Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 20:51

Hallo allemaal. Ik hoop dat mensen hier op reageren en ik ben nieuw op Bokt dus weet nog niet zo goed hoe het werkt. Maar ik heb een vraag; Ik heb een soort van verzorg Shetlander die op de kinderboerderij bij mij in de buurt staat. Ik ga met hem wandelen en soms een paar minuten rijden om te zorgen dat hij voor andere kinderen die komen op de kinderboerderij liever word. Maar als iemand erop zit probeert ze diegene te bijten. En als je met eten aankomt of gewoon een snoepje moet je het gauw geven, want anders probeert ze je ook te bijten. Verder is het een super lieve pony, maar niet echt leuk voor kinderen die haar gaan aaien op de kinderboerderij, want dan kan ze ook opeens haar oren naar achteren doen en happen! Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Alvast bedankt! Groetjes Marije /3 /3

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:52

Sowieso niet uit de hand voeren. Dan krijg je juist dit gedrag.
Verder kan de pony ook bijten omdat hij pijn heeft dus laat hem nakijken en het eventuele tuig.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 20:54

Ja ik was al van plan hem gewoon een snoepje te geven door hem op de grond te leggen. En ik rijd zonder zadel en met een halster, dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Maar toch bedankt!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:57

Denk dat de pony iets wil zeggen, wat denk je dat dat kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:00

MarijeSonja schreef:
Ja ik was al van plan hem gewoon een snoepje te geven door hem op de grond te leggen. En ik rijd zonder zadel en met een halster, dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Maar toch bedankt!


Dat betekent niet dat ie geen last van zijn rug kan hebben. Ben je niet te groot voor hem? :)

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:05

Inderdaad zoals bizzybijtje hierboven zegt hij kan gewoon nog laat hebben van zijn rug. Als jij hapt word hij misschien te veel gevoerd. Als ik met mijn verzorgshet vrijheidsdressuur doe (geef ik natuurlijk na elk trucje een snoepje) en dan denkt hij dat hij in alles kan happen!

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 21:09

Misschien heeft hij inderdaad last van zijn rug. Ik heb geen idee. Ik ga er binnenkort weer heen, dan kan ik wel kijken. Echt super dat je zo snel reactie's krijgt!

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:10

Vaak zijn shetten vreselijk verwend. Aan het meppen slaan lost niks op maar strenger worden wel. Ik zou een ervaren iemand zoeken die je kan helpen hiermee.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:12

VP -> YRT

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:29

MarijeSonja schreef:
Ja ik was al van plan hem gewoon een snoepje te geven door hem op de grond te leggen. En ik rijd zonder zadel en met een halster, dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Maar toch bedankt!

Pony die met zoveel verschillende mensen met vaak weinig paardenopvoedkennis om moet gaan, geen snoep voeren. Nooit lekkers anders dan in de voerbak is veel duidelijker dan soms iets en zeker omdat pony dat ook aan zijn gedrag kan koppelen. Dan krijg je inderdaad gehap, want pony denkt : "ik doe dit en dan krijg ik lekkers, dus hier met dat eten! Hap, bah dat is vies" (duh kindervingertjes zijn niet lekker).

Bijten naar ruiter kan aangeleerd gedrag zijn, maar ook pijn. Zadel is adapter tussen jouw billen en zijn rug, zonder is niet comfortabel voor pony. Hoe lang het goed gaat hangt van pony af, zowel tolerantie als hoeveel spek er op de rug zit die de ruggengraat ontziet.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 21:33

Ik denk dat het ook kan komen omdat die pony vaak het eten van haar veulen op probeert te eten. Maar ik ga denk ik niet meer snoepjes geven of weinig, zodat ze het happen afleert. En ook strenger zijn lijkt me handig. Bedankt allemaal!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:39

Dit kan ook gewoon karakter zijn.
Mijn oude verzorgshet was ook zo maar dan erger, dat hebben we heel lang getraind maar hij was gewoon respectloos en fel.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:23

Niet strenger, maar gewoon consequent en dat is dus het probleem als zo'n pony door meer mensen wordt verzorgd en aangehaald. Ieder heeft zijn eigen regels en dat maakt het niet leuk en onduidelijk voor de pony.

Lijkt me vrij logisch dat als de pony bijt naar zijn ruiter, hij iig niet blij is met die ruiter.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:28

Slimme pony,als ik bijt krijg ik mijn snoepje sneller.
TS nu aan jou omdat te veranderen.Als pony bijt, of dreigt te bijten, geen snoepjes.Ook niet op de grond En goed belonen als hij het braaf aanpakt.

