Nieuwe Tinker

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:16

Ik heb mijn dochter ook een tinker gegeven als kadootje. :+
Ik wilde zelfs altijd een paard toen ik klein was,en die heb ik nooit gekregen.
Ik heb mijn dochter er wel een gegeven.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. :)F
En de stal uitmesten lukte haar niet nee,maar ze ging wel mee en hielp poetsen en opzadelen enz.
Wat is er mis mee dan?
Zo heeft ze wel leren omgaan met paarden en de verzorging ervan.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:16

Nou en dat een kind geen idee heeft van wat een paard allemaal voor werk is. Laat een kind van 8 lekker met een paardje prutsen als hij/zij de mogelijkheid heeft, heerlijk dat je een aantal jaar kan genieten van een paard zonder al te veel zorgen. Als kind heb je ook geen idee hoe lang je moeder bezig is met de was en het eten. :)

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:59

safina schreef:
FabianHorse schreef:
Maar wat ik nou zo belachelijk vind is dat er gezegd word dat ouders een paard gratis geven alsof het een cadeautje is.
Wat me ook opvalt is dat veel mensen tegenwoordig al zo jong een paard hebben, al op je 9e?! :? Belachelijk.
Dan heb je als kind toch geen besef wat voor een verantwoordelijkheid dat is? En ja als je van die lieve pappie en mammie hebt die dat allemaal voor zoon/dochterlief wel betalen, dan heeft het er ook geen verantwoordelijkheid voor.
Als je iets zelf koopt, dan ben je er ook zuiniger op, omdat je zelf het geld hebt uitgegeven aan iets waar je veel van houd.
Nu ga ik niet zeggen dat alle kinderen onder de 18 jaar die een paard hebben verwende nesten zijn (dan zou ik zelf natuurlijk ook niet heilig zijn), maar het gaat erom dat je dan ook je verantwoordelijkheid kan nemen. :)


Je kunt het ook van een andere kant bekijken: kinderen kunnen stapsgewijs leren om voor een dier te zorgen en daar verantwoording voor te nemen. Verantwoordelijkheisgevoel komt namelijk niet opeens uit de lucht vallen als een kind volwassen wordt. Het is iets wat kinderen leren gedurende hun opvoeding.

Maar dat terzijde. Het is een beetje off topic geloof ik.

TS, hoe gaat het met je Tinker? Weet je al of ze drachtig is?


Ik zeg ook niet dat kinderen geen paard mogen hebben, ik heb er zelf ook één, maar ik vind het belachelijk dat ouders het paard en dergelijke betalen, want dan heb je namelijk geen verantwoordelijkheidsgevoel, want pappie en mammie betalen het toch wel!
Als het kind alles zelf moet betalen, heeft het veel meer verantwoordelijkheid gevoel.
Ook ben je veel zuiniger op je spullen als je het zelf betaalt, als anderen het betalen, is het zo van; als het paard dood gaat, betalen pappie en mammie toch wel een nieuwe...
Om nog even terug te komen op het verantwoordelijkheidsgevoel, als het kind later groot is, laat jij het toch ook niet door pappie en mammie betalen?

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:00

antje_vip schreef:
FabianHorse schreef:
Maar wat ik nou zo belachelijk vind is dat er gezegd word dat ouders een paard gratis geven alsof het een cadeautje is.
Wat me ook opvalt is dat veel mensen tegenwoordig al zo jong een paard hebben, al op je 9e?! :? Belachelijk.
Dan heb je als kind toch geen besef wat voor een verantwoordelijkheid dat is? En ja als je van die lieve pappie en mammie hebt die dat allemaal voor zoon/dochterlief wel betalen, dan heeft het er ook geen verantwoordelijkheid voor.
Als je iets zelf koopt, dan ben je er ook zuiniger op, omdat je zelf het geld hebt uitgegeven aan iets waar je veel van houd.
Nu ga ik niet zeggen dat alle kinderen onder de 18 jaar die een paard hebben verwende nesten zijn (dan zou ik zelf natuurlijk ook niet heilig zijn), maar het gaat erom dat je dan ook je verantwoordelijkheid kan nemen. :)


Wat is het nu? Gefrustreerd/jaloers/iets tekort gekomen?


Lekkere volwassen houding zeg, wat bedoel je trouwens met; "tekort gekomen"?

