m'n paard galoppeerd moeilijk aan, help :p

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
NoorSanders
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-06-17

m'n paard galoppeerd moeilijk aan, help :p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-17 07:04

Hoi!
Ik rijd op een manege, en doe FNRS wedstrijden, en bij zo'n wedstrijd galoppeer je meestal aan in een hoek, alleen mijn paard Summer galoppeerd pas laat na de hoek aan. Moet ik dan gewoon een zweep gebruiken of iets anders? /3


freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: m'n paard galoppeerd moeilijk aan, help :p

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 07:11

Heb je geen les met Summer? Ik denk dat je lesgeefster het beste kan zeggen hoe je dit kan oplossen. Vanachter een scherm zonder een duidelijk filmpje is het onmogelijk te weten wat er fout gaat.

Misschien geef jij je hulp wel te laat, of veel te onduidelijk bv.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: m'n paard galoppeerd moeilijk aan, help :p

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 07:55

Voordat je wedstrijd hebt al oefenen met in de hoek aanspringen.
Vertel dit ook tegen je instructeur zodat die daarop kan letten en je ermee kunt helpen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: m'n paard galoppeerd moeilijk aan, help :p

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:00

Vanwege de leeftijd van de topic starter verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Re: m'n paard galoppeerd moeilijk aan, help :p

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:11

Inderdaad oefenen, maar het kan ook zijn dat hij of zij spierpijn heeft waardoor ze het moeilijker vind. Let verder goed op dat de pony goed naar binnen kijkt voor je aanspringt en geef duidelijke hulpen. Dit kan je daarvoor al oefenen door veel te wisselen tussen stap en draf en dan proberen de pony te leren dat wanneer jij aandrijft hij/zij gelijk weg draaft ;) Succes!!

Ken jij 't Voedingscentrum voor paarden al ?
http://www.voedingscentrumvoorpaarden.nl of volg ons op instagram/facebook!


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: m'n paard galoppeerd moeilijk aan, help :p

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:56

Hoii! Ik ken dit probleem maar al te goed!

Aan welke kant doet je paard dit? Als ie linksom of rechtsom loopt? Of aan beide kanten? Is je paard nog jong of is ie al wat ouder?

Wat voor elk paard geldt, is dat het paard in elk geval een goede stelling (dus met het hoofd naar binnen kijken) moet hebben om correct aan te kunnen galopperen. Ook moet het paard actief zijn en goed op jouw been reageren.

Zoals er al gezegd wordt, maak vooral héél veel tempowisselingen met je paard. Wat ik deed met mijn pony was het volgende bijv.:

A. Stap
F. Draf
B. Middendraf
M. Stap
C. Draf
H. Halt (5 sec daarna wegdraven)

Enzovoorts. Probeer ook in alle wendingen die je maakt te paard actief te houden en te zorgen dat je paard recht blijft in de wendingen (dus zorgen dat de achterhand de voorhand volgt). Probeer om elke gang op 1 het zelfde tempo te blijven rijden. Dan komt het allemaal goed!

Succes!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:22

Jouw paard reageert dus niet snel genoeg op je hulpen. Dit kan zijn doordat jij zelf niet duidelijk genoeg bent daarin. Zorg dat je tijdens het geven van je hulp goed rechtop zit, de juiste stelling vraagt, niet hangt in je teugels en je buitenbeen waarmee je de hulp geeft ietsjes achter de singel te leggen. Als je paard tijdens grondwerk goed op stemcommando's reageert kan je dit tijdens de training (niet tijdens de wedstrijd) gebruiken terwijl je de hulp geeft. De fout ligt vaak niet bij het paard, maar bij de ruiter en of de ruiter de hulp op een begrijpelijk manier naar het paard over brengt.

Mocht jouw paard het aanspringen in galop in het algemeen nog erg moeilijk vinden kun je dit ook eerst oefenen op een volte tussen de B en de E. Aanspringen, belonen, rondje galopperen, weer terug naar draf en dan het hele riedeltje nog een keer. :)

Het kan ook nog zijn dat als jouw paard het de ene kant wel makkelijk doet maar de andere kant op niet, jouw paard scheef is. Paarden zijn van nature links of rechtshandig, net zoals mensen. In dat geval is het dus een kwestie van rechtrichten, neem hier alsjeblieft wel een goede instructeur of instructrice voor in armen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers