Horseball, DE nieuwe paardensport!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Horseball, DE nieuwe paardensport!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:36

Hallo allemaal, ik wil hier graag de nieuwe sport horseball een beetje meer bekendheid gaan geven, want heel veel mensen kennen het nog niet en denken dat het voetbal op paard of polo is. Dat is het dus totaal niet! Horseball is een sport van spanning en sensatie, maar jammer genoeg gaat het niet zo goed met horseball in Nederland. Frankrijk Belgie en Spanje doen het wel goed en dat zijn ook landen waar wij NL ook tegen moeten spelen.

Wat is horseball?:
Horseball is een teamsport en is in eerste instantie geïnspireerd door de handigheid en de snelheid waarmee de bal word gespeeld, rugby voor hartstocht in het spel en voltige voor de lenigheid.

Het Spel:
Een wedstrijd duurt 20 minuten, bestaand uit twee periodes van elk 10 minuten, er is een rust van 3 minuten tussen iedere periode. Iedere spelleider mag 1 time-out vragen van ieder 30 seconden per helft.

Een Horseball ploeg bestaat uit 6 ruiters en 6 paarden, 4 op het veld en 2 in reserve langs de spellijn. Na de bal tenminste driemaal te hebben overgespeeld aan drie verschillende spelers van dezelfde ploeg mag men proberen een doelpunt te scoren. De doelen staan in de hoogte aan korte zijde van een rechthoekig veld (minimum 60mx20m). De ploeg die de meeste doelpunten gescoord heeft wint de wedstrijd.

De bal is voorzien van 6 lederen handvaten die het oprapen, zonder een voet op de grond te zetten, en het afpakken uit de handen van de tegenstander toelaat. De speler moet absoluut in beweging zijn om de bal te mogen oprapen en hij mag hem niet langer in handen houden dan 10 seconden.

Een scheidsrechter te paard (op het veld) en een scheidsrechter op de stoel (aan de inworplijn) zijn per radio met elkaar verbonden en zorgen ervoor dat het reglement strict nageleeft wordt zodat de wedstrijd loyaal en in veiligheid kan verlopen. Horseball is een zeer fysische sport zowel voor het paard als voor de ruiter en vergt dus veel “fair-play” van de spelers. De fouten worden gesanctioneerd door penaliteiten, van P1 (de belang-rijkste) tot P3. De scheidsrechter kan ook een speler straffen met een gele of rode kaart.

Harnachament en bescherming:
Het is noodzakelijk de vier benen van het paard te beschermen door bandages (type polo-bandages) en door vier springschoenen. Een klassiek hoofdstel, een veelzijdigheids- of springzadel, een martingaal en een opraapsingel maken het harnachement van het paard compleet.

De opraapsingel is absoluut noodzakelijk voor de Horseball speler. Deze verbindt de twee stijgbeugels met elkaar waardoor de speler de bal kan oprapen door zich langs de zijkant van zijn paard te buigen.

De speler is verplicht een helm, voorzien van een kinband zoals het cross type, te dragen, rijlaarzen, een rijbroek en een sweater met de kleuren van zijn ploeg en voorzien van een nummer, zowel vooraan als achteraan. De sporen zijn facultatief maar moeten identiek zijn, gevaarlijke sporen en deze voorzien van een wieltje zijn verboden. Enkel stompe sporen met een stang van maximum 3 centimeter zijn toegelaten. De sporen moeten correct aangetrokken worden op een normale hoogte en gewoon vastgehecht met een riem. De rijzweep is verboden tijdens de wedstrijd. Aanvullend wordt voor de speler kniebescherming aanbevolen, rugbescherming is toegestaan afhankelijk van de persoonlijke voorkeur.

Ik zelf doe niet aan horseball, maar mijn zusje doet aan horseball en mijn vriend gaat het ook doen en mijn vader zit in het bestuur ervoor en reist soms heel NL af om horseball een beetje bekend te maken, wat nog steeds niet zo goed wil lukken. Daarom maak ik dit topic zodat er misschien mensen een keer wat anders willen en denken dat horseball wat is. Het is echt een SUPER gave sport en de paarden hebben er ook ongelofelijk veel plezier in.. Er word weinig met de teugels gedaan, die heb je in een knoop loshangen(je moet natuurlijk veel met je handen doen dus je hebt je handen ook niet aan de teugels en gebruikt veel je benen en je zit.)

