Gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:08

Kuggur schreef:
madhatter schreef:

Mhh, nee, maar ik denk dat iedereen wel is een keer een pijnlijke val (ongelukje) heeft gehad, en dat zie ik dan als meer dan 50%

Dus je smijt wat met zelfbedachte statistieken om je heen...?


Ja, nouja zelfbedacht klinkt ook weer zo nep he, meer iets wat ik zo gok.

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:22

Gevaarlijk, ach, ik zeg altijd maar, van leven ga je dood.

Maar zonder gekheid, je kunt het zo gevaarlijk en veilig maken als je zelf wilt. Natuurlijk het zijn levende wezens, ze kunnen onverwacht uit de hoek komen. Maar je kunt de risico's heel erg beperken door een paard te kiezen dat bij je capaciteiten past, dus jezelf niet overschatten. Eerlijk blijven tegenover je paard, dus niet overvragen. En vooral, je goed laten begeleiden en hard werken aan een goede stabiele zit. Zelf fit genoeg zijn. Dat zijn allemaal dingen die je zelf in de hand hebt, waardoor je optimaal voorbereid bent op het moment dat je paard toch een keer onverwacht uit de hoek komt, struikelt oid. Persoonlijk geloof ik veel meer in dit soort "risicobestrijding" als jezelf helemaal inpakken in bv een bodyprotector.

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:53

het kan gevaarlijk zijn als je niet oplet... maar als je oplet en niet te veel risico's neemt is het even gevaarlijk als voetbal en hockey.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:04

koosje14 schreef:
het kan gevaarlijk zijn als je niet oplet... maar als je oplet en niet te veel risico's neemt is het even gevaarlijk als voetbal en hockey.

Ben Ik niet met je eens. Voetbal is een enorm blessure gevoelige sport, maar de blessures zijn in het overgrote deel knieblessure, niet levensbedreigend.
Paardrijden geeft meer risico op ernstige letsels.
Het ernstigste wat mij persoonlijk is overkomen is een verbrijzeld sleutelbeen. Heb een plaat met vijf schroeven in mijn schouder als aandenken.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:19

Ik dacht juist laatst te hebben gelezen dat een sport als voetbal gevaarlijker is... Laat me even zoeken misschien kan ik het artikel nog terug vinden

Edit; deze dus http://www.bitmagazine.nl/artikelen/paa ... cht/63045/
Dit gaat dus om een onderzoek vanuit de zorgverzekering (UK), dus de kleine dingen als blauwe plekken e.d. worden hier niet meegerekend, voor geen enkele sport. Alleen de gemelde dingen waarvoor ziektekosten verrekend moesten worden. Is dus wel een UK onderzoek maar ik vraag me af of het heel veel zou verschillen met NL.
Er wordt alleen niet de ernst van 'gewond' in meegenomen en zoals het artikel aangeeft ook het niveau niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 02-12-16 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:26

Nee, met voetbal gebeuren er vaker dingen maar, als je wat minder ruig speelt,geen gevaarlijke dingen. Een paard is een wild dier.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:42

Er zit een risico in, maar om paardrijden per definitie gevaarlijk dan anderen sporten te noemen is nonsens.

Ik heb irritantere 'verwondingen' aan wandelen opgelopen dan aan paardrijden.

Maar, sommige dingen zijn ouders extra bezorgd over, wat niet altijd met gelijke maat is. Als ik van mijn ouders met de auto naar huis rijd, moet ik even bellen als ik thuis ben (45 min. rijden) Dezelfde afstand rijd ik naar mijn werk- toch hoef ik niet mijn ouders te bellen als ik daar ben, of 's avonds thuis ben.

