Cap af tijdens rijden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:25

Die roze stiekjes zijn best leuk! Kan je die wisselen?

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:43

laughterline schreef:
S_en_Z schreef:

In mijn vorige bericht had ik het over de Casco Mistral II. (145,-) de Mistral I kun je ook nog kopen. Bijna exact tzelfde maar paar hele kleine verschilletjes voor t oog (90,-)

De fotos die ik net maakte doen m geen goed. Ik vind t echt een leuke cap om te zien als je m op hebt.

[ [url=m/vs7KxN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/s98EHq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hs4roW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die bandjes die er op zitten kun je verwisselen. Oorspronkelijk istie zwart/wit gestreept. Ik heb nu n lichtblauwe er op haha.


Door al die ventilatiegaten en heel weinig voering aan de binnenkant (die je ook nog eens los kunt maken om te reinigen) wordt je hoofd echt veeeeel minder warm!

Een verademing voor mij hihi.


Deze heb ik ook al een aantal x genoemd naar TS :) ik heb de roze stiekjes erin, best leuk voor de afwisseling :P

Vind het een super fijne en leuke cap, voor een mooie prijs.
[ [url=m/TfsUog.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: Ah, hij ziet er ondertussen ietsje anders uit, dit is de mistrall floral.


Ja precies. Ik heb de Mistrall II haha. Die heeft donkere ringetjes.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:46

Magrathea schreef:
Die roze stiekjes zijn best leuk! Kan je die wisselen?



Afbeelding

Zeker. Ik heb turqoise, zwart reflect, lichtblauw reflect en grijs reflect. Ik wil de roze reflect nog halen :D

Kosten 9,95 ofzo en is super eenvoudig te wisselen.

Afbeelding

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:30

Maudfaldo schreef:
Ik vind het persoonlijk niet slim om het te doen! Ik heb nu een Hh cap, maar die ventileert totaal niet... iemand 'goedkope' cap die goed ventileert? Max 200 euro ofzo.

Er zijn zo veel opties... De casco's inderdaad, de uvex exxential, HH... Die van de decathlon zijn inderdaad ook best wel prima. Ga gewoon eens een keer lekker passen bij de ruitersportzaak :) Zij kunnen je ook inlichten over ventilatie.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:12

Ik heb, sorry voor de uitdrukking, een klere-hekel aan een cap ! Ik draag de cap omdat men mij dat verplicht in de stal waar mijn paard nu verblijft. MAAR zodra ik van het terrein af ben, hangt dat ding aan de wilgen. Dus inderdaad ik draag het totdat ik de poort uit ben en ik doe het af en hang ik de cap aan de boom en zet ik of mijn klak op, of niets, al gelang het weer. Bij mijn trainer rij ik nooit met een cap.
Ik ben van mening dat deze plicht gebaseerd is op hysterie en op financieel gewin. Ik vind het een niet te tolereren inbreuk op mijn 'recht op zelfbeschikking'. Iedereen mag/ moet doen waar hij/zij zich prettig en gelukkig mee voelt, maar ik vind dat men niet moet overdrijven met de inmenging in de privésfeer van mensen. Indien mij erop gewezen wordt dat de verzekering bij bijvoorbeeld een ongeluk als ik van mijn eigen paard val, niet dekt, en ik verkies toch om toch zonder cap te rijden, dan heb ik daartoe het volste recht. Het is mijn zaak. Leven is een venerische ziekte met dodelijke afloop. Risico's horen bij het leven. En ik draag dan zelf de consequenties van mijn handelen. Een liberaal democratisch land mag niet verworden tot een totalitaire strafstaat. En daar begint het wel op te lijken. De mening die ik in deze discussie meen te proeven, waar de voorstanders van het dragen van een cap, zich het recht nemen, de mensen die dat niet wensen, te verplichten een cap te dragen, omdat zij dat wensen, schieten schromelijk te kort hiervoor een grondig argument te leveren. Indien de staat mij iets oplegt, moet ze daarvoor een afdoend argument voor op tafel leggen. En dan nog, moet men de last voor de individuele burger afwegen tegen het vermeende voordeel van de algemeenheid. En bedenk wel, wie 'a' zegt, zal wellicht in de toekomst ook verplicht worden om 'b' te zeggen. En dan zou het de betreffende persoon wel eens vies kunnen tegen vallen. Ik heb de sterke indruk dat voorstanders nog een redenering napraten, zonder grondig over de consequenties na te denken. Hodi mihi, cras tibi. [=vandaag ik, morgen gij].

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:17

Zo dan :D

Joh, jouw hoofd. Maar het komt nu meer over als een principe kwestie. Ik moet, dus ik weiger

Maar, nogmaals, jouw hoofd :D

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:32

oji schreef:
floorsil schreef:
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.

Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?

Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.

En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.

En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.

