jurys kijken naar afstamming

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moi89
Berichten: 294
Geregistreerd: 02-06-05

jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 13:02

Heej, een paar weken terug moest ik weer eens schrijven en nou viel het me op dat ze heel vaak naar een paard zn afstamming kijken. Zo van ooohh dat is een afstamming van die en die. OOohh wauw kijk die draf geweldig! En direct 9 ofzo. En zo heb ik dit wel vaker gehad. Of nog eentje, gatsie wat een lelijke dikke merrie. Klinkt allemaal wel een beetje raar he maar ik heb het echt meegemaakt. Wat vinden jullie hiervan? en hebben sommigen die ook wel een geschreven hebben dit ook wel eens meegemaakt.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:26

-> YRT

ZitAa

Berichten: 1076
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Monkeytown

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:36

het gaat toch om paard&ruiter zelf en niet omdat het een bepaalde afstamming heeft

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:37

ZitAa schreef:
het gaat toch om paard&ruiter zelf en niet omdat het een bepaalde afstamming heeft

Idd. Ik vind dat heel oneerlijk als ze dat zouden doen. Maar ik heb het zelf nog nooit meegemaakt...

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:15

ik wel ik schrijf elk jaar met kring wedstrijd in andijk.
En dan komt een wat minder sjieke haflinger en het is een top combi en het ziet er allemaal goed uit de proef. En dan geen winstpunt geven terwijl ze dat dik verdient hadden. Alleen omdat de pony er wat minder sjiek uit ziet. Dat vind ik zeker matig

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:29

het is wel zo. Vriendin van mij heeft een haflinger, veel jury's vinden diet niet mooi enzo dus weinig punten terwijl het rijden er vet goed uit ziet! andere vriendin heeft kwpn. Ziet kwa rijden er niet zo mooi uit enzo maar krijgt wel altijd winstpunten enzo!

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:14

Hier ben ik het niet mee eens, ik ben nog nooit benadeeld omdat ik een ouderwetse haflinger rij tussen de paarden... Je paard loopt goed of niet. Zo wel, dan rijd je je punten wel....

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:49

Ik kijk niet vaak naar de afstamming. Ik neem het ook niet mee in de beoordeling, ik beoordeel alleen wat in de baan gebeurd.
Wat ik wel een paar keer heb meegemaakt op buitenwedstrijden, is dat mensen de papieren komen laten zien en vervolgens behoorlijk gaan lopen opscheppen over hun paard (die dus op dat moment bij mij in de baan loopt met ruiter/amazone), omdat ie van een bepaalde hengst afstamt en uit een merrie komt die geweldige nakomelingen geeft en blablabla. Daar hou ik dus niet zo van en dat kap ik ook zo snel mogelijk af. Alsof die mensen op zo'n manier de jury proberen te manipuleren ofzo...

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:52

Ik heb wel meegemaakt dat ze kijken naar de afstamming, maar daar verder niet bevooroordeelt zijn. Ik had namelijk geschreven bij de Z2, en die jury vroeg regelmatig wat voor afstamming het paard had. Hij gokte ook wel eens wat, om te kijken of hij het goed had want het interesseerde hem zei hij. Maar verder werden daar geen andere punten op gegeven..

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:29

Ik zou als jurylid ook nieuwsgierig zijn naar wat ik in de baan heb hoor, als jij een erg fijn paard binnen ziet komen ben je toch benieuwd naar de afstamming? Idem als het een krakkemikkige bok is Tong uitsteken .

Ik heb 2x gehad dat de jury na de proef vroeg hoe ze verder gefokt was, en wat voor bloed Careful (haar vader, redelijk onbekend) precies was. Ik geloof er zeker niet in dat jury's bevooroordeeld zijn door de afstamming, want in dat geval zou ik dus minder scoren dan de bekende en dressuurgefokte nakomelingen en dat is zeer zeker niet zo Knipoog

Alanta

Berichten: 2426
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Hoogkerk

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:42

Ik neem het niet mee in de beoordeling, maar kijk altijd wel even wat voor afstammeling ik in de baan krijg. Is toch niets mis mee!

