Eigen pony, ouders en baantje?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beertje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-04-17

Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 00:09

Hallo bokkers!

Ik wil al heel lang een eigen pony. /3

Ik was 14 toen ik begon met zeuren voor een eigen pony :j . Ik ben nu 16 jaar en de kriebels voor een eigen pony zijn nog steeds niet weg <3.

Ik heb een bijbaantje bij een paardenwinkel dus krijg ook nog korting op paardenspullen enz. :D

Dus ik verdien nu zelf geld om een deel van de kosten mee te betalen en heb evenueel de stalling ook al geregeld (Stal bij een kennis van me).

Maar ik heb nog een paar tips/tops nodig. :)

Kunnen jullie me helpen?

Ik ben benieuwd hoe het jullie is gelukt om je ouders te overtuigen voor een eigen pony?

En hoe je de kosten het beste kan verdelen, bijvoorbeeld jij de spullen en hoefsmid. En je ouders de pony, veearts en evenueel de hoefsmid/tandarts?

En hoe je het best er over kan beginnen gewoon zo uit het niks er over hebben of als je het onderwerp al een beetje naar boven heb gesproken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
En wellicht werkt het! :o

(Waarschijnlijk hoef ik de stalling niet te betalen)

Alvast bedankt! :D

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:16

zodra het geld er is om naast de genoemde kosten ook de stalling te kunnen betalen, dan kun je pas nadenken over de aanschaf van een pony.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:17

Hier zijn al zo veel topic's over. Is hier geen centraal topic van?

Kijk eens op youtube, daar staat het vol met filmpjes met deze vraag.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:19

Ik heb mijn ouders nooit kunnen overtuigen. Na één poging was ik daar ook al wel klaar mee, en ze hadden gelijk: een pony is nogal duur i.c.m andere hobby's van de rest van het gezin. :)

Dus heb ik mijn eerste pony gekocht toen ik financieel zelfstandig was.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:22

Ik heb een plan opgesteld met hoe ik het kon betalen, waar hij kon staan etc.

Vervolgens een paar baantjes gezocht, een paar maanden gespaard, paard gekocht. Sindsdien betaal ik hem nog steeds volledig zelf(nou ja, nu even niet door burn-out). Dus stalling, hoefsmid, voer, tandarts, spullen betaal ik zelf. Als er iets mis gaat(we hebben een verzekering, maar die dekt niet alles) vangen mijn ouders dat op, ik heb nu dus wat schulden die ik mag afbetalen tegen de tijd dat ik meer verdien.

Wij hebben het zo dus heel fijn geregeld!

Beertje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 00:26

Ik heb alle kosten van een pony op papier staan en berekend.

Ik heb het een half jaar geleden ook al geprobeerd maar toen had ik nog geen bijbaantje.

Ik heb ook geen broers en zussen enz.

En ja...

Mijn hoppy is paardrijden. Heb geen andere sporten.

Maar hoe begin je erover met je ouders?

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:33

Je zeurt niet, maar pakt je papier met uitleg, zegt pap, mam, ik wil het hier graag met jullie over hebben. Laat zien dat je het serieus meent, geef een soort presentatie, laat ze vragen stellen, en geef hen dan de tijd er over na te denken en te beslissen. Niet pushen of zeuren, laat hen erop terugkomen(nou ja, als ze na een maand nog niks erover hebben gezegd kan je natuurlijk wel even vragen hoe en wat ;) ).

Dit is hoe ik het heb gedaan, mijn ouders vonden het prettig dat ik er serieus over heb nagedacht en het een weloverwogen vraag was. Wel heb ik eerst een verzorgpony gehad, om te laten zien dat ik het doorzettingsvermogen had meerdere keren per week voor een paard te zorgen.

Beertje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 00:41

JoskaH schreef:
Je zeurt niet, maar pakt je papier met uitleg, zegt pap, mam, ik wil het hier graag met jullie over hebben. Laat zien dat je het serieus meent, geef een soort presentatie, laat ze vragen stellen, en geef hen dan de tijd er over na te denken en te beslissen. Niet pushen of zeuren, laat hen erop terugkomen(nou ja, als ze na een maand nog niks erover hebben gezegd kan je natuurlijk wel even vragen hoe en wat ;) ).

