Cap af tijdens rijden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:36

1) Ik rijd zelf altijd met cap. Zonder cap voel ik me meteen kwetsbaar en 'bloot'. Ben hem wel eens een keer vergeten en toen heb ik hem meteen gepakt en op gedaan.
Ik rijd ook standaard met een rugbeschermer.

2) Zonder cap rijden vind ik eigenlijk heel dom. Vooral je hoofd is zo kwetsbaar! De kans is groter dat je een verkeerde val op je hoofd niet na kunt vertellen, terwijl een gebroken pols bijvoorbeeld wel kan genezen.
En een ongeluk zit in een klein hoekje, zoals men zegt. Het hoeft ook niet aan jou of je paard te liggen: iets in de omgeving kan er voor zorgen dat je paard schrikt of je paard kan ook opeens struikelen. Je paard kan nog zo braaf zijn, maar je hebt nooit 100% controle over je omgeving.

3) Nee. Zelfs niet op mijn super nuchtere liever-lui-dan-moe Fjordje. Ik vertrouw mijn pony heel erg goed, maar op over wat er gebeurt om ons heen heb ik geen invloed!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:37

Ik vind met cap rijden helemaal niet vervelend, maar juist vanzelfsprekend.

Kidde
Berichten: 3458
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:42

Als je een goede ventilerende cap zoekt kan je anders eens kijken naar de Harry's Horse challenge. Dat is een hele lichte cap en hij is ook niet duur, met hemelvaart zal je hem bij Divoza ook weer met 25% korting kunnen bestellen.

https://www.divoza.com/nl/harrys-horse-challenge-ii-cap

xRivaldo

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:47

Ik vind inderdaad ook dat het bij de basisuitrusting hoort en ouderweds dat Western het niet bij het plaatje vind passen. Zelf draag ik ook altijd een cap :j

Één keer ben ik het vergeten. Toen had ik een verzorgpaard. We stapten langs de weg naar de vereniging. Eenmaal daar zei niemand er wat van. Maar terug op de manege werd ik er meteen op gewezen. Nog nooit zo snel terug naar stal gegaan om m'n cap op te doen. Ik schrok er zelf van. :')

Jodhi

Berichten: 329
Geregistreerd: 17-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:52

Ja, ik draag altijd een cap. Ik heb eerst wel af en toe zonder gereden maar dat doe ik nu dus echt niet meer..
Laatst heb ik een ongeluk met paardrijden gehad waarbij ik vol met mijn hoofd op de bakrand terecht ben gekomen en als ik mijn cap niet op had was het heel anders afgelopen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:57

Altijd een cap.

En wat betreft eigen verantwoording, dat is het dus niet. Als jij van je paard valt en je leven lang restklachten houdt of gehandicapt raakt, dan gaat het niet alleen om jou. Je omgeving heeft er dan óók mee te leven. En in het geval dat je zo verkeerd valt dat je het niet overleefd, dan heeft wederom je omgeving een probleem, alleen in dat geval heb je daar zelf geen last meer van...

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 09:31

floorsil schreef:
1: rijden jullie altijd met cap?
ja ik rij altijd met cap. Ik ben een keer hard gevallen en zou hier niet meer zitten als ik dat ding niet op had dus durf nu eigenlijk niet eens meer zonder. Geld ook voor bodyprotector
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
nee nooit, voelt ook heel kaal.
Hoe kort ik er ook op zit altijd met cap en anders niet op het paard.



Wist je dat een bodyprotector meer schade opleverd voor je lichaam dan als je zonder rijd? Als je met rijd val je veel meer als een plank, en kun je jezelf minder goed opvangen :j

Love_Silver
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:37

Citaat:
Wist je dat een bodyprotector meer schade opleverd voor je lichaam dan als je zonder rijd? Als je met rijd val je veel meer als een plank, en kun je jezelf minder goed opvangen :j


Ik rij ook altijd met bodyprotector/rugprotector. en ik denk dat het ligt aan wat voor bodyprotector/rugprotector je hebt en de situatie. Ik ben vaak blij dat ik mijn bodyprotector aan heb gehad. Ik heb nu sinds kort een rugprotector van Swing en daarmee val je niet als een plank die zijn veel soepeler die draag je over je shirt en niet over je jas of vest. Als bodyprotectors echt zo gevaarlijk zijn dan waren ze niet verplicht in de eventing geweest.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:38

Ik rijd altijd met cap, heb wel speciaal een cap gekocht die extra licht aanvoelt en goed ventileert, dus zelfs in de hitte vind ik hem fijn zitten. :j
Zou ook niet zonder cap willen rijden. Waarom zou je dat wel willen? Zelf zou ik liever meer uitgeven aan een cap die wel fijn zit, dan een groter risico te lopen omdat ik hem niet draag.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:39

Ik rijd zelf altijd met cap. Vorige winter zwaar gevallen en draag er nog altijd de gevolgen van mét cap. Zou niet willen weten wat het had geweest zonder ;)

Jammer dat hij warm is, je hebt maar 1 hoofd. :)

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:40

altijd met cap geen excuses !

