Ben ik de enige?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:25

Ik heb met puur toeval ontdekt dat er meer auto's wel ineens hun rem weten staan en rustig kunnen passeren, als je schouderbinnenwaarts aan het rijden ben of een travers...werkt beter als in het midden van de weg te gaan rijden en te wachten tot ze afremmen. Denkt dat ze het als een onrustig paard interpreteren dat net onder controle gehouden wordt :+ .

(Was met een goed verkeersmak paard, zonder piste en wat gymnastiekoefeningetjes...ineens bizar traag passerende mensen)

RainbowDance

Berichten: 1615
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Langedijk/Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:30

Woowie, ik ben dus niet de enige :wow: .........................

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:31

Je ben zeker niet de enige ;)
Ik denk dat heel veel mensen niet beseffen/weten hoe een paard kan reageren, ze denken er goed aan te doen er langzaam langs te gaan of er achter te blijven rijden terwijl normaal paseren vaak voor vele geen probleem is of anders gezegd juist veel minder problemen geeft.
Ook heb je natuurlijk andere uiterste mensen met absoluut geen geduld die vreselijk gaan lopen gassen of eerst normaal voorbij komen en dan een stuik gas geven :(
Al toeterend achter je rijden en het dan gek vinden dat je niet opzij ga :=
Mijn paarden zijn niet snel onder de indruk van iets geven niet om een toeterende auto, maar toch een paar weken terug schrok er 1 en helaas zat mijn zoontje van 4 er op en wat was ik blij dat hij een cap op had hij kwam nl met een rotknal op het asvalt terecht ;( desbetreffende chauffeur is gewoon door gereden -:(-
Verder gelukkig goed afgelopen al was hij best geschrokken. :(:)
Van het weekeind moest ik zelf ineens mijn been optrekken, want er was een automobilist die niet even het geduld op kon brengen om te wachten dat ging ook maar net goed.
Vaak schrik ik zelf harder dan het paard waar ik op zit en dat is maar goed ook :D

Kayleigh

Berichten: 846
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Zuid-Scharwoude

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:42

Inderdaad, je bent écht niet de enige.
Ze zouden toch eens wat meer rekening met ruiters mogen gaan houden hoor !

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:45

ik vindt eigenlijk dat ze daar best boetes op mogen zetten, of zo iets

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:53

Ik vind dat ze er tijdens de auto/trekker rijlessen wat meer aandacht aan moeten gaan besteden.
Er komen steeds meer ruiters op de weg dus ook meer gevaren en het zou echt geen kwaad kunnen als er eens uitgelegd zou worden hoe een paard zou kunnen reageren en op welke manier daar eventueel rekening mee gehouden kan worden.
Idem met de landbouwvoertuigen/vrachtwagens wat hun zicht is en wat niet.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:55

in de theorie van de auto komt het wel voor. praktijk weet ik niet ik denk als je iemand tegen komt wel, maar niet specifiek, je komt ook niet altijd een ruiter tegen

nana85

Berichten: 36
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: bij mn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:56

Hierzo ook , ik was met mn shetje voor de 2de keer op straat.
Hij was wel eerst goed beleert voordat we de straat op gingen.
Maar goed , rijd er ruim 5 min. een rode auto achter ons . Ze kon er makkelijk
Langs , en dan op smalle stukje stiiert ze in eens langs ons heen. En dan nog op die
Toeter hangen ook .

Ik heb de mazzel dat mn shetje goed mak is en dat hij niet zo
Snel van iets onder de indruk is van iets. Maar het had zomaar anders kunne
Geweest zijn , en dan nog een door rijden en in haar spiegel kijken ook .

