13 jarig paard kopen

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:12

Ik heb op 11 jarige leeftijd een 12 jarige D pony gekocht. Ik ben nu (bijna) 18 jaar en hij 19. Ik pas nog prima op hem met mijn 1.75. En met deze pony heb ik veel overwonnen. Jong of oud er is altijd uitdaging!

Inmiddels heb ik ook een 4-jarige erbij en (zoals je ook al weet) kost dat gewoon veel geduld & tijd om een jong beestje op jou niveau te krijgen en lekker recreatief of wedstrijdgericht te rijden.

Dus paard of D-pony kan allebei! En de leeftijd is je eigen keus.

Have fun in ieder geval! Een paardje zoeken (en zeker je eerste) is erg leuk om te doen! *\o/*

anjali
Berichten: 15243
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:13

Ik denk dat je snel uit een pony zult groeien. Want nu gaat het nog omdat je heel slank bent. maar heb je zin om een jockeydieet te gaan volgen om op dit gewicht te blijven terwijl je nog in de groei bent?Overigens,13 is niet oud voor een paard.Belangrijker is of hij gezond is en het werk wat jij van hem wilt aankan.Natuurlijk kun je best nu een pony kopen,maar dan kan het dus zijn dat je er zou uitgroeien en er misschien weer een ander baasje voor moet zoeken?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 16:18

oke even helemaal niet op de pony's gefocussed maar even op het paard van 13, dit paard spreekt me in alles ontzettend aan, mooi aan de maat, goede bloedlijnen, veel potentie, leuke uitdaging, als er een klik is dus helemaal perfect, enige waar ik dus wel echt een beetje mee zit is toch echt de leeftijd, ik weet dat het niet oud is, maar wel dichterbij oud. Ik heb als plan om het paard gewoon te houden en ook mee te nemen als ik ga studeren. Maar het zou wel vervelend zijn als ik net op mezelf ga en druk ben met een studie en dan veel zorg en hoge rekeningen heb van een oud paard, wat vinden jullie?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:22

Faitherr schreef:
oke even helemaal niet op de pony's gefocussed maar even op het paard van 13, dit paard spreekt me in alles ontzettend aan, mooi aan de maat, goede bloedlijnen, veel potentie, leuke uitdaging, als er een klik is dus helemaal perfect, enige waar ik dus wel echt een beetje mee zit is toch echt de leeftijd, ik weet dat het niet oud is, maar wel dichterbij oud. Ik heb als plan om het paard gewoon te houden en ook mee te nemen als ik ga studeren. Maar het zou wel vervelend zijn als ik net op mezelf ga en druk ben met een studie en dan veel zorg en hoge rekeningen heb van een oud paard, wat vinden jullie?


Ik zou dan in jou geval de keus overwegen of je wel een paard aan moet schaffen. Of je paard nu 13 is of 6 je moet altijd rekenen of onverwachte kosten. Als je dit niet kunt zou ik er niet aan beginnen. Het is nou eenmaal een duur grapje zo af en toe.

Als je het druk gaat krijgen met je studie, hoeveel tijd besteed je dan aan je paard? Wie verzorgt hem etc. Heb je je hier wel goed in verdiept? En ja zoals ik nu lees dat je je paard mee wil nemen naar je opleiding zou ik een jongere nemen maar dat wil niet zeggen dat een 13 jarige niet geschikt zou kunnen zijn.

Anoniem

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:23

Ik zou voor een jonger en groter paard gaan

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:25

Faitherr schreef:
oke even helemaal niet op de pony's gefocussed maar even op het paard van 13, dit paard spreekt me in alles ontzettend aan, mooi aan de maat, goede bloedlijnen, veel potentie, leuke uitdaging, als er een klik is dus helemaal perfect, enige waar ik dus wel echt een beetje mee zit is toch echt de leeftijd, ik weet dat het niet oud is, maar wel dichterbij oud. Ik heb als plan om het paard gewoon te houden en ook mee te nemen als ik ga studeren. Maar het zou wel vervelend zijn als ik net op mezelf ga en druk ben met een studie en dan veel zorg en hoge rekeningen heb van een oud paard, wat vinden jullie?


Ik snap deze "bezorgdheid" maar eerlijk gezegd kan je niet van te voren zeggen hoe een paard zijn gezondheid in de toekomst eruit gaat zien. Dit kan ook met een 4-jarige gebeuren.

