Falabella Harley & Kunstjes (ideëen?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliabbenhuis

Falabella Harley & Kunstjes (ideëen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:19

Hoi bokkers!

Ik heb sinds kort een Falabella veulen in de tuin. :P(grote tuin hoor, geen zorgen :j veel gras, grote stal, niks om druk om te maken toch?) Zijn naam is Harley, en hij is 4 maanden oud, gewend is hij zeker, en een fanatiekeling in naturel horsemanship! *\o/*
Zonder halster etc. galoppeert hij zo door de tuin achter je aan <3 Ik zat te denken... Is het zielig om als de pony het ook leuk vind, en toch zo jong is kunstjes te leren? zo nee, wat zijn leuke en simpele kunstjes om hem te leren en hoe?

P.s. Hij lust geen wortels, appels, paardensnoepjes of slobber... (apart) %) /3

Hier een paar leuke foto'tjes <3
/3 *\o/* /3 *\o/* /3 *\o/* /3
Afbeelding
Afbeelding

Memere

Re: Falabella Harley & Kunstjes (ideëen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:20

Op deze leeftijd zou ik helemaal niet denken aan kunstjes leren, ze zijn nog speels en vooral het trucje kusje kunnen ze misbruiken.

Mag ik vragen waar de moeder is, hoop dat hij toch nog bij de moeder is..

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:24

LauLauu schreef:
Op deze leeftijd zou ik helemaal niet denken aan kunstjes leren, ze zijn nog speels en vooral het trucje kusje kunnen ze misbruiken.

Mag ik vragen waar de moeder is, hoop dat hij toch nog bij de moeder is..

Heey. Snelle reactie :)

Bedankt voor je reactie. Hij is bijna 5 maanden en net een paar dagen niet meer bij de moeder ;)
Hij komt van een fokker. Eerst twee weekjes wennen en kennis maken :) hij wil niet meer weg.

Gr.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:25

Hij is zoiezo veelste jong voor kunstjes, daar zou ik eerlijkt gezegd pas over een paar aan beginnen, maar waar is z'n moeder ? Veulentjes moeten minimaal tot een leeftijd van 6 á 7 maanden bij hun moeder blijven. Wanneer ie dan oud genoeg is moét hij bij soortgenoten komen te staan, dat is echt een must. Hij staat neem ik aan alleen ? Wat ik uit jouw tekst haal tenminste, kan het fout hebben hoor :o

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:27

Allereerst, wat een superleuk veulen heb je. Gefeliciteerd! :D

Ik hoop inderdaad dat als hij nu 4 maanden, hij nog bij z'n moeder staat... Normaal is het aangeraden om na de 6 maanden pas te spenen.
Begrijp ik het ook goed dat hij alleen in de tuin staat? In dat geval zou je misschien toch beter je veulen elders stallen (op een opfok, of op z'n minst bij soortgenoten). Contact met andere paarden is een basisbehoefte, en zeker zo'n jong veulen heeft veel behoefte aan gezelschap. Ze leren qua opvoeding veel dingen van soortgenoten, dingen die wij als mens hen niet aan kunnen leren maar toch zeer belangrijk zijn :-)

Kunstjes zou ik inderdaad nog mee wachten. Al snap ik wel dat je graag met je leuke dier aan de slag wilt! Op deze leeftijd kan je er beter voor kiezen om hem te laten opgroeien en spelen met andere pony's en eventueel veulens. Daar wordt hij een stuk vrolijker van en heeft hij veel baat bij naar de toekomst toe :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:27

Veulentje van 4 maanden, in z'n eentje in de achtertuin..... :n Dit doet me denken aan een topic dat ik laatst tegen kwam.

Over je kunstjes ga ik niet eens beginnen, neem aan dat je een baby ook niet alvast leert rekenen. ^)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:28

Je hebt een veulen van 5 maanden... een kleuter... ik neem aan dat hij een vriendje krijgt? Paarden mag je absoluut niet zonder soortgenoot houden.

