Draven op plaats?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenniferlevy

Draven op plaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 10:44

Hallo,

Een vriendin van mij, zit naast me, en wilt graag weten hoe je je paard kunt laten draven op plaats.
Zij rijd al best lang. Ze krijgt lessen maar wilt hier graag ook zelf mee aan de slag kunnen.

Weten julie tips? Bijvoorbeeld de hulpen?

x

Mootje

Re: Draven op plaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:46

Zeg maar tegen je vriendin dat wanneer ze aan de subtop toe is, dit vroeg genoeg is om hiermee te beginnen!

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 10:47

Mootje schreef:
Zeg maar tegen je vriendin dat wanneer ze aan de subtop toe is, dit vroeg genoeg is om hiermee te beginnen!

Okee

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:49

:') Kom op mensen, niet zo flauw gaan doen!

TS; als ze les krijgt moet ze het maar aan de instructrise vragen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:50

Ik denk dat ze dan nog even les moet blijven nemen ;)
De oefening die ze bedoelt is de piaffe, en dit is ontzettend zwaar voor een paard. Dat je trouwens subtop moet rijden is onzin, als je paard er klaar voor is is het goed genoeg. Dressuur is er om het paard te verbeteren, en moet de piaffe dan maar wat vroeger, dan is dat zo. Maar als ik de TS zo hoor, denk ik zomaar dat de persoon in kwestie er nog lang niet aan toe is :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:54

Bizzybijtje, ik zeg niet dat je subtop MOET rijden, maar dat je er vroeg genoeg bij bent wanneer je hier pas aan gaat denken als je aan de subtop toe bent...
Sonja, Ik ga jouw tip ook vanavond proberen :)) Ik hoop maar dat ik de intonatie goed krijg!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:54

RT-P >> YRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:55

Mootje schreef:
Bizzybijtje, ik zeg niet dat je subtop MOET rijden, maar dat je er vroeg genoeg bij bent wanneer je hier pas aan gaat denken als je aan de subtop toe bent...
Sonja, Ik ga jouw tip ook vanavond proberen :)) Ik hoop maar dat ik de intonatie goed krijg!

Dat ook niet eens ;)

Wel jammer dat sommige bokkers (weer) maar niet normaal kunnen reageren.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:56

Hahahaha wat zijn jullie toch weer flauw _O-
Typisch Bokt weer hè ...

Ts, ik denk dat je vriendin een goede instructrice moet zoeken dan komt ze er vanzelf wel :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:57

Bizzybijtje schreef:
De oefening die ze bedoelt is de piaffe, en dit is ontzettend zwaar voor een paard. Dat je trouwens subtop moet rijden is onzin, als je paard er klaar voor is is het goed genoeg. Dressuur is er om het paard te verbeteren, en moet de piaffe dan maar wat vroeger, dan is dat zo. Maar als ik de TS zo hoor, denk ik zomaar dat de persoon in kwestie er nog lang niet aan toe is :D

Ooh ik heb een twee en half jarige thuis staan, is er wel klaar voor hoor... Ik bedoel, hardstikke sterk paard, trekt me zo mee de lucht in. Dus kan die ook wel piaffe. En wie weet verbeterd dat hem ook wel, dattie me niet meer de lucht in trekt.... :)

Piaffe is iets waar je niet aan moet beginnen, indien je het nog niet hoeft te gebruiken... Of wil jij er soms een trucje van maken????

Hebben jullie ook tips voor de passage voor mij??? :+ Want daar wil ik eerst mee beginnen :D

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:58

Okee. even serieus := kan dat hier? Ik weet niet hoelang jou vriendin rijd ? (vermoed nog niet zo heeeeeel lang) maar deze oefening vergt heel veel energie van het paard en de ruiter moet de hulpen ook goed kennen.
Zeg maar tegen je vriendin dat ze hier nog wel enkele jaartjes mee moet wachten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:01

Janine1990 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ooh ik heb een twee en half jarige thuis staan, is er wel klaar voor hoor... Ik bedoel, hardstikke sterk paard, trekt me zo mee de lucht in. Dus kan die ook wel piaffe. En wie weet verbeterd dat hem ook wel, dattie me niet meer de lucht in trekt.... :)

Piaffe is iets waar je niet aan moet beginnen, indien je het nog niet hoeft te gebruiken... Of wil jij er soms een trucje van maken????

Hebben jullie ook tips voor de passage voor mij??? :+ Want daar wil ik eerst mee beginnen :D

Moeilijk he, lezen.... Wauw...

