Pony reageert niet op zweep

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 18:47

Hoi,

Ik longeer mijn pony minimaal 1 x per week. Maar hij reageert amper op ee zweep.

Mijn instructrise zegt dat ik strenger moet zijn.

Tips?

Gr Yenni

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:50

Je pony leren om op stemhulpen te reageren. :)

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 18:53

Gebruik ik ook. Eerst 3 x goed en hard mijn stem en anders de zweep maar dat helpt dus niet. Af en toe reageert hij op stem

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:55

Dan idd wat strenger zijn. En je stem blijven gebruiken, klikken met je tong wil ook wel eens helpen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:03

Wat doe je met je zweep dan? Aaien?

Als die van mij niet op stem of aanwijzing reagereniet (en dat gebeurd zelden) dan help ik ze even herinneren dat ze ookalweer aan het werk waren en dan gaat het weer jaren prima.

En nee ik mishandeling niet, ze zijn niet bang en gewoon braaf. Maar als we aan het werk zijn mogen ze best luisteren.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:09

Als er lichamelijk niets mis is met de pony waardoor hij niet reageert zou ik proberen iets aan de zweep te binden wat ritselt. Bv een plastic zakje. Dat wil ook nog wel eens werken.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:11

Inderdaad wat hier boven gezegd word, kun je best iets aan de zweep bevestigen!

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:12

Polly schreef:
Wat doe je met je zweep dan? Aaien?

Als die van mij niet op stem of aanwijzing reagereniet (en dat gebeurd zelden) dan help ik ze even herinneren dat ze ookalweer aan het werk waren en dan gaat het weer jaren prima.

En nee ik mishandeling niet, ze zijn niet bang en gewoon braaf. Maar als we aan het werk zijn mogen ze best luisteren.
Dit :D

A_nouk

Berichten: 11639
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:38

Ik verplaats dit topic in verband met de leeftijd van de TS van TVG naar Young Rider Talk :)

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:49

Ons paard reageert ook niet op de zweep, zeker niet tijdens het longeren. Daar kun je echt een zweep op doormidden slaan en nog geeft mevrouw geen kik.

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 19:56

Misschien ben ik inderdaad te lief. Lichamelijk mankeert er niets. Ik ga eens proberen met een plastic zakje. Dankjewel!

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:00

Yenni schreef:
Misschien ben ik inderdaad te lief. Lichamelijk mankeert er niets. Ik ga eens proberen met een plastic zakje. Dankjewel!



Nee, geen zakje please.
Gewoon eens een mep geven, niet zo voorzichtig joh!

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:01

Doe ik hem dan geen pijn?

PrizTwir
Berichten: 2398
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:03

Yenni schreef:
Doe ik hem dan geen pijn?


Van een tikje gaat hij echt geen auw roepen.

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:04

PrizTwir schreef:
Yenni schreef:
Doe ik hem dan geen pijn?


Van een tikje gaat hij echt geen auw roepen.

:D misschien ben ik te lief

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:16

Yenni schreef:
Doe ik hem dan geen pijn?


Ik weet wel zeker dat jij te lief bent :D
Wie niet luisteren wil moet maar voelen, toch?
Niks zieligs aan. Tuurlijk zal ie t even voelen, maar dat is juist de bedoeling. Actie reactie. Geloof me, als je m 1 keer een goede mep geeft zal ie ineens perfect op je stem reageren, en zul je niet zo snel een 2e keer de zweep hoeven te gebruiken. Het is een paard, geen kind. Jij bent de baas en hij heeft jouw aanwijzingen te respecteren. Zo gaat het in de kudde ook. Hij zal door de leider ook op zn plek gezet worden met een mep als ie denkt boven hem/haar te staan..

_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:13

Nou een mep klinkt wel hee heftig :) Ietsje harder dan een tik is genoeg. Je merkt wanneer je een pony pijn doet, kom maar net niet op dat punt... :o

janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:26

Neem een les in goed longeren en dan vooral waar jij staat en hoe. Als je paard langzaam is aan de longe, komt dat vaak omdat de longeur te ver naar voren staat.
Ik train mijn paarden aan de enkele en aan de dubbele longe en ik hoef ze niet te raken met de zweep. Ik geef met de zweep aanwijzingen, maar ik raak mijn paarden niet aan met de zweep.
Gewoon een lesje nemen bij iemand die goed kan longeren en jou kan uitleggen hoe je moet staan.
Succes

En leer eerst een paard op afstand raken op de plek waar je van plan was. Zet een pion in het midden van de bak en leg er een tennisbal op. Ga op afstand staan met longeerzweep en probeer de bal te raken. Zo leer je hoenlang je zweepnis en raak je het paard niet op een rot plek
Laatst bijgewerkt door janouk op 18-09-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:29

Veel geluid maken, heb ik geleerd met een longeerles. 1 Keer stemhulp, geen reactie zweep laten zwiepen met veel geluid en dan ook nog stemhupen. Geeft ze de gewenste reachtie, belonen met stem. Heeft bij mijn tinker heel goed geholpen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:34

PrizTwir schreef:
Yenni schreef:
Doe ik hem dan geen pijn?


Van een tikje gaat hij echt geen auw roepen.


Dat "geluk" hebben wij als paarden mensen dat paarden geen geluid maken bij pijn. Zou anders een drukte worden tijdens de trainingen en wedstrijden.
Tikje kan je wel geven maar je hoeft ook niet te overdrijven. Je moet uiteraard ook niet te soft zijn maar wellicht kan je beter op zoek gaan naar een manier om je paard te motiveren dan om hem vooruit te meppen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:36

Werken aan je lichaamstaal en de plaats waar je ten opzichte van je paard staat tijdens het longeren. Je paard is een spiegel. Als jij er bij staat als een zoutzak ( bij wijze van) of heel onzeker, dan gaat hij echt niet doen wat jij van hem vraagt.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 13:41

Als ik een paard longeer wat meerdere keren achter elkaar niet reageert op stem, dan zwiep ik met het zweepje zodat het wat geluid maakt. Ik raak hem niet! Mocht hij daar niet op reageren sla ik met de zweep achter het paard in het zand, mocht dat nog niet werken dan geef ik een duidelijke tik op de billen.

Maar bij mij is het nog nooit zo ver gekomen eigenlijk.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:31

RobinPrins schreef:
Nou een mep klinkt wel hee heftig :) Ietsje harder dan een tik is genoeg. Je merkt wanneer je een pony pijn doet, kom maar net niet op dat punt... :o


Of net wel, dan is het maar duidelijk

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:42

Je kan een paard best een flinke tik op zijn kont geven maar je gaat hem natuurlijk niet slaan. Een plastic zakje vond ik wel een goeie tip en gewoon flink achter de kont zwiepen en op de grond slaan net zolang tot ie doorloopt helpt misschien ook. Gewoon een keer goed boos worden en hij is weer wakker.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:11

Als je paard ook op een zakje goed gereageerd waarom zou je em dan een mep geven? Ik ken genoeg paarden die je kunt meppen wat je wilt, maar geen reactie.. Zakje eraan en het was opgelost!