De juiste manier van je paard wassen.

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:47

In de winter was ik vaak alleen de benen en de staart (zitten regelmatig onder de poep :P )
En in de zomer spuit ik hem vaak af en als ik zin heb en het kan, was ik hem helemaal, stap ik hem voor het grootste gedeelte droog en spuit er een flinke lading antiklit overheen en laat hem rollen in de bak, die is meestal schoner dan de wei.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 16:48

Mette schreef:
OneAndOnlyx schreef:
@ Lara_Silver

Het jammere is alleen dat onze waterstraal geen standen heeft, dus het is óf uit óf helemaal aan. (wat inhoudt dat hij dus echt best wel hard staat). Sowieso ga ik niet met een straal op het hoofd van mijn pony's, ik doe een speciale crème onder de ogen(voor traanvlekken enz.) en poets van te voren de hoofdjes schoon met zo'n zachte borstel speciaal voor benen/hoofd(zo'n kleintje) en bij de geslachtsdelen gebruik ik altijd een klein sponsje, eveneens voor de neusgaten en de oren. Wat Gypsy zegt klopt ook weer, het verpest hun vacht best wel, ook omdat mijn pony's nu eindelijk allemaal zo'n lekker zomervachtje hebben, alleen rond de buik een beetje dons, dus ik denk dat ik het maar hou bij de benen, staart en manen op de manege(op de wasplaats hebben ze dan weer wél verschillende standen, alleen mag het daar niet altijd en is het best ver lopen voor hen) en eventueel als het echt warm is kan ik kijken of er echt geen zachtere stand is bij mij thuis.


Daar heb je heel makkelijk een oplossing voor. Namelijk een sproeikop!
Bij de action voor 2,99 heb je er al twee. Kost je 3 euro en je hebt er enorm veel plezier van!



Waar ga ik die in godsnaam aan koppelen :p

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:54

Ligt eraan waarom ik was. Als ik een belangrijke wedstrijd heb en ponylief heeft net lekker in de modder liggen rollen doe ik even helemaal. Ook als ik echt zie dat pony heel erg vies is (moet het wel een goede dag voor zijn) dan was ik hem helemaal. Als het gewoon warm is laat ik alleen de straal water even over hem heen lopen. Als ik gewoon naar pony kijk en denk van hmm ik ga hem eens wassen dan doe ik alleen de manen en staart, en vaak benen.

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:08

Wat is dat toch voor illusie onder de schimmel-eigenaren dat je 'gekleurde' paarden niet hoeft te wassen? De bruine van mij zit regelmatig compleet onder de mest, vlas en modder. En ja, dat zie je. Nog niet te spreken over stof, wat je juist bij schimmels weer minder goed ziet. Maar goed..
Even ontopic:
Ik was mijn paarden alleen helemaal voor concoursen. Gewoon nat spuiten, insoppen en weer afspoelen. Vooral het uitspoelen is erg belangrijk om jeuk te voorkomen! Hoofd doe ik bij de ene met spons en bij de andere gewoon met slang. Verder spuit ik ze in de zomer na het rijden alleen met water af, wel helemaal. In de winter doe ik niks, enkel de staart en witte voetjes voor concours of eventuele modderbenen voor het rijden.

Edit: gypsy, wat tast je aan de vacht aan als je ze met shampoo wast?

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:16

Wat valt er dan te wassen aan een gekleurd paard? Behalve de witte aftekeningen? Ik sta op een fokkerij met zeer veel bruine paarden, maar ze krijgt ze toch altijd mooi schoon met enkel een borstel en water. Maar het kan natuurlijk aan de manier van aanpakken liggen. Als ik mijn schimmel al heel goed schoon krijg met enkel water, dan lijkt me het sterk dat dat met een vos of bruine niet lukt. En die van mij is een viespeuk. Voor stof hebben ze hier een hele handige microvezel handschoen!

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:22

Nou je bent welkom om bij ons op stal eens te komen kijken als Eclair zich heeft uitgeleefd :P

joyceberends

Berichten: 367
Geregistreerd: 03-03-13
Woonplaats: Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:25

Mijn haf was ik erg vaak omdat zijn benen vaak onder zitten..
In de zomer meestal iedere keer na het rijden lekker afspuiten!
En als hij weer eens groenen manen heeft lekker emmer met sopje erbij

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:35

eclair98 schreef:
Nou je bent welkom om bij ons op stal eens te komen kijken als Eclair zich heeft uitgeleefd :P


Nee haha, sorry maar als ik viespeuk bedoel is dat niet overdreven van mijn kant. Daar kan een bruine echt niet tegen op, die was je gewoon met water en klaar is kees, ik zie het al twee jaar lang iedere zomer.