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:44

ZitAa schreef:
het gaat toch om paard&ruiter zelf en niet omdat het een bepaalde afstamming heeft

Idd, maar vertel dat maar eens aan die jury's Lachen
Vind het ook echt niet kunnen

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:45

Mendiej schreef:
ZitAa schreef:
het gaat toch om paard&ruiter zelf en niet omdat het een bepaalde afstamming heeft

Idd, maar vertel dat maar eens aan die jury's Lachen
Vind het ook echt niet kunnen


Ik ook niet, maar toch gebeurt het zeker wel. Ja

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:51

moi89 schreef:
Heej, een paar weken terug moest ik weer eens schrijven en nou viel het me op dat ze heel vaak naar een paard zn afstamming kijken. Zo van ooohh dat is een afstamming van die en die. OOohh wauw kijk die draf geweldig! En direct 9 ofzo. En zo heb ik dit wel vaker gehad. Of nog eentje, gatsie wat een lelijke dikke merrie. Klinkt allemaal wel een beetje raar he maar ik heb het echt meegemaakt. Wat vinden jullie hiervan? en hebben sommigen die ook wel een geschreven hebben dit ook wel eens meegemaakt.



ja precies!! zo heb ik ook vaak geschreven bij de paarden in klasse B t/m Z2, en dit gebeurd inderdaad!! Ik vind het niet kunnen, mooi dat dat of dit paard een afstamming is van deze of die geweldige hengst, maar daar gaat het bij het rijden van je proefje niet om, het gaat om combinatie paard & ruiter.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:00

en daarom zit ik met mn Landwind ruin (groot, vos, lomp achtig, springbloed) ook vaak boven de betere dressuur afstammelingen.... (record was 20 punten boven de Ferro en 30 boven de Gribaldi, denk dus idd dat ze naar het papier gekeken hebben Rolleyes )
kijken naar een afstamming betekend niet meteen dat je daarop beoordeeld wordt. Ik kijk bij een leuk paard ook wat voor bloed erachter zit, logisch toch.

Er zullen vast soms jury's tussen zitten die wel zo kijken, maar dat zijn er in verhouding niet zo vreselijk veel volgens mij. En ik word er moe van dat alles altijd over 1 kam geschoren wordt en altijd de jury de schuld heeft.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:04

kortweg gezegt: BELACHELIJK

je heb hoort als jury naar de combinatie te kijken en niet naar afstamming. jammer genoeg zijn er juryleden die dat wel doen.

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:17

Heb ook een keer geschreven, en ze keek ook naa de afstamming, en ik ook Lachen Maar dat was puur uit intresse! En ze beoordeelde niet op afstamming Lachen
Dus niet alle jury's zijn zo Knipoog

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:19

ik geloof wel dat er zo een jury's zijn maar zeker niet allemaal, want mijn paardje heeft geen afstamming(ja tuurlyk heeft hij een moeder en vader maar zijn niet bekend) en ik behaal toch wel goede scores vind ik Knipoog
maar ik vind dat jury's die dat doen niet zouden mogen jureren maar ja

greetz

Elisa2

Berichten: 38116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:13

Volgens mij kijken ze meer naar of je een mooi paard hebt,een mooi egaal donkerbruine Grib. {die ondertussen wel de bak sleept} of een lekker lopend actief paardje met veel wit,dan krijgt de Grib toch de meeste punten is mijn ervaring. Maar goed,wie het laatst lacht,lacht het best :-}

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:15

een ding is zekers -> met een dikke pony die geen bepaald ras heeft win ej minder snel dan met een shique dressuurgefokte pony

hiervan spreek ik uit eraring

milou123

Berichten: 7674
Geregistreerd: 16-05-06

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:17

Ik vind het nerges op slaan van die jury's..ze moeten punten op hoe je rijd!!mja..het is en blijft jurysport..helaas af en toe..

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:18

kijken doen ze altijd, als ze een mooie afstamming op de startlijst zien staan wekt dat natuurlijk hun interesse op en kijken ze ook anders daarna. Logisch zo zijn mensen

Charaz

Berichten: 24387
Geregistreerd: 12-04-02

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:22

Ik denk niet dat het kijken naar de afstamming te maken heeft met je punten, maar meer interesse is. Tenminste de jury waar ik weleens mee ging vroeg het uit interesse dat had niks met de punten te maken.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:37

flippieh schreef:
een ding is zekers -> met een dikke pony die geen bepaald ras heeft win ej minder snel dan met een shique dressuurgefokte pony

hiervan spreek ik uit eraring


Meestal lopen die ook anders......
het 'uitstrekken' bij de 1 of bij de ander is een groot verschil.
Ook het 'dragen'. Een dressuurgefokt paardje is daar meer op gebouwd en gaat 'm dus makkelijk af. Dat is een net gezicht = meer punten......

Dressuur gaat toch ook om uitstraling?!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: jurys kijken naar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:40

Alanta schreef:
Ik neem het niet mee in de beoordeling, maar kijk altijd wel even wat voor afstammeling ik in de baan krijg. Is toch niets mis mee!


Het kan zelfs tegenvallen. Wanneer je er meer van verwacht had Knipoog

Wanneer iemand een goed paard slecht laat lopen = die écht slecht Haha!