Waar dienen Ijzers nou precies voor? Ik hoor echt van alles..

En moet je ze nou PerC hebben?
Groetjes Felicia
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Elk paard kan zonder ijzers en ijzers doen meer kwaad dan goed. Ze zorgen ervoor dat het hoefmechanisme nauwelijks nog kan werken, geen hoefmechanisme is slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen in de hoef blijven. De nagelgaten maken de hoef kapot en ijzers zorgen bij elke stap voor een flinke schok waardoor de kans op slijtage aan de gewrichten vele malen groter wordt.
Waar hoefijzers goed voor zijn? Ik heb geen idee
Lik3H0rses schreef:Je hoeft geen ijzers te hebben . Maar die zijn er voor als je pony zwakke hoeven hebben of als je op hoger niveau wedstrijden rijd en met springwedstrijden.
En je hebt ook speciaal beslag voor paarden die ziek zijn bijvoorbeeld als ze spat hebben ed
Citaat:Ik heb ze niet,omdat ik elke dag met mijn paard op het asfalt loop.
Ik draaf en galopeer ook op het harde.
Lenneke_ schreef:Elk paard kan zonder ijzers en ijzers doen meer kwaad dan goed. Ze zorgen ervoor dat het hoefmechanisme nauwelijks nog kan werken, geen hoefmechanisme is slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen in de hoef blijven. De nagelgaten maken de hoef kapot en ijzers zorgen bij elke stap voor een flinke schok waardoor de kans op slijtage aan de gewrichten vele malen groter wordt.
Waar hoefijzers goed voor zijn? Ik heb geen idee
poema schreef:Citaat:Ik heb ze niet,omdat ik elke dag met mijn paard op het asfalt loop.
Ik draaf en galopeer ook op het harde.
Galopeer jij op het harde?! Dat is heeeeel slecht voor zijn benen.
Maargoed ik ben er wel mee eens dat je de hoef van de pony sterker kan maken door op te bouwen. Maar ik vind dat ijzers ook andere redenen heeft dan alleen het afbrokkelen van de hoef. Met springen enzo kan je stiften indraaien en zoals ik al eerder zei ook voor paarden met bijv. hoefkatrol.
Vroeger hadden de paarden natuurlijk geen ijzers alleen was er toen geen asfalt.