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:55

FabianHorse, waar heb jij je informatie vandaan? Van een berg?

Mijn ouders betalen mijn stalling, want ik kan die niet betalen omdat ik geen baan heb. Weet jij een baan waar ik aan de bak kan als 13 jarige?
Mijn ouders betalen ook het zadel, hoofdstel en sjabraken. Ik ga hier net zo voorzichtig mee om als ik met mijn eigen spullen doe.
Niet alle kinderen denken: 'Go, ik wil een nieuw paard zou ik mijn oude dood laten gaan?'. Nee, ik vind het al raar dat jij aan deze gedachtes komt.

Kortom, ik vind je houding echt helemaal niets, hoe jij tegen over verantwoording staat en kinderen met pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:08

FabianHorse schreef:
safina schreef:


Je kunt het ook van een andere kant bekijken: kinderen kunnen stapsgewijs leren om voor een dier te zorgen en daar verantwoording voor te nemen. Verantwoordelijkheisgevoel komt namelijk niet opeens uit de lucht vallen als een kind volwassen wordt. Het is iets wat kinderen leren gedurende hun opvoeding.

Maar dat terzijde. Het is een beetje off topic geloof ik.

TS, hoe gaat het met je Tinker? Weet je al of ze drachtig is?


Ik zeg ook niet dat kinderen geen paard mogen hebben, ik heb er zelf ook één, maar ik vind het belachelijk dat ouders het paard en dergelijke betalen, want dan heb je namelijk geen verantwoordelijkheidsgevoel, want pappie en mammie betalen het toch wel!
Als het kind alles zelf moet betalen, heeft het veel meer verantwoordelijkheid gevoel.
Ook ben je veel zuiniger op je spullen als je het zelf betaalt, als anderen het betalen, is het zo van; als het paard dood gaat, betalen pappie en mammie toch wel een nieuwe...
Om nog even terug te komen op het verantwoordelijkheidsgevoel, als het kind later groot is, laat jij het toch ook niet door pappie en mammie betalen?


Ik begrijp dat je heel trots bent op jezelf dat je het zelf betaalt hoor. En dat mag ook. Ik lees in je profiel dat je 13 bent. Dat is heel knap op jouw leeftijd. Ik ben er ook trots op dat ik het allemaal zelf betaal. :+ Maar dat maakt kinderen die van jongs af aan een eigen pony hebben niet minder dan jou en mij hoor! ;)

Verantwoordelijkheidsgevoel leer je stap voor stap, van je geboorte tot volwassenheid. Het is vooral een kwestie van opvoeding. Ik vind het positief als kinderen door middel van een eigen pony leren wat het is om hard te werken, dingen opzij te zetten, zorgzaam te zijn, door te zetten en je best te doen. Dat zijn belangrijke levenslessen. Dat kunnen kinderen op heel veel manieren leren. Een eigen pony is er één van. En daar is helemaal niks mis mee.

Ik zie om me heen dat kinderen heel veel leren van het hebben van een eigen pony. En ik zie ook wel eens kinderen die er niet verantwoordelijk mee om gaan. Maar dat komt niet omdat ze zo jong een eigen pony hebben gekregen. Dat komt doordat ouders er geen toezicht op houden en ze niet goed begeleiden. Gebrek aan opvoeding zeg maar.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:28

FabianHorse schreef:
Ik zeg ook niet dat kinderen geen paard mogen hebben, ik heb er zelf ook één, maar ik vind het belachelijk dat ouders het paard en dergelijke betalen, want dan heb je namelijk geen verantwoordelijkheidsgevoel, want pappie en mammie betalen het toch wel!
Als het kind alles zelf moet betalen, heeft het veel meer verantwoordelijkheid gevoel.
Ook ben je veel zuiniger op je spullen als je het zelf betaalt, als anderen het betalen, is het zo van; als het paard dood gaat, betalen pappie en mammie toch wel een nieuwe...
Om nog even terug te komen op het verantwoordelijkheidsgevoel, als het kind later groot is, laat jij het toch ook niet door pappie en mammie betalen?


Onzin, ik kan me nog goed herinneren dat ik (ik was 9) een zadeldekje van mijn ouders kreeg, en dat ik stond te huilen dat hij kapot was gegaan, omdat mijn pony dacht dat het een leuk speeltje was.

