Een betere band met je paard

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Een betere band met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 15:34

Hee allemaal,

ik ben Annelot en ben 13 jaar oud. Ik heb nu ong. 1,5 jaar mijn eerste eigen paard Andorra, en we kunnen het goed met elkaar vinden :) Nu komt de zomer er weer aan en vind ik het leuk om onze band te versterken, ik weet alleen niet zo goed hoe :P :j Ik hoop dat jullie bepaalde oefeningen, trucjes, ect hebben om onze band te versterken *\o/* <3

LET OP!

vrijheidsdressuur vind ik leuk, maar Andorra is een sportpaard, en wil haar dus geen trucjes aanleren zoals steigeren of andere trucjes WAAR WE TIJDENS HET RIJDEN OF IN DE OMGANG last van kunnen krijgen.

Een vriendin van mij heeft dit namelijk wel gedaan, en nu maakt het paard er misbruik van dat ze weet hoe ze goed en vervelend kan steigeren als ze iets niet wilt doen tijdens het rijden. Ik heb hierboven express erbij vermeld dat ze een sportpaard is, omdat het dan misschien iets duidelijker is dat ik er ook echt nog mee op wedstrijden enzo wil, en dus ook echt goed wil kunnen trainen. NIET ALLEMAAL ACCEVIETJES MOETEN OPLOSSEN TIJDENS HET RIJDEN.

Sorry voor de vele caps, maar anders heb je er altijd van die pipo's bij die toch dingen gaan zeggen zoals oh leer haar steigeren :P :+ :D


Alvast bedankt! <3 /3

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Een betere band met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:41

Wandelen, grondwerken (bv. werken aan de hand, 7 games van parelli) en gewoon erg veel tijd met haar doorbrengen, zonder dat je persé iets met haar doet. Dus bij haar in de wei/stal zitten en knuffelen ect.

Trouwens, bij VD is het de bedoeling dat het paard er geen misbruik van maakt. Ik denk dat als je VD op de goede manier doet en kunstjes waar je niet om hebt gevraagd gewoon negeert, dat een paard er geen misbruik van maakt.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 15:51

Eef01 schreef:
Wandelen, grondwerken (bv. werken aan de hand, 7 games van parelli) en gewoon erg veel tijd met haar doorbrengen, zonder dat je persé iets met haar doet. Dus bij haar in de wei/stal zitten en knuffelen ect.

Trouwens, bij VD is het de bedoeling dat het paard er geen misbruik van maakt. Ik denk dat als je VD op de goede manier doet en kunstjes waar je niet om hebt gevraagd gewoon negeert, dat een paard er geen misbruik van maakt.


wat je zegt over VD, sluit ik me helemaal bij aan. Tis alleen een beetje vervelend dat als je op cc bent en ze begint in een keer te steigeren omdat ze er geen zin in heeft, en dan is het best wel vervelend om te negeren zegmaar (niet dat ik haar helemaal verrot zou slaan, dat nooit van mijn leven) maar ik voorkom het liever :P

Bedankt voor de tips!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:38

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk waar het hoort.

ikkuhh90
Berichten: 160
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Een betere band met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:06

Op trektocht gaan, daardoor heb ik echt een betere band gekregen met een paard

_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Re: Een betere band met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:25

Als je vrijheidsdressuur goed aanleert zou het niet gevaarlijk moeten zijn.
Parelli is denk ik heel leuk, sowieso houdt je paard dan ook respect voor je!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Een betere band met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:35

Inderdaad, jouw vriendin heeft het haar paard niet goed geleerd, dat heeft dus niets met het aanleren van steigeren te maken, maar met het feit dat jouw vriendin gewoon nog niet zo'n hele goede trainster is. Maar ik zou je dus ook zeker niet aanraden om je paard te leren steigeren, dat is echt meer iets voor de prof's of voor mensen die hulp krijgen van een prof.

Eigenlijk is alles wat je vanaf de grond doet goed voor de band met paard, van poetsen tot wandelen, van lange teugelwerk tot clickeren en van agility tot vrijheidsdressuur. Dus wat zou je leuk vinden om te doen? Realiseer je wel dat zoiets als lange teugelwerk, clickeren, agility, parelli, vrijheidsdressuur etc echt niet zo simpel is als het misschien lijkt en dat goede begeleiding daarbij wel echt belangrijk is. Anders kan je echt situaties krijgen zoals waar jouw vriendin last van heeft. Net zo goed als dat je rijlessen hebt om goed te leren rijden is het verstandig om grondwerk les te nemen om goed te leren grondwerken.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Een betere band met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:38

Ik volg sinds kort grondwerklessen met mijn paard, en ik moet zeggen dat we een stuk dichterbij elkaar zijn gekomen. Begrijpen elkaar beter :)
Mijn instructrice daarin werkt met Parelli, maar je moet daarin inderdaad goed begeleid worden want sommige dingen doe je makkelijk verkeerd.

Grondwerklessen zijn ideaal! :j