Nee, niet het slachthuis!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Nee, niet het slachthuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:50

HeeY..,,
Alweer een tijdje geleden is een pony van onze manege naar het slachthuis gegaan. Caromi heette ze, en het was zo'n schat! Ze reed heerlijk, en al was ze geen echte knuffel, ze kon er zo van genieten als je haar met twee vingers zachtjes masseerde. Ze was oud, en kreupel, maar ze had nog wel een weitje kunnen staan... Ze had niet veel pijn, zolang er niemand op haar reed... Echt, als je op Caromi moest dan was je blij, die lieve oude pony, waar ik toch een speciaal plaatsje in mijn hart voor had. Het is toch oneerlijk, naar zoveel jaren hard werken? Dan verdient ze toch een eerlijk einde, een fijn einde? Toen ik op de manege kwam, en hoorde dat ze naar het slachthuis ging, de tranen stonden me in mijn ogen, en als ik nu denk aan haar, hoe ze het gehad heeft, in een rij wachtend, op haar dood... En toen ik thuis kwam, huilen, huilen dat ik deed. Nooit meer, die lieve Caromi die chagerijnig deed met opzadelen maar ook o' zo lief kon zijn...
En weet je wat ook zo leuk was? Heerlijk met haar het bos in! En als je dan een galop ging, in dat zalige galopje van haar, dan kwam je op een heuveltje en dan gaf die oude dame een bokje, en lachen dat ik dan deed... Ach, ze was zó'n lieve schat en dit einde had ze niet verdient. Maar gelukkig leeft ze voort in Luchette & Singa haar veulens...
Misschien is dit niet erg interessant voor jullie maar ik moet mijn hart even luchten. En ik wil ook 1 vraag stellen: Vinden jullie dat manege paarden naar een leven hard werken, het slachthuis verdienen?
Marissa.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:52

Ik vindt dat manege paarden het niet verdienen om naar het slachthuis te gaan. ze hebben hun hele leven lang (meestal) heel braaf gedaan en wat krijgen ze stank voor dank

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:53

NEE, geen enkel paard verdient het om naar de slager te gaan!

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:54

nielsd schreef:
NEE, geen enkel paard verdient het om naar de slager te gaan!

Idem.....

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:54

Tsja, weet je wat t is: Meestal als een manege een paard naar de slacht brengt, krijgen ze er nog geld voor, een etend, niet werkend paard, daar verdien je niks aan. Weggeven kan, maar als je er nog geld voor krijgen wil, moet je er toch veel moeite voor doen

Bij onze manege zijn ook een paar ponys weggedaan. Belachelijk, geen enkel paard werkt zo hard zn hele leven als die beestjes, ze verdienen echt beter.

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:55

Idd helemaal mee eens met bovenstaande reacties!

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:58

Als ze echt pijn had had het niet beter gekunt..
Nee, manege paarden horen niet als stank voor dank naar het slachthuis.. Maar als ze echt pijn hadden wel.
Een jaar geleden is mijn vz. paard afgemaakt.. De vz. van hem is zelf dierenarts, en wist precies hoe het gebeurde. ze had zelf een nood schot gedaan bij een koe.
Het gaat pats boem en hij is dood.. Het klikt erg, maar zij vond het beter dat dat gebeurde dan een spuitje.
( dit paard kon niet meer leven met zoveel pijn! )

Dus, Nee als ze geen pijn hadden,
Ja als ze wel pijn hadden..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:00

Soms kan het niet anders, als ze veel pijn hebben.
maar eigenlyk mogen ze best nog even verwend worden na al dat harde werken.

Milou1984

Re: Nee, niet het slachthuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:00

Het is inderdaad heel erg als je je lieveling naar een slachthuis ziet gaan. Ik heb in mijn jaren als manegeruiter (12) ook al een hoop paarden zien gaan. Helaas en dat vind een manege eigenaar echter ook is het nu eenmaal nodig als een paard het geld niet meer op kan brengen voor het bedrijf dat het beestje naar de slager gaat. Anders blijven zij met een hoop paarden zitten die niets meer kunnen. Er zijn vaak de middelen niet om het dier nog te houden.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:03

Nee het is niet eerlijk en ze verdienen het niet zeker.
Maar ik denk niet dat manege-eigenaars alle paarden die niet meer kunnen werken op een weitje kunnen zetten.