Dit is hoe ik het heb gedaan, mijn ouders vonden het prettig dat ik er serieus over heb nagedacht en het een weloverwogen vraag was. Wel heb ik eerst een verzorgpony gehad, om te laten zien dat ik het doorzettingsvermogen had meerdere keren per week voor een paard te zorgen.


Maar je moet er ineens uit het niets over beginnen?

Ik heb al enkele jaren een verzorgpony gehad. Tijdje geleden (1/2 jaar) terug ben ik weg gegaan daar vanwegen dat de eigenaar niet mee kwam en ik 6 paarden in me eentje moest doen (was veel te zwaar en dan nog school der bij). Maar daarna ben ik wel weer gaan zoeken want ik miste het heel erg om al alleen maar bij de paarden te zijn...

Maar heb sinds 7 -8 maanden een nieuw. En ze vragen vaak van hoe was het met/bij je pony?.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:46

Ik ben geloof ik zo begonnen ja, uit het niets. Heeft niet zoveel zin om eromheen te draaien ;)

Wat is het, behalve dan natuurlijk het gevoel van 'ik wil een paard van mij, niet een gedeeld paard' waarom je niet genoeg voldoening haalt uit een verzorgpony/liever een eigen pony of paard hebt?

Wel goed dat je dus ervaring hebt met de werkdruk!

Beertje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 00:57

JoskaH schreef:
Ik ben geloof ik zo begonnen ja, uit het niets. Heeft niet zoveel zin om eromheen te draaien ;)

Wat is het, behalve dan natuurlijk het gevoel van 'ik wil een paard van mij, niet een gedeeld paard' waarom je niet genoeg voldoening haalt uit een verzorgpony/liever een eigen pony of paard hebt?

Wel goed dat je dus ervaring hebt met de werkdruk!


Ik denk ook wel dat ik het aan kan met een pony en bij een eigen pony heb je wel de verantwoordelijkheid en beslis jezelf hoe en wat je gaat doen. Ik zou graag de sport in willen mijn de pony. Maar met mijn verzorgpony kan dat helaas niet...

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 06:58

Heb je ook nagedacht over de tijd?
Ik neem aan dat je nu op school zit, misschien haal je volgend jaar wel je diploma,
En dan. Ga je in de buurt studeren? Wanneer ga je dan tijd besteden aan je paardje?

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:05

Ik ben benieuwd naar de kosten die je hebt opgenomen. Als je ze hier wilt neerzetten, kunnen we je helpen het plaatje compleet te maken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:18

wees vooral ook eerlijk naar jezelf....ben je een doorzetter ook als het tegenzit?
welke studie wil je gaan volgen, na deze opleiding?
Wat als het dier ziek is heb je dan geld om de torenhoge rek te betalen van de DA?
Of als jij ziek bent wie verzorgt hem dan?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:54

Inderdaad denk na over de vragen die waarschijnlijk gaan komen en stel een plan op papier op. Hoe ga je het financieren, waar haal je de tijd vandaan en als je straks klaar bent met school, wat doe je er dan mee?

Vervolgens wachten tot ze in een goede bui zijn en de tijd hebben om rustig naar je te luisteren en er dan over beginnen.

Zo heb ik het ook gedaan en zo zorg je dat ze iig naar je luisteren zonder dat jij alleen een 'zeur' vraag stelt die zij direct met een nee afkappen.

Maar om dan te zeggen dat je ouders 80% moeten betalen (zie je OP, alle dure en noodzakelijke kosten wil je op je ouders afschuiven), tja daar zouden mijn ouders niet mee akkoord zijn gegaan.
Ik wilde 100% Zelf betalen.

Uiteindelijk hebben mijn ouders maandelijks ongeveer 30% van de stalling betaald en mij het geld voor het paard zelf een paar maanden voorgeschoten.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:07