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:41

1: rijden jullie altijd met cap?
Ja, je krijgt mij niet zonder cap op een paard.

2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Ontzettend dom.

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Absoluut niet.


Het gemiep over te warm is echt nergens voor nodig. Investeer in een goede ventilerende cap en hij is niks te warm. Ik rijd met een GPA Speed Air. Heb snel last van een heel warm, zwetend hoofd en met deze niet. Ga tegen de wind in draven en je voelt de wind gewoon door de cap heen :D

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:42

1: rijden jullie altijd met cap?
Ja :)
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Eigen keuze, maar ik vind het heel onverstandig.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nee, heb het een paar keer met uitstappen gedaan maar zelfs dan voelt het erg bloot..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:43

1. ja
2. dom
3. neen

Sabbientje

Berichten: 4710
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:43

1: rijden jullie altijd met cap? Ja.
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap? Niet slim. Je hebt maar 1 hoofd en die moet je beschermen.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden? nee. Als ik zonder cap opstap mis ik altijd wat, stap af en ga mijn cap halen.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:47

_AnnelotD schreef:
Wist je dat een bodyprotector meer schade opleverd voor je lichaam dan als je zonder rijd? Als je met rijd val je veel meer als een plank, en kun je jezelf minder goed opvangen :j


:? Dan heb je geen goede bodyprotector.

Bij bepaalde takken van paardensport is een bodyprotector verplicht en dat is niet voor niets.

Zoals met alles, investeer in goed spullen!

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:50

1: Heb het vroeger wel eens gedaan op mijn verzorgpaard, maar dat is al weer een hele tijd terug.
2: Totaal eigen keuze. Als iemand denkt dat hij of zij dat kan, prima, is hun beslissing, niet de mijne.
3: Zou soms wel willen maar doe het niet. Ben zelf wat voorzichtiger geworden de laatste tijd dus ik pak lekker mijn cap erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:54

TS wat voor cap heb je nu?? Ik had altijd zo'n "champignon" oftewel zo een die echt op je hoofd ligt zodat je net een champignon lijkt en nu heb ik een wat kleinere die echt lekker aansluit, ik heb nu de USG Comfort Train en ik vind hem geweldig, hij was nieuw 60 euro bij de epplejeck dus dat valt nog mee en er zit goede ventilatie in. Hier kan ik makkelijk mee in de zomer met cap rijden.

Om antwoord te geven op je vragen ik rij over het algemeen wel altijd met cap, maar ik heb in de 5 jaar dat ik een eigen pony had ook wel een paar keer zonder cap gereden, niet heel vaak, ik denk 4 keer ofzo waarvan 2 keer met een fotoshoot maar die pony kende ik letterlijk door en door en zonder cap ben ik altijd voorzichtiger, in galop kon zij altijd wat pittig doen dus dat deed ik liever niet of heel eventjes zonder cap of ik zette toch gewoon die cap even op. Na een van de fotoshoots ging ik uitstappen zonder zadel op het betonpad langs stal, toen ging gelijk de cap weer op :)
Als ik kijk naar nu, rij ik wel altijd met cap, helemaal op paarden die ik niet (zo goed) ken.

Wat ik vind van rijden zonder cap, ik vind standaard zonder cap rijden niet heel verstandig maar ook wel ieders eigen keuze, onze stalburen reden altijd zonder cap, de een reed op een net beleerde Fries en de ander op een spaanse die het zo nog wel eens leuk vond om te gaan bokken etc, zij lag er ook nog regelmatig naast dan denk ik wel ja het gaat een keer mis.

Graag zonder cap rijden vind ik een aparte vraag, maar ik zeg dan nee want een cap hoort bij het paardrijden.

Ik ken helaas een verhaal van mijn vroegere beste vriendinnetje die was er bijna niet meer geweest ondanks dat ze een cap op had ging haar jonge paard die ze al van veulen af aan had een rodeo opvoeren, dit had ie nog nooit gedaan en niemand had dit ooit verwacht. Zonder cap was zij overleden...