Verder, hij is nog jong en heeft een korte spanningsboog. Iedere dag 10 minuutjes borstelen, voeten optillen en wandelen (bij elkaar!) en de rest van de dag met een vriendje op wei is meer dan genoeg. Met longeren, vrijheidsdressuur en dat soort dingen zul je echt moeten wachten tot hij 2,5 jaar is. Een kleuter stuur je ook niet naar de middelbare school ;)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:29

In je OP is je veulen 4 maanden en nu is hij ineens bijna 5? Anyhow..
Zoals LauLauu ook zegt, nog géén kunstjes gaan leren, veulens moeten met leeftijdsgenootjes spelen. Zo voeden ze elkaar op en leren ze manieren.

Edit: een kind laat je toch ook niet een kantoorbaan hebben? De spanningsboog is veel te kort en hij speelt veel liever buiten dat dat hij gaat zitten werken
Laatst bijgewerkt door Steeph op 09-08-15 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:29

Ojee.. staat Harley alleen?
Zo ja, sorry, maar hij moet écht met andere paarden of pony's staan. Dus dan zullen jullie hem moeten verhuizen naar een andere stal, of er een pony bij moeten kopen. Maar een paard alleen, dat kan echt niet, al helemaal zo'n jonkie niet :)

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:34

_Femkeeex schreef:
Hij is zoiezo veelste jong voor kunstjes, daar zou ik eerlijkt gezegd pas over een paar aan beginnen, maar waar is z'n moeder ? Veulentjes moeten minimaal tot een leeftijd van 6 á 7 maanden bij hun moeder blijven. Wanneer ie dan oud genoeg is moét hij bij soortgenoten komen te staan, dat is echt een must. Hij staat neem ik aan alleen ? Wat ik uit jouw tekst haal tenminste, kan het fout hebben hoor :o

De fokker heeft jaarlijks 100den veulentjes, dan weet hij het denk i wel ;) aandacht krijgt hij genoeg, en slaapt ook veel. hij is ook pas net weg bij de moeder. :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:36

Ik vind dit een redelijk duidelijke tekst en ik hoop dat je er wat aan zult hebben.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:37

Is niet omdat je zoveel veulens krijgt, je er werkelijk verstand van hebt.
Bij de kleintjes en zeker hengstjes is het hoe sneller weg en geld verdienen, hoe beter.

In ieder geval hoort hij een maatje te hebben, aandacht van een mens is niet genoeg :n

Heeft hij een afstamming of ik het net zoals 'één van de zovele"?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:37

EskeGirl schreef:
Je hebt een veulen van 5 maanden... een kleuter... ik neem aan dat hij een vriendje krijgt? Paarden mag je absoluut niet zonder soortgenoot houden.

Verder, hij is nog jong en heeft een korte spanningsboog. Iedere dag 10 minuutjes borstelen, voeten optillen en wandelen (bij elkaar!) en de rest van de dag met een vriendje op wei is meer dan genoeg. Met longeren, vrijheidsdressuur en dat soort dingen zul je echt moeten wachten tot hij 2,5 jaar is. Een kleuter stuur je ook niet naar de middelbare school ;)

Dit.

4 of 4,5 maanden is vroeg om een veulen bij de moeder weg te halen. 6 Maanden is meer gebruikelijk. Maargoed, hier heb je waarschijnlijk geen invloed op gehad.