Sommige dingen komen voor ouders wat dichterbij, ook al is het niet even logisch

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:25

laraxXxemma schreef:
Ik dacht juist laatst te hebben gelezen dat een sport als voetbal gevaarlijker is... Laat me even zoeken misschien kan ik het artikel nog terug vinden

Edit; deze dus http://www.bitmagazine.nl/artikelen/paa ... cht/63045/
Dit gaat dus om een onderzoek vanuit de zorgverzekering (UK), dus de kleine dingen als blauwe plekken e.d. worden hier niet meegerekend, voor geen enkele sport. Alleen de gemelde dingen waarvoor ziektekosten verrekend moesten worden. Is dus wel een UK onderzoek maar ik vraag me af of het heel veel zou verschillen met NL.
Er wordt alleen niet de ernst van 'gewond' in meegenomen en zoals het artikel aangeeft ook het niveau niet helemaal.



wat is gevaarlijk.. je kruisbanden scheuren en je leven lang kreupel lopen, vind ik een pittige blessure, maar niet gevaarlijk..

je zult niet snel levensbedreigend gewond raken of echt je leven ongelukkig raken door voetbal.. door paardrijden kun je wel echt flink beperkt raken, overlijden, hersenbeschadigingen oplopen die ernstiger zijn dan wat je oploopt door te veel ballen te koppen (bakrand of strandpaal koppen is een slechter idee)..

onderste boven gelopen worden met voetbal, zonder opzet is vervelend.. onder je paard terecht komen is akelig. met opzet een klap of schop krijgen van een voetballer kan nare blessures oplopen.. als je een gerichte opzettelijke trap van je paard krijgt, mag je van geluk spreken als je er niets aan overhoud.

brittms
Berichten: 66
Geregistreerd: 26-10-16
Woonplaats: Tussen Utrecht/Amsterdam

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:02

Aan letterlijk alles zit wel een risico,

Zelfs de braafste paarden kunnen er vandoor slaan, het is en blijven dieren. Maar op de fiets kan je net zo goed een harde klap maken, ongeluk zit in een heel klein hoekje.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:16

Voor mij is fietsen tot nu toe gevaarlijker dan paardrijden... grotere klappers mee gemaakt. De meeste ongelukken met paarden komen door zelfoverschatting en stommiteit.

Pattyxx
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:25

Alles kan gevaarlijk zijn. Je kan het zelf zo gevaarlijk mogelijk maken. Als jij gewoon rustige paarden rijdt heb je veel minder kans op ongevallen dan een druk/jong paardje. Bedoel en vaak komt een ongeval door andere mensen of door je eigen stommiteiten.

MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 21:34

Dankjewel voor alle reacties!

sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:27

hey, ik snap je moeders angst wel hoor. Paarden zijn toch dieren en kunnen altijd een onverwachte beweging maken. Maar dat is ook zo met voetbal, hockey, oid. Een verkeerde beweging en de bal kan zo tegen je slaap aan vliegen of zo. Bij alles kan wat fout gaan. Het best kun je binnen blijven zitten voor altijd, en nooit meer de deur uit gaan. En dan nóg kan er iets gebeuren hoor. Paardrijden is op zich een gevaarlijke sport, dat klopt. Maar als je een paard eenmaal goed vertrouwt en goed kunt rijden, is er meestal niets aan de hand. Er kan altijd wat gebeuren, maar het is ook heel leuk :j
Paarden zijn leuke beestjes :o Het is ook hoe gevaarlijk je het jezelf maakt.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:32

In de 21 jaar dat ik nu rij wel drie keer gevallen. Een keer te fanatiek opgestegen en andere kant er gelijk weer af. Twee keer echt.geen heftige schade dus valt mee

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:33

Levensgevaarlijk die hobby. Ik heb al 17 jaar eigen pony's en rijd al 20 jaar op de manege en de enige keer dat ik een blessure had was toen ik verkeerd stapte tijdens het voeren en mijn enkelbanden scheurde. Had net zo goed tijdens het uitlaten van de hond kunnen gebeuren.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:34

Heel gevaarlijk!

Ook ik tijdens het buitenzetten gestruikeld over een stom steentje en mijn enkelbanden afgescheurd.