Het is hard en ik moet er ook altijd hard om wenen.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:05

Ookal hoe ik stug voor dat het slachthuis (*^%%# is, weet ik ook wel, soms is het beter. Maar in dit geval nee! Er is een rusthuis voor manegepaarden, daar kon ze heen, of ergens bij een kindje, beetje poetsen en in de wei staan... dat is toch beter voor zo'n beestje

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:05

Hey, Caromi ken ik! De moeder van Lucette en Nairobi. Ze stond op de Blauwendraad! Toen ik daar nog reed. Nu 5 jaar terug en 10 jaar lang. van 1990 tot 2000 dus was het echt een rotknol. Bokken enzo. En op stal een trut. Achterhoeven moelijk uit te krabben. Maar dit heeft ze niet verdiend! Had niet verwacht van Ruud dat ie haar naar de slager zou brengen!Ze heeft voor veel mooie nakomelingen gezorgd! Vooral Nairobi! Maar ja, mijn lieveling, Nightmare, had ie ook naar de slager gebracht, alleen Action niet geloof ik. Staat Furzey er nog?En Nicolaas? Nico zal nu ook wel een oudje zijn, Furzey was al oud toen ik er reed, heb op haar leren rijden.

edit: Caromi was kastanje bruin.

edit: Lees dat marina er ook nog is, dinges ook nog?En Dwen?
Laatst bijgewerkt door wwillemijn op 27-12-05 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:08

nee, natuurlijk verdienen ze het niet. manegepaarden staan er om geld op tebrengen, kunnen ze datniet, dan moeten ze weg.
Er staan nu inmiddels 8 paarden van de manege waar ik rijd in een rusthuis erzijn er ook wel wat in geslapen of naar de noodslacht gegaan, maar dat was omdat het voor hun niet meer eerlijk was om te laten leven.
nu staan er dus 8 bij het Olde manegepeerd.
www.manegepeerd.nl

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:09

Mixed feelings..

aan de ene kant, de manege heeft dan wel weer geld voor nieuwe spullen/pony's

plus dat het in een slachthuis van deze tijd allemaal erg snel gaat (ooit dag meegelopen in een slachthuis*niet in werking*)
maar d'r is me wel veel verteld en foto's gezien enzo, en het valt in deze tijd (beter als vroeger) heel erg mee

aan de andere kant
zo'n beesie heeft z'n leven hard gewerkt, maar wat moet je ermee, denk je dat een manegepony, die gewent is om elke dag te lopen, gelukkig word van in een weitje staan, dat weet ik nog net niet..
maarja.. vind het wel sneu, geen pony/paard werkt z'n leven zo hard als een manegepony/paard!

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:23

PS: Wat ik ben vergeten te vertellen, is het verhaal van het slachthuis. De manege-eigenaar had haar verkocht aan iemand die hem beloofde dat ze in een wei kwam. Maar die gene, heeft die arme Caromi toen weer doorverkocht aan de slager, om geld te vangen... Echt vreselijk, hoe kan iemand dat doen? Want we hadden ook een andere pony Nicky en die was ook kreupel, maar terug naar zijn vorige eigenaar gegaan, en daar is ze heel gelukkig. Maar dan denk ik: en Caromi dan heeft zij dat niet verdient?

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:26

sommige mensen doen het natuurlijk omdat dat makkelijk is en ook nog geld op levert, ik vind het abseluut NIET fijn, ook nog paardjes die hun hele leven hard gewerkt hebben verdienen niet zo'n einde..

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:30

IsSsatjuh schreef:
PS: Wat ik ben vergeten te vertellen, is het verhaal van het slachthuis. De manege-eigenaar had haar verkocht aan iemand die hem beloofde dat ze in een wei kwam. Maar die gene, heeft die arme Caromi toen weer doorverkocht aan de slager, om geld te vangen... Echt vreselijk, hoe kan iemand dat doen? Want we hadden ook een andere pony Nicky en die was ook kreupel, maar terug naar zijn vorige eigenaar gegaan, en daar is ze heel gelukkig. Maar dan denk ik: en Caromi dan heeft zij dat niet verdient?

