Eigen Pony!

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaphiraX
Berichten: 38
Geregistreerd: 09-11-16
Woonplaats: --

Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 11:00

Na lang hopen komt hij er dan toch echt.
Mijn eigen pony!

Waar moet ik goed op letten?
Wat voor basis spullen?
Wat is een leuk paard voor mij?

- ik ben 13
- ik weeg niet zo veel
- ik weet niet precies hoelang ik ben maar ik denk een beetje de gemiddelde lengte (ik ga me binnen kort opmeten :)

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven!

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat..

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:05

Tjah wat is een leuk paard? Wat wil je er mee? Wat voor karakter hou je van etc?

Als je wilt rijden zou ik geen shetlander nemen. Je bent daar al gauw te groot voor, de kans zit er in dat je al te groot bent.
Wil je rustige buitenritjes maken of wil je hoog in de sport komen?

Zonder dit soort vragen te beantwoorden, zou je niet snel een 'perfecte' paard of pony kunnen vinden.


En vergeet niet alles van te voren te regelen. Het is niet zo handig als je een paard gekocht hebt, maar je kan je paard nergens stallen. :+

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:08

Ga je voor uiterlijk of karakter?
Wat wil je er mee doen, wat kan je zelf al ?

Zoek een paardje uit wat goed bij jouw karakter past

SaphiraX
Berichten: 38
Geregistreerd: 09-11-16
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 11:13

Ik hoef niet hoog in de sport te komen :).
Het is wel leuk om af en toe een sprongetje te maken. Maar voor de rest gewoon lekker op buitenrit, dressuur, en af en toe springen (niet heel hoog).

We hebben trouwens al een stal gevonden, en dat gaan we binnenkort allemaal regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:16

Ik denk dat je eerst (met je ouders samen) moet gaan kijken wat je wil, en dat voor jezelf duidelijk hebben en dan pas beginnen met evt. rond kijken.
Ga samen zitten pak pen en papier er bij en schrijft op wat je wil, wil je buitenritten maken of wil je uiteindelijk de sport in. Nou daar heb je gelijk al een belangrijke keuze, wil je dus een sport paard of een bomproof 100% verkeersmak buiten rij paardje.
Wat is je eigen ervaring? Hoelang rij je al en waarom zou je willen stoppen met rijden op een manege (bijv.) en een eigen paard willen..
Ga eens op onderzoek uit wat een paard kost in de maand, en praat hier goed over met je ouders en bekijk ook wat jullie per maand kwijt willen zijn, aan stalling etc. En kijk alvast rond naar stalling en wat dat kost, ook daar heb je weer veel mogelijkheden in.
En ga zo maar verder.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:18

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk.

Fleur_paard
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-04-17

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:24

Wauw! Super leuk!
Succes met zoeken!

xxIlona
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:25

Ik zou inderdaad eerst even kijken met je ouders naar alle financiële zaken en ook de negatieve kanten: wat ga je doen als je op vakantie gaat? Zie je jezelf over 10 jaar nog steeds zo fanatiek paardrijden als nu? Toen ik 13 was wilde ik niets liever dan een pony. Ik rij nu al 2-3 jaar niet meer ivm tijdgebrek, dat zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. Het zijn geen leuke dingen om over na te denken als je graag een eigen paard of pony wil, maar het moet wel. Het is nog erger om na een aantal jaar je paard te moeten verkopen om een of andere reden..

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:40

Ok, je wil dus een pony die ook alleen naar buiten kan, B/L niveau knopjes heeft, benen uit de knoop kan houden voor ongelijk terrein als bos of sprongetje en heel belangrijk jouw fouten vergeeft. Geen koudbloed, van wat ik zo lees sta jij daar niet stevig genoeg voor in de schoenen en dan is de opvoeding zo foetsie. New forest, connemara, kruising, zo rond de 1.50m, 6-12 jaar, ruin (gelijkmatiger van karakter) en niet te breed/smal. Moet al braaf zijn, want dat bijhouden is veel simpeler dan het er op zetten. Zit een aardig prijskaartje aan, is even zoeken, maar het zeker waard. Wees heel kritisch bij het zoeken, koop je te veel pony, dan is de lol er snel af.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:50

Wat hier staat is allemaal waar, daar moet je zeker op letten!
Maar ik zal even een (zo kortbondig mogelijk) lijstje maken van waar je allemaal aan moet denken
- Pony zelf
- Pony laten bekappen en/of beslaan
- Pony naar tandarts (variabele kosten)
- Pony naar vee arts (variabele kosten, maar moet sowieso geënt worden)
- Een goed passend zadel
- Wormenkuur (meerdere malen per jaar)
- Paardensnoepjes
- Voer voor je paard
- Een aantal dekjes
- Een goed passend hoofdstel met bit
- Poetsspullen en middeltjes (zoals anti klit)
- Een of meerdere dekens (ligt er heel erg aan wat voor deken, zweetdeken is eigenlijk altijd wel nodig)
- Een halster met touw (liefst ook een paar :+)
- Jou uitrusting: Cap, rijbroek(en), rijsokken, rijlaarzen, een zweepje en misschien handschoenen?

