rijtijd verdelen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliabbenhuis

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-04-13

rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 15:12

Hooi, ik ga komende zondag een paardje leasen, en mag 1uur rijden. Hoe verdelen jullie dde rijtijd? (10 min stappen, dan draven en na 20 min galop?)

Alvast bedankt!

dreamheart

Berichten: 390
Geregistreerd: 28-09-15

Re: rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:15

Meer op gevoel denk ik eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:16

Gewoon eerst lekker 20 minuten los rijden. 10 minuten stappen, 10 minuten draven. En dan beide kanten op en veel overgangen maken. Daarna kun je wel een galopje doen. En daarna natuurlijk ook nog minstens 15 minuten uitstappen.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:21

Op gevoel, ik ga echt niet elke keer de klok bijhouden dan kun je net zo goed elke keer een wekken zetten :P

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:36

Gewoon hoe mn paard voelt haha, alleen bij instappen en uitstappen let ik op de tijd (doe meestal beide zo'n 10 minuten)

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:37

Ik rijdt meestal 10-15 minuten in. Dit is soms langer maar nooit korter. Als ik in heb dan heb ingestapt kan ik mijzelf beter ontspannen en mijn pony is dan ook meteen losser. Bij het inrijden doe ik veel voltes en stellings oefenigen, bijvoorbeeld stelling in de hoeken. Draven doe ik meestal niet acher elkaar maar maak tempo overgangen, van draf naar middendraf en soms neem ik haar helemaal terug naar stap of halthouden. Galop doe ik niet lang, ik denk bij elkaar 5 minutjes. Dit zijn we dan aan het opbouwen.

Verder maken we veel figuren en stap ik haar in het duin uit. Dit is dus wat ik doe. Maar jou verzorgpony is anders en zou dus ook anders zijn met karakter.
Doe op jou gevoel van wat jij denkt dat goedt is.

carolinetjes

Berichten: 45
Geregistreerd: 05-06-14
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:38

lekker op gevoel, elke dag is anders jij en het paard ook :)

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:10

Oo gewoon op gevoel, soms stap ik in rijd ik wat los en gallopeer ik veel.
Soms rijd ik alleen draf en stap.
Soms voel ik hoe ze onder mijn benen vandaan wilt gaan van hyperheid, dan gallopeer ik al helemaal aan tbegin na het instappen enzo.
Gewoon op gevoel.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:11

Pichu schreef:
Gewoon eerst lekker 20 minuten los rijden. 10 minuten stappen, 10 minuten draven. En dan beide kanten op en veel overgangen maken. Daarna kun je wel een galopje doen. En daarna natuurlijk ook nog minstens 15 minuten uitstappen.


Haha dat van instappen en uitstappen is niet zo waar :P
Lena heeft niet veel nodig vor instappen: 2/3 rondjes rond de bak, 2 minuutjes ofzo.
En uitstappen gaat om droogrijden en 15 minuten droogrijden? pff dat is wel erg manege-tijd! Daar doen ze het ook altijd zo lang om tijd te rekken :')

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:20

madhatter schreef:
Pichu schreef:
Gewoon eerst lekker 20 minuten los rijden. 10 minuten stappen, 10 minuten draven. En dan beide kanten op en veel overgangen maken. Daarna kun je wel een galopje doen. En daarna natuurlijk ook nog minstens 15 minuten uitstappen.


Haha dat van instappen en uitstappen is niet zo waar :P
Lena heeft niet veel nodig vor instappen: 2/3 rondjes rond de bak, 2 minuutjes ofzo.
En uitstappen gaat om droogrijden en 15 minuten droogrijden? pff dat is wel erg manege-tijd! Daar doen ze het ook altijd zo lang om tijd te rekken :')


