Waarom zijn paarden zo duur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Waarom zijn paarden zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 12:48

Waarom zijn paarden toch zo duur?

Ik wil namelijk ontzettend graag mijn lievelingspony van de manege kopen waar ik op heb leren paardrijden. Ik rijd haar nu inmiddels al niet meer omdat ik vind dat ik er te groot voor ben. Maar als ik ooit een pony mag kopen, zal mijn eerste keuze die pony zijn! Ik wil haar namelijk ten eerste weg hebben van die gruwelijke manege, dat is ze namelijk niet waard. En voor de rest is het gewoon een schat van een pony die ik nog graag een mooi leven gun in een weilandje op een rustige pensionstal met andere paarden en niet in een stand van 1,5 bij 3 waar ze een paar uur per dag beginners op der rug heeft.

Natuurlijk heb ik wel eens aan mijn ouders gevraagd of ik een eigen pony mag. Maar dat zit er niet in, helaas. Want het is te duur. Ik ben dus laatst helemaal uit gaan zoeken hoeveel het zou kosten. Ik kwam uit op ong. 130 euro per maand. Op die pensionstal waar ik nu even van uit ben gegaan, wordt uitgemest en het voer zit er bij.

Zo zit ik hier dus de hele tijd... Bij die 130 euro zitten inentingen enzo, natuurlijk. Maar mijn ouders denken dat het allemaal nog veel duurder is... Die denken dat ik een duur zadel wil, wedstrijden wil rijden etc. Maar dat hoef ik niet...

Het valt mij dus allemaal best mee, ong 130 per maand (of minder) is toch te doen? Maar ja, stel dat er wat gebeurd? Dan ben je zo 1000 kwijt aan de dierenarts. En mijn ouders denken dus dat dat 10 x per jaar gebeurd ofzo...

Kortom, een eigen paard wordt het niet.
Waarom ik dit topic open, geen idee. Ik denk gewoon omdat ik dit even kwijt wil, want ik baal ontzettend :+ . Ik moet er niet aan denken dat mijn lieve ponytje nog 5 jaar daar op stal blijft staan :S.

Oké, even zodat ik niet alles opnieuw hoeft te zeggen constant:
Ik ga nog geen pony kopen, écht niet. Ik ben gewoon aan het kijken hoeveel het zou kosten en of het echt zo duur is als mijn ouders zeggen.
Qua kosten van de dierenarts en hoefsmid zit ik nog niet goed, maar dat ga ik opnieuw uitzoeken.
Die pensionstal is er echt voor dat geld, ik ken hem, ben er 3 x in de week en mijn verzorgpony staat er.
Ik ga nu een baantje zoeken en sparen om in de toekomst misschien wel een pony te kunnen kopen.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 28-10-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kellyxxremi

Re: Waarom zijn paarden zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:51

als je haar koopt kun je haar op een pensionstalling zetten maar je kunt ook een wei kopen en dan daaar les geven en een stal erbij bouwen. xx

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:52

Eigenlijk moet je alles goed doornemen met je ouders
Waarom wil je een paard/pony
Wat zijn de kosten van het voer/hooi enz...
Wat zijn de kosten van de hoefsmid
Kan je de dierenarts betalen als je paard/pony ziek is?
Wat wil je met je pony/paard gaan doen?

Dit soort vragen moet je goed doornemen sommige zitten al bij de prijs in als ik dit goed heb begrepen.

Hoop dat ik je een stapje verder heb geholpen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 12:53

Nou, ik denk dat de pensionstalling goedkoper gaat zijn... Stal bouwen is erg duur, en het eten en stro zou ik dan ook zelf moeten kopen. Bij de pensionstalling zit er een box, wei, bak, hooi en stro bij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:54

130 incl inentingen,wormenkuur,hoefsmit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:54

xNikitaaa schreef:
Nou, ik denk dat de pensionstalling goedkoper gaat zijn... Stal bouwen is erg duur, en het eten en stro zou ik dan ook zelf moeten kopen. Bij de pensionstalling zit er een box, wei, bak, hooi en stro bij.

