Ik geef paardrijlessen op een manege en had enige tijd geleden een pony in de les die plots in de staak schoot en een "plas" houding aan nam..! Hij hoefde niet te plassen, hij bleef alleen onverstoorbaar staan in die gespreide stand. Ik was nogal verbaast en heb de eigenaar gevraagd wat er aan de hand was, ik ging er vanuit dat het beestje ergens last van had. Ik heb me laten vertellen dat de pony het alléén deed om vervelend te zijn en omdat hij wist dat hij rust kreeg als hij liet zien dat hij moest plassen (hij deed het dus vaker). Met een aantal zweepslagen kregen ze hem dan wel weer voorwaarts, maar ik zag de pony het vervolgens herhaaldelijk doen.
Het lijkt mij een raar verhaal. Ik heb nognooit een pony gezien die uit staak in een plashouding ging staan, maar vervolgens na een paar zweepslagen het opnieuw deed, zonder aarzelen. Ik heb een aantal boeken er op nageslagen, niets kunnen vinden. Misschien een vorm van hoefbevangenheid? Blaasontsteking?
Zijn er bokkers die dit misschien eerder hebben gezien?? En heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Graag!
ik heb het nooit eerder gezien maar mischien dat de pony moeilijk kan plassen of iets?
Vanky
Geplaatst: 20-07-10 14:43
Wij hebben een pony op de ponyclub die het ook doet, ze zijn toen naar een da gegaan maar die heeft gewoon moeite met plassen. hij doet het namelijk op stal ook
En op de manege hebben ze een stuk of 4 pony;s lopen die het doen. Die doen het gewoon omdat ze niet meer willen. Als je afstap lopen ze namelijk gewoon met je mee
Gentle_Vival
Geplaatst: 20-07-10 14:44
Wij hadden vroeger op de pony club een pony die het ook deed. Eerst dachten ze dat hij inderdaad aan het staken was, ze hadden hem nog niet zo lang. Na wat onderzoeken bleek dat het beestje nierstenen had, die operatief verwijderd moesten worden.
Verder heb ik het niet meegemaakt. Ik hoop dat deze pony het inderdaad doet om te staken, en niet omdat hij iets heeft. Aangezien ik lees dat hij het al langer doet..
gipsyboy
Geplaatst: 20-07-10 14:46
ik dacht ook meteen aan een blaasontsteking.
dan heb je wel de drang om te plassen maar komt weinig tot niks uit, en doet verschrikkelijk zeer.
of het is een pismerrie. die vrijwel altijd hengstig zijn, en ook in plashouding gaan staan
Cmill
Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-10 14:46
Ik heb geen idee "hadjewat", Ik had deze pony nognooit eerder in de les gehad.. Wel weet ik dat ie het echt om de 5 minuten deed...
En het is een ruin!
Keet
Geplaatst: 20-07-10 14:48
Komt mij zó bekend voor. Vroeger hadden wij een pony op de manege, Pietje, en die deed dat ook altijd om onder zijn werk uit te komen. Leverde hilarische taferelen op als de kindjes hem voorwaarts probeerde te krijgen. (las vandaag wel op het forum dat Pietje is overleden helaas, maar die was 16 jaar geleden al oud)
Weet eigenlijk niet meer hoe we dat toen oploste, was ook nog jong.
annehoe
Geplaatst: 20-07-10 14:49
Cmill schreef:
Ik heb geen idee "hadjewat", Ik had deze pony nognooit eerder in de les gehad.. Wel weet ik dat ie het echt om de 5 minuten deed...
En het is een ruin!
schuift hij zijn handeltje ook naar buiten of houd hij alles mooi binnenshuis
Ik heb een ruin op stal die dit ook deed, maar hij had blaasontsteking.
Heb er toevallig nu ook een die ik les geeft, ik los het op door hem rustig weer te vragen om te lopen, door hem b.v even uit balans te brengen, deze pony heeft dit gedrag ontwikkeld in de manege waar hij lessen heeft gelopen en waarschijnlijk op zijn flikker kreeg als hij moest plassen. Ik zou het met rust en geduld oplossen en niet een te groot drama van maken en zeker niet vooruit laten gaan met de zweep, dat maakt het voor het dier alleen maar erger. ,maar zou ook even vragen of ze de pony na willen laten kijken
Ik heb een merrie die doet het na het rijden ook niet een spagaat maar echt heel wijdbeens staan. Best raar het is een merrie die hoort niet zo te staan. Ik wilde hier morgen een topic over beginnen maar eerst volg ik dit een tijdje!;)
Hallo, Heb hier nog nooit eerder van gehoord en ook niet meegemaakt. Mijn gedachtes gaan uit naar Nierstenen of blaasontsteking, maar het zou dus ook goed mogelijk zijn dat het echt staken is, aangezien er meer mensen dit mee hebben gemaakt als staking.
