[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:36

Op je 12e ga je sowieso nog wel iets groeien.
Ik zou gewoon een keer kijken, om te kijken of het überhaupt wat is en of je er op past.
Het zal namelijk net wel of net niet passen.

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:09

Denk niet dat het zal passen, aangezien je dan ook nog doorgroeit, je gaat je hechten denkt dat het nog wel even kan..

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:09

Dankjewel voor jullie reacties! Ik groei echt nog maar een paar centimeter, maar het kan zijn dat ik dan nog te lang ben. Qua gewicht geloof ik dat het nog wel kan, aangezien de eigenaar onder de 50 kg voorstelt en het maar 1x per week is.

Ik ben niet van plan om heel intensief te rijden en het is zoals ik zei maar 1x per week, maar ik ga mezelf niet voorliegen en als ik te lang ben dan ben ik gewoon te lang. Ik heb genoeg mensen gezien die al veel te groot zijn en nogsteeds op shetlanders rijden en dat vind ik echt erg.

Maar dus dankjulliewel! Ik ga het een keer proberen, waarschijnlijk op de pony van 1.15. Weet iemand van jullie wanneer je kan zien dat je te groot voor een pony bent? Veel mensen zeggen dat je niet voorbij hun knieën mag komen maar dan hebben ze het over de enkels, want de knieën van een paard zitten hoger.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:12

Ik zou het gewoon afraden. Ik denk dat het zeker nog gaat passen maar als de eigenaar echt een ruiter zoekt kan ik je verzekeren dat je over een halfjaar wel weg bent, en dan heb je spijt want dan heb je een band opgebouwd met de pony. En dan ben je wel te groot.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:16

Arabier schreef:
Ik zou het gewoon afraden. Ik denk dat het zeker nog gaat passen maar als de eigenaar echt een ruiter zoekt kan ik je verzekeren dat je over een halfjaar wel weg bent, en dan heb je spijt want dan heb je een band opgebouwd met de pony. En dan ben je wel te groot.


Ja, dat snap ik. Als ik dan ook nog maar nét pas, op een paar centimeter, denk ik ook niet dat ik het ga doen.

Ik ben wel blij dat ik het aan jullie gevraagd heb. Op het shetlander forum zie je de gekste (en zieligste) dingen waarbij mensen van 1.65 op shetjes van 1.10 rijden of zo. Dat vind ik echt niet kunnen en ik ben het dan ook met jullie eens.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:00

Je bent 12, dus je gaat zeer zeker nog wel groeien. M'n broertjes schoten allebei op hun 15e/16e ineens giga de lucht in.

Ik denk overigens dat je op een shetlander sowieso niet past.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:29

Ik zou wel gaan. Als is het maar voor een half jaar. Dat leuke halve jaar neemt niemand je meer af.
Ik was ook klaar met groeien op m'n 13e. Zodra je ongesteld wordt groei je nauwelijks meer.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:07

suikermeisje schreef:
Ik zou wel gaan. Als is het maar voor een half jaar. Dat leuke halve jaar neemt niemand je meer af.
Ik was ook klaar met groeien op m'n 13e. Zodra je ongesteld wordt groei je nauwelijks meer.


Ja dat is dus waarom ik nog maar een klein beetje groei :')

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:15

TelmaB schreef:
suikermeisje schreef:
Ik zou wel gaan. Als is het maar voor een half jaar. Dat leuke halve jaar neemt niemand je meer af.
Ik was ook klaar met groeien op m'n 13e. Zodra je ongesteld wordt groei je nauwelijks meer.


Ja dat is dus waarom ik nog maar een klein beetje groei :')

Citaat:
Klopt het dat je na je eerste menstruatie nauwelijks meer groeit?

Ja, de voornaamste groei is dan meestal wel achter de rug. Na de menarche groeien meisjes gemiddeld nog zes centimeter.

Dus het je groeit vaak nog wel na je eerste menstruatie (gemiddeld dus 6 cm).
https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... ilt-weten/

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:16

Ik nog 3cm daarna gegroeid. Je krijgt na je menstruatie geen echte groeispurt.

Brainless

Berichten: 29759
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:18

suikermeisje schreef:
Ik nog 3cm daarna gegroeid. Je krijgt na je menstruatie geen echte groeispurt.

Klopt gelukkig niet altijd, genoeg meiden die op hun 10de ongesteld worden en alsnog doorgroeien.
Ook ontwikkel je vrouwelijke vormen (billen/borsten/heupen) waardoor je wat in gewicht gaat toenemen.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:31

Brainless schreef:
suikermeisje schreef:
Ik nog 3cm daarna gegroeid. Je krijgt na je menstruatie geen echte groeispurt.

Klopt gelukkig niet altijd, genoeg meiden die op hun 10de ongesteld worden en alsnog doorgroeien.
Ook ontwikkel je vrouwelijke vormen (billen/borsten/heupen) waardoor je wat in gewicht gaat toenemen.


Klopt. Ik had het nu ook alleen over lengte.
Maar het gewicht is nu nog onder de 40. Al wordt dat 45, dan kan het ook nog gewoon. Pony is 1,15. Ik denk dat je daar met 1,55 gewoon nog op past. Wij hadden ook zo'n shet en die is heel lastig geweest. Die heb ik met 55kg en 1,64 lang een kort tijdje wat doorgereden, want anders konden er geen kindertjes op.
Dit pastte niet, maar was wel even noodzaak.