Janine1990

Berichten: 43837
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:56

_AnnelotD schreef:
floorsil schreef:
1: rijden jullie altijd met cap?
ja ik rij altijd met cap. Ik ben een keer hard gevallen en zou hier niet meer zitten als ik dat ding niet op had dus durf nu eigenlijk niet eens meer zonder. Geld ook voor bodyprotector
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
nee nooit, voelt ook heel kaal.
Hoe kort ik er ook op zit altijd met cap en anders niet op het paard.



Wist je dat een bodyprotector meer schade opleverd voor je lichaam dan als je zonder rijd? Als je met rijd val je veel meer als een plank, en kun je jezelf minder goed opvangen :j


Bron? Ik gok op: verzonnen uit eigenbelang

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:58

Ja ik rijd altijd met cap en vind t ook onverantwoordelijk om zonder cap te rijden. Naast dat heb ik verantwoordelijkheid voor mijn dochter dus neem ik sowieso minder risico sinds ik haar heb. Ik hoef ook niet zonder cap te rijden. Een cap met paardrijden is als een gordel voor de auto is of een helm voor een motor rijder etc etc. Iedereen moet t tuurlijk zelf weten. Ik zeg alleen maar dat die dingen er niet voor niets zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:58

_AnnelotD schreef:
Hee allemaal,

ik ben vast niet de enige die een cap hartstikke vervelend vind, zeker nu de zomer er weer aankomt! Dat ding is zoooooo warm :P

1: rijden jullie altijd met cap?
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?


1 Ja ik rijd altijd met cap. Zelfs simpel uitstappen is cap op. In de 45 jaar dat ik rijd heb ik nog nooit een seconde zonder cap op een paard gezeten.
2 oerstom, gevaarlijk, vragen om problemen enz
3 nee nooit.

Vroeger had je alleen volledic dichte suede caps zonder ventilatie. Maar toen ook gewoon cap op. Ook op lange wedstrijddagen in de warmte. Tegenwoordig heb je goed geventileerde fijn zittende caps die je niet hinderen bij wat dan ook. Zit je cap niet lekker past hij dus niet bij je en moet je op zoek naar een andere cap

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101858
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:02

Ik rijd op mijn huidige bijrijdpaard met cap omdat het moet van de eigenaresse en op die stal. Heb ook paarden gereden waar het niet bij hoefde en toen deed ik het ook niet. Als ik op een nieuw paard stap doe ik wel een cap op. Maar als het niet hoeft doe ik hem na een tijdje af.

Slim? Nee maar mijn keus.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:16

Ik rij meestal zonder cap. Vroeger áltijd met cap maar sinds ik naar Canada ben geweest (waar het meer dan normaal is om zonder te rijden) is dat er een beetje uit gegaan. Heb wel de regel voor mezelf om op jonge paarden (of paarden die ik niet ken) met cap te rijden. Risico op vallen is nou eenmaal groter met jonge paarden en dat heb ik ook wel gemerkt :P Ook in Nederland als ik merk dat paard een beetje frisser is en ik ga over de (verharde) weg dan doe ik ook wel een cap op.
En opzich, in mijn geval zijn de momenten wanneer ik wel een cap op heb meestal toch echt 'gevaarlijker' dan de momenten dat ik geen cap op heb. Aangezien cap bij mij meestal betekent risicovolle situatie (jong paard bijvoorbeeld). Dusja, dan kan ik net zo goed helemaal stoppen rond de paarden...
Oh en trouwens op de grond ook. Ik hertrain paarden (ook grondwerk dus) en dan krijg je soms levensgevaarlijke gevallen. Dusja.. Waar is de grens he ;)

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:13

1: rijden jullie altijd met cap?
Eerst nog wel eens zonder maar sinds ik vorig jaar erg hard gevallen ben zet ik m voort altijd op.
Was van een super braaf paard maar hij struikelde en ik klapte vol op m'n hoofd. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik veel geluk had dat ik n cap droeg. Argumenten als 'paard is braaf' 'ik ken mn paard' blabla vind ik dus de grootste onzin aangezien er altijd iets kan gebeuren.
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Erg dom..
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nee :)

AlwaysH

Berichten: 11273
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:16

1: rijden jullie altijd met cap?
Ja, ook tijdens schriktrainingen náást het paard draag ik een cap (dan wel een lelijke, oude).
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Onverstandig, al helemaal buiten de bak.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nee, ik vind dat het bij paardrijden hoort en het ook absoluut geen 'lelijk' ding. Hartstikke blij met mijn HH Eclipse donkerblauw. _/-\o_