Chayenne's leventje, sinds 05 mei 2011 bij ons

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeauWertz

Chayenne's leventje, sinds 05 mei 2011 bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:23

Chayenne, leventje van 3jarige tot nu

Hey bokkers , vandaag heb ik mijn paard chayenne 1jaar,
en voor deze mijlpaal leek het mij leuk en intresant dat ik eens haar hele life story kon vertellen aan jullie,

Zoals sommige al weten is mijn chayenne het half zusje van Gilly-Gail het paardje van Diane65
(dat iets aan haar beentje had maar nu weer helemaal op de been is) fbid=343594032365975&set=a.240891055969607.59913.100001461428692&type=3&theater[/img]
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1618347
Chayenne is een dochter van de dressuur hengst Dayano en Gilly dus ook,
en zoals je ziet lijken de 2 dame'tjes ook op elkaar :o

Chayenne is een KWPN merrie geboren op 21/03/2007 uit Mamma Vienna en pappa Dayano. (dayanoXcontango)
(haar bijna is yenna of yen)
Ze is pas sinds April 2011 onder het zadel en sinds 5mei 2011 ben in haar trotse eigenaar!!
toen ik haar kocht was ze alleen zadelmak en verder ook niets,
dus ik ben haar zelf gaan inrijden, en dit is helemaal goed gekomen! *\o/*

Maar voor dit alles heeft dit lieve paardje, helemaal niet zo'n leuk leventje als jong paard gehad -O-
(ik vertel hier enkel wat ik weet en heb mee gekregen of later ben achter gekomen)

En hier begint dan ook haar verhaal;
Chayenne is bij een kennis van ons gekomen, die kennis vangt paarden uit een inbeslagname op,
dus ook mijn meisje komt hier vandaan,
ze is met een heel stel ander paarden, veulens, jaarlingen,twenters, zij en ander driejarige
inbeslag genomen ergens in zeeland,
blijkbaar verwaarloosde die mensen de paarden,
en werden sommige paarden ook mishandelt,

Zoals ik nu nog merk is yenna ook mishandelt ze was heel erg kop schuw geweest in het begin en nu soms ook nog,
ook vindt ze het dood eng als je een bezem in de lucht steekt of als hem al wat hoger optilt.
ook was ze brood en brood mager, omdat ze onder de bloed en lintwormen zat (maar dat wisten we toen nog niet).
inmiddel is gelukkig alles eruit en is ze weer op goed gewicht.

alle paarden werden ook in armbachtelijke toestand weggehaalt, voor sommige had het niet lang meer moeten duren,
maar gelukkig heeft alles het overleeft en een goed tehuis gekregen.

yenna is dus bij een kennis van ons terecht gekomen in Februari 2011,
ze kwam toen net uit de winter en dan zijn jonge paarden meestal al wat magerder,
dus ze dachten ook dat het daar door kwam dat ze mager waren,
ze zijn daar dan ook behandelt tegen wormen, en ook eens fatsoenlijk ingeënt wat dat was in die jaren ook niet eens gebeurt.

Rond de maanden Maart, April, Mei ben ik samen met mijn moeder op zoek gegaan naar een nieuw wedstrijd paard voor mij,
omdat mijn huidige pony nu toch echt langzaam met pensioen moest, dus we hadden inmiddels al heel wat paarden gezien,
maar niets voor mijn erbij.
Tot dat mijn baas (Riny Rutjens bonch coach belgies menteam),
mij er op atenderde dat een kenis nog wel iets had staan wat bij me zou passen.
Dus we maakte een afspraak dat die kenis langs zou komen met 1 of 2 paarden,
Donderdag 5 Mei 2011 was de afspraak gemaakt, ik zou dan toch daar zijn omdat ik moest werken.
Toen hij kwam zat ik nog op een ander paard, dus ik moest opeens wisselen, van ander paard.
Wat ik toen dus nog niet in de gaten had dat dit de bedoelde Chayenne was, daar kwam ik pas een uur later achter
(zat volgens mij een beetje te slapen :z )
Toen ik er eenmaal achter kwam was ik flink verast dat het zo'n fijn beest was het leek wel of ze al jaren onder het zadel was,
maar in werkelijkheid was ze nog niet eens ingereden maar ze was zo braaf omdat
ze gewoon niks had bij te zetten door de bloedwormen (wist niemand nog iets van) die ze toen nog steets had.
En aangezien ik heel graag een springpaard wou gingen we dus ook een sprongetje maken,
pas later werd me vertelt dat ze nog nooit gesprongen had :o maar ze deed dit heel netjes!
Dus al gauw werd de beslising gemaakt dat ze met mij mee ging naar huis :D , ik had dus mijn droompaard gevonden!