:D :o

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:47

Zie je! De volgende moet de stalklusjes met de dood bekopen. Levensgevaarlijk die hobby!

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:52

Paardrijden draagt wel een groot risico met zich mee ja. Maar er zijn (gelukkig) dingen die het risico kunnen verlagen, zoals een goede cap en bodyprotector.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:59

Natuurlijk loop je bij het beoefenen van een sport een risico dat je een blessure oploopt. En bij paardrijden ook.
De eerste manege waar mijn oudste dochter ging paardrijden, vielen er per les wel 1 á 2 kinderen van de paarden af. Ouders zeiden ook aan het begin van de les "oh kijken wie er nu afvalt", ik vond dat, als moeder, niet zo prettig. Na 8 maanden toch naar een andere manege gegaan, daar was het les niveau toch anders en was het een zeldzaamheid dat er iemand afviel.
Nu hebben we eigen paarden en natuurlijk zijn mij dochters er wel eens afgevallen, maar gelukkig geen onoverkomelijke blessures. Ik heb 9 jaar bij een manege gereden en daar nog nooit stof gehapt en ook met onze eigen paarden, tot nu toe, nog nooit er naast gelegen.
Ga opzoek naar een goede manege, leer de paarden goed kennen en neem zelf geen risico, blijf altijd goed nadenken, dan is paardrijden zo ontzettend leuk /3 <3

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:01

We vinden het gevaarlijk, maar we vinden het vooral ontzettend leuk!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:09

Het enige 'ongeluk' wat ik tot nu toe zelf heb meegemaakt is mijn schouder verrekken toen ik mn paard aan het poetsen was (ik heb 3 dagen mn arm niet kunnen bewegen) _O-

Maar zonder gekkigheid... Het is zo gevaarlijk als je het zelf maakt en ongeluk zit in een klein hoekje. Als jij alle bokkende en steigerende paarden opzoekt, dan heb je een grotere kans dat je eraf valt (en iets krijgt) dan wanneer je altijd op je brave paardje rijd. Maar zelfs dan, vorige week viel ik bijna met paard en al voorover op de grond toen ze in draf in een gat stapte en struikelde... En dat terwijl ze verder een brave pony is.

Maar je hebt met alle sporten risico's... Je kunt met wandelen even goed je been breken als met paardrijden. Maar een groot deel heb je zelf in de hand :)

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:40

LovingTweety schreef:
Zie je! De volgende moet de stalklusjes met de dood bekopen. Levensgevaarlijk die hobby!


:+

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:45

uit mezelf,

3 wervels gescheurd doordat ik van een braaf (ja echt waar doet normaal nooit iets) paard gelanceerd werd, tegen een muur aan met mijn stuitje
2 gebroken tenen
2 zwaar gekneusde voeten (in 1 keer :+ )
1 zwaar gekneusde heup
en heel wat blauwe plekken en schaafwonden :=
tja wat heb je er voor over ?

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:47

Maar even serieus na 45 jaar paardensport;

Door vallen:
2 lichte hersenschuddingen,, 1 zware
Gebroken arm, 2 gebroken ribben,
Gebroken stuitje
20 hechtingen in mn rug

Door stupiditeiten:
Gebroken teen ( paard erop )
Gebroken wreef ( ja weer een erop 0
Gebroken jukbeen 2x ( 1 x door kopstoop 1 x door voorvoetje hengst )
Afgescheurde banden van elleboog ( gebeten)
Afgescheurde banden van duim ( weer gebeten )
2 gebroken vingers ( klem tussen de staldeur )
Gescheurde enkelbanden door struikelen steentje


En alles wat ik in de loop der jaren ben vergeten of bewust heb geblocked... :D :o

Ik leef nog dus of het gevaarlijk is? Misschien een beetje ruig?

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:17

Gister schrok paard weer van plastic,stond op teen en teen is weer blauw en dik, wat is paardrijden toch gevaarlijk :+