Gevaarlijk?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 
Goner
Berichten: 294
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:33

Ja, paardrijden is gevaarlijk. Maar goed, wat is niet gevaarlijk? Je kan ook stikken in een stukje brood wat je elke dag eet, moeten we daar dan ook maar mee stoppen? Voetbal is ook gevaarlijk etc. En ja, een paard is een levend wezen met zijn eigen wil, maar de kans dat er iets gebeurt waarbij je dood gaat is niet extreem hoog. We vallen allemaal wel eens en zoals hierboven al is gezegd, je kan ook je voet breken door hem gewoon in je schoen te doen.


Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:48

Ik ben niet bang voor een ongeluk of de dood, ik zou graag dood gaan aan mijjn hobby, anders moet je aan ouderdom of een ziekte sterven. Maar nu nog even leven :+

So what if im crazy? The best people are.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:04

Ik denk dat ik eerder gewond raak door mijn lompe voeten dan door een paard. :+

Hoevaak en erg ik kan struikelen, hoe vaak het al bijna mis ging op de trap... Tjah, paardrijden is in mijn geval dan soms nog minder gevaarlijk. :')

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:35

In de 7 jaar dat ik paardrij ben ik ongeveer 15 keer (of meer) van een paard afgedonderd, maar ik heb nog nooit letsel eraan overgehouden. Er zijn bij sommige maneges vallessen, ik heb ze niet gehad maar volgens kennissen is het wel handig. En natuurlijk je zo veilig mogelijk kleden, goede cap, rijlaarzen, geen sjaals/lange jassen, geen grote oorbellen en kettingen, en misschien een bodiprotector.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:51

Ik vind het erg afhangen van hoe je er zelf mee omgaat. Als je grote risico's neemt, kan het heel gevaarlijk zijn. Doe je alles met verstand en probeer je de risico's te beperken, valt het reuze mee. Ik rijd meer dan 20 jaar en de laatste 10 jaar meerdere paarden per dag. In al die tijd heb ik maar 2 echte blessures gehad. Een gekneusde hand en een kneuzing van de rug/bekken. Als ik dat ga vergelijken met familieleden die voetballen weet ik 1 ding zeker, ik ga nooit voetballen! Zij hebben in de loop van de tijd zoveel meer blessures gehad en dat terwijl ik veel meer tijd doorbreng op het paard dan zij op het veld. En voetbal vind iedereen heel normaal en mag vrijwel ieder klein kind...

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:55

Je hebt frequentie en je hebt ernst.
De kans op ernstige blessures (en zelfs doodgaan) ligt bij paardrijden hoger dan bij voetbal.

Citaat:
Paardrijden is een sport met een kleine kans op een blessure. Het aantal blessures per 1.000 uur paardrijden is laag. Daar staat tegenover dat veel blessures ernstig zijn. Het aantal Spoedeisende Hulp (SEH-)behandelingen is relatief groot (9.900 in 2012), evenals het aandeel en aantal acute ziekenhuisopnamen. In 2012 werd zeventien procent (1.600) van de slachtoffers na behandeling op de SEH-afdeling in het ziekenhuis opgenomen. Dit is aanmerkelijk meer dan het opnamepercentage van een gemiddelde sportblessure (6%). Jaarlijks overlijdt gemiddeld tenminste één ruiter.


Citaat:
Meer dan twee derde van de blessures wordt veroorzaakt doordat een ruiter van het paard valt. Eén op de vijf blessures ontstond door contact met het paard, bijvoorbeeld door een trap of doordat het paard op een voet gaat staan.
De meest voorkomende paardensportblessures die op een SEH-afdeling behandeld worden, zijn blessures aan de armen. Daarbij gaat het vaak om fracturen. Opvallend is het grote aandeel blessures aan de romp (19%) en daarbij vooral een betrekkelijk hoog aantal gevallen met ernstig letsel aan de wervelkolom. Bij tien procent was er sprake van hoofdletsel, waaronder een zeventigtal ruiters met als ernstig schedel- /hersenletsel. Hersenletsel is ook de belangrijkste doodsoorzaak bij paardensportongevallen.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:16

vind argumenten als 'het leven is gevaarlijk', 'je kunt ook struikelen' wat non argumenten..

want vanuit die optiek kun je ook gaan bungyjumpen zonder elastiek, want je kunt immers ook op straat vallen en net onder een auto rollen.

verder dan dat geeft Qimm hierboven de meest steekhoudende argumenten.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:49

Gemiddeld een dode per jaar op 360.000 mensen, dat betekent dat je ieder jaar een kans hebt van 0,000278 % om eraan te overlijden. Ter vergelijking: er is een kans van 0,004 % om dit jaar te overlijden aan een verkeersongeval, die kans is dus ruim 14x zo groot

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:35

Dus? Het gaat over paardrijden. Dit zijn de cijfers over paardrijden (uit 2012).
De uitkomst is dat de kans op een. Blessure niet heel groot is (lage frequentie). Maar de blessures die je op kunt lopen zijn vrij ernstig (hoge ernst).
TS vraagt hoe gevaarlijk paardrijden is, niet voetbal, niet het verkeer, niet dammen of punniken.

