Doorzitten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:44

Hallo. :)

Op mijn 10 jarige (verzorg) shetlander hengtje Casper rijd een kleiner meisje, Silke van 10 jaar & rond de 1.40/1.45 groot.
Silke rijd Casper sinds Februari & in een paar maanden zijn ze heel hard vooruit gegaan, eigenlijk al B startklaar, helaas hebben wij niet de mogelijkheid om te starten.
Casper is een smalle shetlander van 95/100cm groot maar hij maakt hele grote passen, waardoor lichtrijden niet erg lastig op hem is.
Hij zit ook heel lekker, vooral zonder zadel, dit spreek ik uit ervaring aangezien ik hem zelf (toen ik nog paste) met een vriendin heb ingereden.
Ik weet zelf niet of dit ook met zadel is omdat ik al vrij snel moest stoppen omdat ik te groot werd & dus ook nooit met zadel heb gereden omdat we toen nog een ander zadeltje hadden, die ik niet fijn vond, het andere meisje reed hem met zadel in & ik heb hem een tijd 'doorgetraind'.
Nu komt het probleem, lichtrijden gaat met gemak, zowel in verzamelde, arbeids & middendraf maar het doorzitten gaat niet helemaal zoals het zou moeten gaan.
Ze kan het wel maar houd het niet lang vol & Casper heeft dan telkens het gevoel dat die moet gaan stappen door hoor houding, denk ik.
Daardoor moet ze dus denken aan been geven, haar houding, voorwaarts houden & rustig blijven zitten, dan spreek ik over niet stuiteren, hobbelen.
Silke kan zeker wel rijden, rijd al lang & ook op een manege maar op een of andere manier als zij gaat doorzitten ziet het er heel gespannen uit & dit houden ze misschien telkens 10 seconde vol, langer niet.
Vaak zie je dat mensen dan met hun bovenlichaam wat naar achteren gaan leunen & op een of andere manier lijkt het alsof je 'onderbuik' (weet het woord niet) dan telkens wat naar voren komt.
Als Silke gaat lichtrijden is het knikje in haar ellebogen weg, zit ze Casper in zijn mond & kan ze gewoon niet blijven zitten op een of andere manier, hoe lekker hij al zit.
Nu zou ik graag tips krijgen voor haar (maar ook mij) om het wat soepeler te laten gaan of gewoon tips om het ontspannen te doen, want zo vind ik het voor Casper maar ook Silke er niet fijn uitzien.
Hou het alsjeblieft opbouwend, daar heb ik het allermeeste aan!!

Foto van Silke & Casper stappend.
Afbeelding

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:51

tja shet aan de longeerlijn
teugeltjes er af
en dan met de armen over elkaar in een rustig draf tempo moet ze het zelf gaan vinden

ze weet hoe het moet dus is het nu alleen een kwestie van gewenning
evt voor de houvast zou je een riempje of touwtje voor aan het zadel kunnen maken, doe deze niet te strak wan dan gaat ze er aan hangen en leert ze het nooit ;)

die bandages zou ik trouwens ook niet meer zo om doen
kort ze maar in dikke lappen er onder en je hoeft niet meer bang te zijn dat je huid afknelt (laat de lappen dan wel uitsteken)

Ayla

Re: Doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 12:56

dat is inderdaad wel een goede tip, zal ik zeker gaan gebruiken. :j
het probleem is dan alleen weer dat ze zelf gaat lichtrijden & hij erg hard gaat aan de longeerlijn. :')

bandages heeft die maar 1x in de zoveel maanden om aangezien ik niet kan bandageren & verder loopt die met peesjes. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:04

dat ze tussen door weer gaat licht rijden is niet erg
zolang ze het steeds maar weer probeert, uiteindelijk zal het makkelijker gaan
tja het hard gaan aan de longe ehhh maak hem eerst moe ???
jij kent de ponny het beste probeer hem op een rustig tempo te laten lopen dan is het makkelijker voor de ruiter
als ze het in een rustig tempo leert is de rest ook makkelijk op te pikken

juist als je niet kan bandageren is het belangrijk
je bandageerd ook van boven naar beneden en weer terug tot de rol op is
dit geeft stuwing en knelling
bandageren is eigenlijk heel simpel
neem vilt lappen oid (iets wat dik is en druk kan verdelen)
knip die op maat neem de afstand van halverwege de kogel tot een cm boven waar je gestopt bent
zo leg je die lappen er ook op
het bandageren begin je onderaan mee leg de eerste slag vast (laat 2 cm lap uitsteken) en ga dan gelijkmatig naar boven en daar stop je ook (ook hier 2 cm laten uitsteken)
(ga niet weer terug)

vandaar dat je je bandages wel kan halveren ;) (beentje is niet lang genoeg voor 2 a 3 meter)
helaas niet super duidelijk maar je krijgt wel het idee
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WQSVU66O.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IV7C4SFZ.jpg

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 13:08

hem moe krijgen kun je echt heeel lang mee bezig zijn. _O-
ik ben ook zeker bezig hem rustiger aan de longe te laten lopen & Silke is zijn voorwaartse gedrag etc wel gewend dus dit zal niet voor heel veel problemen zorgen. :j

ik weet best dat er onderlappen onder moeten maar die heb ik simpelgeweg genoeg nog niet, ben nog bezig met ze te zoeken & ondertussen heeft die ze nietmeer omgehad na deze keer op de foto's. ;)
foto's zijn uit april geloof ik.

maar hou het alsjeblieft offtopic, leren bandageren vraag ik hier niet om. :)
bedankt voor je reactie!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:40

Oefenen met beugels uit?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:40

Ik zelf heb ook een hele poos moeite gehad met doorzitten. Je moet je bekken iets naar voren kantelen en ontspannen zitten. Althans of het zo moet weet ik niet, maar bij mij werkt dit het beste. Toen ik mijn westernzadel kreeg lukte het voor geen meter. Ik heb toen een paar keer zonder zadel gereden. Daarna ging het met zadel weer net zo super als in onze Engelse tijd.

ik zou haar ook aan de longe doen en zitles geven, eventueel met de beugels los. De teugels los zodat ze daar niet aan kan steunen. Luistert je pony niet op stemcommando dat hij rustiger moet lopen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 11:42

naar stemcommando luisterd die wel maar hij is vroeger niet zo leuk behandeld door zijn vorige eigenaren waarschijnlijk dus als ik perongeluk een gebaar maak dat die harder moet ofz dan gaat die gelijk ook heel hard, met zweep longeren doe ik dus ook niet.
het gaat wel al veel beter dan in het begin, hij kan ook best rustig lopen. :j

dankjewel voor de tip capopjekop, die van je bekken iets naar voren kantelen zullen we proberen! :)