Pijn aan staartbeentje

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Pijn aan staartbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 22:17

Hey Bokkers!

Ik rij nu vrij vaak in de week. Zo'n drie tot vier keer. Ik heb nu een beetje last van mijn staartbeentje (als ik op iets hard zit en erop "steun" doet het pijn en voelt het aan als een blauwe plek). Is dit normaal of doe ik iets verkeerd? Is dit gewoon omdat ik het nog niet zo lang doe of zal het altijd zo blijven?

Alvast bedankt voor de reacties!
Margaux

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Pijn aan staartbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:57

Zover ik weet niet. Gewoon spierpijn. Je ruggengraat krijgt (zeker onderaan) schokken. In alle gangen maar in draf natuurlijk het meest. Dat komt door de bewegingen van je paard. Als je nou veel (zonder zadel) rijdt, kan je er last van krijgen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je iets te ver naar achteren zat waardoor je zitbeentje een knal kreeg. Ik had een maand geleden weer eens gelest zonder zadel maar mijn pony vond het niet zo leuk dus het werd een bok lesje. Door het steeds corrigeren van mijn rug (omdat het zadel je er dan dus niet bij helpt) en het rechtop zitten heb ik nu nog last van mijn rug. Het is wel flink minder maar het was zo dat lopen pijn deed.(ik ben toen naar mijn biologie leraar gegaan en hij gaf mij deze uitleg). Mijn conclusie is dat het waarschijnlijk gewoon over gaat en dat het waarschijnlijk komt door de schokken die je telkens door je rug krijgt.

Anna

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Pijn aan staartbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 12:57

Dankjewel!

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Pijn aan staartbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:10

Ik had dit ook toen ik veel begon te rijden, dat is nu zo'n 3/4 jaar geleden en ik heb er nog last van.
Ik ben niet gevallen oid maar kreeg er zo ineens last van.
Ik ben er mee naar de HA geweest en die stelde coccygodinie vast. Het kan vanzelf over gaan maar het kan ook voor altijd blijven.
Ik kan ook niet lang op iets blijven zitten en het voelt indd als een blauwe plek.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pijn aan staartbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:05

Je staartbeen (coccyx) hoort niet in contact te komen met een stoel, fietszadel of zadel.
Coccidynie is braaf potjeslatijn voor pijn ('dynie') aan je staartbeen - dat je dat had, wist je dus al.

Denkbaar kan een osteopaath het euvel verhelpen - net zoals andere wervels kan een staartbeen wat verschoven zijn tov de juiste plaats.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:16

LillyMedley schreef:
Ik had een maand geleden weer eens gelest zonder zadel maar mijn pony vond het niet zo leuk dus het werd een bok lesje. Door het steeds corrigeren van mijn rug (omdat het zadel je er dan dus niet bij helpt) en het rechtop zitten heb ik nu nog last van mijn rug. Het is wel flink minder maar het was zo dat lopen pijn deed.(ik ben toen naar mijn biologie leraar gegaan en hij gaf mij deze uitleg). Mijn conclusie is dat het waarschijnlijk gewoon over gaat en dat het waarschijnlijk komt door de schokken die je telkens door je rug krijgt.

Anna


Ik vermoed dat je je rug hebt vastgezet met je rugspieren ipv je buikspieren hebt gebruikt.

Als je 'je navel naar binnen doet' bescherm je je rug: de botten kunnen goed onderling bewegen zonder al te harde optaters.
"Navel naar binnen" wil zeggen:
leg je duim in je navel en je andere vingers er onder.
Trek nu met je spieren dat stuk van je buik dat onder je vingers ligt richting rug (= naar binnen).

Hierbij kan het gebeuren dat je bekken een beetje kantelt richting bolle onderrug - ook niet verkeerd!

...en ik hoop maar dat je pony geen rugpijn heeft gehad! (Dat kan de oorzaak van het bokken geweest zijn - de functie van het zadel is om de druk te verdelen - zonder zadel komt jouw volle gewicht via twee zitbotjes zijn rug in.)

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Pijn aan staartbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:55

Zelf heb ik dit opeens gehad na 12 jaar rijden. Dat was omdat m'n bekken verkeerd stonden.
Maar na 3/4 jaar fysiotherapie was t over :)