Het is echt niet zo dat wanneer je ouders het betalen je de waarde van dingen niet meer ziet. "is het zo van; als het paard dood gaat, betalen pappie en mammie toch wel een nieuwe..." Alsof kinderen die niks hoeven te betalen geen gevoel meer hebben. :+ Het gaat niet om hoeveel je moet betalen, het gaat om het feit dat je ziet dat het niet 'gewoon' is en dat niet iedereen een paard kan hebben. Maar je kan toch wel nog gewoon van een paard houden? Dat heeft niks met geld te maken, maar met hoe je ouders dat aan je laten zien en vertellen.


Juist omdat niet iedereen een pony had, wist ik dat het helemaal niet gewoon was. Zo ken ik nog veel meer mensen die dat ook zo hebben ervaren.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:31

amiraanouk schreef:
FabianHorse schreef:
Ik zeg ook niet dat kinderen geen paard mogen hebben, ik heb er zelf ook één, maar ik vind het belachelijk dat ouders het paard en dergelijke betalen, want dan heb je namelijk geen verantwoordelijkheidsgevoel, want pappie en mammie betalen het toch wel!
Als het kind alles zelf moet betalen, heeft het veel meer verantwoordelijkheid gevoel.
Ook ben je veel zuiniger op je spullen als je het zelf betaalt, als anderen het betalen, is het zo van; als het paard dood gaat, betalen pappie en mammie toch wel een nieuwe...
Om nog even terug te komen op het verantwoordelijkheidsgevoel, als het kind later groot is, laat jij het toch ook niet door pappie en mammie betalen?


Onzin, ik kan me nog goed herinneren dat ik (ik was 9) een zadeldekje van mijn ouders kreeg, en dat ik stond te huilen dat hij kapot was gegaan, omdat mijn pony dacht dat het een leuk speeltje was.

Het is echt niet zo dat wanneer je ouders het betalen je de waarde van dingen niet meer ziet. "is het zo van; als het paard dood gaat, betalen pappie en mammie toch wel een nieuwe..." Alsof kinderen die niks hoeven te betalen geen gevoel meer hebben. :+ Het gaat niet om hoeveel je moet betalen, het gaat om het feit dat je ziet dat het niet 'gewoon' is en dat niet iedereen een paard kan hebben. Maar je kan toch wel nog gewoon van een paard houden? Dat heeft niks met geld te maken, maar met hoe je ouders dat aan je laten zien en vertellen.


Juist omdat niet iedereen een pony had, wist ik dat het helemaal niet gewoon was. Zo ken ik nog veel meer mensen die dat ook zo hebben ervaren.


Toch is het zo dat als je iets zelf betaald, je er een stuk zuiniger op bent, omdat je dan je eigen geld er aan hebt uitgegeven. Maar wat ik dus niet snap is dat bij de meeste mensen de ouders alles moeten betalen, terwijl als je zelf dingen koopt, leer je dus ook met geld omgaan.
Wat betreft dat dekje: als je hem zelf gekocht had was je er misschien wel zuiniger opgeweest en had je er beter op gelet.
Ook zeg ik niet dat kinderen die niks hoeven te betalen minder gevoel hebben, ze hebben alleen meer verantwordeljkheidsgevoel.

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:38

@Safina Nee, we weten nog niet of ze drachtig is. We moeten haar nog laten scannen. Voor de rest gaat het prima met haar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:57

JiskaVV schreef:
@Safina Nee, we weten nog niet of ze drachtig is. We moeten haar nog laten scannen. Voor de rest gaat het prima met haar :)


Fijn dat het goed gaat! +:)+

cheybinky

Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:21

@ellebel123,

Hij hoefde toen niet betaald, paardjes stonden aan huis en moeders had al een paard, dat maakt dat aleen een aankoopprijs en dierenartsen makkelijk te doen was.
Inmiddels op een pensionstal, en ik werk zelf voor de dierenarts, stalgeld etc.Dus niet gelijk oordelen :')

Juliana1
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:19

Laten we weer on-topic gaan, we zouden toch niet willen dat dit topic gesloten wordt omdat mensen helemaal off-topic gaan?
(Mijn mening is dat het goed is om vanaf dat je klein was een pony te hebben, mits je ouders erop toezien dat het de juiste verzorging krijgt. Zo krijg je verantwoordelijkheidsgevoel, en wat is er mis mee als je ouders het betalen? De meeste kinderen kunnen het nog niet betalen om een eigen paard te hebben hoor, en dan maak je die kinderen echt niet verwend op de slechte manier, hoor...)