Afbeelding
Bal van de grond af rapen, in volle vaart.

Afbeelding
bal afpakken

Afbeelding
De bal

geeft beetje indruk hoe het gaat.

dit zijn echt de betere spelers uit Frankrijk, jammer dat het een beetje een slecht filmpje is.

De eerste die geïnterviewd word, ageet, die speelt bij ons in Vries in het team en het 2e meisje speelde bij ons maar is helaas (tijdelijk) gestopt.

Voor meer informatie staat mijn PB box altijd open en kan ik je eventueel het email adres van de horseball vereniging geven.

Het is niet de bedoeling horseball vreselijk te gaan zitten afkraken!!! Mening geven mag, maar houd het netjes!!

Edit: Horseball is niet voor watjes!! :o
Laatst bijgewerkt door welmoed__ op 14-02-12 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MyLittleLove

Re: Horseball, DE nieuwe paardensport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:38

Ik heb het gespeeld een tijdje bij beekshof, denk dat je die wel kent? :)
Ben helaas gestopt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:39

Wat jammer, waarom?
Ja ken ik wel.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:42

Omdat ik met mijn verzorgpony naar de ruiterclub wilde en dat te duur was als ik lessen + horseball + ruiterclub zou moeten betalen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:43

En ik mijn paard maar rechtrichten... zucht

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:45

Dat is wel heel jammer!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:45

Had er wel eens van gehoord. Knap hoe ze die bal zo van de grond af vissen. :D

MyLittleLove

x_Quinta_x schreef:
En ik mijn paard maar rechtrichten... zucht

Ook dat is een reden dat ik gestopt ben ;)

_Roxanne

Mijn nichtje zat in een horseball-team, ik heb toen een keertje meegetraind en ik vond het supervet!! Als ik zelf een geschikt paard zou hebben of in de buurt een team as waar ik zou mee kunnen trainen leek het me een zeer leuke variatie op mijn dressuurtraining.

Wel denk ik dat het waardevol zou zijn om te vermelden dat de paarden ook tegen een stootje moeten kunnen, het is dan wel niet toegestaan maar een schouderduwtje hier en daar of een bal tegen je harses is niet helemaal vreemd tijdens een fanatiek spelletje horseball!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:45

Dit is een sport voor de lol, niet voor de mooiigheid.
Oftoppic; doe ook aan FM

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:46

Ziet er gaaf uit! Kun je dat ook in Twente (Overijssel misschien?) doen?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:46

Roxxxhorses schreef:
Mijn nichtje zat in een horseball-team, ik heb toen een keertje meegetraind en ik vond het supervet!! Als ik zelf een geschikt paard zou hebben of in de buurt een team as waar ik zou mee kunnen trainen leek het me een zeer leuke variatie op mijn dressuurtraining.

Wel denk ik dat het waardevol zou zijn om te vermelden dat de paarden ook tegen een stootje moeten kunnen, het is dan wel niet toegestaan maar een schouderduwtje hier en daar of een bal tegen je harses is niet helemaal vreemd tijdens een fanatiek spelletje horseball!

vergeten erbij te zetten, Horseball is niet voor watjes!

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:47

welmoed__ schreef:
Roxxxhorses schreef:

vergeten erbij te zetten, Horseball is niet voor watjes!