Misschien heel gek hoor, maar ik moest denken aan eventueel te strak aangesingeld? Je ziet vaak dat de papa's van de kinderen de pony's aansingelen en dan word er vaak gezorgd dat het zadel er goed stevig op zit! Pony's kunnen dan hele rare dingen doen als de singel te strak zit! Het is als instructie in ieder geval een kleine moeite dit te controleren toch?
wij hebben ook een ruin op stal die dit regelmatig doet. Heel frustrerend omdat je nooit zeker kan weten of het inderdaad 'stout' gedrag is, of dat er medisch wat aan de hand is. Als het mijn pony was zou ik toch de da laten komen en de nieren laten checken. En evt. ook de rug nakijken of een zadelmaker laten komen. Misschien drukt het zadel op de nieren?
Buiten alle bovengenoemde misschien ook een gevalletje conditionering? Paard geeft aan dat het moet plassen, ruiter laat hem een half uurtje zo staan om gelegenheid te geven en paard heeft een nieuw truukje bedacht? Het zijn soms slimme duveltjes
ligt er maar net aan. doet hij het met meelopen ook of echt alleen als je erop zit? kijk ik heb er ook zo eentje lopen die het eerst ook deed. als ik erop zat begon ze en aan de hand en in de wei helemaal niet. is dit het geval dan gewoon proberen te zorgen dat ze voorwaarts blijft en een keer goed aanpakken. het gaat vanzelf over als je het blijft aanpakken.
Marizzz
Geplaatst: 23-07-10 11:40
Ik reed een tijd geleden op een manegepaard (ruin) die aan het eind van de les ook in plashouding ging staan en niet meer vooruit te branden was. Na een paar pogingen om hem weer aan het lopen te krijgen ben ik (in overleg met instructrice) toch maar afgestapt voor het geval er echt iets aan de hand was. Vervolgens liep hij direct met me mee... Dondersteen, dacht ik. Na het uitstappen liepen we naar de stal. Toen we in de stal aankwamen en ik het zadel afdeed, ging hij direct plassen. Ik vermoed dat hij dus toch wel moest plassen in de bak, maar dat iets hem tegenhield? Misschien dus het zadel, zoals moes al aangaf? In het geval van de TS kan ik me ook goed voorstellen dat het een kwestie van conditionering is.
yep, de mijne is hier paar maanden geleden ook mee begonnen. Precies hetzelfde! ik ga hier aan toe, want dacht hij moet plassen. Na 10x stil staan deed hij ook wel eens plassen, maar een kleine plas. Mijn instructrice zei dat het gewoon in de zeik nemen was. Ik vertrouwde het niet en toch de dierenarts erbij, urineonderzoek, niets aan het handje. wel wat last van de darmen, waardoor het gedraf veroorzaakt kon worden. Echter, als we het bos in gingen, was er nooit iets aan het handje. Dus nu sta ik het niet meer toe, als hij vertraagt om stil te staan, been bij. Na dit paar keer consequent gedaan te hebben, is het helemaal over. Maar durfde dit dus wel pas nadat de dierenarts bevestigd heeft dat hij niet echt ergens last van heeft.
Maar die moest wel echt plassen, maar kon gewoon moeilijk plassen! Wij gaven hem wel de tijd en hij kreeg niet op z'n donder. Hij heeft al eerder plas problemen gehad, waardoor wij eigenlijk wilde dat hij juist WEL zou plassen.
Wij zeiden altijd tegen de kindjes op de rug dat ze een liedje voor m moesten fluiten zodat hij makkelijker kon plassen!
jackie1995
Geplaatst: 24-07-10 19:47
hoihoi, ik las je verhaal en herkende het wel hoe de pony ging staan. van de winter kreeg mijn paard ook blaasontsteking door de kou en wind. in stal ging hij dan ook in de plashouding staan, alleen er kwam niks haha onder het rijden heb ik het zelf nooit gehad, maar wel dat ie me eraf bokte, omdat hij zoon last had dus dat was wel wat minder:p maarja het is nu gelukkig over!
Ik herken dit ook, paard heeft geen blaasontsteking maar ergens anders een ontsteking(wel in die omgeving) Ging met rijden ook constant in die houding staan.
Asmara
Geplaatst: 24-07-10 23:47
hmm, ik denk eigenlijk gewoon dat die pony moeite heeft met plassen?