Maar leuke pony! Ik heb drie tinkers op mijn manege staan, en eentje is stronteigenwijs en ik hou er niet echt van om op hem te rijden, maar de andere twee zijn echt best leuk! De een is erg lui en sloom en de ander heeft een normale snelheid maar trekt telkens met haar hoofd tijdens het rijden, maar toch rijd ik er graag op.
Leuk en schattig dat snorretje, en mooie pony heb je!
Ik vind het ook altijd leuk als een pony zijn trekjes heeft, tenzij ze te erg zijn.

Ik ben erg benieuwd of je pony drachtig is! Heb je haar al laten scannen?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:32

Heb enkele reacties gelezen, maar besloten om het zelf maar neer te zetten.

1. Ze staat helemaal alleen op een weide, is dat erg voor een paard? Voelt ze zich heel eenzaam?
JA een paard kan zich daar eenzaam door voelen. Veel mensen nemen daarom een shet, een geit of iets in die richting. Om er voor te zorgen dat het paard niet helemaal alleen staat.
Maar een soortgenoot (shet, of ander paard/pony) is zeker wel wenselijk

2. Hoe groot moet een weide minimaal zijn voor haar?
Ik las een antwoord 5000m2 per paard? Nou daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Misschien voor deze persoon zelf wel.
Er is namelijk helemaal geen richtlijn ervoor! Ik ken mensen (zelf stallen, die paddocks aanhouden van 20x20 of 20 x 40. 20 x40 vind ik het vriendelijkste, en dit als, alsnog maar 800m2
Voor een weiland, vind ik het prettigst om een maat aan te houden van minimaal 2000m2 Dit is 1/5 van een hectare.
En met het juiste weide beleid kan je het paard hier prima een hele zomer van laten eten.
Daarbij zijn de meeste weilanden te vet, waardoor je toch aan aangepaste begrazing moet doen, anders zit je gauw met een te dik paard.

3. Hoeveel eten moet ze ongeveer overdag krijgen?
Een paard moet 1,5 -2 procent aan droge stof binnen krijgen per dag. Ruwvoer dus.
Een gemiddelde tinker van 1,40 op correct gewicht is zo'n 500-600 kg.
We nemen voor de grap, 600 kg. Dit betekent 9 - 12 kg aan ruwvoer per dag.
Dit kun je aanvullen met stro (de eetbare variant) hooi, kuil, gras.
Vergeet niet dat kuil veel water bevat, en daardoor veel meer gevoerd moet worden dan hooi of stro.
Daardoor kom je te snel over het (soms wel het dubbele) met het aantal kg nodig aan energie waarden. (sneller te dik) geef je er te weinig van, heeft een paard vaak niet lang genoeg te eten. Een paard maakt met eten speeksel aan, en hier zitten bepaalde stoffen in. Niet alleen verteringsenzymen maar ook maagzuurstabilisatoren. Eet een paard te lang niet, is de kans op maagzuur (en dus pijn) veel groter.
Daarbij kun je ook wilgentakken toevoegen aan het dieet.
4. Wanneer zie je kenmerken van een zwangerschap bij een paard?
Sommige paarden weten dit tot een week tot de bevalling prachtig te verstoppen.
Het beste is om een dierenarts er naar te laten kijken
5. Wanneer is ze te dik? Een paard is te dik, wanneer je de ribben niet makkelijk meer kan voelen.
Je moet ze voelen en nét niet zien.
Daarbij begint het wel erg te worden, wanneer ze de M van macdonals op de bips hebben staan, als je het van achteren bekijkt.

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 12:00

Iritepiet1 schreef:
Laten we weer on-topic gaan, we zouden toch niet willen dat dit topic gesloten wordt omdat mensen helemaal off-topic gaan?
(Mijn mening is dat het goed is om vanaf dat je klein was een pony te hebben, mits je ouders erop toezien dat het de juiste verzorging krijgt. Zo krijg je verantwoordelijkheidsgevoel, en wat is er mis mee als je ouders het betalen? De meeste kinderen kunnen het nog niet betalen om een eigen paard te hebben hoor, en dan maak je die kinderen echt niet verwend op de slechte manier, hoor...)