Zoals ik al schreef die van mij is nu 19 jaar en kern gezond. Maar dat kan morgen ook zomaar anders zijn (IK HOOP VAN NIET _O- ). 13-jaar is absoluut niet oud! Ik zou hem gewoon gaan bezichtigen en als de klik er is laten keuren. Zo weet je dat hij gewoon gezond is en niks lichamelijks mankeert.

Jong of oud het kan allemaal onverwachtse kosten bezorgen of helemaal niet. Je moet daar altijd op rekenen. Maar geef het een kans zou ik zeggen.

Heb je een foto van het paard? Ben wel erg nieuwsgierig O:).

Change3x

Berichten: 6605
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:25

Bij twijfel gewoon niet doen en opzoek gaan naar wat jongers.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:25

13 hoeft niet oude te zijn, dat verschilt per paard. Het is wel al eerder een senior waar je misschien rekening mee moet houden, maar op voorhand is dat niet te voorspellen. Je hebt met levende dieren te maken en je krijgt geen garanties. Het is afwachten wat de toekomst brengt, meer doen dan bij aankoop keuren kun je niet.
Een jong paard kan ook allerhande problemen krijgen (ziektes/blessures etc).

Als je echt de klik zou hebben met dat paard van 13 en het beantwoord aan wat je op dit moment graag wilt dan moet je de leeftijd voor lief nemen. Kan best zijn dat hij maar 2 jaar mee kan maar hij kan er misschien ook wel 10-15 nog mee...dat is iets wat niemand je kan vertellen en een risico dat je breid moet zijn te willen nemen. Als je een jong paard koopt is het verhaal hetzelfde, ook daar kan elk moment wat aan gaan mankeren en onkosten met zich meebrengen.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 16:29

xtessax83 schreef:
Faitherr schreef:
oke even helemaal niet op de pony's gefocussed maar even op het paard van 13, dit paard spreekt me in alles ontzettend aan, mooi aan de maat, goede bloedlijnen, veel potentie, leuke uitdaging, als er een klik is dus helemaal perfect, enige waar ik dus wel echt een beetje mee zit is toch echt de leeftijd, ik weet dat het niet oud is, maar wel dichterbij oud. Ik heb als plan om het paard gewoon te houden en ook mee te nemen als ik ga studeren. Maar het zou wel vervelend zijn als ik net op mezelf ga en druk ben met een studie en dan veel zorg en hoge rekeningen heb van een oud paard, wat vinden jullie?


Ik zou dan in jou geval de keus overwegen of je wel een paard aan moet schaffen. Of je paard nu 13 is of 6 je moet altijd rekenen of onverwachte kosten. Als je dit niet kunt zou ik er niet aan beginnen. Het is nou eenmaal een duur grapje zo af en toe.

Als je het druk gaat krijgen met je studie, hoeveel tijd besteed je dan aan je paard? Wie verzorgt hem etc. Heb je je hier wel goed in verdiept? En ja zoals ik nu lees dat je je paard mee wil nemen naar je opleiding zou ik een jongere nemen maar dat wil niet zeggen dat een 13 jarige niet geschikt zou kunnen zijn.


ik kan gerust vertellen dat we echt meer dan genoeg geld hebben, ik wil alleen zeggen dat als ik straks een studie doe, ik liever met een paard zit waarmee ik nog lekker door kan trainen (en natuurlijk komen hier ook onverwachtte kosten bij) dan dat ik met een oud paard zit waar ik niet 6 dagen in de week mee kan trainen en (meer waarschijnlijk) ook veel kosten aan heb

EAST

Berichten: 394
Geregistreerd: 03-06-16

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:32

Als je twijfelt zou ik lekker voor een jonkie gaan. Want ik snap je punt. Je eigen knopjes erop zetten! :o

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 16:35

EAST schreef:
Als je twijfelt zou ik lekker voor een jonkie gaan. Want ik snap je punt. Je eigen knopjes erop zetten! :o


maar moet ik deze van 13 dan gewoon voorbij laten gaan?

Ik ga denk ik gewoon bij zowel de pony als het paard kijken en als het nou goed klikt dan neem ik de leeftijd (of stokmaat) gewoon voor lief en als het niet klikt zoek ik gewoon lekker verder

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:35

Ik denk dat 6 dagen trainen voor ieder paard veel is, wel afhankelijk van hoe zwaar de trainingen zijn natuurlijk. En dat er genoeg geld is dat is alleen maar fijn want het paard kan bij aankoop gezond zijn maar kan binnen 1 week ook zijn been breken of blesseren bij bv gek doen in de wei. Dit kan bij ieder paard gebeuren ongeacht leeftijd.