een foto van haar toen ze net 1uurtje van mij was op stal bij riny nog, als ik nu naar de foto kijk,
lijkt ze totaal niet meer op mijn meisje van nu!

Ze mocht pas om 19:00 mee naar huis omdat ik nog niet afgewerkt was,
dus ik heb de hele dag aan het idee kunnen wennen dat ik nu eindelijk een paard had <3

Rond half, 8, uur kwamen we thuis aan, en omdat ze dus last had van lichte zomerexeem en regen schurft,
door de slechte verzorging, kreeg ze dan ook gelijk een vliegendeken op.
Samen met het hele gezin hebben we haar op de wei gezet bij onze pony.
En dat was een zeer grappig momentje, onze pony een klophengst is rook hij haar al van een afstandje,
dus die liep al flink te brullen /3. Dus wij naar de wei gelopen met haar in een blauwe jas,
en de weg ligt al hoger dan de wei dus daar door leek ze nog groter, zijn reactie was ongeveer zo; hij keek hinikte omdat hij een paarden vriendje kreeg, zij kwam dichter bij, hij keek nog eens ,schrok en speurde gelijk naar de andere kant van de wei!

Ook vond yenna de schuilstal dood eng, vooral omdat er een witte draad aan de wand hing,
zij dacht dat er stroom op stond dus die arme meid heeft 2 weken niet in de stal gedurft,
pas toen ik samen met haar naar binnen liep durfde pas.

Na 1 week haar te laten wennen aan haar nieuwe huis, ben ik begonnen met rijden,
dit ging heel goed en ze was super braaf, ik verbaasde me er ook over waarom het ons zo gemakkelijk afging.
Want zij was niet het eerste paard dat ik heb ingereden.
En de veearts moest toch nog langkomen voor de inentingen voor de pony en voor haar,
dus heeft hij haar gelijk helemaal onderzocht, waarbij we de conclusie trokken dat ze onder de lintwormen zat,
en een stel entingen heeft gemist.
dus ze kreeg gelijk een aantal entingen en werd gespoten voor de wormen.

Maar na een paar maanden was ze nog niet echt goed aangekomen en haar blik in haar ogen werd minder en minder levenszinnig,
het leek wel of haar levens zin op was! en alsof ze gewoon echt dood ziek was!
Dus weer de veearts gebelt weer gespoten , wat antibiotica erin,
vitamine kuur gekregen en het advies van paar dagen rust en nog maar 1x in de week rijden (ik reed slechts 2 tot 3x in de week)
dus dat gedaan en op een andere voer mix over gestapt,tussen door wat meer pasta gegeven,
dit werkte voor eventjes tot dat ze weer niet meer aankwam.
En we ging het indoor seizoen in, dus we moesten nu wel 2x in de week de lessen volgen.
want buiten in de bak kon niet meer, en ik ging wedstrijden rijden dus ik ze moest er klaar voor zijn.

En bij 1 van de eerste indoor lessen merkte iemand ons op, dat er rode wormpjes in haar ontlasting zaten, en best veel ook nog!
dus toen ging er een knopje om! daar was ze niet op gecontroleerd!
Dus weer veearts gebelt, die is gelijk gekomen, spuit erin, en toch even beter nalaten kijken,
kregen we later de uitslag dat het niet veel had geschilt of ze had dit niet overleeft! pfff
Ze had BLOEDWORM!
Blijkbaar had ze dit al vanaf haar 2de jaar! dus ze heeft er heel lang mee rond gelopen, en nu liep het toch wel op het eindomdat ze nu werd behandelt tegen lintworm, de veearts vertelden ook dat de lintwormen haar redding waren, omdat zij daar er ook zoveel van had, dus kregen de bloedwormen niet de kans om toe teslaan!