Pfffff wat heb je toch ook dwaze mensen die niet even na kunnen deken

8)7

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:58

nicky_rilana Oke nu ben ik misschien wat ouder, maar ik heb nooit iets geleerd over de gedragingen van een paard op de weg.
Ik vind gewoon dat ze daar best flink uitgebreid aandacht aan kunnen besteden en niet omdat ik de weg op ga, maar gewoon omdat het best heel wat gevaar op kan leveren als er iets mis gaat.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:01

ja dat snap ik, in mijn theorie is het een gevarenkennis vraag, dus dan vragen ze wat zou u hier doen, en dan moet je zeggen remmen, gas los, of niets doen. en dan staat er een plaatje bij. nou stond daar een paard op en je reed 25 km, en volgensmij moet je gas loslaten. dit is dan wel op een 60 km weg.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:09

nicky_rilana Misschien heb ik zoiets ooit ook wel gehad hoor, maar de vraag zou in principe hetzelfde zijn als je een fietser tegen kom of iemand met hond/kinderwagen oid.

Ik bedoel eigenlijk meer dat er op gewezen moet worden wat voor reactie een paard kan geven.
En dan misschien flinke heftige filmpjes erbij van paarden die op een motorkap springen nadat er getoeterd werd, klinkt hard, maar vaak is dat de enige manier om mensen wakker te schudden.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:10

ik heb morge ochten rijles ik ga het dan wel even vragen hoe dat zit en of zij er ooit iets over zegt

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:11

Meestal laat ik mijn paarden iets scheef op de weg stappen, wat schouder voor dus en steek mijn hand aan de kant van de weg uit. Veel automobilisten zien dat als een teken dat er wat gaat gebeuren.
Je paard stapt als iets scheef met het hoofd naar de weg + uitgestoken hand = lijkt op afslaan. Bijna iedere automobilist gaat daardoor langzamer.

We netjes bedanken als ze af remmen!

LovingSonja
Berichten: 367
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:11

Hier in het westen des lands ook veel asociale/onwetende bestuurders t.o.v. paarden en hun ruiters, dus nee, zal vast niet alleen in jouw woonplaats voorkomen helaas... Mensen snappen vaak denk ik niet zo goed hoe een paard te benaderen (hoewel sommige gelukkig wel)

paardengek_8
Berichten: 136
Geregistreerd: 28-01-11

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:25

Jammer genoeg zijn er altijd wel mensen die het idd niet kunnen laten. Zo heb ik een keer gehad. Iemand remt af rijd in een langszaam tempo langs, en als hij er langs is geeft hij toch gas, en scheurt weg. Ook heb ik al eens gehad dat ik gewoon afgesneden werd door een auto. Dus rijd langs me, en gaat terug naar rechts, en echt scheelde niet veel of die auto had ons geraakt. Natuurlijk heb je ook altijd aardige mensen zo had ik een boer die stil stond op de weg met zijn tractor, en mijn paard ging er echt niet langs ondanks een paard dat op kop liep, en er rustig langs liep. Toen heeft hij zijn motor even afgezet, en kon ik er langs. Natuurlijk even hartelijk bedankt :). Ik erger me eigenlijk het meest aan de mensen die klagen als ze op hun paard zitten, maar zelf ook als een snelheidsduivel langs een paard rijden, en daar moet dat paard dan maar tegen kunnen.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:31

Ik hoef zelf nooit echt langs de weg ofzo. Maar was wel eens een keer samen met een vriendin toen we ponykamp gaven met wat kleintjes buiten aan het uitstappen. Kwam er een ambulance aan, maar zodra ze ons zagen ging de sirene uit. Waren we natuurlijk erg blij mee, dus ook hard gezwaaid en allemaal onze duimen opgestoken. Er zijn dus wel mensen die rekening met je houden! ;)

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:35

Als ik naar het bos ga moet ik ook eenstukje over de weg. In onze straat mag je 70 km per uur rijden wat ik erg hard vind, als er een auto aankomt ga ik midden op de weg rijden zodat ze wel moeten stoppen alleen draaien sommige mensen hun raampje open en verklaren ze me als gek!