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:33


:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Anoniem

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:44

Knie in de poeier door een smak op het wegdek doordat pony onderuit ging... rug beetje brak door een val, blauwe voeten door lompe acties van paard... etc etc. Maar had het toch niet willen missen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:49

Het enige met paardrijden dan wel weer, is dat je een erg grote klap kan maken en wanneer je valt is de kans op een ernstige blessure dus groter.

Tja, het ligt er ook maar net aan wat je doet. Rij je recreatief met je doodbrave paard dan is dat al anders dan wanneer je broncs rijdt of jonge paarden beleerd ;)
En wat voorn veiligheids dingen je draagt. Hier in Nederland is het bijvoorbeeld meer dan normaal om een cap en soms zelfs bodyprotector te dragen.. Terwijl in Canada, waar ik woonde, is het meer raar dan normaal om een cap te dragen. En ik heb al helemaal niemand met bodyprotector gezien :P Alleen mensen die stieren of broncs rijden hebben een bodyprotector. Maar die sport is natuurlijk wel weer heeeeel wat gevaarlijker dan op een mak knolletje te zitten. En dan hebben ze vaak genoeg niet eens een helm op :+
Ach... In nederland leven we erg 'veilig' hoor. Hier worden niet zo veel risico's genomen qua veiligheid vind ik.

Bloodymary
Berichten: 4529
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:03

Er wordt gezegd dat voetbalblessures vaak minder erg zijn. Uiteraard een meniscus of kapotte knie is op dat moment minder heftig dan gebroken ribben of een gebroken been. Maar van die laatste heb je na enige tijd geen last meer, terwijl die voetbalblessures er vaak voor zorgen dat je nooit meer kunt voetballen of nooit meer mag/kan hardlopen of zo. Dan doe mij maar een hevige maar korte blessure!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:10


Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:16


Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:25

Paardrijden staat alsnog in de top 3. Het IS gewoon een risicosport. En dan maakt het wel uit wat je doet. Maar je bent in de weer met een paar honderd kilo dat niet altijd onvoorwaardelijk luistert.
Ik sta echt te kijken hoe veel mensen dit wegwuiven. Ik heb zelf tot nu toe behoorlijk mazzel gehad. Gebroken kaak en een zere knie is alles wat me tot nu toe is overkomen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:27

_Ezra schreef:
Gemiddeld een dode per jaar op 360.000 mensen, dat betekent dat je ieder jaar een kans hebt van 0,000278 % om eraan te overlijden. Ter vergelijking: er is een kans van 0,004 % om dit jaar te overlijden aan een verkeersongeval, die kans is dus ruim 14x zo groot



autorijden is vaak geen hobby maar een noodzakelijk kwaad om je van punt a naar punt b te vervoeren..
als je sec naar het aantal verkeersdoden kijkt dan loop je als ruiter meer kans om van je paard te vallen en dodelijk te verongelukken dan dat je dat doet in je auto..

van de 621 doden in 505 dodelijke ongevallen is namelijk 75% een man.. in de paardensport rijden vooral veel vrouwen, dus deze vallen niet onder het grote gros verkeersdoden.. Daarnaast is zijn van de 621 verkeersdoden 311.5 (hmmm site zei exact de helft, dus dat houden we maar aan) fietsers.. Dus 311.5 automobilisten en 75% van de betrokkenen is van het mannelijk geslacht.

209 van de 621 + verkeersdoden is ouder dan 70 jaar 103 hiervan waren zelfs 80+.. zij zijn betrokken bij 40% van de ongelukken.

Dus de kans dat een ruiter een dodelijk ongeval heeft in de auto is kleiner dan de kans dat hij/zij op een dodelijke manier van het paard afvalt.


als je al wilt zeggen paardrijden is niet gevaarlijk want in het verkeer sterven meer mensen.. moet je natuurlijk ook wel een eerlijk vergelijk maken ;).. in het verkeer vallen een kleine 150 vrouwelijke verkeersdeelnemers per jaar, een relatief groot gedeelte hiervan is tevens 70+

het totaal aantal verkeersongelukken is ruim 113.000

let op, onder verkeersongelukken vallen dus ook ruiters die op de openbare weg te paard in een ongeluk betrokken raken.

je kunt paardrijden niet 1:1 vergelijken met een algemeen iets als verkeersdeelnemer zijn en dat dan zeker niet bovenop de auto plakken..

dat de auto meer slachtoffers eist, heeft te maken met een nog hogere snelheid dan te paard en een nog zwaarder voertuig, waarbij het vaak ook nog eens lompe niet zelf denkende voorwerpen betreft die met kracht op elkaar worden gezet.

grote verschil zit m in dat je een vorm van vervoer nodig hebt en dat in een deel van die situatie een auto een noodzakelijk vervoermiddel is, waarbij je een paard puur als hobby bestijgt, of kiest voor een gevaarlijk beroep.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:41

Een paard kan een moordmachine zijn. En bij het ene paard loopt je meer risico dan het andere. Vooral hele bange paarden of paarden die een steekje los in hun bovenkamer hebben zijn gevaarlijk.