Een jonger paard kopen is niet erg, je moet doen wat je graag wilt anders krijg je achteraf spijt. Zeker als je je paard straks nodig hebt voor je opleiding zou ik er nu 2 keer over denken. Misschien ook even handig om uit te zoeken of je paard bepaalde eisen moet hebben mocht je die opleiding gaan doen? Het zou zonde zijn als je een paard aanschaft wat straks niet mee kan naar je opleiding.

Ik weet niet of er eisen aan zitten hoor.

Rosalie_91
Berichten: 92
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:35

Ik heb een beetje het gevoel, als ik je laatste berichten zo lees, dat je voor jezelf al beslist hebt of je 13 jaar niet te oud vind.. :)
Meerdere bokkers kunnen het tegendeel beweren, maar je moet vooral doen wat voor jou goed voelt, en als deze dat niet is, dan zoek je verder in een iets jongere categorie ;)
Ben je al wezen kijken? Ik vermoed dat je dan, ongeacht de leeftijd, makkelijker de beslissing maakt als je meteen verliefd wordt of juist niet ;p
Edit; Ah, dat laatste geef je ook zelf al aan ^^
Laatst bijgewerkt door Rosalie_91 op 16-08-17 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:36

Faitherr schreef:
EAST schreef:
Als je twijfelt zou ik lekker voor een jonkie gaan. Want ik snap je punt. Je eigen knopjes erop zetten! :o


maar moet ik deze van 13 dan gewoon voorbij laten gaan?

Ik ga denk ik gewoon bij zowel de pony als het paard kijken en als het nou goed klikt dan neem ik de leeftijd (of stokmaat) gewoon voor lief en als het niet klikt zoek ik gewoon lekker verder


Ik zou zeker wel gaan kijken. Wie weet is het wel het paard van je dromen. Mocht het niks zijn ga je naar een andere kijken.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:43

Rosalie_91 schreef:
Ik heb een beetje het gevoel, als ik je laatste berichten zo lees, dat je voor jezelf al beslist hebt of je 13 jaar niet te oud vind.. :)
Meerdere bokkers kunnen het tegendeel beweren, maar je moet vooral doen wat voor jou goed voelt, en als deze dat niet is, dan zoek je verder in een iets jongere categorie ;)
Ben je al wezen kijken? Ik vermoed dat je dan, ongeacht de leeftijd, makkelijker de beslissing maakt als je meteen verliefd wordt of juist niet ;p
Edit; Ah, dat laatste geef je ook zelf al aan ^^

Ik ga hierin mee. Als je zelf al aangeeft de voorkeur te geven aan een paard wat jonger is dan 13, lekker doen. Anders heb je achteraf spijt. Ga gewoon kijken, misschien heb je dan meteen al een idee van dit wordt hem wel of dit wordt hem niet.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 16:47

xtessax83 schreef:
Ik denk dat 6 dagen trainen voor ieder paard veel is, wel afhankelijk van hoe zwaar de trainingen zijn natuurlijk. En dat er genoeg geld is dat is alleen maar fijn want het paard kan bij aankoop gezond zijn maar kan binnen 1 week ook zijn been breken of blesseren bij bv gek doen in de wei. Dit kan bij ieder paard gebeuren ongeacht leeftijd.

Een jonger paard kopen is niet erg, je moet doen wat je graag wilt anders krijg je achteraf spijt. Zeker als je je paard straks nodig hebt voor je opleiding zou ik er nu 2 keer over denken. Misschien ook even handig om uit te zoeken of je paard bepaalde eisen moet hebben mocht je die opleiding gaan doen? Het zou zonde zijn als je een paard aanschaft wat straks niet mee kan naar je opleiding.

Ik weet niet of er eisen aan zitten hoor.


Jaa is ook veel ik dacht even een voorbeeldje geven. Alle eisen heb ik al bekeken en dit neem ik ook echt wel mee in mijn beslissing

Bedankt voor het advies iedereen en ik ga gewoon kijken en laat het maar over me heen komen!