Met die eisen zit je al gauw rond de 200 euro. Pensionstalling is erg duur.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 12:58

Ik ben uit gegaan van een pensionstalling die ik ken ;). Bij die pensionstalling zitten die dingen die ik zei, dus hooi, stro, bak, land, box, en die is dus maar 110 euro geloof ik.

Ja, ik heb ook de hoefsmid en dierenarts kosten er bij gerekend.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:59

ik denk (en vrees) dat je met die €130 per maand nog lang niet voldoende hebt...
Als ik zie wat ik per maand kwijt ben voor 1 paard? nee hoor, als het mij maar €130 per maand had gekost, had ik al lang 2 paarden rondlopen.

€130 ben je al kwijt aan enkel hooi en bodembedekking. Wil je volpension staan, en dus een stalbaas hebt die ook eten voor zichzelf moet kopen op het eind van de maand, dan is je stalling alleen al duurder. Wil je krachtvoer geven komt dit er nog bij, dan nog de hoefsmid, de dierenarts, halsters en touwen hebben ook geen eeuwig leven, dus die moeten soms vervangen worden,...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 13:01

Dit zit er dus allemaal bij ;).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:01

Dus maar 20 euro in de maand voor dierenarts en hoefsmit? Moet je net geluk hebben dat die niet op ijzers hoeft.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:01

zie dat je uit friesland komt , daar is de stalling veel goedkoper dan richting zuid holland natuurlijk.
Toch moet je echt een reserve pot hebben voor als je paard ziek wordt.;-)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:02

Wil de manege de pony überhaupt wel verkopen? Goede beginnerspony's zijn namelijk hun gewicht in goud waard voor een manege. Ze zullen haar dus niet willen verkopen of er veel meer voor vragen dan zij eigenlijk nog waard is.
Je kunt natuurlijk altijd met de eigenaren om de tafel gaan zitten en vragen of ze als eerste contact met jou op nemen zodra de pony er uit moet. Tegen die tijd ben je misschien toch wel een paar jaartjes verder en dan heb je de kans om wat geld extra te sparen voor je noodgevallen-potje.

Een geruststelling: je zal hopelijk echt niet 10 keer per jaar 1000-en euro's kwijt zijn aan veearts kosten. Bij een opname of operatie in de kliniek kun je idd aan dit soort bedragen denken. Ik had dit jaar 2 keer de veearts aan huis ivm kreupelheid en dat kostte 2 keer 150 euro, om je even een beeld te geven.
Je bent wel realistisch over de mogelijkheid dat er iets kan gebeuren en dat is heel goed van je! Bij een oudere pony (ik weet niet hoe oud jouw lieveling is?) moet je inderdaad rekening houden met wat meer kosten. Je weet ook niet of ze wat mankeert tegen de tijd dat de manege haar wil laten gaan en of ze daarvoor medicijnen/supplementen nodig gaat hebben: dat kan ook flink duur worden.

Ik zie echter dat je pas 12 bent: het duurt dus nog even voordat je echt kunt gaan werken. Je bent dus voorlopig waarschijnlijk wel afhankelijk van je ouders en als die zich geen paard kunnen veroorloven, dan houdt het op...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:04

Misschien kun je nu alvast gaan sparen en een folderwijk ofzo nemen. Dan heb je alvast iets om straks (over een paar jaar) een paard te kunnen kopen!! helaas is het hebben van een eigen paard niet voor iedereen weg gelegd. (voor mij ook pas toen ik 27 was...)