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:07

Met 1,55 kan je er nog wel op maar dan kan je niet meer teveel groeien dan wordt het wel te lang. :j

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:35

Huh nog nooit gehoord van meiden die op hun 12e ongesteld worden en niet meer groeien _O- Dus alle meiden die vroeg ongesteld zijn, zijn klein? :+

Ontopic : ik zou er zeker niet meer opgaan, ook niet voor een paar maanden.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:12

amado7 schreef:
Huh nog nooit gehoord van meiden die op hun 12e ongesteld worden en niet meer groeien _O- Dus alle meiden die vroeg ongesteld zijn, zijn klein? :+

Ontopic : ik zou er zeker niet meer opgaan, ook niet voor een paar maanden.


Er is een verschil tussen niet groeien en nog maar een heel klein beetje.
Bij mij was het nog 3cm. Meiden krijgen een stuk jonger hun groeispurt dan jongens.

xRaisin

Berichten: 1762
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:16

Hier nog een voorbeeld, maar dan op leeftijd 10! Wel iets gegroeid, maar niet meer dan een paar cm.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:32

Er wordt voorspelt dat ik inderdaad nog maar een klein beetje groei, aangezien mijn moeder ook al jong gestopt is met groeien en 1.56 is. Ik word waarschijnlijk ook iets rond die lengte, maar dan zoek ik echt al wel een andere bijrijd/verzorgpony :) Ik ga zaterdag voor het eerst kennismaken en dan kan ik dus ook kijken of het nog gaat.

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:26

Ik zou het ook niet doen, 1.55 is sowieso aan de grote kant voor een shetlander. Ik werd ook op mijn 12e ongesteld en ben toch echt nog een centimeter of 8 gegroeid daarna :D

Kimmie25501

Berichten: 7579
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:27

Ik denk dat je ook nu al te groot bent.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:17

Ik denk ook dat het gewoon niet kan.
Ik vind het sowieso niet slim om naar een pony te gaan waarvan je weet dat je of nu al te groot bent, of binnen minder dan een half jaar.

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:18

Hii!
Wat vinden jullie de maximale lengte en gewicht voor een tinker van 1.43m? Ik ben namelijk op dit moment niet te groot, maar ik ga nog groeien en er rijden nog andere mensen op mijn paard.
Sorry als ik het hier niet mag plaatsen, maar ik doe niet zo veel met Bokt en ik weet de regels niet echt!

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:25

TelmaB schreef:
Hoi allemaal!

Ik krijg dus hopelijk binnenkort mijn eerste verzorgpony *\o/* De shet is óf 1.10 óf 1.15. Ik ben zelf net iets onder de 1.55 (ik groei echt nog maar heel erg weinig), ik ben 12 jaar en ik weeg ook net wat onder de 40 kg. Ik ben bang dat ik te groot ben, en dat het dan zielig is. Ik wil namelijk een pony ECHT geen pijn doen door te zwaar of te groot te zijn. Ik heb nog geen foto's aangezien ik nog nooit op haar/hem heb gereden. Ik vroeg me gewoon af of iemand hier zou kunnen inschatten of dit nog past? Ik wil er namelijk liever niet aan beginnen als dat betekend dat ik over 2 weken niet meer zou kunnen rijden.

Oh trouwens, het gaat mij écht niet alleen om het rijden. De reden waarom ik bang ben dat ik te groot bent om er op te rijden is omdat ik hem/haar dan niet meer kan verzorgen. De eigenaar zoekt namelijk echt iemand die 1x per week kan bijrijden.

Alvast bedankt iedereen :)
Xxx Telma

Ohw en hier wilde ik ook nog eventjes op reageren :)
Ik vind dat het prima kan! Je zegt ook dat je maar 1x per week gaat rijden, en niet heel intensief. Ik reed zelf persoonlijk op een shet van ongeveer 1.07 toen ik zelf 1.58 was en 42 kilo weegde (laat de haatreacties maar binnenstromen)
Je moet ook even kijken naar de bouw van de shet, maar agz hij 1.10 is neem ik aan dat hij best stevig is. Ik denk dat je sowieso minstens nog een jaar kan rijden, zolang de shet aangeeft dat hij er geen last van heeft. Iedereen zegt dat je ook het gewicht van een zadel erbij moet rekenen, maar een shetzadel is best licht, en een shet kan echt makkelijk 40 kilo houden, vooral zo'n grote shet.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:06

1.58 op een pony van 1.07 vind ik persoonlijk niet kunnen. Ik ben 1.60 en klim echt niet op een pony die kleiner is dan 1.40. Maar om even te reageren op de vraag over de shet. Ik zou er niet aan beginnen, ook al is het een twijfelgeval. Er wordt vaak gedaan alsof shetlanders alles kunnen dragen maar dat gaat helaas niet.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:27

Nathalie18x schreef:
1.58 op een pony van 1.07 vind ik persoonlijk niet kunnen. Ik ben 1.60 en klim echt niet op een pony die kleiner is dan 1.40. Maar om even te reageren op de vraag over de shet. Ik zou er niet aan beginnen, ook al is het een twijfelgeval. Er wordt vaak gedaan alsof shetlanders alles kunnen dragen maar dat gaat helaas niet.


Dat vind ik onzin. Ik ben 1,64 en heb een pony doorgereden van 1,30. Een kind had al eens ribben gebroken en dergelijke. Maar was niks te zwaar oid.
https://www.facebook.com/sjammie92/post ... 1739573688

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:29

Dat is prima, ik zeg alleen dat ik het niet zou doen.