En dan zijn er nog enorm veel dingen die je eventueel zou kunnen aanschaffen die erg handig zijn zoals
- Peesbeschermers
- Een martingaal (ligt ook aan je pony)
- Een gelpad/bontje
- Springschoenen
- Vliegenmasker



Misschien ben ik iets vergeten? Dit is wat ik wel aanschaftte op die leeftijd, dit zijn echt de basis spullen (bovenste rijtje) die je zeker nodig gaat hebben. Er zijn nog zo ontzettend veel andere, leuke en mooie spullen maar dit is wat je zeker nodig gaat hebben. :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:39

Lieshorses schreef:
Wat hier staat is allemaal waar, daar moet je zeker op letten!
Maar ik zal even een (zo kortbondig mogelijk) lijstje maken van waar je allemaal aan moet denken
- Pony zelf
- Pony laten bekappen en/of beslaan
- Pony naar tandarts (variabele kosten)
- Pony naar vee arts (variabele kosten, maar moet sowieso geënt worden)
- Een goed passend zadel
- Wormenkuur (meerdere malen per jaar)
- Paardensnoepjes
- Voer voor je paard
- Een aantal dekjes
- Een goed passend hoofdstel met bit
- Poetsspullen en middeltjes (zoals anti klit)
- Een of meerdere dekens (ligt er heel erg aan wat voor deken, zweetdeken is eigenlijk altijd wel nodig)
- Een halster met touw (liefst ook een paar :+)
- Jou uitrusting: Cap, rijbroek(en), rijsokken, rijlaarzen, een zweepje en misschien handschoenen?

En dan zijn er nog enorm veel dingen die je eventueel zou kunnen aanschaffen die erg handig zijn zoals
- Peesbeschermers
- Een martingaal (ligt ook aan je pony)
- Een gelpad/bontje
- Springschoenen
- Vliegenmasker



Misschien ben ik iets vergeten? Dit is wat ik wel aanschaftte op die leeftijd, dit zijn echt de basis spullen (bovenste rijtje) die je zeker nodig gaat hebben. Er zijn nog zo ontzettend veel andere, leuke en mooie spullen maar dit is wat je zeker nodig gaat hebben. :)


Fysio/osteopaat, hoofdstel kan ook evt bitloos, regelmatig check Van de zadelmaker, lessen, weidegang, medische middeltjes zoals ontsmettingsmiddel, sudocreme.
Wat als het paard naar een kliniek moet (plots hoge kosten) heb je al een spaarpotje.
Evt verzekering?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:46

Lessen en weidegang zit ingbegrepen bij stalling neem ik aan, en die had ze al.
Regelmatig een check van de zadelmaker vind ik eerlijk gezegd dan weer een overbodige kostenpost, al helemaal als ze net begint met rijden en slechts recreatief wilt rijden. Als ze een goed passend zadel koopt en er is niets aan de hand dan zou ik dat lekker achterwege laten. :)
De medische middeltjes inderdaad, ik had van die groene pasta voor op wondjes, echt geniaal spul was dat.
Kliniek = vee arts
Verzekering zou kunnen, zou ik eerlijk gezegd ook pas aan beginnen wanneer de prijzen allemaal wat omhoog gaan met alles. (Ik weet niet wat jou budget qua spullen en paard is)





Tessa_93 schreef:
Lieshorses schreef:
Wat hier staat is allemaal waar, daar moet je zeker op letten!
Maar ik zal even een (zo kortbondig mogelijk) lijstje maken van waar je allemaal aan moet denken
- Pony zelf
- Pony laten bekappen en/of beslaan
- Pony naar tandarts (variabele kosten)
- Pony naar vee arts (variabele kosten, maar moet sowieso geënt worden)
- Een goed passend zadel
- Wormenkuur (meerdere malen per jaar)
- Paardensnoepjes
- Voer voor je paard
- Een aantal dekjes
- Een goed passend hoofdstel met bit
- Poetsspullen en middeltjes (zoals anti klit)
- Een of meerdere dekens (ligt er heel erg aan wat voor deken, zweetdeken is eigenlijk altijd wel nodig)
- Een halster met touw (liefst ook een paar :+)
- Jou uitrusting: Cap, rijbroek(en), rijsokken, rijlaarzen, een zweepje en misschien handschoenen?