Dus ze werd daar voor behandelt, weer op een ander mix voer over gestapt waar we nu nog op zitten,
en hier doet ze het prima op, en is nu eindelijk na 1 heel jaar vechten er tegen is ze weer opgewicht!! :D

Inmiddels ben ik met inrijden helemaal klaar! loopt ze super,
ook zijn we samen op vakantie naar burght-haamstede in zeeland geweest waar ze haar grote angst water heeft over wonnen!
en hebben we een geweldig resultaat op de RCC neer gezet!
B springen op een wilde internationale wedstrijd 6e geworden van de 115 deelnemers,
en straks in juni gaan we op blok stage in vrouwepolder in zeeland.

Als ik dan zo terug kijk naar alles wat wij hebben meegemaakt,
en wat voor verhaal yenna met zich meeneemt, besef ik heel goed dat zij heel veel geluk heeft gehad,
en dat wij samen een unieke band hebben,
en ik heb in die korte tijd ook gemerkt dat mijn meisje een heel speciaal paard is!
het beste merk ik dat met onze leuke momenten,

Want wie kan nu zeggen dat je een 4 jarig paard heb waarop je omgedaait achterste voren foto's op het strand kunt maken,
of er in de wei een stoel naast kunt zetten en er zo helemaal achterse voren zonder zadel een rondje door de wei op kunt maken?
ook heb ik haar een paar kleine trucjes geleert zoals pootje geven als ze een klontje wil.

Ik ben dan ook harstikke blij met mijn meisje, ze is echt een verschrikkelijk lief paard,
dat toch tempratment vol is, harstikke cool in d'r hooft en sppr braaf isen gewelig kan lopen en Supper kan springen!!

zo dit was Chayenne's verhaal,
en mocht er nog eens speciale dingen gebeuren, zal ik het er netjes bij zetten!

Groetjes Bo, Chayenne, peter & Sellie

**helaas kreeg ik de foto's er niet op maar ik zal een ander moment proberen zodat ik ze er wel op krijg**

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:30

ED --> YRT

BeauWertz

Re: Chayenne's leventje, sinds 05 mei 2011 bij ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 17:35

wat ik nog ben vergeten en een vrienddinntje me aan herinerde was , toen we haar net hadden nog op stal moets blijven voor dat ze mee naar huis mocht, zijn we ook over het industrieterein zijn gereden! terwijl mevrouwtje nog niets kende en dat heeft ze sppr braaf gedaan :)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:34

Super, ben ook wel heel benieuwd naar de foto's. Wat fijn dat je haar zo goed opgevangen hebt. Heel veel plezier met haar.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:39

W_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:11

Hallo,
Komt Chayenne toevallig bij een fokker uit St.Maartensdijk?
Ik heb ook een merrie uit een inbeslagname uit Zeeland.
Veel gelijkenis, vandaar mijn vraag
Ik hoor het wel
Gr.Wilma

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:41

W_B schreef:
Hallo,
Komt Chayenne toevallig bij een fokker uit St.Maartensdijk?
Ik heb ook een merrie uit een inbeslagname uit Zeeland.
Veel gelijkenis, vandaar mijn vraag
Ik hoor het wel
Gr.Wilma

Nee ze komt uit het dorpje zeeland hier in brabant ;)
had gekunt :D
gr

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:49

new update:
Chayenne en ik hebben onze doelen van 2012 berijkt!!
na mijn ongeluk in maart afgelopen jaar wilen we graag de limburgs kampioenschappen rijden en L starten en dat is ons toch mooi gelukt! in ons eerste seizoen.
aankomend jaar willen we M springen starten en en L1 startgerechtigt voor de dressuur zijn

W_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:50

oke dankje voor je reactie
succes met je paardje