Die van mij kan er na een ronde in een te natte wei zo uit zien:

Afbeelding

En de volgende dag, na een goede beurt met de roskam om de gedroogde modder te verwijderen + een douche, krijg ik hem zo wit:
Afbeelding

Dus nee, het lijkt me echt sterk dat je een bruin paard, zelfs met poepvlekken niet schoon krijgt met water.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:40

Belangrijkste als je ze voor de hitte afspuit is trouwens dat je ze goed af moet deogen, en niet zeiknat in het land moet pleuren! Water isoleert en dan krijgt je paard het juist warmer :)
Dus goed afspuiten, dan zoveel mogelijk water eraf schrapen, en als paard nog warm is, herhalen.

Heb hier een stal vol zwarte viezerikken, die was ik ook regelmatig hoor! En vacht ziet er nog steeds prima uit... Als ik ze niet regelmatig was krijgen ze juist huidproblemen, komt ook omdat het hier in de zomer zo 40 graden is :P

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:42

VSW --> YRT

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:44

Libera schreef:
Belangrijkste als je ze voor de hitte afspuit is trouwens dat je ze goed af moet deogen, en niet zeiknat in het land moet pleuren! Water isoleert en dan krijgt je paard het juist warmer :)
Dus goed afspuiten, dan zoveel mogelijk water eraf schrapen, en als paard nog warm is, herhalen.

Heb hier een stal vol zwarte viezerikken, die was ik ook regelmatig hoor! En vacht ziet er nog steeds prima uit... Als ik ze niet regelmatig was krijgen ze juist huidproblemen, komt ook omdat het hier in de zomer zo 40 graden is :P


Ik doe het persoonlijk niet, uit principe. Maar ik ken een boer die Freibergers fokt, die wast ze dus gewoon met douchegel en best regelmatig ook nog. Nog nooit één merrie gezien met huidproblemen daar.

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:45

Lara_Silver schreef:
eclair98 schreef:
Nou je bent welkom om bij ons op stal eens te komen kijken als Eclair zich heeft uitgeleefd :P


Nee haha, sorry maar als ik viespeuk bedoel is dat niet overdreven van mijn kant. Daar kan een bruine echt niet tegen op, die was je gewoon met water en klaar is kees, ik zie het al twee jaar lang iedere zomer.

Die van mij kan er na een ronde in een te natte wei zo uit zien:

[ Afbeelding ]

En de volgende dag, na een goede beurt met de roskam om de gedroogde modder te verwijderen + een douche, krijg ik hem zo wit:
[ Afbeelding ]

Dus nee, het lijkt me echt sterk dat je een bruin paard, zelfs met poepvlekken niet schoon krijgt met water.

Zinloze discussie laten we maar zeggen, als Eclair onder de spuitpoep zit, krijg je hem echt niet alleen met water schoon, verdunde shampoo is dan wel noodzakelijk.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:45

Ik heb een donkerbruine die op stal echt een viespeuk is en veel rolt op de wei en het liefst in de blubber. Ik spuit boven de 15 graden helemaal af na het rijden. Daaronder spons ik de zweetplekken af en spuit de benen koel. De staart was ik ongeveer om de week, soms eens in de drie weken. Dan gebruik ik shampoo, cremespoeling en antiklit (Cowboy Magic). De manen was ik alleen als ik zijn hele lijf was. Dat is met mooi weer ongeveer eens in de 6 weken ofzo. De manen spoel ik wel mee als ik hem na het rijden afspuit en ik kam ze uit met Cowboy Magic, eens in de paar dagen.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:48

Als er slierten mest in de staart zitten (wat standaard zo is in de winter aangezien ze dan meer op stal staat) was ik de staart grondig, gewoon natmaken met een slang en dan met shampoo. Als de slierten eruit zijn anti klit en kammen maar. De benen en kont, het deel wat niet onder de deken zit dus was ik ook, gewoon met een rosborstelachtig ding. En dan elke week. Helemaal wassen doe ik niet heel erg vaak, de sokjes en benen wel regelmatig. Nu het zo warm is spuit ik haar wel vaak helemaal af na het rijden omdat ze dan helemaal onder het zweet zit.
En mensen met een bruine moeten niet klagen, zij is wit en daar heb je heel wat werk aan kan ik je vertellen haha! :)

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:52

eclair98 schreef:
Zinloze discussie laten we maar zeggen, als Eclair onder de spuitpoep zit, krijg je hem echt niet alleen met water schoon, verdunde shampoo is dan wel noodzakelijk.