Lees maar eens over clicker training.Een van de eerste oefeninge is dan Wachten.Het netjes aanpakken van een beloning. Amable vrijheidsdressuur is een hele goese trainer, ze zit ook op bokt volgens mij

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 07:10

Oké bedankt allemaal. Ik heb hier best veel aan. :) +:)+

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:53

MarijeSonja schreef:
Ik denk dat het ook kan komen omdat die pony vaak het eten van haar veulen op probeert te eten. Maar ik ga denk ik niet meer snoepjes geven of weinig, zodat ze het happen afleert. En ook strenger zijn lijkt me handig. Bedankt allemaal!

Weinig snoepjes geeft juist meer drang tot happen, want soms werkt het. Helemaal niet meer dus, haal ze ook uit je zak en was dat kledingstuk goed voordat je weer gaat (geur blijft nl hangen en dan blijft pony vragen).

Streng zijn, dus consequent actie A geeft reactie B maakt alle paarden prettiger in de omgang. Bijten kan pony alleen als die dicht genoeg bij je staat. Bij happen in de achteruit zetten, uit je persoonlijke ruimte, aangezien hij zich daar niet als nette gast kan gedragen.

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 21:01

Oké... klinkt heel professioneel haha. Maar ik snap het wel hoor! Echt leuk!

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 20:13

Ik ben vandaag weer naar die pony toe gegaan. Ze heeft maar een paar keer gebeten. Ze gaat echt vooruit en met rijden word ze ook liever. Ik ben heel blij met alle reacties. Groetjes Marije.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:23

Leuk dat je mag rijden en wandelen met de pony! Goed dat je om hulp vraagt op Bokt. Hopelijk werken de tips. :)

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 18:22

Bedankt Weidemaatje. Ik liep gisteren nog langs het hek van die kinderboerderij en toen kwamen die pony's in galop op me af en ze gingen hinniken naar mij! En inderdaad, bokt is geweldig want hierdoor weet ik wat ik moet met die pony. /3 :) *D

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 12:33

Hallo allemaal. Een lange tijd is dit over geweest. Nu is het alweer een tijdje zo dat ze bijt, trapt en haar oren plat in haar nek legt. Ze gaat zelfs naar in draf naar om toe en ze probeert ons te trappen. Ze legt haar oren plat in haar nek en ze heeft nu zelfs haar veulen gebeten. Ze is echt gemeen geworden. Zelfs Lady (het veulen) was het net echt zat. Ze ging stoer op Meissie af en wij stonden achter haar zodat we niet getrapt konden worden. Helaas wou ze toen Lady zelfs trappen en toen was ik het echt zat! De laatste tijd deed ze al een beetje raar, maar we konden wel gewoon buiten de kinderboerderij gaan wandelen. Toen deed ze 1 keer gemeen naar Lady, ze ging hard hinniken en toen trapte ze Lady. We proberen haar te pakken, maar het lukt echt niet meer. Nu kan ik dus niks meer met haar en wel met Lady. Maar zo is de lol er wel van af. Kan iemand ons helpen? :#

MarijeSonja

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 12:34

Oh, en ze reageert ook hebberig op eten, zoals ik in dit topic al eerder had gezegd. We rijden er al bijnaniet meer op, dat gaat gewoon niet want dan gaat ze steigeren en bokken.

shet_unicorn
Berichten: 34
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Shetlander bijt als je hem iets te eten geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:41

ik heb dit ook gehad met mijn shetlander hengstje. ben hem strenger gaan behandelen hij had namelijk gewoon geen respect voor mij daarom beet hij ook gewoon overal in waar hij bij kon ~~}> nu hij respect voor mij had was hij helemaal een lammetje vooral bij de kleintjes ook maar hield hem nog wel voor de zekerheid in de gaten hij vond alles daarna prima, kleintje op zijn rug geen probleem, eten uit de hand gewoon rustig pakken en oortjes naar voren, alleen met een andere merrie in de buurt dan zijn moeder liet hij zijn hengst kant nog zien. :) hij is nu helaas weg |( |(

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:43

Ik geloof dat de pony en verwend is en zat is van alle kinderen die met (goede bedoelingen) verkeerd voor haar zorgen.

Ik zou me er niet meer mee bemoeien. Je hebt te weinig ervaring en kennis om dit op te lossen. Heel erg jammer, maar het wordt nu wel te gevaarlijk voor jou en andere kinderen.

shet_unicorn
Berichten: 34
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:44

ben jij de enige verzorger? komen er ook andere kinderen in de wei? van die jongens die dan stoer doen en dan zo'n pony gaan plagen misschien verklaart dat haar gedrag?