Deze mening deel ik volledig en geeft ook weer waarom ook ik liever geen cap draag.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:47

Qimm schreef:
Zo dan :D

Joh, jouw hoofd. Maar het komt nu meer over als een principe kwestie. Ik moet, dus ik weiger

Maar, nogmaals, jouw hoofd :D

Het mag bij u zo overkomen, maar ik heb dat nergens geschreven. dat is ook niet zo. Ik moet belastingen betalen en, geloof het of niet, eigenlijk betaal ik ze graag want er wordt veel nuttigs en goeds mee gedaan. Maar ik zal het nog eens verduidelijken: Ik weiger niet de cap te dragen uit principe, Ik vind een cap lelijk en bijna altijd niet prettig. Waar een principe in het spel komt is dat ik vind dat het respect voor de privésfeer van de individuele burger zo belangrijk, dat de redenen om de burger op te leggen een cap te dragen tijdens het rijden bijzonder zwaar moeten zijn om die inmenging in de privésfeer te kunnen rechtvaardigen. En dat zijn ze niet.
Het is inderdaad mijn hoofd en daar zijn we het dan ook over eens, want ik begrijp uit uw opmerking dat u de beslissing over al dan niet dragen, over laat aan de individuele burger.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 01:02

Zoals ik zei. Jouw hoofd joh.
Ik ben vrij dol op de mijne en ik heb het fabtastische geluk dat ik een cap niet oncomfortabel of bezwaarlijk vind.
Ik sta niet op een stal, ik rij niet bij een vereniging. Ik MOET van niemand een cap dragen. Ik heb hier vrijlijk voor gekozen. Als andere mensen en vrijlijk voor kiezen om dat niet te doen dan is dat prima. Maar ik vind dat enigzins opmerkelijk. Zijn dat soort mensen niet dol op hun hoofd? Of geloven ze werkelijk dat een cap zinloos is, of wellicht zelfs geheel overbodig. Misschien heb ik nog niet genoeg geleerd? Misschien zijn mijn vaardigheden onvoldoende.
Des te meer reden om de inhoud van mijn schedel zo goed mogelijk te beschermen met de beperkte mogelijkheden die voor de gewone burger beschikbaar zijn

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 01:11

Je bent zélf nogal hysterisch, een "totalitaire strafstaat? Nederland? Je hebt duidelijk geen idee.
Klein detail is dat je cap helemaal niet verplicht is, en je je recht op schedelbasis fractuur dus vrij mag beoefenen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 01:36

Weet je wat het is. Nee ik heb geen verplichting naar de staat toe om het ding te dragen (overigens is het hier in Fr. voor fietsen tegenwoordig wel verplicht) maar ik heb wel de verplichting naar mijn gezin en de rest van m'n familie om de risico's te beperken. En dat betekend voor mij dus met cap en als ik straks mijn normale lijf weer terugheb komt er ook een goede bodyprotector.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 01:44

1: rijden jullie altijd met cap?
Zéker, altijd, zelfs al is het voor maar één minuutje of alleen stappen. Altijd cap op!!!
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Oerdom, ik kan bijna niet geloven dat je echt graag zonder cap zou willen rijden. Het is inmiddels toch algemeen bekend hoe fout je terecht kan komen met vallen?! Een cap op tijdens paardrijden zou wettelijk verplicht moeten worden. Zonder cap rijden, als je dat doet kun je je hersens niet eens verpesten, want waarschijnlijk heb je ze dan niet eens.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nee! Ik wil absoluut nooit zonder cap gaan rijden en ik ben al een aantal keer flink dankbaar geweest voor mijn standvastigheid. Had anders heel fout kunnen gaan. ALTIJD MET CAP!!!!!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 05:57

Arabier schreef:
Hoihoi!

Ik woonde 3 jaar in curacao en daar reed ik toch echt ALTIJD met cap.

Ik vertrouw mijn vp overens 100% maar ja, het blijft een wild dier en die kan ook schrikken!!
Heb hem wel is afgezet voor de foto maar galloperen ofzo nooit doen zonder cap zeg ik :P


Een wild dier?? Sorry daar stapte ik sowieso niet op!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 06:23

Rij al een hele lange tijd niet regelmatig meer, maar als ik dan eens op een paard stap zet ik zeker wel een cap op. Ik ben niet anders gewend en vind een cap helemaal niet irritant/in de weg zitten ofzo. Heb al jaren een hele fijne. Nou moet ik zeggen dat het overal, waar ik gereden heb, niet meer dan normaal is dat je met een cap rijdt. Dus ook hier in Nieuw Zeeland altijd een cap op gehad. (Nou had ik dat hier ook echt niet anders gewild, de tochten hier zijn toch wel even een tandje heftiger dan de algemene buitenrit in het platte Nederland)

Maar, en een hele grote maar, het maakt mij persoonlijk niet uit wat een ander doet. Zolang diegene volwassen is moet ie lekker zelf weten wat ie doet, en wie ben ik om dat dom te vinden? Het is hun eigen keuze/verantwoording. Als we toch eens wat minder beoordelend zouden zijn over elkaar, zou toch zo veel fijner zijn. :)

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:35

Beetje off-topic maar ik dacht heel even dat Thierry Baudet een profiel had aangemaakt op Bokt :') inclusief latijn!