Wie zegt spuitpoep zegt staart? Ik had het over het lichaam. Nee in dat geval inderdaad niet, vieze staarten krijg je dan echt niet goed schoon.

edit: maar idd een beetje zinloze discussie, hoofdzaak is dat we ze schoon krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 16-06-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

amber_v
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:53

Volgensmij is er niet echt een juiste manier voor, denk wel dat er voor ieder paard en ligt aan het moment een juiste manier is. Op een dag waarbij je de volgende dag geen wedstrijd hebt is het natuurlijk niet echt heel erg nodig om hem/haar compleet in de sop te zetten. Ik zelf spoel meestal na het rijden af met lauw water en de avond voor de wedstrijd eerst helemaal nat maken dan zeep over het lichaam verdelen en dan schoon "poetsen" , en dan vervolgens alles weer afspoelen en met een trekker hem zo droog mogelijk maken en de voetjes met een handoek droog maken. Zelf neem ik nooit de staart en manen mee , de staart niet omdat die eigenlijk gewoon nooit vies is/ lijkt (donkere staart) en de manen niet omdat ik meestal dan ook gelijk inknot voor de volgende dag en er op een of andere rare manier niet tegen kan als mn hele lichaam droog is en mn handen voor een langere tijd nat zijn.... :') Maar dat is even off-topic. En ten tweede vind ik de gewassen manen altijd te glad als ze met shampoo gewassen zijn en weer droog zijn om in te knotten.

Sterrendief

Berichten: 339
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Brabant

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:04

heeft iemand hier toevallig nog tips voor een paard dat bang is voor de tuinslang? :')

amber_v
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:54

Borriee schreef:
heeft iemand hier toevallig nog tips voor een paard dat bang is voor de tuinslang? :')

Ja! Ik heb toevallig een keer geleerd voor paarden die er bang voor zijn altijd tussen de paard en de slang te blijven staan, dus niet de slang tussen jullie in. Bij mij hielp het, maar ligt maar net aan hoe bang en panisch je paard er voor is haha

trysteffy

Berichten: 3238
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:02

Ik heb een bang paard voor water/tuinslang.
Ik laat de tuinslang altijd eerst gewoon aan tot de lucht er uit is
Daarna doe ik hem weer dicht(wij kunne bij het eind waar het water uit komt dicht draaien) en dan laten ruiken als hij ietjes ontspannen wordt doe ik hem langzaam aan en ja klinkt raar hou ik hem bij zijn mond dat het niet eng is. Daarna begin ik bij zijn benen en dan pas zijn lichaam.
Maar het is zelden dat ik hem was/nat maak alleen met warm weer en heel af en toe zijn benen en staart wassen. Mijn paard staat niet vast omdat ie bang is en dus gaat hangen ik heb dan een leadrope in me handen dat ie als ie het eng vindt naar achteren kan lopen zonder druk en daarna vraag ik voorzichtig of ie weer naar me toe wilt komen en dan doet ie dat ook.

Bij me vorige verzorg paardjes die niet bang waren deed ik eerst hun benen dan de staart en dan pas hun lichaam.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:05

Borriee schreef:
heeft iemand hier toevallig nog tips voor een paard dat bang is voor de tuinslang? :')

Ouderwets met een emmer met een sopje en een spons :D ?

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: De juiste manier van je paard wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:15

TS: je kan aan een normale tuinslang gewoon koppelstukken zetten hoor. Je draait een ring los, propt de slang ertussen en draait de ring weer aan. Dan kan je er gewoon een sproeikop aan maken.

http://www.huisentuinmagazine.nl/welke- ... -tuinslang

Kijk dan wel eerst even bij de action, voordat je een boel geld kwijt bent aan die dingen :)

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:47

Lara_Silver schreef:
eclair98 schreef:
Zinloze discussie laten we maar zeggen, als Eclair onder de spuitpoep zit, krijg je hem echt niet alleen met water schoon, verdunde shampoo is dan wel noodzakelijk.


Wie zegt spuitpoep zegt staart? Ik had het over het lichaam. Nee in dat geval inderdaad niet, vieze staarten krijg je dan echt niet goed schoon.

edit: maar idd een beetje zinloze discussie, hoofdzaak is dat we ze schoon krijgen. :)

Dan zit het overal, benen en als hij zwiept ook op zijn rug -O-