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:06

WAUW!! €130,= per maand alles inclusief? Waar is die droom stal?
Nee dat is onrealistisch, uiterraad afhankelijk van alles wat je wilt ben je al zeker 180 tot 200 euro per maand kwijt.
Alleen mijn stalling kost al 220,= pm (volpension) dan heb ik het nog niet over d.a entingen, halsters, hoefsmid

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:07

voor 130 per maand kan je wel een stalling hebben. ik heb zelf ook meerdere stallingen onder of rond deze prijs gehad dus dat kan wel. en qua dierenarts kosten snap ik je ouders wel. het is per paard heel verschillend. ik heb een paard die in 2 jaar tijd nog nooit wat gehad heeft. maar ik heb ook een paard gehad die mij in 3 maanden 1200 euro aan dierenarts heeft gekost.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 13:08

De pony staat niet op ijzers en op stal is de mogelijkheid haar op steen te laten lopen, zodat ze zelf een beetje slijten.

De pony is 15 jaar geloof ik nu.

Ik mag sowieso toch voorlopig geen eigen paard maar ik zit gewoon wat dingetjes te bedenken.

De stal kost echt 110 euro met alles erbij. Wat betreft de dierenarts en hoefsmid moet ik inderdaad nog maar een keer kijken...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:09

Stel dat je inderdaad een heel goedkope pensionstalling hebt gevonden, waar je dus je paard kwijt kan voor een appel en een ei... wat als je niet langer op die stalling kan blijven staan?
De boer kan het aantal paarden niet meer aan? Stalling sluit want ze willen een andere kant op met het bedrijf? Je paard blijkt er toch niet zo goed verzorgd als je gehoopt had? De pensionbaas blijkt iemand te zijn die zich steeds wil moeien met je paard en je nog net niet dwingt alles op zijn manier te doen?
Heb je dan nog een andere stalling? Die net zo goedkoop is? Of zijn alle andere stallingen plots een hele hoop duurder?
En wat dan met de pony? verkopen? omdat de duurdere stalling al helemaal niet te betalen is?

Kijk even hier: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten
Je mag de kosten uit die link nog delen door de helft als je wil. Die €130 per maand haal je niet.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:09

met 130 euro in de maand zul je het niet gaan redden vrees ik.
een pensionstal met de accomodatie die jij opnoemd lijkt me duurder dan die 110 in de maand. weet je zeker dat het dit bedrag is?
daarbij komt dan de hoefsmid, wormenkuren, entingen, tandarts, eventuele dierenarts, de spullen die je nodig hebt, en eventueel bijvoer.
ik heb drie paarden waarvan ik er 1 bij voer. 1 schep brok per dag, dit kost me al 50 euro in de maand. in de winter krijgt hij 3 kilo per dag bij.
wat als er iets met de pony gebeurd waardoor er een dierenarts nodig is?
een pensionhouder zal de vraag al zo vaak gehoord hebben of een klant niet wat kan werken in ruil voor korting op het stalgeld. alleen drollen uit de wei halen zal je geen korting op gaan leveren ben ik bang. misschien zou je voor kunnen stellen om zelf te stal te mesten?
ik denk dat je ouders het heel goed inzien dat het duurder uitpakt dan wat jij hebt berekend. probeer elke maand geld te sparen zodat je over een aantal jaar wel voldoende hebt om je lievelingspony te kopen!

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:10

Ik zie in je profiel dat je 12 bent. Toen ik 11/12 was wilde ik ook m'n eigen pony kopen maar het was voor mij ook te duur, en ik ben blij dat ik het niet heb gedaan. Nu zo'n 3 jaar later ga ik inzien dat ik een eigen pony nooit had kunnen houden. Financieel niet, maar ook niet doordat ik het zo druk heb met school.
Ik snap dat je graag zelf een eigen pony wilt, maar je moet niet alleen aan jezelf denken maar ook aan de pony. Het kost veel geld, tijd, moeite én energie. Op zo'n jonge leeftijd ben je niet zeker van een baan en al helemaal niet over je inkomsten. Probeer dus niet te 'schatten' naar wat je inkomsten zijn, totdat je een vast contract hebt en je dus elke maand een vast bedrag op je rekening hebt staan. Dan pas kan je rekenen op een stabiel inkomen en kan je dan pas gaan tellen hoeveel je per maand je kwijt bent aan je pony, en of je het red als hij plots naar de veearts of smid moet.
Een pony is duur, en dat heb je goed gezien. Maar denk er goed over na en maak niet zo hals over kop een beslissing waar je later spijt van gaat krijgen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:11

angelique19 schreef:
WAUW!! €130,= per maand alles inclusief? Waar is die droom stal?
Nee dat is onrealistisch, uiterraad afhankelijk van alles wat je wilt ben je al zeker 180 tot 200 euro per maand kwijt.
Alleen mijn stalling kost al 220,= pm (volpension) dan heb ik het nog niet over d.a entingen, halsters, hoefsmid