Piaffe moet je inderdaad niet aan beginnen als je het niet kan gebruiken
Wat ik bedoel is dat als je de piaffe nodig hebt om je paard te verbeteren, dan is dat zo. En néé, dat is niet als trucje bedoeld.
En met 'verbeteren' bedoel ik de bespiering, achterhand e.d.

Want daar kan het nog weleens nuttig voor zijn. Maar zoals je waarschijnlijk ook al niet gelezen hebt, even mijn laatste zinnetje gequote:

Citaat:
Maar als ik de TS zo hoor, denk ik zomaar dat de persoon in kwestie er nog lang niet aan toe is

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:09

Je vriendin is in elk geval wel ambitieus.

Maar Piaffe, wat draven op de plaats ongeveer is, is een zeer moeilijke oefening die maar voor weinig ruiters en paarden bestemd is.

Het vergt heel veel tijd en geduld en ruitergevoel om een goede piaffe voor elkaar te krijgen.
Genoeg mensen trukeren een paard of pony door m op te jutten en te prikken met de sporen, en van voren tegen te houden.
Op een gegeven moment gaat een paard of pony dan dribbelen op de plek.
Ruiters denken dan dat ze een piaffe rijden :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:13

oeh, ik voel dat dit weer een rell-topic word :(:)
Ts, zeg tegen je vriendin dat ze goed les moet nemen, en vertel haar dat ze nog lang niet aan deze
moeilijke oefening toe is , want de piaffe is 1 van de moeilijkste dressuur oefeningen ;)

janine: BB probeert iets op een duidelijke aardige manier uit te leggen, waarom dan zo'n trieste reactie als ik vragen mag? :)
Wat BB zegt is meerendeels waar, natuurlijk moet je wel weten wat je doet, bovendien vind ik dat je wel
er pas mee mag beginnen wanneer het paard fyziek en mentaal er aan toe is en de hulpen goed doorheeft.
ook zal de ruiter enige ervaringen moeten beschikken :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:29

Dames, ik heb al getemt. Dit loopt vreselijk uit de hand.
Kunnen jullie je niet gewoon gedragen?

TS: je vriendin wil graag de Piaffe leren.
Dit zal toch gewoon moeten door verder te gaan met lessen.
Als zij en haar paardje er aan toe zijn komt het vanzelf.
Sommige mensen/paarden leren het nooit.

Dus het enigste wat je haar kan aanraden is les blijven nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:47

Janine1990 schreef:
Ik niet normaal reageren? Ik weet het niet hoor, maar ik heb nog nooit gehoord van de achterhand trainen doormiddel van piaffe.
Dat jij het verkeerd opvat, is niet mijn probleem eigenlijks...

Stond een artikel in de amazone aantal jaar terug. Daar werd piaffe in vrijheid met klikkertraining aangeleerd bij een paard dat o bespiering had en coördinatie problemen en kreupel erdoor. 10x per dag 2min. oefenen zoiets. Dier liep na paar maanden geheel rad, super bespiering, etc. Piaffe zonder afdwingen gaf hem de mogelijkheid om opnieuw zijn lijf leren balanceren en spieren op te bouwen.
Dus ja het kan werken, maar niet door af te dwingen of door onder het zadel te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:52

Mensen lief zijn voor elkaar. Even geintje is leuk maar ga elkaar er niet om afmaken...

TS, een paard en ruiter moeten al heel ver zijn voor ze aan piaffe kunnen beginnen. Ze moeten daarvoor al heel ver kunnen 'verzamelen'. Dat betekent dat de ruiter op voornamelijk zit de passen van het paard heel ver kan beïnvloeden waardoor het paard zijn rug optimaal gebruikt, en de achterhand (de motor van het paard) héél ver onder het lichaam komt.
Als paard en ruiter daar heel ver in zijn (en dat duurt echt járen hoor, met een m-proef kunnen rijden ben je bij wijze van spreken echt nog een beginnertje als het over deze oefeningen gaat) kan de ruiter op een gegeven moment de passen van het paard zó kort maken (zonder dat 'ie sloom wordt, evenwicht verliest, of niet meer goed nagefelijk (-> 'aan de teugel') is) dat het paard niet meer vooruit komt, maar echt op de plaats 'danst'.
Is dus echt kwestie van jaren en jaren trainen, héél sterk worden voor het paard, en héél netjes kunnen rijden door de ruiter.
Als je vriendin ooit zo ver komt, dan geeft haar instructeur tegen die tijd wel aan dat (en hoe) ze met voorbereidende oefeningen kan beginnen.
Eerder lukt echt niet, daar leer je je paard alleen maar foute dingen van die later weer heel lastig af te leren zijn.