Weer on topic...ik heb 'm altijd op. Was maar al te blij toen ik van een jonkie afviel die over me heen ging. Als die had nagetrapt zonder cap was ik morsdood geweest.

Verder een keer gehad in de wei liep en dat een paard in de richting van m'n hoofd trapte. Scheelde maar 10 centimeter. Had geen cap op en was me ineens heel bewust van dat een (dodelijk!) ongeluk in een héél klein hoekje zit. Dus ik zet 'm altijd op, verklein maar al te graag mijn kansen op ernstig letsel.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:47

Grappige is dat in dit topic grofweg 2 types capontduikers zijn...rebelse tieners en oudere mannen die denken dat ze alles weten en kunnen.. van de tieners kun je dan tenminste nog zeggen dat hun hersens niet volgroeid zijn en dat het gebrek aan beoordelingsvermogen een oorzaak heeft ;)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:52

Billy schreef:
Grappige is dat in dit topic grofweg 2 types capontduikers zijn...rebelse tieners en oudere mannen die denken dat ze alles weten en kunnen.. van de tieners kun je dan tenminste nog zeggen dat hun hersens niet volgroeid zijn en dat het gebrek aan beoordelingsvermogen een oorzaak heeft ;)


3 types hoor.. vlak jezelf niet uit: de moraalridder!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:28

Maar dat is geen cap ontduiker maar een cap gebruiker

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:33

Kuggur schreef:
Je bent zélf nogal hysterisch, een "totalitaire strafstaat? Nederland? Je hebt duidelijk geen idee.
Klein detail is dat je cap helemaal niet verplicht is, en je je recht op schedelbasis fractuur dus vrij mag beoefenen.


nou joh dat moet je dan willen, het is maar wat je leuk vind! :+

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:46

Billy schreef:
Grappige is dat in dit topic grofweg 2 types capontduikers zijn...rebelse tieners en oudere mannen die denken dat ze alles weten en kunnen.. van de tieners kun je dan tenminste nog zeggen dat hun hersens niet volgroeid zijn en dat het gebrek aan beoordelingsvermogen een oorzaak heeft ;)

Hmmmm....leren tellen ook een kunst....want ben zeker geen tiener meer en de laatste keer dat ik keek....ook zeker geen man :+

En capontduiker....seriously??? Om iets te ontduiken moet er eerst een regel zijn waar je je aan dient te houden. DIE IS ER NIET!!!!! Het is geen verplichting zoals een riem in de auto, een helm op een motor. Er zijn bepaalde privéterreinen en evenementen die het voor hun terrein of hun evenement verplicht stellen. Denk dat iedereen daar ook gewoon de cap opheeft uit respect naar de terrein eigenaar of evenement organisatie. Maar daarbuiten...echt.

En waarom stellen terrein eigenaren en evenementen het verplicht? Veiligheid? Of het verkrijgen van het felbegeerde veiligheidscertificaat? Dat laatste heeft een stal of manege weer nodig om de felbegeerde sterren die klanten lokken die de centjes brengen. Want veel van diezelfde maneges stellen alleen de eis, cap op...interesseert ze geen biet of die cap past want dat doet geen afbreuk aan het certificaat terwijl we allemaal weten dat een niet passende cap veel onveiliger is als geen cap.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:57

Billy schreef:
Grappige is dat in dit topic grofweg 2 types capontduikers zijn...rebelse tieners en oudere mannen die denken dat ze alles weten en kunnen.. van de tieners kun je dan tenminste nog zeggen dat hun hersens niet volgroeid zijn en dat het gebrek aan beoordelingsvermogen een oorzaak heeft ;)


Is dit nou echt nodig? Zo kleinerend doen naar elkaar?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:35

