Hoe maak je een dekje: uitleg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDominique

Hoe maak je een dekje: uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:10

Er zijn al meerdere “Handleidingen” voor het maken van een zadel dekje. Ik heb het ook gemaakt zo een handleiding te volgen, maar sommige delen vond ik nogal onduidelijk dus besloot ik er zelf maar 1 te maken.
Stap voor stap met foto's in de hoop dat het wat duidelijker is!

Informatie vooraf:
Ik heb voor de bovenkant een leuk stofje met een leuk motiefje gekozen
Voor de binnenkant heb ik Fiberfill zodat het lekker zacht en als een kussentje voelt.
Tenslotte voor de onderkant heb ik molton gebruikt omdat dit erg goed absorbeert.
Voor de afwerking heb ik een biesband eromheen genaaid en natuurlijk heb je nog iets nodig om je singel aan vast te maken maar hiervoor kan je heel goed gewoon de rest stof gebruiken!
Van te voren goed je Bovenstof en Onderstof wassen, drogen en strijken zodat deze niet meer kan krimpen!!

Stap 1.
Kies een dekje die je na wil maken. Ik heb zelf gekozen voor een soort Anky Pad model omdat ik deze makkelijker uit 1 stuk kon maken voor de stevigheid.

Stap 2
Leg het gekozen dekje op je stof en teken dit ruim af (om het zometeen uit te knippen) Ik heb gekozen voor een 2cm omranding en dit heb ik opgemeten met een zoom maatje (zie foto)
Wanneer je het netjes hebt getekend dan kan je dit zorgvuldig uitknippen

Afbeelding

Stap 3

Omdat je nu al het vormpje hebt uitgeknipt kan je deze gemakkelijk op de Fiberfill spelden en uitknippen. Voor de filberfill heb ik 2 laaqgjes gebruikt zodat het echt als een kussentje werkt! Ditzelfde kan je ook met de Molton doen (maar dan gewoon 1 laagje)
Afbeelding

Stap 4
Nu heb je alles uitgeknipt en aan elkaar gespeld. In de volgorde van boven naar onder:
Stofje, 2x fiberfill, molton.

Stap 5
Nu we alles aan elkaar hebben gespeld vouwen we het dubbel om het midden te vinden (het deel wat op de rug komt). Rijg door het midden een draad zodat je dit altijd makkelijk kan vinden en niet scheef zal naaien.
Wanneer je dit heb gedaan kan je dit lijntje volgen met de naaimachine. Het resultaat is dat de lagen vast zitten in precies het midden.

Stap 6
Zelf vond ik het makkelijker om eerst de lijnen van boven naar beneden te maken (van rug tot singel zegmaar) recht naar beneden. Als je dit hebt gedaan kan je hetzelfde doen maar dan horizontaal (kan schoft tot kont zegnaar)

Afbeelding

Stap 7
Het motiefje zit erin, nu kunnen we de biesband eromheen zetten waar ik het over had in de vorige stap. Je zet de biesband eerst op de onderkant vast. En daarna op de bovenkant

Afbeelding

Stap 8
Altijd handig om ergens je singel doorheen te kunnen doen zodat het dekje niet zal schuiven. Dit heb ik gemaakt met het overige biesband. Ik heb wel 2 laagjes opelkaar gestreken met strijk zoom spul (een soort lijm die je kan strijken). Voor de mooiigheid heb ik er nog een sier randje op gemaakt. Altijd leuk toch? Je kan dit natuurlijk doen op de manier die je zelf wilt

Stap 9
Nu je deze reepjes heb gemaakt. Om het maar zo te noemen, moet je ze nog op je dekje naaien. Eerst vast spelden zodat je ongeveer kan zien waar je ze wilt hebben en zodat je ze niet scheef erop zet! Als je het hebt gespeld dan kan je het naaien.

Eindresultaat:
Afbeelding

Roihi

Re: Hoe maak je een dekje: uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:16

Wauw, knap gedaan.
Alleen, vind je het niet jammer dat je geen rugcontour hebt? ik bedoel dan zo een boogje dat een beetje de lijn van schoft over de rug volgt.

Maar echt, krijg zin om er zelf ook eens eentje te maken. lekker origineel.
Waar kan je die fiberfill vinden? Is het duur?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:16

Goede handleiding. Deze kan echter alleen als het dekje van boven recht is, en niet voorgevormd met de rug mee. Dan zou je de stof eerst dubbel moeten vouwen en het dekje van de zijkant af moeten tekenen. Doordat je de stof dubbelgevouwen hebt, is ie aan beide zijden gelijk en heb de de stofvouw als middenlijn!

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:18

Gaaf! Wat handig!

xDominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 19:11

Wirobelgje schreef:
Wauw, knap gedaan.
Alleen, vind je het niet jammer dat je geen rugcontour hebt? ik bedoel dan zo een boogje dat een beetje de lijn van schoft over de rug volgt.

Maar echt, krijg zin om er zelf ook eens eentje te maken. lekker origineel.
Waar kan je die fiberfill vinden? Is het duur?

Fiberfill kan je op stoffenwinkels online kopen. Het is best duur om eerlijk te zijn, maar wel kwaliteit. (8,25 euro per meter of zo iets dat is dan wel de dikke ongeveer 4 cm dik - deze had ik zelf niet [een dunnere] dus vandaar dat ik 2 lagen moest gebruiken)
Inderdaad ik heb de rug contour niet gedaan, dit had het dekje wat ik heb nagemaakt ook niet namelijk :')

Heb er zelf geen een die rug contour heeft maar als ik deze heb (ooit) dan ga ik dat zeker proberen, dan moet het wel uit drie delen gemaakt worden, ook wat lastiger natuurlijk

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:27

Nee hoor, hoeft niet in drie delen, kan ook gewoon in 2 stukken. Als je de stof dubbel vouwt, en daar het dekje tegenaan legt, heb je beide kanten al, dan hoef je alleen de rugcontour te knippen langs het dekje. Verder exact dezelfde werking als je omschrijving.

xDominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 06:53

oh dankjewel ^^ ga ik zeker proberen :')