Ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felies_xx

Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 15:03

Hey even een vraagje...
Waar dienen Ijzers nou precies voor? Ik hoor echt van alles.. Tong uitsteken
En moet je ze nou PerC hebben?
Groetjes Felicia

Marrke

Re: Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:10

Je hoeft niet percee ijzers, als je met je paard nooit op bijna niet over asfalt loopt is het eigenlijk niet nodig. Als je echter wel vaak over de weg loopt met je pony kun je er beter wel ijzers onder doen zodat de hoeven niet zo snel slijten.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:27

Je hoeft geen ijzers te hebben . Maar die zijn er voor als je pony zwakke hoeven hebben of als je op hoger niveau wedstrijden rijd en met springwedstrijden.

En je hebt ook speciaal beslag voor paarden die ziek zijn bijvoorbeeld als ze spat hebben ed

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:56

Elk paard kan zonder ijzers en ijzers doen meer kwaad dan goed. Ze zorgen ervoor dat het hoefmechanisme nauwelijks nog kan werken, geen hoefmechanisme is slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen in de hoef blijven. De nagelgaten maken de hoef kapot en ijzers zorgen bij elke stap voor een flinke schok waardoor de kans op slijtage aan de gewrichten vele malen groter wordt.

Waar hoefijzers goed voor zijn? Ik heb geen idee

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:56

Ikzelf heb nou al z'n 3 jaar ijzers onder me pony en heb nergens last van, ja dat er af en toe 1 los zit maar dan haalt me vader hem er gewoon af, samen met de andere zodat we nog even veder kunnen hobbelen tot de hoefsmid komt Knipoog
Ijzers op zich doen niet zo heel veel kwaad hoor, en ik vindt ze toevallig wel erg handig! Je kan er gewoon mee over de straat, wat hier erg handig is want zoveel berm is er niet Lachen
Ik denk dat je, je meer zorgen moet maken over de hoefsmid dan over de ijzers, ik ken een hoefsmid en die slaat de paarden met wat hij gewoon in zijn hand heb, hij doet wel goed zijn werk maar ik hoef hem niet! Gelukkig heb ik er zelf 1 die aardig is voor paarden en zeer goed zijn werk doet Lachen
En niet elk paard kan zonder ijzers, er zijn zat gevallen waar ijzers echt moeten!

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:21

Citaat:
Elk paard kan zonder ijzers en ijzers doen meer kwaad dan goed. Ze zorgen ervoor dat het hoefmechanisme nauwelijks nog kan werken, geen hoefmechanisme is slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen in de hoef blijven. De nagelgaten maken de hoef kapot en ijzers zorgen bij elke stap voor een flinke schok waardoor de kans op slijtage aan de gewrichten vele malen groter wordt.

Niet elk paard kan zonder ijzers. Denk maar aan paarden die hoefkatrol hebben. Zij krijgen special beslag (met zo'n lap rubber??) wat fijner voor ze is. Of ooit buitenritten in bijv. frankrijk gereden? door de bergen bij al die rotsen? Als ze daar één keer zonder ijzers rijden houden ze geen hoef meer over. Natuurlijk zijn er vele nadelen voor ijzers maar sommige hebben het toch echt nodig.
Mijn pony staat voor op ijzers hij is er zaterdag een verloren, donderdag kan de hoefsmid pas komen. Zijn hele hoef is kapot en gekruld en hij heeft niet eens over de straat gelopen! Ik weet dat als een paard als hij nooit op ijzers heeft gelopen meestal sterkere hoeven heeft dan een paard die zijn hele leven op ijzers heeft gelopen en ineens zonder moet, dat vind ik een nadeel. Ook zijn ijzers wel handig op councoursen als de bodem glad is, je kan dat stiften/kalkoenen indraaien zodat je betere grip op de grond hebt wat ook fijn voor je paardje is.
Ik bedoel... waarom zouden zo ontzettend veel mensen ijzers eronder zetten als het geen nut heeft?
Dus ik denk dat ijzers wél ergens goed voor zijn.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:52

heej..''mijn'' paard doen we op ijzers omdat mn moeder veel naar buiten met haar gaat
en ze staat te schrapen als een gek!
heel der hoeven zien er niet uit Bloos

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:45

2 jaar geleden heb ik mijn pony op ijzers gezet want hij liep erg veel op asfalt en had hele kopte hoefjes..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:55

Lik3H0rses schreef:
Je hoeft geen ijzers te hebben . Maar die zijn er voor als je pony zwakke hoeven hebben of als je op hoger niveau wedstrijden rijd en met springwedstrijden.