Ja ik geloof het ook niet zo, of het moet hier om een shetlander gaan, dan kan het wel een beetje kloppen.

Geloof me met 130 in de maand ben je er lang niet.

er komen nog extras bij, dus als ik jou was zou ik het niet doen, want als je 200 al veel vind.

Als je nog maar een keer moet kijken voor de extra kosten = niet kunnen betalen, je hebt t gewoon niet.

Je ouders hebben gelijk hoor. Wacht maar liever tot je eigen geld verdiend en dan kan je nog altijd een eigen paard kopen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:11

Ashkerlon schreef:
Stel dat je inderdaad een heel goedkope pensionstalling hebt gevonden, waar je dus je paard kwijt kan voor een appel en een ei... wat als je niet langer op die stalling kan blijven staan?
De boer kan het aantal paarden niet meer aan? Stalling sluit want ze willen een andere kant op met het bedrijf? Je paard blijkt er toch niet zo goed verzorgd als je gehoopt had? De pensionbaas blijkt iemand te zijn die zich steeds wil moeien met je paard en je nog net niet dwingt alles op zijn manier te doen?
Heb je dan nog een andere stalling? Die net zo goedkoop is? Of zijn alle andere stallingen plots een hele hoop duurder?
En wat dan met de pony? verkopen? omdat de duurdere stalling al helemaal niet te betalen is?

Kijk even hier: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten
Je mag de kosten uit die link nog delen door de helft als je wil. Die €130 per maand haal je niet.

daar staat stalling 300 per maand. neem aan dat ze per paard bedoelen? ik heb op dit moment 2 paarden voor 320 in stalling ( dus 320 voor 2 paarden) een all-in stalling mesten binnen en buiten zetten, alles word gedaan en een binnenbak.

het lijstje van Wiki:

Terugkerende kosten per maand
Pensionstalling: € 300,00 x 12 € 160
Les (2x mnd): € 50,00 x 12 € 20
Verzekering: € 40,00 x 12 € 0
Hoefsmid (om de 8 weken): € 30,00 x 6 € 37,50 om de 12 weken
Wormkuren (om de 8 weken): € 26,00 x 6 € 15 4x per jaar
Totaal per maand: € 418,00 € 200 ongeveer per maand dus...

dik gedrukte is wat ik per maand per paard kwijt ben. die 130 vind ik helemaal niet onrealistische
Laatst bijgewerkt door nicole_hetty op 28-10-12 13:21, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:16

130,- vind ik ook erg laag. En ik denk niet dat de prijs nog verder naar beneden gaat als je de wei uitmest. En alleen bijvoeren in de winter? In de zomer moet je paardje toch ook gewoon voldoende eten? Nooit bezuinigen op voldoende hooi en dat heeft een paard ook in de zomer nodig :j.

Is die stalling misschien alleen weiland of zit er ook een stal bij?

Vraag jezelf ook af, waarom wil je een paard? Wil je paard om op te rijden? Je zegt nu misschien wel van niet, maar als je heel eerlijk bent wil je dan eigenlijk niet op je pony rijden? Je kan niet op je lievelingspony rijden, omdat je te groot bent. Dus dat kan dan al niet. Wat ga je dan doen met de pony? De pony is gewend dagelijks meerdere uren (?) te lopen. Die kan je niet zomaar op een weiland gooien en 'laten genieten van de rust'. Het zal niet de eerste pony zijn die wegkwijnd of strondvervelend wordt, omdat hij/zij zijn energie niet kwijt kan en juist graag wil werken (uiteraard zijn er ook verhalen andersom).