Ik ben geen watje maar ik neem aan dat je toch wel eerst de tijd krijgt om het te leren? Haha ik kan die bal echt nog niet in galop van de grond plukken hoor!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:48

PSC Jan Dolfing

Horseballteam Brembos

RSC Emmeloord

Winterwijkse Pony en Ruiterclub

Manege Venlo

Ruitersportcentrum "De Schimmelkroft"

Ruitersportcentrum Sneek

Manege Biessum

Manege Beekshof

dit zijn de horseball clubs in NL

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:50

België is dan misschien wel succesvol, maar de clubs zitten allemaal in een straal van 50km ofzo heb ik het idee :) dus eigenlijk best wel jammer. Mijn trainingspaard is verkocht voor horseball en 't is er nooit van gekomen eens naar een wedstrijd te gaan kijken.

ik doe het met de fotoverslagen en artikels als die naar 't EK geweest is :+

Engelse volbloeds zijn zeer geliefd, maar ook niet het type paard waar iedereen mee overweg kan.
Oh ja en tuurlijk leer je da bal niet van de eerste kee rin galop van de grond te plukken, ik denk ook niet dat je kans maakt met een nieuw paard. Ik vind het best leuk om te zien als ze bij ons een paard komen testen en bal gewenning doen.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:53

welmoed__ schreef:
PSC Jan Dolfing

Horseballteam Brembos

RSC Emmeloord

Winterwijkse Pony en Ruiterclub

Manege Venlo

Ruitersportcentrum "De Schimmelkroft"

Ruitersportcentrum Sneek

Manege Biessum

Manege Beekshof

dit zijn de horseball clubs in NL

Even gekeken, zijn allemaal anderhalf uur of langer rijden van mij vandaan... dat wordt 'm niet voor mij ! :(

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:55

Citaat:
Ik ben geen watje maar ik neem aan dat je toch wel eerst de tijd krijgt om het te leren? Haha ik kan die bal echt nog niet in galop van de grond plukken hoor!

haha natuurlijk leer je eerst het een en anderen, maar wat er mee bedoelt word is dat je wel tegen een stootje moet kunnen zoals bijvoorbeeld een zwiepende arm ergens tegen aan ofso.
En nu moet ik zeggen, toen ik een keer mee deed had ik toch wel binnen een paar keer oefenen die bal van de grond *D (dan wel in stap en er 1x naast te hebben gelegen.:o)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:55

heel erg jammer Sanne! :(

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:57

petitparis schreef:
België is dan misschien wel succesvol, maar de clubs zitten allemaal in een straal van 50km ofzo heb ik het idee :) dus eigenlijk best wel jammer. Mijn trainingspaard is verkocht voor horseball en 't is er nooit van gekomen eens naar een wedstrijd te gaan kijken.

ik doe het met de fotoverslagen en artikels als die naar 't EK geweest is :+

Engelse volbloeds zijn zeer geliefd, maar ook niet het type paard waar iedereen mee overweg kan.
Oh ja en tuurlijk leer je da bal niet van de eerste kee rin galop van de grond te plukken, ik denk ook niet dat je kans maakt met een nieuw paard. Ik vind het best leuk om te zien als ze bij ons een paard komen testen en bal gewenning doen.

Welke club is hij naar toe verkocht?
klopt, engels volbloed zijn erg geliefd, maar niet de makkelijkste. Maar geloof het of niet, zelfs de dikke fjordjes en haffie's zijn met die spelletje vooruit te branden!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:57

Het lijkt me super vet om te doen, alleen de verenigingen zijn wel erg ver helaas :(

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 17:59

jammer is dat he! Daarom moet horseball veel bekender gaan worden in NL.. zag op de website staan dat de volgende manege/clubs binnenkort gaan beginnen:
De volgende maneges starten binnenkort:

Hippisch Centrum Westland

Manege Bleijenberg

en deze clubs hebben hun eigen website:
Horseballteam Vries

Horseballteam Polarfürst

Horseballteam Venlo

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:59

team caramel

ik heb op de foto's alleen nog geen haf of fjord gezien, al geloof ik best dat die op die korte afstand en korte periodes best hun mannetje kunnen staan...

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 18:02

Afbeelding
ze zijn er echt! Toevallig me zusje die er op zit

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:03

@petitparis: Welke clubs zitten er zo al in België dat je weet? :)

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:04

petitparis schreef:
team caramel

ik heb op de foto's alleen nog geen haf of fjord gezien, al geloof ik best dat die op die korte afstand en korte periodes best hun mannetje kunnen staan...

en welk paard/welke speler?