Lukka

Berichten: 1288
Geregistreerd: 24-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:46

Ik heb beide gevallen wel eens meegemaakt; asociale ruiters en asociale bestuurders.
Laatst waren er bijvoorbeeld 2 meisjes op de weg aan het rijden met hun pony's. Ze draafden een paar stukjes en gingen dan weer heel langzaam stappen, kriskras over de weg. Er was een hele rij auto's achter hun en iemand draaide z'n raampje open en vroeg of ze even aan de kant konden gaan. Bestuurder kreeg een grote bek terug van die meisjes en ze reden gewoon verder. Na een tijdje gingen ze eindelijk aan de kant maar ondertussen was ik te laat voor m'n rijles. >;)

Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat er mensen belachelijk hard langsreden. Zoals toen ik met een vriendin aan het wandelen was met haar leasepaard. We liepen netjes in de berm maar toch vonden auto's het nodig om er rakelings keihard langs te rijden. Er waren ook van die jongens die op ons af kwamen rijden, op het laatste moment stopten en dan weer heel hard wegreden. Nou, lachen joh. :\

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:18

Hier gebeurd het ook regelmatig.
Vooral op de dijk, rij je daar met je paard, komen ze je voorbij zetten met een km of 70....
De motor rijders houden hier nog het meeste rekening met paarden, gaan je rustig voorbij en geven pas weer gas als ze je ruim voorbij zijn.

Ook regelmatig van die jonge gasten, die het leuk vinden om even te toeteren als ze naast je rijden.

Nou kan qua verkeer echt alles voorbij m'n merrie en maakt zich wat dat betreft ook helemaal niet druk.
Het engste is het paard etende witte bankje hier verderop aan de dijk :+

Maar m'n jongste die moet nog aardig wat leren....dan word ik toch minder vrolijk als ze zoiets doen...

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:11

Bij ons is het ook geen lachertje om op straat te komen : (
Iedereen rijdt daar aan 90 km per uur! En er staat zelfs een plakaat
met 'graag traag, spelende kinderen'.
Nou zeg o:
Zo ging ik eens op straat, ik passeerde net langs een blaffende hond, en er waren bomen omgezaagd en die schijven leken dus nogal raar voor mijn paard. Dat was juist achter een bocht. kwam er toch wel een auto aan vlammen! kei dicht bij het gat van me paard D:

Terwijl in frankrijk! daar hebben de mensen pas respect!
Een trator legt zijn motor stil om ons te laten passeren!

Echt veel te veel mensen houden hier geen rekening mee in onze landen ;(

RainbowDance

Berichten: 1615
Geregistreerd: 26-11-11
Woonplaats: Langedijk/Heerhugowaard

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:06

Ja, idd

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:08

bij een klein meisje op een shetlander gaan de meeste mensen wel langzamer rijden, of ik maak het langzaam rijden gebaar.. :')

Maar waar ze momenteel staan rijden de auto's echt heeeel hard, dat is zo'n verlaten boeren weggetje. ;)

Dakotah
Berichten: 1229
Geregistreerd: 09-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:10

Ik ging eens voor de eerste keer langs de straat wandelen met een nieuw paardje.
Komt er zo'n stoer petjesmannnetje in een Golfje (type rijbewijs 1 week in handen), luid toeterend voorbij scheuren.
Paard bleef rustig gelukkig, maar hij had net zo goed 600 kilo op zijn motorkap kunnen hebben.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:13

Dakotah schreef:
Ik ging eens voor de eerste keer langs de straat wandelen met een nieuw paardje.
Komt er zo'n stoer petjesmannnetje in een Golfje (type rijbewijs 1 week in handen), luid toeterend voorbij scheuren.
Paard bleef rustig gelukkig, maar hij had net zo goed 600 kilo op zijn motorkap kunnen hebben.

:') ik heb meestal te maken met trekkers, maar daar kijkt hij niet van op. Maar als er een wielrenner langs komt.. :oo :oo
die zijn pas eng.. :j

paardje13g
Berichten: 694
Geregistreerd: 06-05-11

Re: Ben ik de enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:15

Had er laatst toevallig last van,
We waren op buitenrit maar voor naar het bos te komen moesten we een drukke weg oversteken.
En dan komt daar zo een auto met hangjongeren langs geracet en dan gaan ze even lekker voor je toeteren.
Echt gestoord.