Maar leuke pony! Ik heb drie tinkers op mijn manege staan, en eentje is stronteigenwijs en ik hou er niet echt van om op hem te rijden, maar de andere twee zijn echt best leuk! De een is erg lui en sloom en de ander heeft een normale snelheid maar trekt telkens met haar hoofd tijdens het rijden, maar toch rijd ik er graag op.
Leuk en schattig dat snorretje, en mooie pony heb je!
Ik vind het ook altijd leuk als een pony zijn trekjes heeft, tenzij ze te erg zijn.

Ik ben erg benieuwd of je pony drachtig is! Heb je haar al laten scannen?


Hey Iritepiet!

Bedankt voor het compliment :) Ze heeft haar trekjes, maar die zijn niet zo erg hoor.
Ze is vooral koppig en als ze geen zin in iets heeft doet ze het ook niet echt, behalve als je haar halster vast hebt.

We hebben haar nog niet laten scannen, is dat heel erg? :? We hebben hier wel is een DA laten komen, gewoon voor haar gezondheid, maar die vonden we niet zo geweldig, en Dolly is er heel bang van.
Maar hopelijk lukt het nog een keer om haar te scannen (het is hier nogal druk enzo) :)
We hopen dat ze drachtig is!!!! :D

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 12:04

maralyn schreef:
Heb enkele reacties gelezen, maar besloten om het zelf maar neer te zetten.

1. Ze staat helemaal alleen op een weide, is dat erg voor een paard? Voelt ze zich heel eenzaam?
JA een paard kan zich daar eenzaam door voelen. Veel mensen nemen daarom een shet, een geit of iets in die richting. Om er voor te zorgen dat het paard niet helemaal alleen staat.
Maar een soortgenoot (shet, of ander paard/pony) is zeker wel wenselijk

2. Hoe groot moet een weide minimaal zijn voor haar?
Ik las een antwoord 5000m2 per paard? Nou daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Misschien voor deze persoon zelf wel.
Er is namelijk helemaal geen richtlijn ervoor! Ik ken mensen (zelf stallen, die paddocks aanhouden van 20x20 of 20 x 40. 20 x40 vind ik het vriendelijkste, en dit als, alsnog maar 800m2
Voor een weiland, vind ik het prettigst om een maat aan te houden van minimaal 2000m2 Dit is 1/5 van een hectare.
En met het juiste weide beleid kan je het paard hier prima een hele zomer van laten eten.
Daarbij zijn de meeste weilanden te vet, waardoor je toch aan aangepaste begrazing moet doen, anders zit je gauw met een te dik paard.

3. Hoeveel eten moet ze ongeveer overdag krijgen?
Een paard moet 1,5 -2 procent aan droge stof binnen krijgen per dag. Ruwvoer dus.
Een gemiddelde tinker van 1,40 op correct gewicht is zo'n 500-600 kg.
We nemen voor de grap, 600 kg. Dit betekent 9 - 12 kg aan ruwvoer per dag.
Dit kun je aanvullen met stro (de eetbare variant) hooi, kuil, gras.
Vergeet niet dat kuil veel water bevat, en daardoor veel meer gevoerd moet worden dan hooi of stro.
Daardoor kom je te snel over het (soms wel het dubbele) met het aantal kg nodig aan energie waarden. (sneller te dik) geef je er te weinig van, heeft een paard vaak niet lang genoeg te eten. Een paard maakt met eten speeksel aan, en hier zitten bepaalde stoffen in. Niet alleen verteringsenzymen maar ook maagzuurstabilisatoren. Eet een paard te lang niet, is de kans op maagzuur (en dus pijn) veel groter.
Daarbij kun je ook wilgentakken toevoegen aan het dieet.
4. Wanneer zie je kenmerken van een zwangerschap bij een paard?
Sommige paarden weten dit tot een week tot de bevalling prachtig te verstoppen.
Het beste is om een dierenarts er naar te laten kijken
5. Wanneer is ze te dik? Een paard is te dik, wanneer je de ribben niet makkelijk meer kan voelen.
Je moet ze voelen en nét niet zien.
Daarbij begint het wel erg te worden, wanneer ze de M van macdonals op de bips hebben staan, als je het van achteren bekijkt.


Bedankt! :)