wel eens fijn werken.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30284
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:17

Esmee2007 schreef:
Renee_S schreef:
Hoihoi! Sturen doe je niet op je bit. Dit gaat je dan ook niet helpen denk ik. Is het je eigen paard of rij je op de manege? En heb je les?

Veel paarden vinden het in het begin moeilijk om op de hoefslag te galopperen. De bochten zijn moeilijker voor ze qua balans. Ik zou persoonlijk beginnen met een grote volte, en op die volte gaan kijken of je die iets kan verkleinen en vergroten dmv je binnen en je buitenbeen.


Ze is mijn eigen paard! En ja, ik heb wel les. Een grote volte lukt dus niet echt goed. En mijn binnenbeen aandrukken vind ik erg lastig.
Is het ook een kwestie van vaak galoperen zodat het beter word?


Als ik het zo lees moeten jullie het nog samen leren - als jij niet goed kunt aangeven wat je wil, kun je ook niet van je paard verwachten dat ze je begrijpt. Lessen helpt. Misschien helpt het jou ook om bewust les te nemen op een ander paard dat alles al wel weet, zodat jij aan jouw hulpen kunt werken en kunt voelen wat de bedoeling is.

Isabel

Berichten: 2273
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Help? Galop, sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:22

Gaat het in draf wel goed op de volte? Anders eerst in draf wat oefenen met stelling, volte vergroten en verkleinen, zodat je paard meer balans krijgt. Dan wordt de galop vanzelf ook beter! Als je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden, zou ik lekker veel buiten galopperen.