Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danique_G schreef:ik ging wel uit van een goed passen hoofdstel. Oeps! Is inderdaad wel een beetje een rare zin, wou een beetje teveel zeggen in 1 keer.
Ik stelde die vraag dus omdat papagroom al een keer had gezegd dat bit(loos) verschild van aanleuning. Nou heb ik zelf maar een paar keer bitloos gereden dus het is even graven, qua loslaten in de kaken merkte ik niet zo erg veel verschil had net zoals met het bit tijd nodig voor hij losliet. ik vind het qua rijden niet zo heel veel anders alleen soms leek het wel of ik niet helemaal doorkwam (paard word al jaren bitloos gereden door een ervaren ruiter). Met bit vind ik weer dat je met iets meer precies in de handen voelt wat het paard met de kaken doet en dat vind ik fijner omdat ik dan net iets meer weet wat ik met de benen moet doen (ja drijven natuurlijk, maar ik heb nu over de juiste timing en dosering)
Tendance schreef:papagroom schreef:Wat ik me ineens afvraag,is of iedereen zich wel realiseerd ,dat eigenlijk iedereen bitloos bezig is.....als je je paard aan t halster begeleid.en een rukje aan het touw geeft,geef je ook druk op de neus riem......dus eigenlijk beginnen we allemaal bitloos......
Dat is niet hetzelfde als bitloos rijden. De druk verschilt nog al tussen als je erop of ernaast loopt. Alleen de richting van de druk al.
Sorry, maar vind dat je dat niet kunt vergelijken.
Overigens doe ik mijn paard wel een hoofdstel op als hij mee de kar op moet. Heb daar zo mijn redenen voor.
Electra63 schreef:PPG, duplex? Is dat een soort lego ofzo? Wat toepasselijk
Grapje, ik ben blij met mensen zoals fayafemke, die bekijken alles van 2 kanten. Maar misschien omdat zij wat meer wedstrijden rijdt? Dan blijft de discussie een stuk vriendelijker en meer objectief.
Danique_G schreef:Volgens mij klopt dit natuurkundig gezien niet helemaal.
Citaat:Een simpel rekensommetje vertelt je hoe een gewoon trensbitje inwerkt. De gemiddelde "normale" leren teugel is 15 mm breed, de ruiterhand 100 mm (10 cm) hoog, dus dat geeft gezamelijk 1500 mm2. Het trensbit nemen we voor het rekengemak ook op 15 mm dik en beschouwen de vorm als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; het werkelijk effect is een stuk "scherper"). De lagen waarop het bit bedoeld is in te werken, nemen we 20 mm breed... (ook al ruim!). Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 300mm2. Vervolgens delen we 300 op 1500 (= 5) en stellen daarmee vast dat IEDERE INWERKING van de ruiter via dat bit 5 maal sterker doorkomt. Nu weegt zo'n leren teugel al 400 gram, dat delen we door 2 (ruiter en paard eind = iedere teugel 200 gram); dit maal 5 en je paard heeft al een pak melk in de mond hangen! Als daar nu 1 kilo trekkracht van de ruiter op komt, verneemt je paard een relatieve 6 kilo cumulatief. Dit alles overigens maal 2, vanwege de linker- en rechterteugel. Wanneer de ruiter flink aan de teugels trekt, kan de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo! Daarbij is het ook nog zo dat een bit niet alleen drukt, maar ook nog knijpt en in de tong en het verhemelte prikt en ga zo maar door. En tot slot niet te vergeten al het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging. Beweging doet ook veel met krachten (kracht = massa x snelheidsvariabele), dus ieder hupsje dat de dode teugel maakt in draf, is al flinke ruis!
JoviBan schreef:Danique_G schreef:Volgens mij klopt dit natuurkundig gezien niet helemaal.
Natuurkundig gezien kloppen die berekeningen helemaal.
Het gaat om (cumulatieve) druk (in Newton of in kilogram) per cm2.
Hier een simpele uitleg van de auteur van die eerder genoemde website:Citaat:Een simpel rekensommetje vertelt je hoe een gewoon trensbitje inwerkt. De gemiddelde "normale" leren teugel is 15 mm breed, de ruiterhand 100 mm (10 cm) hoog, dus dat geeft gezamelijk 1500 mm2. Het trensbit nemen we voor het rekengemak ook op 15 mm dik en beschouwen de vorm als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; het werkelijk effect is een stuk "scherper"). De lagen waarop het bit bedoeld is in te werken, nemen we 20 mm breed... (ook al ruim!). Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 300mm2. Vervolgens delen we 300 op 1500 (= 5) en stellen daarmee vast dat IEDERE INWERKING van de ruiter via dat bit 5 maal sterker doorkomt. Nu weegt zo'n leren teugel al 400 gram, dat delen we door 2 (ruiter en paard eind = iedere teugel 200 gram); dit maal 5 en je paard heeft al een pak melk in de mond hangen! Als daar nu 1 kilo trekkracht van de ruiter op komt, verneemt je paard een relatieve 6 kilo cumulatief. Dit alles overigens maal 2, vanwege de linker- en rechterteugel. Wanneer de ruiter flink aan de teugels trekt, kan de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo! Daarbij is het ook nog zo dat een bit niet alleen drukt, maar ook nog knijpt en in de tong en het verhemelte prikt en ga zo maar door. En tot slot niet te vergeten al het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging. Beweging doet ook veel met krachten (kracht = massa x snelheidsvariabele), dus ieder hupsje dat de dode teugel maakt in draf, is al flinke ruis!
