Problemen in de wei

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 13:37

Mijn paard staat nu sinds ongeveer eind april weer in de wei.
Hij staat met een groep van volgens mij nog vijf andere paarden lekker op het gras.
Maar nu kwam ik gisteren naar stal en had hij allemaal kleine wondjes.
Eerder had hij er ook al een paar.
Ik denk dat dit komt omdat hij geslagen wordt in de wei.
Maar ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.
Aan de ene kant wil ik dat hij lekker buiten kan staan met andere paarden op een groot stuk gras.
Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat hij zo toegetakeld wordt.
Dan zou hij alleen komen te staan, op een veel kleiner stukje gras.
De één zegt dat ik hem het beste uit de kudde kan halen.
Terwijl de ander zegt dat het vanzelf wel weer bij zal trekken.
Wat denken jullie dat ik het beste kan doen?
Uit principe wil ik hem niet alleen hebben, maar dit vind ik erg lastig en zielig.
Alvast bedankt voor het meedenken!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:40

Ik zou beginnen met kijken wat er daadwerkelijk gebeurt, en met wie.

Anoniem

Re: Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:46

Kleine wondjes is meestal van het spelen. Zolang ze nog geen hoefafdrukken of tandafdrukken in de huid hebben staan valt het allemaal wel mee.
Het is wel interessant om eens een paar uur bij de weide te gaan zitten om te zien wat er allemaal gebeurt.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:48

En ik zou kijken of je paard wel voldoende ruimte heeft om te vluchten.. Als je paard weggejaagd wordt en de ruimte is daarvoor te klein dan kan ie idd sneller gegrepen worden. Die van mij wordt ook wel eens gebeten en krijgt ook wel eens een trap, maar kan zeker ver genoeg vluchten, dat is het probleem niet. Hij is hooguit zeer vervelend naar andere paarden en tjah.. Als hij dan niet wilt luisteren, dan voelt ie het wel. Net als dat hij niet al te voorzichtig is met spelen.. :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:49

Kleine wondjes is meestal niet van slaan maar van stoeiend bijten.

Trek eens een middag uit en ga langs de wei zitten en kijk wat er gebeurt.
En niet meteen panieken als het spelen wat ruwer gaat, dat doen paarden wel eens.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:50

Kleine plekjes horen erbij is van het spelen heeft die van mij ook elk jaar gewoon lekker laten staan paard kan best tegen een stootje

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:53

Ik zou inderdaad eens bij de wei gaan zitten en kijken wat er daadwerkelijk gebeurt. Een van mijn paarden is een ware terrorist en wil nog wel eens een stapje te ver gaan, en ja dan deelt alfamerrie wel rake klappen uit. Die zit ook het hele seizoen onder de kleine plekjes, maar ach. Als ik er dan bij ga zitten zie ik gewoon een spel van uitdagen en af en toe wel eens te ver gaan, maar dan is er ook genoeg ruimte om te ontkomen en ik zie nooit daadwerkelijk angst of wegvluchten, het gaat er over het algemeen heel gemoedelijk aan toe.

Lang verhaal kort: als ie niet daadwerkelijk het land af getrapt wordt om niks zou ik hem lekker laten staan. Liever lelijk onder de plekjes dan dat ie sneu in z'n eentje op de wei moet.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:03

Kleine wondjes zie ik zelf ook niet echt als een probleem. Dus ik zou het paard laten staan en wat mensen al gezegd hebben trek eens een middag uit en ga gewoon eens kijken is leuk en leerzaam.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 14:08

Kleine wondjes?? Misschien niet zo leuk om te zien maar een schop veroorzaakt vaak wel andere verwondingen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:17

Ik ga inderdaad proberen of ik een keer kan kijken. Het probleem is alleen dat ze vaak 's ochtends op de wei staan en dat ik dan op school zit. In het weekend staat hij dan op de paddock. Dus als ik een dagje vrij heb, ga ik dat meteen doen.
puppy, oh ja, dat is idd ook goed om op te letten.
bigone, ik weet helaas goed genoeg hoe trapwonden en enorme bijtwonden eruit zien :')
Mijn vorige paard zocht altijd ruzie op de wei haha.

Maar mooi dat de meesten mijn mening delen inderdaad! Ik ga kijken of ik een keer een ochtendje kan gaan kijken (als ik vrij ben) en dan mijn mening vormen.

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:14

Eerst kijken hoe het gebeurd, is het meer spelen of echt gemeen doen.
Als het komt door het spelen dan is er niks aan de hand.
Maar als je zie dat ze echt gemeen doen tegen (haar/hem) dat pas kijken naar een ander alternatief

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Re: Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:15

Je kan anders ook vragen of iemand anders sochtends voor je kan kijken

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:21

Paard alleen zetten vind ik geen goede optie, daar zijn maar héél weinig goede redenen voor imo.

Een paar bijtplekjes vind ik zelf nooit zo erg, is niet heel knap maar het is een paard en het mag leven. Als hij echt in elkaar gebokst word is het wat anders en kan je een andere optie zoeken als verhuizen of met een vriendje in een apart stukje.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Problemen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 16:09

esmee, dat is misschien wel een goede idd. Ik ga eens op zoek!
Azmay, nee klopt. Dat is ook echt mijn mening. Tot nu toe zijn het wel flink wat plekjes, maar allemaal klein. Ik hou het natuurlijk wel goed in de gaten!