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:13

Ik zou als ik jou was sowieso bij allebei gaan kijken en kijken met welke je een echte klik hebt, als je die niet voelt bij beide gewoon lekker verder kijken, er komt vanzelf wel een voor jou perfect paard op je pad, geloof me! +:)+

pol013

Berichten: 9022
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:29

Faitherr schreef:
oke even helemaal niet op de pony's gefocussed maar even op het paard van 13, dit paard spreekt me in alles ontzettend aan, mooi aan de maat, goede bloedlijnen, veel potentie, leuke uitdaging, als er een klik is dus helemaal perfect, enige waar ik dus wel echt een beetje mee zit is toch echt de leeftijd, ik weet dat het niet oud is, maar wel dichterbij oud. Ik heb als plan om het paard gewoon te houden en ook mee te nemen als ik ga studeren. Maar het zou wel vervelend zijn als ik net op mezelf ga en druk ben met een studie en dan veel zorg en hoge rekeningen heb van een oud paard, wat vinden jullie?

13 zelf is helemaal niet oud. Met een gezond paard kun je op deze leeftijd makkelijk nog nieuwe dingen gaan doen ook.
De komende 3-5 jaar is een gezond paard ook zeker nog niet oud. Wat daarna gebeurt kan niemand je zeggen. sommigen zijn bij 18 gewoon echt oud. Of je hebt er één zoals die van mij. Die is nu met 21 weer beter dan hij was met 18 was. Die liep nog zijn eerste Z2 wedstrijd op 20 jarige leeftijd.

Ga gewoon kijken bij dit paard. en verheug je niet te veel op de 'uitdagingen' die er bij horen. Bij een goed opgeleid paard kom je heus meer dan genoeg uitdagingen tegen. Die krijg je vanzelf. Die hoef je niet te kopen.

Als dit paard het nou toch niet is kun je alsnog verder kijken. Vanaf 6 jaar lijkt mij een prima leeftijd voor jou.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:37

Sja. Mijn eerste keus zou altijd een paard tussen 9-13 zijn juist. Mijn paard is 18 en die zit beter in zijn vel dan toen hij 11 was. Loopt momenteel 4-5 trainingen per week en gaat nog vooruit.
Veel hangt af van hoe het paard is en ook hoe die gehouden en getraind is. Absoluut ongetraind is niet handig. Te veel en te zwaar gewerkt moet je ook niet willen.
Ersntig verreden kan ook soms gewoon te veel werk zijn als je vrij snel op wedstrijd wilt. Als ze jaren verkeerd gereden zijn, rij je dat er ook niet zo snel uit. Zeker als je hier geen ervaring in hebt (dat weet ik niet, spreek uit eigen ervaring).

Het is wel een leeftijd waar ze mentaal op hun stabielst zitten en ze vaak ook met veel vertrouwen nieuwe dingen aanpakken. Ikzelf ben te onzeker voor een jong paard dus het zou net mijn voorkeur hebben.

anjali
Berichten: 15243
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:42

Ga de paarden eerst maar eens bekijken.Dan pas weet je meer.

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:09

Het enige wat ik kan zeggen is; kijken en uitproberen. Wat voelt goed, wat niet. Je leert zoveel door paarden te kijken. Een paard waar je vanaf een plaatje en een mooi verhaaltje misschien wel heel erg over te spreken valt, kan in real life een echt 'misbaksel' zijn. Zo dacht ik een leuk paardje gevonden te hebben met alleen iets scheve tanden, had ie al vanaf zn geboorte en was ie een beetje schraal. No problem dachten we in eerste instantie. Achteraf was paardje zo schraal omdat ie niet goed kan eten met zn scheve tanden. Dit soort dingen zie je van de buiten kant niet en kom je pas achter als je gaat kijken en proberen. Mijn huidige paard vond ik op de foto een misbaksel maar is het beste paard die ik me had kunnen wensen. Dus zo zie je maar....

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:41

Wanneer ga je kijken?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:49

Ik heb een aantal maanden geleden twee 15 en 16 jarige fjorden gekocht.
Ik heb niet meer zulke ambities als jij, die tijd is geweest. Ze zijn er om lekker mee te tutten en voor bosritjes. Gaat prima, ze zijn nog fit genoeg en je zou ze beide die leeftijd niet geven!

Ik denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen en moet kijken naar het paard individueel.

Quickly2003

Berichten: 294
Geregistreerd: 06-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:51

Je wilt dus een vrij groen paard als ik het goed begrepen heb?

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:57

Wat ik je duidelijk wil maken door te zeggen dat je eigenlijk nog een onervaren beginner bent is dat het voor jou voor nu op dit moment beter is om een paard met ervaring aan te schaffen. En niet te beginnen met een paard dat nog heel veel moet leren. Die kennis die je opdoet bij een ervaren paard kun je weer toepassen op een volgend (jong) paard. Een groen paard met een groene ruiter is meestal geen goede combinatie.