Kadankovitch schreef:
Ik heb, sorry voor de uitdrukking, een klere-hekel aan een cap ! Ik draag de cap omdat men mij dat verplicht in de stal waar mijn paard nu verblijft. MAAR zodra ik van het terrein af ben, hangt dat ding aan de wilgen. Dus inderdaad ik draag het totdat ik de poort uit ben en ik doe het af en hang ik de cap aan de boom en zet ik of mijn klak op, of niets, al gelang het weer. Bij mijn trainer rij ik nooit met een cap.
Ik ben van mening dat deze plicht gebaseerd is op hysterie en op financieel gewin. Ik vind het een niet te tolereren inbreuk op mijn 'recht op zelfbeschikking'. Iedereen mag/ moet doen waar hij/zij zich prettig en gelukkig mee voelt, maar ik vind dat men niet moet overdrijven met de inmenging in de privésfeer van mensen. Indien mij erop gewezen wordt dat de verzekering bij bijvoorbeeld een ongeluk als ik van mijn eigen paard val, niet dekt, en ik verkies toch om toch zonder cap te rijden, dan heb ik daartoe het volste recht. Het is mijn zaak. Leven is een venerische ziekte met dodelijke afloop. Risico's horen bij het leven. En ik draag dan zelf de consequenties van mijn handelen. Een liberaal democratisch land mag niet verworden tot een totalitaire strafstaat. En daar begint het wel op te lijken. De mening die ik in deze discussie meen te proeven, waar de voorstanders van het dragen van een cap, zich het recht nemen, de mensen die dat niet wensen, te verplichten een cap te dragen, omdat zij dat wensen, schieten schromelijk te kort hiervoor een grondig argument te leveren. Indien de staat mij iets oplegt, moet ze daarvoor een afdoend argument voor op tafel leggen. En dan nog, moet men de last voor de individuele burger afwegen tegen het vermeende voordeel van de algemeenheid. En bedenk wel, wie 'a' zegt, zal wellicht in de toekomst ook verplicht worden om 'b' te zeggen. En dan zou het de betreffende persoon wel eens vies kunnen tegen vallen. Ik heb de sterke indruk dat voorstanders nog een redenering napraten, zonder grondig over de consequenties na te denken. Hodi mihi, cras tibi. [=vandaag ik, morgen gij].

_/-\o_ _/-\o_

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:40

1: rijden jullie altijd met cap?
Nee, op shows is het vanaf de subtopklasse western bij ons gebruikelijk (of zelfs verplicht, maar daar zou ik het regelboek voor moeten pakken) om met hoed te rijden.

2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
Ik vind dat een eigen verantwoordelijkheid, en vind dan ook dat iedereen het voor zichzelf moet kunnen beslissen. Bij ons op stal is het verplicht, ik heb hem zowiso met trainen & buitenrijden altijd op, en ben hier nog extra op de feiten gedrukt omdat ik vorig jaar met mijn jonge paard over de kop geslagen ben over een verstopte boomwortel onder een stukje zand in een drafje en als ik geen cap op had gehad had ik dit niet meer getypt.

3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
Nee, ik heb een lichtgewicht cap, en heb hem al op zolang ik paard rij (ik zat toen ik 1 was voorop bij moeders op een grote KWPNer). Dus voor mij is het een soort automatisme geworden. Ik voel me zelfs een soort van leeg als ik geen cap/hoed op heb :P

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:10

1: nee ik rij altijd met cap. Vind ik zelf veel fijner en veiliger. Ik heb het wel 1x gedaan, maar dat was van het weiland naar stal rijen.

2: ik vind dat je daar als ruiter kan bepalen wanneer je met of zonder cap rijd. Als jij je paard heel goed vertrouwd dan is het een ander verhaal dan als je dat paard helemaal niet kent

3: ik zou altijd wel met cap rijden. Het is ook zo'n raar gevoel als je geen cap op hebt. En ik vind het vertrouwder met cap

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:39

Ik rijd met cap; het is verplicht bij ons op stal en ik ben er inmiddels aan gewend.
ik heb inmiddels genoeg ongevallen gezien waarbij een cap invaliditeit had kunnen voorkomen.
Een goede amazone die - na een ongeval met haar eigen paard - met een rollator nu dan nog een beetje kan lopen. En een meisje op stal met blijvende gehoorschade na een schedelbreuk omdat een ander paard in paniek op het groepje paarden inliep, waaronder haar eigen paard inliep. Zij viel ervan af, het paard kon niet weg en liep over haar heen; daarbij raakte zijn hoef haar hoofd. Het zijn natuurlijk incidenten, maar ik heb er genoeg van gezien die mijn afweging hebben beinvloedt.

Ik heb meer dan 20 jaar van mijn leven zonder cap gereden. Ook vaak genoeg gevallen, ook wel eens in een hek belandt maar zonder ernstige schade. Vroeger als kind reden we met zo'n fluwelen capje met elastiekje onder je kin (die je dan niet om je kin deed want dat stond niet cool).

Ik woon in een grote stad waarbij je jezelf en je paard dan wel goed in de hand kan hebben, maar de wereld erom heen niet. Automobilisten of motorrijders met weinig geduld etc etc maken het risico op ongelukken toch wat groter.
Ik maak dus de keuze voor een cap, maar ik begrijp ook best dat er zijn die een andere keuze maken.

Ik vind wel dat kinderen een cap zouden moeten dragen tot ze oud genoeg zijn om de voors- en tegens goed tegen elkaar af te wegen.