Geen enkel paard is ingestapt na 2 minuten. Bij het instappen zorg je er namelijk voor dat de doorbloeding in de spieren omhoog gaat, de ademhaling en hartslag alvast iets omhoog gaan maar ook dat het kraakbeen in de gewrichten opwarmt, soepeler wordt en de gewrichten dus goed 'gesmeerd' worden tijdens het bewegen. Met name dat laatste kost tijd en gaat zeker niet in 2 minuten. En nee, je paard voelt op dat moment het verschil tussen wel en niet opgewarmd niet maar op lange termijn is het wel superbelangrijk voor het heelhouden van je paard.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:21

Dan ben ik blij dat jij niet op mijn pony's rijd, madhatter. Want met 2-3 minuten instappen heeft je pony echt zijn of haar spieren/gewrichten niet los en opgewarmd :n

Uitstappen gaat ook om meer dan droogrijden, het gaat om veel meer dan dat.
Cooling down, hartslag weer naar beneden, ademhaling weer naar rust, etc.

Ik rijd weinig in de bak, maar als ik in de bak rijd, stap ik minstens 10 minuten. Waarin ik ze wel op pak na een rondje of wat, maar nog wel lang en laag en veel figuren.
Uitstappen doe ik ook minstens 10 minuten, liefst eerst een paar rondjes in de bak en daarna nog een rondje om de boerderij, dan zit ik zo aan een kwartier.
Wanneer ik naar het bos ga, stap ik minstens 20 minuten in, dan ben ik het eerste hek door en de eerste bult over.
En terug naar huis begin ik ook voor de laatste bult met uitstappen. Vaak zelfs de eerste en laatste kilometer (ca 10 minuten) ernaast wandelend.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:26

Instappen en uitstappen is gewoon gezond voor de spieren... het is zeker niet om tijd te rekken maar vooral om je paard gezond te houden. Als paard op stal staat is het nog belangrijker om te zorgen dat de doorbloeding goed op gang is gebracht voordat je gaat draven/galopperen.
Uitstappen gaat ook niet over het drogen van zweet...

Ik rijd paard in de zomer (als ze op wei staan) ong 10 min. stappen en daarbij eerst wat langer maar aan het eind van de tien minuten ook wat oppakken en wat kortere wendingen/zijgangen. Als ik haar van stal haal dan stap ik wel zo'n 20 min. los voordat ik ga draven. Soms zelf eerst nog even aan de hand voordat ik er op stap. Ook uitstappen doe ik langer over als ze weer op stal zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:29

Wat ik altijd deed toen ik nog op de manege reed met vrijrijden, was inderdaad eerst 10 minuutjes stappen en dan rustig aan draven. Eerst 10 minuutjes in een wat lager tempo en lange lijnen. Daarna wat meer figuren met scherpere bochten en eens een galopje meepakken. Verder lekker veel overgangen en figuren rijden in de rest van de tijd. Wees creatief en probeer eens wat figuren uit die je nog nooit gedaan hebt oid! Met uitstappen zorgde ik dat het paard een beetje op adem was (paar minuutjes stappen) en daarna gooide ik zo snel mogelijk het zadel eraf om aan de hand op het erf uit te stappen. Want een kwartier van je uur rijden bezig zijn met uitstappen is gewoon zonde! Ik zette het beestje pas op stal als zijn ademhaling en hartslag weer rustig waren en het meeste zweet opgedroogd. Hoeft niet volledig droog te zijn maar ook niet meer kletsnat.

Edit: let wel een beetje op als het hard waait. Een zeiknat paard op de wind kan kou vatten. In dat geval is het wel beter om wat langer in de bak uit te stappen bijvoorbeeld.
En ik weet niet of het bij jouw manege mag, maar ik ging het laatste kwartiertje nog wel eens zonder zadel zodat hij daar alvast een beetje kon uitdampen.