En je hebt ook speciaal beslag voor paarden die ziek zijn bijvoorbeeld als ze spat hebben ed

En waarom hebben mijn verzorgpony's ze dan ook? Ze hebben geen van allen zwakke hoeven en ze rijden ook niet op hoog niveau (spring/dressuur)wedstrijden dus Knipoog

Maar hun gebruiken ze om te voorkomen dat de hoeven zo snel afbrokkelen en kapot gaan omdat af en toe wel eens ritten hebben waar ze veel op de weg lopen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:11

Paarden lopen van nature zo'n 50 km per dag over rotsachtige ondergrond.
De paarden van tegenwoordig kunnen dit niet omdat de eigenaren niet de moeite nemen de hoeven te trainen, daardoor worden ze zwak en slijten ze snel. Door er ijzers onder te timmeren worden ze alleen maar nog zwakker.

Ik maak met gemak een rit van een dag alleen over het asfalt, vooral draven.
Anouar had ook zwakke hoeven, ze brokkelde aan alle kanten en er zaten scheuren in, er moesten ijzers onder van de hoefsmid anders zou ik hem naar de klöte rijden.
Ik heb de tijd genomen om zijn hoeven te trainen door het lopen over harde ondergrond op te bouwen. Nu zijn ze hard als steen, je komt er nauwelijks doorheen met de vijl en ze brokkelen niet meer.

Anouar is echt geen uitzondering hoor. Met elk paard kan het zo, bespaard de eigenaar ook nog eens heel veel geld

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:13

als ik zelf een paard had zou ik hem denk ik ook niet op ijzers zetten, maarja het zijn niet mijn paarden en als hun het zo graag willen laat ze het mooi doen.. vind het niet erg zo Knipoog

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:16

Ik heb ze omdat ik iedere dag met mijn paard op de weg loopt. Ze kreeg ze toen ze 3 was bij haar vorige eigenaar, omdat ze door de ijzers beter ging lopen (grotere passen) en, het is handig op wedstrijd!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:31

Ik heb ze niet,omdat ik elke dag met mijn paard op het asfalt loop.
Ik draaf en galopeer ook op het harde.
Als je paard eenmaal 'eelt' heeft,zijn de hoeven zo hard,dat je geen ijzers meer nodig hebt.
Ik heb ze nooit gehad(mijn paard dan hé..) en het gaat geweldig.
Je moet het wel opbouwen natuurlijk.
Niet meteen een rit van 10 kilometer over de verharde weg maken...langzaam opbouwen.
Vergelijk het met je eigen voeten.
Zonder eelt doet op je blote voeten elk steentje zeer,maar als je altijd op blote voeten loopt,wennen je voeten eraan,en kan je zelfs over een kiezelpad lopen!.
Dat ijzers goed zijn geloof ik niet..net als zoveel dingen die in de paarden wereld als normaal bestempeld worden...

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:48

Citaat:

Galopeer jij op het harde?! Dat is heeeeel slecht voor zijn benen.