Een goede beginnerspony kan je niet zomaar kopen van de manege. Die zijn duur of willen ze voor geen goud kwijt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:16

voor die 130euro per maand ga je het echt niet redden, nu zijn de pesionstallen in friesland wel een stuk goedkopen dan hier in de buurt (tussen de 250 en de 400 euro) maar 130euro is ook als je op die stal klusjes doet (wat niet altijd kan) nog aan de weinige kant.
even een lijstje;
hoefsmid kost per jaar tussen de 180 en de 600euro.
wormenkuren per jaar ong 70euro.
inenting incl voorrijkosten als je het gezamenlijk doet ong 30 euro
een DA laten komen kost al gauw 200 tot 300 euro (en je moet er op rekenen dat hij toch minn 1 keer per jaar moet komen en met een beetje pech veel vaker)
en dan zit het voer miss bij de prijs in, maar als dat niet genoeg blijkt komen er al gauw vitaminen sublimenten bij die ook best veel kosten.
en dan heb je nog geen spullen die af en toe vervangen en onderhouden moeten worden wat ook allemaal geld kost.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:19

xNikitaaa schreef:
De pony is 15 jaar geloof ik nu.

De stal kost echt 110 euro met alles erbij. Wat betreft de dierenarts en hoefsmid moet ik inderdaad nog maar een keer kijken...

15 Jaar is nog niet zo oud: zolang ze gezond is en genoeg lessen mee kan lopen, zal de manege haar niet persé kwijt willen. En anders zullen ze er denk ik wel veel voor vragen op dit moment.

Zoals ik al zei: misschien kun je ze vragen of ze je op de hoogte willen houden wanneer de pony toch met pensioen moet. Stel dat dat over 5 jaar pas is: dan ben jij 17 en heb je al wat kunnen sparen, want vanaf je 15e kun je werken.
Je hebt dan ook nog even bedenktijd: want je moet tegen die tijd natuurlijk nog wel interesse hebben! Misschien ben je dan met een studie bezig en heb je niks meer met paarden. Of je wilt tegen die tijd toch echt liever doorsparen voor een paard waar je op kunt rijden.

20 Euro (Jouw 130 per maand - 110 stalling) voor een hoefsmid/tandarts/jaarlijkse entingen/ontwormen/enz is echt te weinig. Hier kost alleen rondom bekappen bij de smid al zo'n 30 euro... (en voor alleen ijzers aan de voorhoeven kun je gerust het dubbele rekenen!)
Laatst bijgewerkt door mairead op 28-10-12 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 13:20

Op die pensionstal staat mijn verzorgpony ook, is een erg leuke en gezellige stal. Dus wat dat betreft zit ik goed, geloof me. De dierenarts en hoefsmid kosten zullen nog wel niet helemaal goed zijn dan. Ga ik nog eens naar kijken ;).

Ik ga nu ook echt nog geen eigen pony nemen hoor, ik zit gewoon wat dingen te bedenken wat betreft prijs enzo. En ik denk dat ik inderdaad binnenkort maar eens een baantje (folderwijkje) ga nemen en ga beginnen met sparen.

En qua tijd, daar heb ik ook over nagedacht. Ik heb het vrij druk met school MAAR, omdat ik de pony toch niet zou gaan rijden en het diertje dag en nacht in het land kan blijven, moet het lukken om in ieder geval iedere dag langs te komen en te poetsen. En dan in het weekend, vrijdag en donderdag zou ik sws nog wat extra tijd over hebben om andere dingen te doen. En longeren of losgooien moet op de andere dagen ook wel lukken.

Wat betreft voeren, mijn verzorgpony (een haf) staat in de zomer dag en nacht op het land en krijgt ook niet bijgevoerd. Lijkt me dat dit toch kan?

Oja, de pony's op onze manege staan geloof ik tegenover een redelijk bod allemaal te koop.