Dat is ook de reden dat ik in eerste instantie een grapje met je maakte. Deze vraag stellen is ongeveer hetzelfde als op de kleuterschool in plaats van het kringgesprekje voeren voorstellen om Formule 1 te gaan rijden ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:55

tamary schreef:
Janine1990 schreef:
Ik niet normaal reageren? Ik weet het niet hoor, maar ik heb nog nooit gehoord van de achterhand trainen doormiddel van piaffe.
Dat jij het verkeerd opvat, is niet mijn probleem eigenlijks...

Stond een artikel in de amazone aantal jaar terug. Daar werd piaffe in vrijheid met klikkertraining aangeleerd bij een paard dat o bespiering had en coördinatie problemen en kreupel erdoor. 10x per dag 2min. oefenen zoiets. Dier liep na paar maanden geheel rad, super bespiering, etc. Piaffe zonder afdwingen gaf hem de mogelijkheid om opnieuw zijn lijf leren balanceren en spieren op te bouwen.
Dus ja het kan werken, maar niet door af te dwingen of door onder het zadel te beginnen.

Bijzonder artikel, zou ik eens willen lezen.
Maar het op deze manier aanleren, vind ik ook bijzonder. In mijn gedachtengang kan je geen piaffe beginnen, zonder een sterke achterhand. Dat moet in mijn ogen een basis zijn om het paard zodanig te verzamelen. Als de achterhand niets is, lijkt het me al snel een trucje worden. En natuurlijk het gehele skala der ausbildung, alles hangt met elkaar samen.
Dat artikel is denk ik (ahum) ook niet bedoeld om zelf mee aan de slag te gaan. Er zal ook een andere theorie achter zitten dan de piaffe in de dressuur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:57

Janine1990 schreef:
tamary schreef:

Bijzonder artikel, zou ik eens willen lezen.

Ik heb er ooit een scan van gemaakt. Zal even kijken of ik die nog heb.
Edit. Zie hieronder:
http://www.blink.dds.nl/piaffe1.jpeg
http://www.blink.dds.nl/piaffe2.jpeg
http://www.blink.dds.nl/piaffe3.jpeg
http://www.blink.dds.nl/piaffe4.jpeg
http://www.blink.dds.nl/piaffe5.jpeg
Laatst bijgewerkt door tamary op 08-07-10 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:58

Ik ben ook benieuwd naar die scan! Plaatst je hem hier?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:00

Piaffe ís een trucje. :D

En de piaffe pas aanleren als je hem nodig hebt? Je hebt hem nodig om een grandprix-proef te winnen, maar dat werpt wel een heel nauw licht op het begrip 'nodig'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:01

zie bovenstaande post van mij

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:05

de piaffe wordt gebruikt om een paard in de achterhand buigzaam en flexibel te maken.

Het is geen truukje (als je het je paard goed leert), maar een oefening die volgens de klassieke leer aan het paard geleerd wordt voordat het begint aan galoparbeid. Een paard moet namelijk op de achterhand kunnen galopperen en dat lukt alleen als het aan de achterzijde voldoende buigzaam gemaakt is, zodat er relatieve oprichting ontstaat ipv absolute oprichting.

Helaas rijdt men in het wedstrijdsegment tegenwoordig alles op de voorhand, waardoor de piaffe inderdaad niet meer geworden is dan een truukje waarbij het paard op de voorhand op de plaats 'draaft'.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:31

Jenniferlevy schreef:
Hallo,

Een vriendin van mij, zit naast me, en wilt graag weten hoe je je paard kunt laten draven op plaats.
Zij rijd al best lang. Ze krijgt lessen maar wilt hier graag ook zelf mee aan de slag kunnen.

Weten julie tips? Bijvoorbeeld de hulpen?

x

Draven op de plaats?????????

Dat is niet zo moeilijk.

Maar waarschijnlijk bedoel je piaffe. Dat is eigenlijk niet helemaal draven op de plaats, omdat het paard zakken moet in de
achterhand en bij draven op de plaats, doet hij dat niet.
Piaffe is erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:26

randalinpony schreef:
Piaffe ís een trucje. :D

En de piaffe pas aanleren als je hem nodig hebt? Je hebt hem nodig om een grandprix-proef te winnen, maar dat werpt wel een heel nauw licht op het begrip 'nodig'.

Ik bedoel dat je hem nodig hebt als je je paard ermee kan verbeteren qua bespiering e.d.
Dat valt bij mij onder 'nodig'. De wedstrijdvolgorde van oefeningen aanleren vind ik daarom ook altijd zo zonde...