En dan zijn er nog enorm veel dingen die je eventueel zou kunnen aanschaffen die erg handig zijn zoals
- Peesbeschermers
- Een martingaal (ligt ook aan je pony)
- Een gelpad/bontje
- Springschoenen
- Vliegenmasker



Misschien ben ik iets vergeten? Dit is wat ik wel aanschaftte op die leeftijd, dit zijn echt de basis spullen (bovenste rijtje) die je zeker nodig gaat hebben. Er zijn nog zo ontzettend veel andere, leuke en mooie spullen maar dit is wat je zeker nodig gaat hebben. :)


Fysio/osteopaat, hoofdstel kan ook evt bitloos, regelmatig check Van de zadelmaker, lessen, weidegang, medische middeltjes zoals ontsmettingsmiddel, sudocreme.
Wat als het paard naar een kliniek moet (plots hoge kosten) heb je al een spaarpotje.
Evt verzekering?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:49

tamary schreef:
Geen koudbloed, van wat ik zo lees sta jij daar niet stevig genoeg voor in de schoenen en dan is de opvoeding zo foetsie. New forest, connemara, kruising, zo rond de 1.50m, 6-12 jaar, ruin (gelijkmatiger van karakter) en niet te breed/smal. Moet al braaf zijn, want dat bijhouden is veel simpeler dan het er op zetten. Zit een aardig prijskaartje aan, is even zoeken, maar het zeker waard. Wees heel kritisch bij het zoeken, koop je te veel pony, dan is de lol er snel af.


Ik zou je niet blindstaren op ras en geslacht. Gewoon proberen tot je iets vind waar je je goed op voelt.

tamary schreef:
Wees heel kritisch bij het zoeken, koop je te veel pony, dan is de lol er snel af.


Hier ga ik dan wel 100% mee akkoord

4leggedmates

Berichten: 281
Geregistreerd: 16-09-16
Woonplaats: In de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:03

Omdat je nog jong bent (ik overigens ook :') ) Neem een paard/pony waar je !niet! te groot voor wordt, tenzij je een pony neemt om niet mee te rijden, dan is het anders. Het is erg jammer als je een pony koopt om mee te rijden, en je al snel te groot bent. Ikzelf rijd nu een verzorgpaard (beschouw als eigen) en het is erg fijn om te weten dat ik er altijd op kan blijven stappen zonder te groot te worden :j

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:08

Ookal rij je recrearief, het zadel moet toch echt goed passen. Elk half jaar even een check is geen overbodige luxe. Spreek uit ervaring.

SaphiraX
Berichten: 38
Geregistreerd: 09-11-16
Woonplaats: --

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:48

We laten ons paard verzekeren :).
Dit vind mijn vader een 'fijn' gevoel. Ik ga ook zeker wat spulletjes voor wondjes enzo halen. Want je weet maar nooit :+ . En weide gang etc zit in begrepen bij de stalling :)

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:00

tamary schreef:
Geen koudbloed, van wat ik zo lees sta jij daar niet stevig genoeg voor in de schoenen en dan is de opvoeding zo foetsie.

Knap dat je dat zo kan weten over de TS...
Hoe dan ook; er zijn ook super makkelijke koudbloeden. Evenals lastige Connemara of New Forest pony's. Kijk eerst naar t karakter, niet naar het type of ras.

Hoeveel ga je wss nog groeien, TS? Dit is ook iets om rekening mee te houden. Wordt je lang, dan is het verstandig om naar een grotere pony of klein paardje te zoeken of een wat breder type. Blijf je klein dan maakt het niet zoveel uit. Je wilt natuurlijk zo lang mogelijk plezier hebben van je paardje!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:38

Fijn TS :)
Had je al een bepaald paardje in gedachten? Wat is je lengte als ik vragen mag? :)
Als je bovenstaand lijstje goed afgaat moet je alles wel hebben hoor, en als je nog iets mist kom je daar snel genoeg achter! :)

HappyHorsess
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-05-17

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:14

Niet de eerste de beste pony pakken die je ziet omdat je zo enthousiast bent. Goed nadenken. Ik zou niet een te jonge pony nemen. Natuurlijk verschilt het karakter van pony tot pony, maar het lijkt mij persoonlijk makkelijker om rond de 6/7 jaar te beginnen en niet jonger. Rekening houden hoeveel je nog gaat groeien. Veel plezier ermee in elk geval!

michelle4684
Berichten: 107
Geregistreerd: 23-07-14

Re: Eigen Pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:22

Je kan je pony ook een aantal keer uitproberen, zodat je goed weet hoe hij rijd. Alvast heel plezier met je toekomstige paardje!! :)