Moreno scheren of niet??

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Moreno scheren of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 19:55

Ik zit er hard over na te denken om Moreno te scheren...

Aan de ene kant wil k het wel graag want hij zweet altijd ontzettend veel, zelfs in de winter moet ik minstens een half uur stappen voordat ie een btje droog wordt....

MAARRRR

....aan de andere kant heb k weer zoiets van ja als k um scheer krijgt ie nóg meer energie, dat was in ieder geval bij mijn vorige pony wel het geval, en aangezien Moreno in de winter al extra veel energie heeft...ben k er dus nog niet uit!!
Moreno scheurt in de winter wel es in 2 seconden van de ene kant van de bak anar de andere kant, zonder dattiej egschoren is...en in de zomer is ie haast niet vooruit te krijgen, dus das best vaag....

Ook al begin ik vroeg met dekens, hij houdt een best dikke vacht.

Moreno heeft tot aan z'n 3e jaar ook nooit een deken opgehad, hijs tond toen alleen maar in de wei...ook 's winters dus toen kreeg ie dus ook al zo'n berenv8...

Wat denken jullie dat beter is??

Krijgt jouw paard ook extra energie als je um hebt geschoren ofniet??

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:27

Die van mij is inmiddels geschoren, maar ja...het blijft een haflinger! Haha!
Ik merk er dus niet veel van, maar mijn andere pony was wel altijd wat drukker!! Knipoog

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 20:42

Oh, veel drukker, of maar een beetje??

Want het moet natuurlijk niet zo zijn dat die van mij nix anders gaat doen dan de hele bak rond crossen Haha!

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:46

Misschien ligt het gewoon aan het soort paard.
Of ze drukker worden van het scheren of niet.
ik zou zeggen probeer het eens uit dan weet je het.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:22

Wat voor een kleur denk je dat Moreno eigenlijk krijgt als k um scheer??

Licht bruin ofsow?? Tong uitsteken

Denk dat k het dan toch maar een x moet gaan scheren om te kijken hoe ie dan derna reageerd, want iedere x een half uur uitstappen schiet ook niet echt op....

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:03

Nee, niet veel drukker, gewoon te rijden drukker! Snappie... Verward

Ik zal het gewoon proberen, misschien valt het wel reuze mee en ben je van dat natte gedoe af! Lachen

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 17:46

Ja ik denk dat k het dan toch maar ga proberen...ff iemand zoeken die da zou willen doen...!!

Maar is het zo als je je paard een x geschoren hebt, dat je het dan ieder jaar moet doen ofniet??

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:11

Gewoon scheren! Als hij zo druk is moet je hem minder krachtvoer geven, veel buiten zetten, en al de rest rijtechnisch oplossen.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:32

Niet scheren!
Zweten is goed voor een paard, zo kunnen ze de warmte kwijt. Je paard hoeft niet kurkdroog gestapt te worden. Als hij maar op adem is. Die van mij gaat gewoon bezweet, maar wel op adem de wei weer in en hij heeft nooit ergens last van.
Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl, daar word het 1 en ander verteld over dekens.
Deken is niet nodig en scheren ook niet. Laat hem lekker zijn teddybeer velletjes krijgen, ziet er toch leuk uit en het kan geen kwaad.
Er is nog nooit een paard dood gegaan omdat hij bezweet was.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:39

Begin jij ook al zeg... Lips are sealed

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 22:27

wyko schreef:
Niet scheren!
Zweten is goed voor een paard, zo kunnen ze de warmte kwijt. Je paard hoeft niet kurkdroog gestapt te worden. Als hij maar op adem is. Die van mij gaat gewoon bezweet, maar wel op adem de wei weer in en hij heeft nooit ergens last van.
Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl, daar word het 1 en ander verteld over dekens.
Deken is niet nodig en scheren ook niet. Laat hem lekker zijn teddybeer velletjes krijgen, ziet er toch leuk uit en het kan geen kwaad.
Er is nog nooit een paard dood gegaan omdat hij bezweet was.


Nou dat zweten vind ik eig ni echt goed voor hem...als ie weer zo erg heeft gezweet en ik moet van de bak terugstappen naar stal in de regen en dikke wind...en hij is nog een bezweet, dan weet ik toch wel cker dat dat niet goed voor um is...

Maargoed ieder zo z'n mening nietwaar??

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 22:29

Koortje schreef:
Gewoon scheren! Als hij zo druk is moet je hem minder krachtvoer geven, veel buiten zetten, en al de rest rijtechnisch oplossen.