Danique_G schreef:Ik vind het het niet erg objectief, met woorden zoals 'trekkracht van de ruiter' maargoed dat terzijde.
Danique_G schreef:Daar geloof ik helemaal niets van. Volgensmij zit er ergens een royale afrondingsfout.
Danique_G schreef:Daarnaast blijft het hoofd van het paard op 1 plek dat zou beteken dat de kracht van twee kanten komt zowel van de ruiter hand en het paard dat weerstand bied anders valt zijn hoofd eraf met zulke getallen. Sorry ik heb nog nooit zoveel gewicht in mijn handen gevoelt. Ik had eerder al het voorbeeld van het touwtrekken genoemd.
Danique_G schreef:Ik snap ook niet waarom hij tijdens de draf opeens de snelheidsvaribale er bij gaat halen want je handen bewegen maken geen vaart maar het paard. En anders is er echt iets mis met de rijstyle van de ruiter.
JoviBan schreef:Danique_G schreef:
Daarnaast blijft het hoofd van het paard op 1 plek dat zou beteken dat de kracht van twee kanten komt zowel van de ruiter hand en het paard dat weerstand bied anders valt zijn hoofd eraf met zulke getallen. Sorry ik heb nog nooit zoveel gewicht in mijn handen gevoelt. Ik had eerder al het voorbeeld van het touwtrekken genoemd.
Het klopt dat jij het niet in je handen voelt. Nogmaals: het gaat over het gewicht in de mond van het paard! Die voelt het paard dus, nièt de ruiter.
De druk (en krachten) wisselen altijd en worden significant hoger bij iedere minieme beweging van zowel de ruiterhand als van het paardenhoofd.
Als je het dan toch wilt vergelijken met touwtrekken, dan moet je het vergelijken met een potje touwtrekken waarbij de één een dik, zacht touw in handen heeft en de ander een scherp, dun waslijntje. Wie gaat er winnen, denk je?
Nogmaals: druk per cm2, of liever nog per mm2.
FahyaFemke schreef:joviban, wat jij schrijft over het touwtrekken maar dan met de ene kant dik, en de andere kant dun vind ik wel goed om te vergelijken met ruiterhand en paardenmond. want dit ligt niet gelijk. Doch, de gevoeligheid van deze 2 partijen ligt anders. De paardenmond zou gevoeliger zijn dan de hand...toch? Dus dan is het dunne touw de paardenmond. begrijp ik dat zo goed?
FahyaFemke schreef:Toch snap ik het stukje nog niet helemaal, waarom dan het paard alles voelt, en de ruiterhand niet. want het paard trekt ook aan de teugels, voelen wij dan b..v 250 kilo in de handen? Dan zou elke ruiter er toch direct vooraf afvallen? Waarom voelt het paard het alleen, en de handen niet?
Is dit omdat de lagen van de mond dan zoveel gevoeliger zijn dan de handen. als dat de reden is begrijp ik dat stukje geloof ik nu ook.
FahyaFemke schreef:En dat recente onderzoek, is daar 1 ruiter bij gebruikt? Want dat is dan toch ook weer niet helemaal eerlijk? De ruiterhand maakt toch uit of het hard is of niet. En werd er dan dressuurmatig gereden, of met losse teugels?
FahyaFemke schreef:Electra63 schreef:PPG, duplex? Is dat een soort lego ofzo? Wat toepasselijk
Grapje, ik ben blij met mensen zoals fayafemke, die bekijken alles van 2 kanten. Maar misschien omdat zij wat meer wedstrijden rijdt? Dan blijft de discussie een stuk vriendelijker en meer objectief.
dankje:j
maar hoe bedoel je precies, omdat ik meer wedstrijden rijdt?
ik ben gestart toen er bitloos toegestaan werd, en ik heb nu dik 25 wedstrijden gereden denk ik in totaal, met 1 paard;bitloos. De rest is allemaal jaaaren terug toen ik nog klein meisje was en onderling op de manegeponys meereed.
JoviBan schreef:@Danique_G, ik weet niet wat jouw achtergrond is en of jij natuurkundige bent, maar de auteur van die website is dat laatste weldegelijk en weet waar hij het over heeft. En hij is iemand die géen rekenfoutjes maakt en ook geen enkel belang heeft bij die website, behalve dan puur en alleen informeren.
Anders stuur je hem een mailtje en vraag je om nadere uitleg (aangezien ik geen natuurkundige ben).
Danique_G schreef:JoviBan schreef:@Danique_G, ik weet niet wat jouw achtergrond is en of jij natuurkundige bent, maar de auteur van die website is dat laatste weldegelijk en weet waar hij het over heeft. En hij is iemand die géen rekenfoutjes maakt en ook geen enkel belang heeft bij die website, behalve dan puur en alleen informeren.
Anders stuur je hem een mailtje en vraag je om nadere uitleg (aangezien ik geen natuurkundige ben).
Ik zal dat zeker doen, stond de site nog ergens op de vorige of deze pagina vermeld, volgemsij wel toch?
Morganya schreef:Ah Egon. Als er iemand is die antwoord kan geven op wat paarden denken, is hij het wel. Hij vraagt het gewoon even aan zijn ponyvrouw Elska.Ik mag tenminsten aannemen dat hij wel eens met zijn vrouw communiceerd op 1 van die lange koude winternachten dat ze samen in bed liggen...
Arabesk schreef:Alleen niet in het stuk dat de lengte van de teugel ook meedoet.