Wat is horseball?:
Horseball is een teamsport en is in eerste instantie geïnspireerd door de handigheid en de snelheid waarmee de bal word gespeeld, rugby voor hartstocht in het spel en voltige voor de lenigheid.
Het Spel:
Een wedstrijd duurt 20 minuten, bestaand uit twee periodes van elk 10 minuten, er is een rust van 3 minuten tussen iedere periode. Iedere spelleider mag 1 time-out vragen van ieder 30 seconden per helft.
Een Horseball ploeg bestaat uit 6 ruiters en 6 paarden, 4 op het veld en 2 in reserve langs de spellijn. Na de bal tenminste driemaal te hebben overgespeeld aan drie verschillende spelers van dezelfde ploeg mag men proberen een doelpunt te scoren. De doelen staan in de hoogte aan korte zijde van een rechthoekig veld (minimum 60mx20m). De ploeg die de meeste doelpunten gescoord heeft wint de wedstrijd.
De bal is voorzien van 6 lederen handvaten die het oprapen, zonder een voet op de grond te zetten, en het afpakken uit de handen van de tegenstander toelaat. De speler moet absoluut in beweging zijn om de bal te mogen oprapen en hij mag hem niet langer in handen houden dan 10 seconden.
Een scheidsrechter te paard (op het veld) en een scheidsrechter op de stoel (aan de inworplijn) zijn per radio met elkaar verbonden en zorgen ervoor dat het reglement strict nageleeft wordt zodat de wedstrijd loyaal en in veiligheid kan verlopen. Horseball is een zeer fysische sport zowel voor het paard als voor de ruiter en vergt dus veel “fair-play” van de spelers. De fouten worden gesanctioneerd door penaliteiten, van P1 (de belang-rijkste) tot P3. De scheidsrechter kan ook een speler straffen met een gele of rode kaart.
Harnachament en bescherming:
Het is noodzakelijk de vier benen van het paard te beschermen door bandages (type polo-bandages) en door vier springschoenen. Een klassiek hoofdstel, een veelzijdigheids- of springzadel, een martingaal en een opraapsingel maken het harnachement van het paard compleet.
De opraapsingel is absoluut noodzakelijk voor de Horseball speler. Deze verbindt de twee stijgbeugels met elkaar waardoor de speler de bal kan oprapen door zich langs de zijkant van zijn paard te buigen.
De speler is verplicht een helm, voorzien van een kinband zoals het cross type, te dragen, rijlaarzen, een rijbroek en een sweater met de kleuren van zijn ploeg en voorzien van een nummer, zowel vooraan als achteraan. De sporen zijn facultatief maar moeten identiek zijn, gevaarlijke sporen en deze voorzien van een wieltje zijn verboden. Enkel stompe sporen met een stang van maximum 3 centimeter zijn toegelaten. De sporen moeten correct aangetrokken worden op een normale hoogte en gewoon vastgehecht met een riem. De rijzweep is verboden tijdens de wedstrijd. Aanvullend wordt voor de speler kniebescherming aanbevolen, rugbescherming is toegestaan afhankelijk van de persoonlijke voorkeur.
Ik zelf doe niet aan horseball, maar mijn zusje doet aan horseball en mijn vriend gaat het ook doen en mijn vader zit in het bestuur ervoor en reist soms heel NL af om horseball een beetje bekend te maken, wat nog steeds niet zo goed wil lukken. Daarom maak ik dit topic zodat er misschien mensen een keer wat anders willen en denken dat horseball wat is. Het is echt een SUPER gave sport en de paarden hebben er ook ongelofelijk veel plezier in.. Er word weinig met de teugels gedaan, die heb je in een knoop loshangen(je moet natuurlijk veel met je handen doen dus je hebt je handen ook niet aan de teugels en gebruikt veel je benen en je zit.)

Bal van de grond af rapen, in volle vaart.

bal afpakken

De bal
geeft beetje indruk hoe het gaat.
dit zijn echt de betere spelers uit Frankrijk, jammer dat het een beetje een slecht filmpje is.
De eerste die geïnterviewd word, ageet, die speelt bij ons in Vries in het team en het 2e meisje speelde bij ons maar is helaas (tijdelijk) gestopt.
Voor meer informatie staat mijn PB box altijd open en kan ik je eventueel het email adres van de horseball vereniging geven.
Het is niet de bedoeling horseball vreselijk te gaan zitten afkraken!!! Mening geven mag, maar houd het netjes!!
Edit: Horseball is niet voor watjes!!