Verder ja, het is altijd gevaarlijk want als je met je paard het verkeer in gaat heb je een dubbel risico (het paard en het verkeer om je heen).

Je kunt goed vallen en daarna met een lachstuip weer opstaan en je kunt slecht vallen en er (blijvende) schade aan overhouden. Maar goed, hetzelfde geldt denk ik voor alle sporten.
Ik mocht van mijn moeder nooit voetballen of kickboksen omdat ze het idee had dat als ze mij boos maakten dan ik dan iemand ernstig verwond.. tja, had ze wel een punt..
Ik mocht wel paardrijden:P
Ik zou overigens mijn eigen kinderen (als ik die krijg) gewoon laten paardrijden hoor.
Ja het is een gevaarlijke sport maar het is de enige sport waarbij je zoveel liefde, trouw en samenwerking terug krijgt.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 18:15

Ik vind persoonlijk dat paardrijden zoveel voordelen heeft dat de "gevaarlijkheid" nog weinig uitmaakt. ElenaMM77: Ik weet dat het aantal auto-ongevallen gewoon veel groter is omdat er veel meer verkeer is dan mensen die paardrijden maar dan heb je nog steeds meer kans om een ongeval te hebben met de auto dan met het paardrijden.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:22

Ik heb in de 16 jaar dat ik nu met paarden bezig ben, 1x iets heftigs mee gemaakt en dat was door mijn eigen stomme fout.
Paard op een verkeerde manier vast zetten om ´even snel een deken om te doen´, liep compleet verkeerd af kan ik je vertellen. Naast, een trauma wil ik het niet noemen, maar ik denk er erg vaak aan, heb ik er nogsteeds een herinnering van in mijn gezicht. Er zit een behoorlijke plek op mijn wang (ruim een half jaar later) die nogsteeds regelmatig pijn doet.

De rest van de jaren heb ik zelf eigenlijk niks ernstigs mee gemaakt. Een paar keer gevallen maar nooit wat gebroken of gekneusd. Of je paard moet echt compleet gestoord zijn, maar 9/10x doet een paard er alles aan om jou te ontwijken. Ik denk idd dat andere dingen in het leven, of dit nu sport of auto rijden is, nog veel gevaarlijker zijn.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:28

elenaMM77 schreef:
vind argumenten als 'het leven is gevaarlijk', 'je kunt ook struikelen' wat non argumenten..

want vanuit die optiek kun je ook gaan bungyjumpen zonder elastiek, want je kunt immers ook op straat vallen en net onder een auto rollen.

verder dan dat geeft Qimm hierboven de meest steekhoudende argumenten.


Voila ! Hier sluit ik me bij aan.

Don't take anything for granted

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:33

Je hebt toch met een dier te maken die, hoe je het ook went of keert, uiteindelijk wel een eigen mind heeft. Ik heb 1 keer mijn schouder en sleutelbeen gebroken op flink wat plaatsen, 1x mijn schouder uit de kom gehad, 1x mijn andere schouder gebroken op ook flink wat plekken en mijn paard is een keer omgevallen uit het niets toen ik er bovenop zat. Gelukkig kwam ik daar met een gekneusd been en blauwe plekken vanaf.

Of ik het echt gevaarlijk vind? ik weet het niet, je kunt ook van de trap donderen en je schouder breken. Of aangereden worden en daar blauwe plekken aan overhouden.

"Learn to travel, travel to learn."

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:44

Het is en blijft gevaarlijk en je neemt een risico.

Je hebt te maken met levende dieren en er zijn al veel dingen hier gezegd dus hoef ik het hier niet te herhalen.

Wanneer je echt dagelijks bezig bent met de paarden......dan krijg je weleens ongelukjes.
Van belang is dat je weet hoe je de risico's kan gaan beperken en proberen het gevaar zien aan te komen, door goed naar je dier te kijken....en dan kun je ermee rekening gaan houden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 02-12-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:51

madhatter schreef:
liekec schreef:
Heb je hier ook een bron van?


Mhh, nee, maar ik denk dat iedereen wel is een keer een pijnlijke val (ongelukje) heeft gehad, en dat zie ik dan als meer dan 50%

Dus je smijt wat met zelfbedachte statistieken om je heen...?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:01

Aan paardrijden zit een risico, ja.
Maar je bent bezig met dieren en dieren kunnen onvoorspelbaar zijn en je moet altijd veilig en goed handelen.
En ik rijd nu al 7 jaar en afgelopen jaar heb ik door een val mijn ribben gekneusd en meer is mij niet over komen.
Of dat mij tegen houdt om te rijden? Nee, het laat je alleen beseffen dat een ongeluk in een klein hoekje zit en dat het iedereen kan overkomen.

S <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers