Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:39

ik ging wel uit van een goed passen hoofdstel. Oeps! Is inderdaad wel een beetje een rare zin, wou een beetje teveel zeggen in 1 keer.

Ik stelde die vraag dus omdat papagroom al een keer had gezegd dat bit(loos) verschild van aanleuning. Nou heb ik zelf maar een paar keer bitloos gereden dus het is even graven, qua loslaten in de kaken merkte ik niet zo erg veel verschil had net zoals met het bit tijd nodig voor hij losliet. ik vind het qua rijden niet zo heel veel anders alleen soms leek het wel of ik niet helemaal doorkwam (paard word al jaren bitloos gereden door een ervaren ruiter). Met bit vind ik weer dat je met iets meer precies in de handen voelt wat het paard met de kaken doet en dat vind ik fijner omdat ik dan net iets meer weet wat ik met de benen moet doen (ja drijven natuurlijk, maar ik heb nu over de juiste timing en dosering)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:46

Danique_G schreef:
ik ging wel uit van een goed passen hoofdstel. Oeps! Is inderdaad wel een beetje een rare zin, wou een beetje teveel zeggen in 1 keer.

Ik stelde die vraag dus omdat papagroom al een keer had gezegd dat bit(loos) verschild van aanleuning. Nou heb ik zelf maar een paar keer bitloos gereden dus het is even graven, qua loslaten in de kaken merkte ik niet zo erg veel verschil had net zoals met het bit tijd nodig voor hij losliet. ik vind het qua rijden niet zo heel veel anders alleen soms leek het wel of ik niet helemaal doorkwam (paard word al jaren bitloos gereden door een ervaren ruiter). Met bit vind ik weer dat je met iets meer precies in de handen voelt wat het paard met de kaken doet en dat vind ik fijner omdat ik dan net iets meer weet wat ik met de benen moet doen (ja drijven natuurlijk, maar ik heb nu over de juiste timing en dosering)

Wat ik mis is de duplex comunicatie....ik voel het paard beter opt bit...en ben dus instaat fijnere hulpen te geven.....kan ook aan mijn onervarenheid met bitloos liggen ,maar dat is mijn ervaring.

Electra63

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:55

PPG, duplex? Is dat een soort lego ofzo? Wat toepasselijk
Grapje, ik ben blij met mensen zoals fayafemke, die bekijken alles van 2 kanten. Maar misschien omdat zij wat meer wedstrijden rijdt? Dan blijft de discussie een stuk vriendelijker en meer objectief.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 00:57

Bedoelt u dat als ik mijn paard goed kan voelen, dat ik dan fijnere hulpen kan geven waardoor zij fijner word en ik dat weer kan terug voelen?

Bij bitloos rijden was het verfijnen van de hulpen wel veel lastiger vond ik. Verschil in aanleuning was er wellicht wel een beetje, het lijkt of de paarden zich heel graag lang in de hals willen maken. Klinkt zeker een beetje raar?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:11

dat is idd wat ik bedoel

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:35

Xiniee:ik heb liever geen priveberichtjes over een topic. Als je vind dat er wat gezegd moet worden tégen mij, in een discussie met meerdere mensen, plaats dat dan graag ook IN de discussie, dus hier in het topic.
als je wil dat ik je vragen beantwoord in je pb, plaats hem dan maar hier.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:41

Tendance schreef:
papagroom schreef:
Wat ik me ineens afvraag,is of iedereen zich wel realiseerd ,dat eigenlijk iedereen bitloos bezig is.....als je je paard aan t halster begeleid.en een rukje aan het touw geeft,geef je ook druk op de neus riem......dus eigenlijk beginnen we allemaal bitloos......

Dat is niet hetzelfde als bitloos rijden. De druk verschilt nog al tussen als je erop of ernaast loopt. Alleen de richting van de druk al.
Sorry, maar vind dat je dat niet kunt vergelijken.

Overigens doe ik mijn paard wel een hoofdstel op als hij mee de kar op moet. Heb daar zo mijn redenen voor.

ik vind het op zich wel te vergelijken. Ik beleer paarden daarom juist eerst op halster. eerst grondwerk aan het halster. druk op de neus en links en rechts word uitgelegd... en daarna vraag ik het vanaf de rug. Ik begrijp je betreft de richting etc, maar het komt op hetzelfde neer toch? Het is in iedergeval minder overgang van halster- op bitloos(dus halster) , dan van halster- op hoofdstel met bit!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:43

Electra63 schreef:
Grapje, ik ben blij met mensen zoals fayafemke, die bekijken alles van 2 kanten. Maar misschien omdat zij wat meer wedstrijden rijdt? Dan blijft de discussie een stuk vriendelijker en meer objectief.

dankje:j
maar hoe bedoel je precies, omdat ik meer wedstrijden rijdt?
ik ben gestart toen er bitloos toegestaan werd, en ik heb nu dik 25 wedstrijden gereden denk ik in totaal, met 1 paard;bitloos. De rest is allemaal jaaaren terug toen ik nog klein meisje was en onderling op de manegeponys meereed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:51

Danique_G schreef:
Volgens mij klopt dit natuurkundig gezien niet helemaal.

Natuurkundig gezien kloppen die berekeningen helemaal.
Het gaat om (cumulatieve) druk (in Newton of in kilogram) per cm2.

Hier een simpele uitleg van de auteur van die eerder genoemde website:
Citaat:
Een simpel rekensommetje vertelt je hoe een gewoon trensbitje inwerkt. De gemiddelde "normale" leren teugel is 15 mm breed, de ruiterhand 100 mm (10 cm) hoog, dus dat geeft gezamelijk 1500 mm2. Het trensbit nemen we voor het rekengemak ook op 15 mm dik en beschouwen de vorm als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; het werkelijk effect is een stuk "scherper"). De lagen waarop het bit bedoeld is in te werken, nemen we 20 mm breed... (ook al ruim!). Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 300mm2. Vervolgens delen we 300 op 1500 (= 5) en stellen daarmee vast dat IEDERE INWERKING van de ruiter via dat bit 5 maal sterker doorkomt. Nu weegt zo'n leren teugel al 400 gram, dat delen we door 2 (ruiter en paard eind = iedere teugel 200 gram); dit maal 5 en je paard heeft al een pak melk in de mond hangen! Als daar nu 1 kilo trekkracht van de ruiter op komt, verneemt je paard een relatieve 6 kilo cumulatief. Dit alles overigens maal 2, vanwege de linker- en rechterteugel. Wanneer de ruiter flink aan de teugels trekt, kan de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo! Daarbij is het ook nog zo dat een bit niet alleen drukt, maar ook nog knijpt en in de tong en het verhemelte prikt en ga zo maar door. En tot slot niet te vergeten al het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging. Beweging doet ook veel met krachten (kracht = massa x snelheidsvariabele), dus ieder hupsje dat de dode teugel maakt in draf, is al flinke ruis!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:09

JoviBan schreef:
Danique_G schreef:
Volgens mij klopt dit natuurkundig gezien niet helemaal.

Natuurkundig gezien kloppen die berekeningen helemaal.
Het gaat om (cumulatieve) druk (in Newton of in kilogram) per cm2.

Hier een simpele uitleg van de auteur van die eerder genoemde website:
Citaat:
Een simpel rekensommetje vertelt je hoe een gewoon trensbitje inwerkt. De gemiddelde "normale" leren teugel is 15 mm breed, de ruiterhand 100 mm (10 cm) hoog, dus dat geeft gezamelijk 1500 mm2. Het trensbit nemen we voor het rekengemak ook op 15 mm dik en beschouwen de vorm als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; het werkelijk effect is een stuk "scherper"). De lagen waarop het bit bedoeld is in te werken, nemen we 20 mm breed... (ook al ruim!). Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 300mm2. Vervolgens delen we 300 op 1500 (= 5) en stellen daarmee vast dat IEDERE INWERKING van de ruiter via dat bit 5 maal sterker doorkomt. Nu weegt zo'n leren teugel al 400 gram, dat delen we door 2 (ruiter en paard eind = iedere teugel 200 gram); dit maal 5 en je paard heeft al een pak melk in de mond hangen! Als daar nu 1 kilo trekkracht van de ruiter op komt, verneemt je paard een relatieve 6 kilo cumulatief. Dit alles overigens maal 2, vanwege de linker- en rechterteugel. Wanneer de ruiter flink aan de teugels trekt, kan de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo! Daarbij is het ook nog zo dat een bit niet alleen drukt, maar ook nog knijpt en in de tong en het verhemelte prikt en ga zo maar door. En tot slot niet te vergeten al het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging. Beweging doet ook veel met krachten (kracht = massa x snelheidsvariabele), dus ieder hupsje dat de dode teugel maakt in draf, is al flinke ruis!

Nee, ik snap de berekening. Ik vind het het niet erg objectief, met woorden zoals 'trekkracht van de ruiter' maargoed dat terzijde. Ik zie echter nog iets wat ik vreemd vind. Hij zegt 1 kilo trekkracht, hij gaat dus over twee teugels zoals hij dat schrijft en opeens doet hij alsof dat over 1 teugel is maar 1 kilo trekkracht is al over twee teugels. Daarnaast heeft hij het over een druk van 250 kilo over twee teugels. Dat is dus 125 per teugel, dan zou ik dus een druk uitoefenen van ongeveer 21 kilo! Daar geloof ik helemaal niets van. Volgensmij zit er ergens een royale afrondingsfout.

Daarnaast blijft het hoofd van het paard op 1 plek dat zou beteken dat de kracht van twee kanten komt zowel van de ruiter hand en het paard dat weerstand bied anders valt zijn hoofd eraf met zulke getallen. Sorry ik heb nog nooit zoveel gewicht in mijn handen gevoelt. Ik had eerder al het voorbeeld van het touwtrekken genoemd.

Ik snap ook niet waarom hij tijdens de draf opeens de snelheidsvaribale er bij gaat halen want je handen bewegen maken geen vaart maar het paard. En anders is er echt iets mis met de rijstyle van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:29

Danique_G schreef:
Ik vind het het niet erg objectief, met woorden zoals 'trekkracht van de ruiter' maargoed dat terzijde.

Trekkracht en duwkracht zijn gangbare termen wanneer je het hebt over krachten.

Danique_G schreef:
Daar geloof ik helemaal niets van. Volgensmij zit er ergens een royale afrondingsfout.

Nogmaals, de berekeningen zijn juist. Jij snapt en/of gelooft ze echter niet.

Danique_G schreef:
Daarnaast blijft het hoofd van het paard op 1 plek dat zou beteken dat de kracht van twee kanten komt zowel van de ruiter hand en het paard dat weerstand bied anders valt zijn hoofd eraf met zulke getallen. Sorry ik heb nog nooit zoveel gewicht in mijn handen gevoelt. Ik had eerder al het voorbeeld van het touwtrekken genoemd.

Het klopt dat jij het niet in je handen voelt. Nogmaals: het gaat over het gewicht in de mond van het paard! Die voelt het paard dus, nièt de ruiter.

De druk (en krachten) wisselen altijd en worden significant hoger bij iedere minieme beweging van zowel de ruiterhand als van het paardenhoofd.
Als je het dan toch wilt vergelijken met touwtrekken, dan moet je het vergelijken met een potje touwtrekken waarbij de één een dik, zacht touw in handen heeft en de ander een scherp, dun waslijntje. Wie gaat er winnen, denk je?
Nogmaals: druk per cm2, of liever nog per mm2.

Danique_G schreef:
Ik snap ook niet waarom hij tijdens de draf opeens de snelheidsvaribale er bij gaat halen want je handen bewegen maken geen vaart maar het paard. En anders is er echt iets mis met de rijstyle van de ruiter.

Ook dit is aangetoond en bewezen.
Bij een recent onderzoek zijn de getallen als volgt:
- De gemiddelde teugelkracht in de stap bedroeg 2,90 kg.
- De gemiddelde teugelkracht bij draf lichtrijden bedroeg 3,04 kg.
- De gemiddelde teugelkracht bij draf doorzitten bedroeg 3,18 kg.
- De gemiddelde teugelkracht bij de galop bedroeg 3,50 kg.
Dus: hoe sneller de gang, hoe meer teugeldruk en hoe meer gewicht in de mond.

In dit onderzoek zijn verschillende paarden gebruikt. Één paard werd tijdens dit onderzoek met duidelijk meer teugelkracht gereden dan de overige paarden. Dit paard was gedurende alle meetdagen vrij druk en voorwaarts. Om het paard weer rustig te laten lopen, hebben de ruiters meer teugelkracht gebruikt. Waarschijnlijk is door het temperament van dit paard de gebruikte teugelkracht bij dit paard hoger gemeten dan de gebruikte teugelkracht bij de overige paarden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:34

Ik vind het wel heel vreemd, dat als ik verschillende websites over dit onderwerp bekijk, ik iedere keer andere getallen tegenkom.
Zou het allemaal dan toch niet zo objectief zijn?
De druk blijkt namelijk hogere getallen te bevatten op sites, die er belang bij hebben, dat mensen bitloos gaan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:06

joviban, wat jij schrijft over het touwtrekken maar dan met de ene kant dik, en de andere kant dun vind ik wel goed om te vergelijken met ruiterhand en paardenmond. want dit ligt niet gelijk. Doch, de gevoeligheid van deze 2 partijen ligt anders. De paardenmond zou gevoeliger zijn dan de hand...toch? Dus dan is het dunne touw de paardenmond. begrijp ik dat zo goed?

Toch snap ik het stukje nog niet helemaal, waarom dan het paard alles voelt, en de ruiterhand niet. want het paard trekt ook aan de teugels, voelen wij dan b..v 250 kilo in de handen? Dan zou elke ruiter er toch direct vooraf afvallen? Waarom voelt het paard het alleen, en de handen niet?
Is dit omdat de lagen van de mond dan zoveel gevoeliger zijn dan de handen. als dat de reden is begrijp ik dat stukje geloof ik nu ook.

En dat recente onderzoek, is daar 1 ruiter bij gebruikt? Want dat is dan toch ook weer niet helemaal eerlijk? De ruiterhand maakt toch uit of het hard is of niet. En werd er dan dressuurmatig gereden, of met losse teugels?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:33

JoviBan schreef:
Danique_G schreef:

Het klopt dat jij het niet in je handen voelt. Nogmaals: het gaat over het gewicht in de mond van het paard! Die voelt het paard dus, nièt de ruiter.

De druk (en krachten) wisselen altijd en worden significant hoger bij iedere minieme beweging van zowel de ruiterhand als van het paardenhoofd.
Als je het dan toch wilt vergelijken met touwtrekken, dan moet je het vergelijken met een potje touwtrekken waarbij de één een dik, zacht touw in handen heeft en de ander een scherp, dun waslijntje. Wie gaat er winnen, denk je?
Nogmaals: druk per cm2, of liever nog per mm2.

Het gaat ook om de paardemond maar als ik zie dat er iets niet klopt dan ga ik deze ook niet geloven. In dit geval dat er word vergeten dat alle kracht in de paardenmond ook weer in de ruiterhand komt want anders kan het hoofd van het paard niet op een plek blijven. Dat is gewoon een wet in de natuurkunde dat er alleen maar naar de paardenmond word gekeken is een fout van de auteur. Er is een krachtenevenwicht want het hoofd blijft staan. Net zoals bij dit plaatje: http://www.google.nl/imgres?q=krachtene ... 36&bih=600

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:57

FahyaFemke schreef:
joviban, wat jij schrijft over het touwtrekken maar dan met de ene kant dik, en de andere kant dun vind ik wel goed om te vergelijken met ruiterhand en paardenmond. want dit ligt niet gelijk. Doch, de gevoeligheid van deze 2 partijen ligt anders. De paardenmond zou gevoeliger zijn dan de hand...toch? Dus dan is het dunne touw de paardenmond. begrijp ik dat zo goed?

Het dunne touw is inderdaad de paardenmond en het dikke touw de ruiterhand. De ruiterhand heeft bijv. een veel groter oppervlak dan de lagen (onderkaken) van de paardenmond.
Het gaat hier alleen om druk/gewicht per mm2, dus de gevoeligheid van de mond is hier nog niet eens in meegenomen (!!). Dus dan kun je wel nagaan dat de ervaring van zoveel gewicht op zo'n klein, dun en ook nog eens supergevoelig oppervlak veel heftiger/pijnlijker is dan hetzelfde gewicht op een groter en breder oppervlak. Je kunt het ook vergelijken met dat ik met mijn naaldhakken op jouw voeten ga staan of met mijn platte wandelschoenen.

FahyaFemke schreef:
Toch snap ik het stukje nog niet helemaal, waarom dan het paard alles voelt, en de ruiterhand niet. want het paard trekt ook aan de teugels, voelen wij dan b..v 250 kilo in de handen? Dan zou elke ruiter er toch direct vooraf afvallen? Waarom voelt het paard het alleen, en de handen niet?
Is dit omdat de lagen van de mond dan zoveel gevoeliger zijn dan de handen. als dat de reden is begrijp ik dat stukje geloof ik nu ook.

Het gaat om het gewicht dat in de paardenmond terecht komt. Die 250 kilo die er kan ontstaan, ontstaat in de mond van het paard. Nièt in de handen van de ruiter. Dat is het cumulatieve stuk wat berekend wordt in dat artikel en gaat dus over het gewicht per mm2 in de mond.
Hoeveel die 250 kilo in de paardenmond dan aan gewicht zou zijn in de ruiterhand, weet ik eigenlijk niet. Ik wil dat best eens navragen.

FahyaFemke schreef:
En dat recente onderzoek, is daar 1 ruiter bij gebruikt? Want dat is dan toch ook weer niet helemaal eerlijk? De ruiterhand maakt toch uit of het hard is of niet. En werd er dan dressuurmatig gereden, of met losse teugels?

Deze teugelkrachtmetingen werden uitgevoerd bij 30 ruiters en 5 paarden. Teugelkrachten werden gemeten op beide teugels in stap, draf lichtrijden, draf doorzitten en de galop op 2 handen met behulp van krachtsensoren bevestigd tussen bit en teugel. Ruiters gaven na het rijden aan wat zij zelf aan kracht hadden waargenomen tijdens het rijden in verschillende gangen.

Het verschil tussen de gemeten en geschatte teugelkrachten is significant gebleken (dus het verschil in het daadwerkelijke gewicht waarmee gereden werd en het gewicht dat ze dachten te hebben gebruikt, via een speciaal meetinstrument gemeten).

Er werd gereden zoals de ruiters dat normaal gesproken doen in hun trainingen, dwz dat de ruiters vrij waren in hun teugelgebruik, dus zelf besloten met hoeveel druk zij reden en wat voor hen gangbaar/normaal/gebruikelijk is. En dat is dus gemeten en de cijfers die ik eerder gaf, zijn dus gemiddelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:59

@Danique_G, ik weet niet wat jouw achtergrond is en of jij natuurkundige bent, maar de auteur van die website is dat laatste weldegelijk en weet waar hij het over heeft. En hij is iemand die géen rekenfoutjes maakt en ook geen enkel belang heeft bij die website, behalve dan puur en alleen informeren.
Anders stuur je hem een mailtje en vraag je om nadere uitleg (aangezien ik geen natuurkundige ben ;) ).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:48

FahyaFemke schreef:
Electra63 schreef:

dankje:j
maar hoe bedoel je precies, omdat ik meer wedstrijden rijdt?
ik ben gestart toen er bitloos toegestaan werd, en ik heb nu dik 25 wedstrijden gereden denk ik in totaal, met 1 paard;bitloos. De rest is allemaal jaaaren terug toen ik nog klein meisje was en onderling op de manegeponys meereed.

Ik bedoel daarmee, dat jij als één van de weinigen wedstrijden (bitloos) rijdt, dus met dressuur bezig bent (wel of niet met bit). Dan heb je (denk ik) een heel andere insteek en manier van kijken dan ruiters die alleen maar recreatief rijden. Dat merk ik aan het verschil in reageren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:01

JoviBan schreef:
@Danique_G, ik weet niet wat jouw achtergrond is en of jij natuurkundige bent, maar de auteur van die website is dat laatste weldegelijk en weet waar hij het over heeft. En hij is iemand die géen rekenfoutjes maakt en ook geen enkel belang heeft bij die website, behalve dan puur en alleen informeren.
Anders stuur je hem een mailtje en vraag je om nadere uitleg (aangezien ik geen natuurkundige ben ;) ).

Ik zal dat zeker doen, stond de site nog ergens op de vorige of deze pagina vermeld, volgemsij wel toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:12

Danique_G schreef:
JoviBan schreef:

Ik zal dat zeker doen, stond de site nog ergens op de vorige of deze pagina vermeld, volgemsij wel toch?

Danique,
Dit is de site: http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html
De eigenaar van deze site Egon Kraak een natuurfotograaf is, dus geen natuurkundige.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:46

Dankuwel Electra, ik zal morgen direct een mail sturen.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:53

Ah Egon. Als er iemand is die antwoord kan geven op wat paarden denken, is hij het wel. Hij vraagt het gewoon even aan zijn ponyvrouw Elska. :Y) Ik mag tenminsten aannemen dat hij wel eens met zijn vrouw communiceerd op 1 van die lange koude winternachten dat ze samen in bed liggen... _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:03

Morganya schreef:
Ah Egon. Als er iemand is die antwoord kan geven op wat paarden denken, is hij het wel. Hij vraagt het gewoon even aan zijn ponyvrouw Elska. :Y) Ik mag tenminsten aannemen dat hij wel eens met zijn vrouw communiceerd op 1 van die lange koude winternachten dat ze samen in bed liggen... _O-

Dat maakt mij allemaal niet uit.
Maar de vraag is: is hij deskundig? Net als al die anderen die een paar bladzijden geleden ook al als deskundigen werden aangehaald. IMO niet.
Maar, ik had deze discussie al verlaten, dat was ik weer ff vergeten. :wave:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:05

Ik ben wel natuurkundige 8-). Het stuk over de krachtvermeerdering via hefboom kan ik me in vinden. Alleen niet in het stuk dat de lengte van de teugel ook meedoet.

Wel is het zo dat die kilo druk van de ruiterhand makkelijk in de mond terecht komt. En die pieken in belastingen van wel 13 kilo zijn gewoon gemeten.

Kilo is eigenlijk een ongelukkige manier om druk weer te geven. Kilogram is eigenlijk voor gewicht bedoeld. Gewicht is de druk die een voorwerp op z'n ondergrond uitoefent. Een liter water, heeft een gewicht van 1 kg en drukt dus met een druk van 1 kg = 10 N op de tafel.

In de mond van het paard komt de kracht waarmee je druk uitoefent op de teugel dus ook aan in de mond, máár.......... die druk bevindt zich op een heel klein oppervlakt en ook daar waar het bot heel spits is en er maar een dun laagje tandvlees overheen zit; de lagen. Ook deels op de tong, maar die is ook zeer gevoelig. Een enkel gebroken trens prikt daarbij ook nog eens in het gehemelte (en nee ook niet-natural boekjes zeggen dat; het paard, het bit en de ruiter, 1992, Hoefslag uitgave).

Zodra er een stang ingaat en er sprake is van hefboomwerking, dan wordt de kracht van de ruiter verdubbeld of verviervoudigd, afhankelijk van hoe laag de teugels geplaatst worden aan de scharen. Dit geldt ook voor de hackamore en daarom is deze ook NIET favoriet bij 'ons'. Dit betekent dat als je 10 N druk geeft (zoveel als dat nodig is om 1 fles melk op te tillen), dit als 2 of 4 kilo binnenkomt in de paardenmond.

Daarom zien veel ruiters onterecht dit als 'verfijning' omdat het paard ineens op hele subtiele signalen lijkt te reageren. Ja nogal wiedes, elke beweging komt ineens 2 of 4 keer harder door :oo, dan wil je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:13

Arabesk schreef:
Alleen niet in het stuk dat de lengte van de teugel ook meedoet.

Dat lees ik er ook niet in. Wèl de breedte van de teugel.
En de breedte is weldegelijk enorm belangrijk. Ruiters vinden wat bredere en dikkere teugels veel fijner als dunne touwtjes. Dat komt omdat brede teugels veel beter de druk in hun handen verdeelt, en touwtjes vrijwel geen drukverdeling hebben. Hierdoor rijd je met brede teugels onbewust met veel meer druk dan met touwteugels, want druk op de touwtjes voel je namelijk in je eigen handen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:22

Ja dat klopt helemaa. Ik zat even met een ander verhaal in mijn hoofd.

Dusss, als natuurkundige, kan ik me helemaal vinden in het verhaal van Egon. Gelukkig toch nog iemand die wat opgestoken heeft van z'n middelbare school :D