Nogmaals wil ik het belang van een (of meerdere) soortjenootje(s) onderstrepen. Paarden zijn kuddedieren en worden ongelukkig als ze alleen worden gehouden. Ook kan dat later gedragsproblemen opleveren. Dat wil je toch niet voor je paardje? :(
Dus (als je de ruimte en het geld hebt) ; investeer in een (jonge) pony voor erbij als speel- en leerkameraadje. Als je de ruimte hebt, maar geen geld voor een pony erbij, kun je ook een advertentie zetten voor een pensionklant met een kleine (jonge) pony. Anders is ergens anders stallen waar hij in een kudde kan een optie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:38

Eliabbenhuis schreef:
_Femkeeex schreef:

De fokker heeft jaarlijks 100den veulentjes, dan weet hij het denk i wel ;) aandacht krijgt hij genoeg, en slaapt ook veel. hij is ook pas net weg bij de moeder. :)

Hij krijgt menselijke aandacht, maar jij kan nooit een ander paard vervangen. Je onthoudt hem nu van een eerste levensbehoefte... waarom zoem je geen vriendje of stal met andere paarden voor hem?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:38

Een soortgenootje heeft niets met aandacht te maken hoor :-)

Wellicht kan je eens wat informatie of boeken lezen over paardengedrag. Jonge paarden leren dingen van soortgenoten die ze niet van ons (mensen) kunnen leren, spelen met hun op een manier waarop wij niet met hen kunnen spelen, enzovoort. Paarden en pony's die alleen staan hebben later een véel grotere kans op gedragsproblemen, zowel naar andere paarden als naar mensen toe. Omdat ze een belangrijk stuk van hun opvoeding hebben gemist.

Je kan je veulen best ergens anders stallen, een tweede pony bijkopen of eventueel iemand zoeken die zijn pony bij jullie wil zetten ter gezelschap. Dat is een stuk gezonder en fijner voor je lieveling!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:40

Eliabbenhuis schreef:
_Femkeeex schreef:

Mischien is het een broodfokker en gaat het hem meer om het geld dan het welzijn van het dier, kan het ook mis hebben natuurlijk. Oke hij gaat niet terug naar zijn moeder, dat is duidelijk. Zorg er dan wel voor dan hij met soortgenoten komt de staan ( andere veulens en oudere merries, ruinen ).

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:44

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dan vanaf 6 maanden spenen een betere leeftijd is, maar ik vermoed dat de ts het veulen niet ineens kan terugbrengen omdat 'de mensen van Bokt' zeggen dag 'ie te vroeg gespeend is. Ik denk dat je dit veulen het best naar een 'opfok' of iets dergelijk kan brengen, of samen op de wei met wat vriendjes. Anders is de kans heel groot dat hij vervelend gaat worden (bijten, slaan,of vereenzamen,..). Een paard moet gezelschap hebben, continue. Niet alleen als jij thuis bent in de vakantie.

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:47

aan iedereen die zecht: hij moet een vriendje: idd. hij krijgt bbinnenkort 2 weidemaatjes! <3

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:48

Eliabbenhuis schreef:
aan iedereen die zecht: hij moet een vriendje: idd. hij krijgt bbinnenkort 2 weidemaatjes! <3

Top TS! En verder veel plezier met je veulen, lekker knuffelen en verder paar minuutjes per dag aan basis (halster, borstelen, voetjes optillen) werken, lekker laten groeien en rustig afwachten :D

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 20:50

EskeGirl schreef:
Eliabbenhuis schreef:

Top TS! En verder veel plezier met je veulen, lekker knuffelen en verder paar minuutjes per dag aan basis (halster, borstelen, voetjes optillen) werken, lekker laten groeien en rustig afwachten :D

Dankje! <3 <3 <3 <3

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:50

Eliabbenhuis schreef:

Fijn om te horen!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 20:51

Goed! En die kunstjes, daar wacht je maar mee tot hij 3 jaar is. :)

_Femkeeex

Ohh dan is het goed.. Gefeliceerd, veel succes met je pony eneeh niet teveel dingen doen hé met je hem tot hij groot genoeg is ! :D

Joscaa

Eliabbenhuis schreef:

Dat is super, wel gewoon paardjes/pony's neem ik aan en geen geit of schaap? :)

Eliabbenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 08:42

Joscaa schreef:
Eliabbenhuis schreef:

Dat is super, wel gewoon paardjes/pony's neem ik aan en geen geit of schaap? :)

2 andere falabella veulens :)