Moreno komt zoveel mogelijk buiten...als het mooi weer is staat ie zowat de hele dag buiten dus dat komt wel goed...ik dnek dat ik um toch laat scheren...ff kijken hoe het uitpakt...maja moet ik wel eerst iemand vinden die dat wilt doen Haha! hahaha maja komt vast wel goed...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:22

daar zit ik nu ook over te piekeren

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 15:06

TeamSpirit schreef:
daar zit ik nu ook over te piekeren



Jaaa is lastig heh Scheve mond

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:00

Ik merk absoluut geen verschil bij mijn paard als ik hem scheer. Ik scheer hem elk jaar en hij is er nooit feller door geworden.

Millenium
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:33

gewoon sheren is voor jou makkelijker en voor je paardje ook vijner. om na 10 min. met een zweetdeken op te staan die nat is van het zweet is ook niet fijn voor je pony en een half uur uitstappen ook niet echt. ij hebben er ook al 1 geschoren (al een paar weken gelden) maar jah sommig ezijn wat frisser maar ff lekker losgooien vinden de paardjes oo kwel eens lekekr ff de overige energie kwijt.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 15:26

Okeeej Lachen dan ga k ff op zoek naar iemand die moreno wilt scheren Haha!

Gister toen ik geen rijden (half uurtje) zweette moreno ook zoveel...hij zat gewoon helemaal onder het schuim...heb toen ook ongeveer een half uur moeten stappen voordat ie droog was wat k wil hem niet nat op stal/in de wei zetten want daar wordt ie alleen maar ziek van....dus binnekort heb k een kale moreno als het goed is Tong uitsteken hahah

Ben benieuwd wat ie van het scheerapparaat gaat vinden Tong uitsteken

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:19

Je kan ook gewoon zelf gaan scheren, doe ik ook en is echt niet zo moeilijk (vind ik dan)

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:18

ik zou hem persoonlijk niet scheren als ik jou was...
Mijn verzorgpaard heeft deze winter met dekens gelopen en wat een gedoe zeg, een deken op, het andere eraf, als je wil rijden altijd dat gefriemel met die riemen... En dan nog een teveel aan energie.
Dan liever wat langer droogstappen vind ik Lachen

edit: oei ik had nog niet gelezen dat je al beslist had Bloos

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:26

die van mij is inmiddels ook geschoren en vliegt ook nu naar alle hoeken van de bak, omdat ze het koud heeft is ze nu idd een stuk frisser.
Ik kan er goed mee omgaan, we rijden haar in en stappen haar uit met dekens.. het is een hoop werk ja een geschoren pony, maar mijn pony heeft het veel te warm met rijden, zelfs nu ze geschoren is, staat het schuim nog tussen haar billen na het rijden.
Ik heb het gedaan omdat ze anders nooit droog haar stal in ging. Ook op wedstrijden toont het veel netter.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 13:59

Geriette schreef:
Je kan ook gewoon zelf gaan scheren, doe ik ook en is echt niet zo moeilijk (vind ik dan)



Ben bang dat het dan niet helemaal goed gaat aflopen Bloos!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 14:00

Bayan schreef:
ik zou hem persoonlijk niet scheren als ik jou was...
Mijn verzorgpaard heeft deze winter met dekens gelopen en wat een gedoe zeg, een deken op, het andere eraf, als je wil rijden altijd dat gefriemel met die riemen... En dan nog een teveel aan energie.
Dan liever wat langer droogstappen vind ik Lachen

edit: oei ik had nog niet gelezen dat je al beslist had Bloos



Maar hij is nog niet gechoren hoor, maar maakt ook niet uit...dat is jouw mening!! ZO heeft ieder zijn mening...toch?

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:05

Je kan ook m in een bepaald model scheren dat ie wel zijn warmte kwaitj kan maar neit helemaal kaal is, misshcien dat een idde.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:15

Die van mij heeft 's winters ook energie voor 2 maar toch scheer ik hem... Altijd beter als zeiknat zijn. Vorig jaar longeerde ik hem altijd even 5 minuutjes voor ik erop ging.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:27

Niet scheren -> www.paardnatuurlijk.nl
Je hoeft niet bang te zijn voor een natte vacht, zeker niet als ze daarna op stal gaan. Als je het echt eng vind kan je een zweetdeken gebruiken, maar in principe is dat niet nodig.