_Robin
Berichten: 81
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: in het midden van ons land

Re: rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:00

Ik zou minimaal 10 minuten in- en uitstappen. Je voelt het meestal wel aan het paard, soms is 10 minuten genoeg, soms heeft het paard een paar rondjes meer nodig op goed warm te lopen. Na 5-10 min zou ik gaan draven, ligt weer heel erg aan het paard. En inderdaad, 3 minuten is veel te kort :(

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:07

Voornamelijk ga ik ook op mijn gevoel af. In de praktijk kom ik dan vaak maar aan 45 minuten rijden. Heel soms kom ik tegen de 60 minuten aan.
10 minuten los stappen. Meestal en rondje of 3 aan de lange teugel en dan meer het echte los stappen. Na een minuut of 10/15 begin ik met draven en kijk ik gewoon wat ik doe. Soms sla ik de galop over. En dan rond de 35/40 minuten kijk ik op m'n telefoon om te kijken hoe lang ik aan het rijden ben. En dan besluit ik nog even verder te gaan of gewoon te gaan uitstappen. Uitstappen is 5 tot 10 minuten meestal.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:11

O god mensen het was niet letterlijk bedoelt ik kan niet goed uitleggen ik moet het maar in mijn onderschrift zeggen haha, ga t nu even veranderen. Nee niet letterlijk sorry voor als ik je woede heb gegeven lena is een verwend ponytje en ik doe alles voor dr :j Maar wel letterlijk 3 rondjes of 4 rondjes ofiets in de bak, die best groot is.
Laatst bijgewerkt door Arabier op 15-09-16 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:12

Marije_jiplover schreef:
Dan ben ik blij dat jij niet op mijn pony's rijd, madhatter. Want met 2-3 minuten instappen heeft je pony echt zijn of haar spieren/gewrichten niet los en opgewarmd :n


Dat is niet zo fijn om te horen.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:18

madhatter schreef:
O god mensen het was niet letterlijk bedoelt ik kan niet goed uitleggen ik moet het maar in mijn onderschrift zeggen haha, ga t nu even veranderen. Nee niet letterlijk sorry voor als ik je woede heb gegeven lena is een verwend ponytje en ik doe alles voor dr :j Maar wel letterlijk 3 rondjes of 4 rondjes ofiets in de bak, die best groot is.


Wat bedoel je dan? :') Klinkt erg duidelijk, als je zegt dat jij je paard maar 2 minuutjes in en uitstapt..

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:23

Ik houd de tijd niet bij maar kom denk ik ook niet aan 10 minuten losstappen.
Begin wel met een aantal rondjes stap maar pak al gauw wat overgangen mee, lager ingesteld lange lijnen draven, dan weer even stappen aan lange teugel en vervolgens oppakken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:25

Ik kom ook niet aan de 10 minuten losstappen normaal, wel stap ik eerst 5 minuten indien ook maar enigszins mogelijk en begin ik na 10 minuten pas aan echt intensief werk. Uitstappen doe ik tot het paard op adem is, daar staat geen tijd voor bij mij.

Tussendoor rijd ik veel overgangen en figuren dus ik heb geen idee hoeveel tijd ik in een bepaalde gang rijd.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: rijtijd verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:27

Sorry, ik bedoelde zovan ik doe het maar 2 minuutjes hoor :+ Maar ik had toen geen smileys (telefoon...)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:33

madhatter schreef:
Sorry, ik bedoelde zovan ik doe het maar 2 minuutjes hoor :+ Maar ik had toen geen smileys (telefoon...)


Je hoeft je niet te verantwoorden hoor, omdat je niet minimaal 10 minuten instapt.
Als je na een paar rondjes rustig begint met wat overgangen, fijn ronddraaft en paard wat ronder instelt (zonder al echt op te pakken) is daar niets mis mee.

Ik pak soms na enkele rondjes draven de galop al mee, sommige dagen is dat fijner om los te werken.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 15-09-16 18:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:35

Maar in ieder geval, bij mij gaat het meestal zo:

opstappen
5 tot 10 minuutjes stappen.
Losrijden, meestal draven, en dan later stilstaan, achteruit, draven, stappen etc.
Galloperen, met heet weer maar een paar rondjes en met middelmatig weer kan het wat langer, met deze hitte ben ik niet toe aan galloperen haha.
De oefening doen die ik die les wil doen (soms is er geen,soms wijken, balkjesdraven etc)
Als ik zin heb nog wat galopperen, en dan wat draven en uitstappen, op gevoel.