Op mijn 10 jarige (verzorg) shetlander hengtje Casper rijd een kleiner meisje, Silke van 10 jaar & rond de 1.40/1.45 groot.
Silke rijd Casper sinds Februari & in een paar maanden zijn ze heel hard vooruit gegaan, eigenlijk al B startklaar, helaas hebben wij niet de mogelijkheid om te starten.
Casper is een smalle shetlander van 95/100cm groot maar hij maakt hele grote passen, waardoor lichtrijden niet erg lastig op hem is.
Hij zit ook heel lekker, vooral zonder zadel, dit spreek ik uit ervaring aangezien ik hem zelf (toen ik nog paste) met een vriendin heb ingereden.
Ik weet zelf niet of dit ook met zadel is omdat ik al vrij snel moest stoppen omdat ik te groot werd & dus ook nooit met zadel heb gereden omdat we toen nog een ander zadeltje hadden, die ik niet fijn vond, het andere meisje reed hem met zadel in & ik heb hem een tijd 'doorgetraind'.
Nu komt het probleem, lichtrijden gaat met gemak, zowel in verzamelde, arbeids & middendraf maar het doorzitten gaat niet helemaal zoals het zou moeten gaan.
Ze kan het wel maar houd het niet lang vol & Casper heeft dan telkens het gevoel dat die moet gaan stappen door hoor houding, denk ik.
Daardoor moet ze dus denken aan been geven, haar houding, voorwaarts houden & rustig blijven zitten, dan spreek ik over niet stuiteren, hobbelen.
Silke kan zeker wel rijden, rijd al lang & ook op een manege maar op een of andere manier als zij gaat doorzitten ziet het er heel gespannen uit & dit houden ze misschien telkens 10 seconde vol, langer niet.
Vaak zie je dat mensen dan met hun bovenlichaam wat naar achteren gaan leunen & op een of andere manier lijkt het alsof je 'onderbuik' (weet het woord niet) dan telkens wat naar voren komt.
Als Silke gaat lichtrijden is het knikje in haar ellebogen weg, zit ze Casper in zijn mond & kan ze gewoon niet blijven zitten op een of andere manier, hoe lekker hij al zit.
Nu zou ik graag tips krijgen voor haar (maar ook mij) om het wat soepeler te laten gaan of gewoon tips om het ontspannen te doen, want zo vind ik het voor Casper maar ook Silke er niet fijn uitzien.
Hou het alsjeblieft opbouwend, daar heb ik het allermeeste aan!!
Foto van Silke & Casper stappend.