Zo, dat is een naaistreek. Denk je dat hij goed terecht komt, gaat hij alsnog naar de slager..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:16

Hoezo allemaal zo tegen de slager? Sorry hoor, maar wat wil je dán van zo'n manege eigenaar? Dat ie alle paarden in een weitje zet, ergens op een rustige plek in het bos? Dan gaat ie failliet. Dus hij móet wel. Mensen, natúúrlijk doet een manegehouder zn paardje niet met plezier naar de slager, maar hij moet wel.
Jullie zeggen allemaal van: "Aaah.. de slager, zieligg!!" Maar als je echt aan je paardje denkt, kun je ook wel bedenken dat een paard op een manege niet zo'n prettig leventje heeft.
Enn.. Sommige paarden kunnen beter naar de slager. Als ze een spuitje krijgen, willen ze soms niet weg als het ware, dan blijven ze nog een beetje dood-leven omdat ze de moed niet opgeven. Uiteindelijk vallen ze dan om ofzo en zijn ze dood.
De slager is echt niet zo erg als je verwacht hoor. Vaak is het er heel schoon enzo en je paard is klap- boem dood.

Nee, ik zou zelf mn paard nooit naar de slager kunnen doen, al is het maar om het idee dat als je in de AH loopt, je paard daar in stukjes zou kunnen liggen.

Carmuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:18

Bij ons op stal ston ook een paard, die had een hele slechte schouder je zag gewoon dat het mis was, ze liep heel erg kreupel maar had in het begin nog geen pijn, dat begon in de zomer, toen heeft de eigenaar, teven staleiegnaar gezeg ok, we laten hem lekker in het land lopen nog zolang het beestje geen pijn heeft en niemand mag erop rijden, wel knuffelen en poetsen enzo, en nou is ze vorige week naar de slager gebracht, het ging gewoon egt niet meer ze had zo'n pijn en kon bijna niet meer lopen... Ik vind het goed dat hij haar toen heeft weggebracht met pijn in zijn hart hoor, ze mocht gelijk naar binnen en het was zo afgelopen...
Maar ze heeft wel nog 2 maanden lekker kunnen ronddartellen en iedereen heeft rustig afscheid kunnen nemen en alles, het is voor iedereen beter zo....

Jans16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:28

Mijn lieve opa-paardje verzorgde ik al 8 jaar op de manege. Hij werd steeds ouder (22 jaar) en kon ook niet meer "goed" meelopen met de lessen. Ik voelde al een hele tijd dat hij weg moest.. 3 keer raden waarheen....

Mijn oom heeft een boerderij en mijn mooiste droom is uitgekomen! Ik mocht hem kopen! Na heel veel geregel maar het was de moeite waard!! hij heeft een super mooi pensioen!!
Ik heb hem nu alweer 3 jaar hij geniet met volle teugen!!
Hij heeft dit ook echt verdiend na al die trouwe rondjes te hebben gelopen in de bak.

Ik zou echt zo graag willen dat andere paarden dit ook kunnen want ze verdienen het gewoon!

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:31

het is zeker niet eerlij!!!!! en ik zou mijn paard trouwnes nooit naar de slacht doen!!

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 18:33

Jans16 wat leuk zeg! Enne OemmiejO ja je hebt wel gelijk aan de ene kant, als een paard veel pijn heeft en niet meer kan dan moet het wel, maar als een paardje nog gewoon lekker in een weitje kan staan en vertroetelt kan worden, dan kan je toch niet zo'n beessie laten slachten omdat hij gebreken heeft? Dat doe je toch ook niet bij je oma?

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:36

arans schreef:
het is zeker niet eerlij!!!!! en ik zou mijn paard trouwnes nooit naar de slacht doen!!

wat doe je dan? altijd maar volstoppen met pijnstillers totdat hij uit zichzelf alsnog dood gaat?

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:38

Oudere mensen die klaar zijn met werken laten we toch ook niet dood gaan :S Paarden verdienen hun rust als ze klaar zijn met werken.!!!

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:39

Issatjuh.. als een paard ziek is zou ik hem niet naar de slacht brengen maar in laten slapen