Ik heb nooit echt gezeurd om een eigen paard. Mijn ouders hadden op voorhand al gezegd dat ik daar niet op moest rekenen.
Toen kreeg een vriendin van mij een paard. Ik was mee gaan kijken naar enkele. Een van beide wou ze graag kopen, maar de kosten vond ze duur. Ik stelde voor dat ze zou gaan zoeken naar iemand om samen de kosten te delen. Na veel over-en-weer gesms kwam enerzijds de vraag van mijn vader met wie ik aan 't sms'en was en waarover en anderzijds de vraag van die vriendin of ik samen met haar het paard wilde kopen. Totaal onverwacht stelde mijn vader toen voor om dat inderdaad te doen. Ik kreeg hem als verjaardagscadeau. Ik kreeg zoiezo een maandelijks bedrag 'zakgeld'. Daarvan moest ik een deel van de stalling betalen, hoefsmid, dierenarts enz. Daarnaast was de afspraak dat hij a) goed verzorgd zou worden en b) mijn school er niet onder zou lijden. Na 3/4e jaar door omstandigheden hem aan die vriendin moeten overlaten, enkele maanden terug op de manege gereden en dan een 'echt' eigen pony gekregen. Daarbij waren dezelfde afspraken en qua aanschafprijs was er ook een duidelijke afspraak (moest onder een bepaald bedrag blijven). Inmiddels staat mijn pony al 11,5 jaar bij mij, ben ik financieel onafhankelijk,...

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:13

Beertje12 schreef:
Ik denk ook wel dat ik het aan kan met een pony en bij een eigen pony heb je wel de verantwoordelijkheid en beslis jezelf hoe en wat je gaat doen. Ik zou graag de sport in willen mijn de pony. Maar met mijn verzorgpony kan dat helaas niet...


Denk er ook over na wat je dan wil gaan doen als je de pony ontgroeid bent, de pony een dusdanige blessure heeft dat wedstrijden rijden er niet meer inzit of op pensioen moet vanwege leeftijd. Ga je hem dan verkopen en een ander paard zoeken? Ga je hem toch houden en dan maar stoppen met (wedstrijden) rijden? Ga je een tweede paard aanschaffen om dan mee te rijden?...

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:22

Ik was net 17 toen ik mijn pony kreeg, ik verzorgde toen een pony en die kreeg ik aangeboden, mijn ouders wisten hoeveel hij voor mij betekende en daarnaast ging ik alles zelf betalen dus mijn ouders konden mij niet tegenhouden! Ik denk datvhet verstandig is om pas aan een pony te beginnen als je financieel het helemaal alleen aan kan, maak eens een jaar overzicht met alle kosten van dat jaar en reken voor het gemak even 300 euro aan dierenartsen kosten, op hoeveel kom je uit en kan je dat betalen? Ikzelf zet maandelijks 100 euro aan de kant voor de dierenarts en als spaarpot.

Athelas

Berichten: 1969
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Eigen pony, ouders en baantje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:34

Ik zou het gewoon vragen aan je ouders. Wat ze er van vinden, of ze mee willen betalen etc...
Verder meot je, naast de kosten, ook rekening houden met tijd. Heb je tij genoeg voor een eigen pony? Ga je het redden met school?

Zelf heb ik geen eigen pony, zou het heel graag willen en wil het al heel lang maar het is gewoon te duur. Ik heb er nooit om gezeurd of gevraagt omdat ik al sinds ik klein ben weet dat het te duur is. :)

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:35

Je kunt er toch gewoon over praten met je ouders? Laten zien dat je serieus bent en goed nadenkt over geld en tijd die erin gaat zitten.

Ik was 23 toen ik een paard van m'n ouders kreeg :+ was toen al zo'n 3 jaar getrouwd en uit huis.

Ik heb altijd gezeurd om een eigen maar mijn ouders vinden het simpelweg te duur. Toen ik geld ging verdienen met werken moest ik van hun gaan sparen ipv een paard kopen voor het geval ik al vroeg het huis uit wilde dan kon ik gelijk het huis wat ik graag wilde kopen.
Dat heb ik ook gedaan, ik ben gaan sparen ipv een paard kopen en gaan studeren en 20 toen ik ging trouwen.

Ik heb altijd wel een bijrijdpaard gehad. Toen het zadel kapot ging en de eigenaren geen nieuwe wilden kopen begonnen mijn ouders erover om hem te kopen. Paar maanden later toch een ander paard gezien en heb ik deze van mijn ouders gekregen.

Ookal kan ik nu prima zelf de kosten hebben, mijn ouders betalen stal geld en ik al het andere.

Dus na ongeveer 12 jaar zeuren, toch een paard en ik ben blij dat ik haar nu heb want als ik het naast studie en mijn werk had moeten doen weet ik niet of ik het vol zou houden.