Pony reageert niet op zweep

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:33

Polly schreef:
RobinPrins schreef:
Nou een mep klinkt wel hee heftig :) Ietsje harder dan een tik is genoeg. Je merkt wanneer je een pony pijn doet, kom maar net niet op dat punt... :o


Of net wel, dan is het maar duidelijk


In de eerste instantie zou ik mijn pony niet gelijk een mep geven, in de eerst een waarschuwing. Naar mijn idee is TS nog niet zo duidelijk met longeren en zou in de eerste instantie gewoon wat strenger worden en hulp erbij halen van een ervaren iemand. Begin eerst daar maar mee :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 17:42

Hulp heb ik. Ik heb les met longeren maar zij vind de stem belangrijker dan zweep

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 17:43

Morgen ga ik longeren en dan zal ik het eens proberen met een plastic zakje

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 00:45

Def schreef:
Als je paard ook op een zakje goed gereageerd waarom zou je em dan een mep geven? Ik ken genoeg paarden die je kunt meppen wat je wilt, maar geen reactie.. Zakje eraan en het was opgelost!

Ja goed idee om 'm bang te maken voor zakjes, als je aan het rijden bent of op buitenrit ofzo :D

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 01:03

[/quote]

Dat "geluk" hebben wij als paarden mensen dat paarden geen geluid maken bij pijn. Zou anders een drukte worden tijdens de trainingen en wedstrijden.
Tikje kan je wel geven maar je hoeft ook niet te overdrijven. Je moet uiteraard ook niet te soft zijn maar wellicht kan je beter op zoek gaan naar een manier om je paard te motiveren dan om hem vooruit te meppen.[/quote]

Beste opmerking op bokt sinds tijden! Konden ze maar schreeuwen..
Hoezo gelijk hard (er) slaan? Wellicht ben je niet consequent of duidelijk genoeg in je hulpen. Of misschien tegenstrijdig. Dof maken we ze zelf.
Misschien kun je inderdaad een prettigere manier vinden om je paard te motiveren.

Lottexxx

Berichten: 717
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Zwolle

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 01:09

Het kan misschien zijn dat je onbewust teveel met je zweep doet, zelf heb ik die neiging ook erg gehad. Paard loopt niet dus ga je veel drijven door de zweep er achter te houden. Maar het is logisch dat het paard dan opgegeven moment niet meer reageert. Bij mij helpt het goed om de zweep op mijn schouder te leggen, wanneer het nodig is geef je eerst een hele lichte hulp, reageert ze dan niet mag ze wel een tik hebben. Reageert ze wel laat je de zweep weer op je schouder rusten. Op gegeven moment hoef je alleen nog maar je zweep op te tillen en gaan ze vaak al.

NikkivanOlst

Berichten: 7834
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 03:19

Ik gebruik een zweep niet eens om te drijven maar als Hulp voor stelling en buiging :')

Sta je stil of loop je mee? Vanuit stilstaan kan je je paard amper tot iet beïnvloeden met je eigen energie, ga je op een kleine cirkel meelopen dan kun je al zoveel meer... longeren is meer dan je paard rondjes om je heen laten lopen

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 06:39

VisibreTeam schreef:
Ik gebruik een zweep niet eens om te drijven maar als Hulp voor stelling en buiging :')

Sta je stil of loop je mee? Vanuit stilstaan kan je je paard amper tot iet beïnvloeden met je eigen energie, ga je op een kleine cirkel meelopen dan kun je al zoveel meer... longeren is meer dan je paard rondjes om je heen laten lopen

Ik sta stil want zo leer ik het. ;)

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:06

Yenni schreef:
VisibreTeam schreef:
Ik gebruik een zweep niet eens om te drijven maar als Hulp voor stelling en buiging :')

Sta je stil of loop je mee? Vanuit stilstaan kan je je paard amper tot iet beïnvloeden met je eigen energie, ga je op een kleine cirkel meelopen dan kun je al zoveel meer... longeren is meer dan je paard rondjes om je heen laten lopen

Ik sta stil want zo leer ik het. ;)


oke, hier zit jou probleem dus. Jij moet ook bewegen. Je hoeft er niet naast te rennen maar gewoon achter de kont blijven en ongeveer in het midden meelopen. Als jij stilstaat is het niet raar dat jou pony dat ook doet, jij geeft het singaal namelijk.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:23

Yenni schreef:
Ik sta stil want zo leer ik het. ;)

En hoe neem jij dan een actieve houding aan?
Dat kan gewoonweg niet vanuit stilstand, vooral niet als je vanuit jezelf niet zo overtuigend bent.

Je hoeft niet mee te rennen natuurlijk maar met mee lopen en zo er voor te zorgen dat jij steeds ten opzichte van het paard in een drijvende positie staat heb je de helft al gewonnen om je pony voorwaarts te houden.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:28

Ik kan je trouwens garanderen dat de pony zeker in het begin wel reageerd op het zakje, maar wanneer hij dat een paar keren heeft gezien zal dat steeds minder worden. Het is hetzelfde als een langzame pony met rijden steeds harder te gaan drijven, die worden / zijn dood voor je been.

Als je zelf geen overtuigende actieve houding hebt gaat hij niet (genoeg) voor je lopen :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 07:57

Oh.. ik zal het eens gaan proberen. Bedankt!

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:57

Ik zou nooit een zakje als drijvende hulp gebruiken, is niet zo fijn als je er dan 1 op buitenrit tegenkomt wapperend over straat.. Bij zakjes wil je juist je paard leren dat er niks aan is en dat ze er rustig bij moeten blijven.

Strenger zijn met de zweep en als hij niet luister eerst eens knallen met de zweep en als je dan nog genegeerd wordt de kont raken. Niet te zacht hoor want je wilt hem leren dat hij respect voor de zweep moet hebben en door te aaien leer je juist dat dat geknal heus niet erg is en dan bereik je precies het verkeerde.

NikkivanOlst

Berichten: 7834
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:18

"Want zo leer ik het"...


Je instructeur al gevraagd WAAROM? Het zo moet, waarom je niet mag lopen... oren van t hoofd vragen aan instructeurs, dan weer je het Hoe en waarom.

Ik heb namelijk geleerd altijd te longeren met meelopen, daarmee kun je namelijk in lichaamshouding en energie enorm veel doen met je paard. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met draf verruimen en terugwerken naar bijna passage, longeren is zoveel meer dan stil staan en je paard rondjes laten rennen :p

Juist Door mee te lopen kun je echt heel veel meer. Misschien een andere instructeur? Klassiek gericht?

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:25

Zakjes zou ik ook liever niet doen :) Ken er een aantal die 'knisperend geluid' nu als 'hop vooruit' kennen. Niet zo heel handig haha