Maargoed ik ben er wel mee eens dat je de hoef van de pony sterker kan maken door op te bouwen. Maar ik vind dat ijzers ook andere redenen heeft dan alleen het afbrokkelen van de hoef. Met springen enzo kan je stiften indraaien en zoals ik al eerder zei ook voor paarden met bijv. hoefkatrol.
Vroeger hadden de paarden natuurlijk geen ijzers alleen was er toen geen asfalt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:04

Geen uren hoor.. Clown
Ik heb dat ook opgebouwd.
Van korte stukjes naar langere stukken.
Als je pony of paard harde pezen heeft kan het echt wel hoor,die vangen de schokken makkelijk op.
(en hoeven)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:50

Lenneke_ schreef:

Zo denk ik er ook over, maar helaas is het in praktijk soms anders, ik heb mijn merrie ook zonder lopen, maar na 3 jaar knoeien zijn ze nog altijd niet goed en loopt ze kort en slecht. Ik geef niet op en ze is verder vrolijk enzo, maar of het het beste is, ik weet het niet. Soms denk ik wel eens had ik maar gewoon ijzers gehouden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:12

IJzers zijn goed voor de eigenaar. Zo kan je namelijk bij alle omstandigheden wedstrijd rijden, en hoef je niet de moeite te nemen om de hoeven van je paard af te harden voor het rijden over asfalt.

Verder kunnen paarden echt zonder. De hoeven hebben het niet nodig, ook niet bij het rijden over de rotsen (kijk maar eens op de site van paardnatuurlijk, bij foto's en verslagen, andalucia). Ook een paard dat langer op ijzers heeft gestaan (de mijne heeft vanaf zijn 3e op ijzers gestaan, ik heb ze er op zijn 14e onderuit gehaald) kunnen weer zonder ijzers. Ik stap, draaf en gallopeer over alle ondergronden, zonder problemen of gevoeligheid. Na een rit van een paar uur zie je niet eens dat ie is weggeweest.

Soms kunnen paarden met hoefkatrol of andere aandoeningen idd met ijzers geholpen worden. Naar mijn mening is dit wel een "quick-fiks" een snelle "oplossing" dus, en zou, met veel tijd en aandacht hetzelfde paard ook zonder ijzers door het leven kunnen. Omdat de meeste mensen die tijd niet willen of kunnen nemen, vindt ik het zelf wel aanvaardbaar dat die paarden op ijzers staan, alleen omdat ze anders direct bij de slacht zullen belanden. Al zal ik het zelf altijd proberen op te lossen zonder ijzers.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:26

poema schreef:
Citaat:

Galopeer jij op het harde?! Dat is heeeeel slecht voor zijn benen.

Maargoed ik ben er wel mee eens dat je de hoef van de pony sterker kan maken door op te bouwen. Maar ik vind dat ijzers ook andere redenen heeft dan alleen het afbrokkelen van de hoef. Met springen enzo kan je stiften indraaien en zoals ik al eerder zei ook voor paarden met bijv. hoefkatrol.
Vroeger hadden de paarden natuurlijk geen ijzers alleen was er toen geen asfalt.

Niet slecht voor zijn benen, moet je opbouwen. Ik galoppeer ook op het asfalt.

Vroeger waren er rotsen, die waren nog harder en ongelijk ook. Als je je paard goed traint heb je geen ijzers nodig. Ook niet met springen, ik spring makkelijk op gras zonder ijzers. En met hoefkatrol zou ik helemaal de ijzers eronder weg houden! Waarom zou je iets oplossen met een hulpmiddel, laat de hoef in zijn waarde en het paard zijn werk doen.
Ik vind hoefkatrol trouwens altijd de schuld van de mens maar dat is een andere discussie...

Dus train je paard dan heb je geen ijzers nodig!

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 16:22

Maar hoe zou je je paard dan moeten trainen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:22

Door langzaam op te bouwen

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 16:35

dus gewoon eerst stappend.. En dan nog paar keer stappen op het Asvalt.. En dan beginnen met draven? Want Galoperen hoef k niet dat doe k gewoon in de bermen ofzo.. Lachen Maarja ik dacht je hoeft toch zeker geen hoefijzers? K word namelijk echt zenuwachtig van die klik klak klik klak ijzers Tong uitsteken

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:08

Ga eerst eens op zoek naar een goeie bekapper! En naar de juiste redenen waarom je geen hoefijzers wilt voor je paard..