3 maand stalrust?!?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beautifulxx

3 maand stalrust?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:21

3 maand stalrust... hoe vol te houden..

aantal weekjes geleden begon mn pony onregelmatig te lopen, paar dagen op rust en ze liep daarna 2 dagen wel weer redelijk goed.
tot die 2 dagen voorbij waren.. stokkreupel
toch besloten om naar de dierenarts tegaan. na een nacht op de kliniek te hebben staan kwamen ze dr achter dat ze een tussenpeesblessure heeft..
nu moet ze 3 maand op stalrust met 2x per dag 10 min stappen en koelen.
nou oke brok naar 1 handje verminderd en op stal gezet, dag erna 10 min gestapt en weer op stal gezet.. uurtje later kreeg ik telefoon.. de pony liep op de weg was ze zo hard tegen de staldeur aan lopen drukken of trappen waardoor het slot knapte..
toen maar naar buiten gedaan en een stukafgezet.
ze heeft gewoon te veel energie van haar zelf om zolang op stal te staan, nu staat ze bijna 2 weken overdag buiten in de bak en snachts op stal.
nu komt er morgen een pony bij en dan hopen dat ze rustiger wordt want in haar eentje doet ze ook al gek ( bokken, galoperen enzv enzv)
nu proberen we haar vannacht ook buiten te laten.

wat kan ik nou t beste doen?!
dag en nacht buiten?
overdag buiten snachts opstal?
in t weiland of in de bak?
en wel samen met de andere pony zetten?

wat zouden jullie doen? :j

Hilary

Re: 3 maand stalrust?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:25

Ik zou je pony dag en nacht buiten laten lopen, met een schuilstal en een vriendje. Als je pony goed tegen gras kan, zou ik 'm op de wei zetten. Anders in een bak / paddock met hooi op verschillende plekken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:25

Ik zou het even overleggen met de behandelend arts.
Zeker omdat ie nu al zo vaak uit z'n stekker is gegaan.

beautifulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:26

Hilary schreef:
Ik zou je pony dag en nacht buiten laten lopen, met een schuilstal en een vriendje. Als je pony goed tegen gras kan, zou ik 'm op de wei zetten. Anders in een bak / paddock met hooi op verschillende plekken.

we hebben geen schuilstal, alleen 2 normale stallen..

beautifulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:27

eilleen333 schreef:
Ik zou het even overleggen met de behandelend arts.
Zeker omdat ie nu al zo vaak uit z'n stekker is gegaan.

morgen komen we nog bij de da, dus dan zou ik het ff vragen!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:28

Vraag het aan de DA. Die zal niet voor niets hebben gezegd dat hij 3 maanden op stal moest blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:38

het is nog al een wereld van verschil tussen drie maanden op stal en dag en nacht buiten?

beautifulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 23:38

geerke schreef:
het is nog al een wereld van verschil tussen drie maanden op stal en dag en nacht buiten?

dat klopt, maar buiten is ze een stauk rustiger. elke dag moet ze sowieso los worden gegooit anders hou ik
geen pony meer over.
daarom gaat ze nu overdag ook gewoon naar buiten in een klein stuk.
maar nu komt er morgen een E pony bij dus twijfelde ik over wat ik ging doen, bij elkaar zetten of wat dan ook.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:41

Ik zou ze niet bijelkaar zetten, dus kans op nog meer blessures is dan veel groter ivm rennen en rangorde bepaling.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:43

Pfoew.. 3 maanden alleen maar op stal zou ik niet willen voor mijn paarden. Mijn keuze zou zijn om ze gewoon op het land te zetten met schuilstal en dan maar kijken hoe het herstelt. Wel met een (ouder, rustig) maatje.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:20

Als een pony 24 uur buiten loopt beweegt ze wel, maar rustig. Ik ben helemaal geen voorstander van stalrust en al zeker niet zo lang dan creeer je andere problemen. Wij hebben er ook een gehad met een zere pees en die ging gewoon met de rest mee naar buiten. Het is natuurlijk een risico, maar het was een beter alternatief dan een compleet gestresst paard wat bezig is de stal af te breken (met datzelfde zere been)
Op de wei is een goed alternatief mits je dat beheerst kan laten verlopen. Kijk naar de pony wordt zij onrustig van alleen staan, dan wel een weide genoot.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:26

Ik zou dit in overleg met je dierenarts doen. Tussenpeesblessures kunnen zeer ernstig zijn en 3 maanden rust is niet voor niks. Vaak kan zoiets in een aantal maanden herstellen in een stal wat anders in een jaar nog niet goed geneest op de wei. Ze hebben ook dingen je je paard kunt geven om hem wat rustiger te houden. Ik ben ook geen voorstander van lang op stal, maar als het moet dan moet het. Het feit dat jou paard nu al die tijd al weer gek aan het doen is is allemaal flink ten nadele van de pees. Dus meteen de Da bellen en vraag wat je eraan kunt doen en geef duidelijk aan dat je paard niet graag binnen staat.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:31

Idd wat de anderen zeggen overleggen met de DA!

Mijn vorige pony had een hoefbeenbreuk gehad na een ongeluk met rijden en moest ook 3 maanden op stal (deze mocht niet eens naar buiten of paar minuten stappen de eerste 3 maanden maar gelukkig stond de stal buiten dus hij kreeg wel alles mee). We vroegen ons ook eerst af hoe dit ooit kon werken maar gelukkig na de eerste week had hij zich gewoon overgegeven en zijn de 3 maanden snel voorbij gegaan. Juist door deze 3 maanden rust is hij 100% hersteld van zijn breuk terwijl de kans op volledig herstel niet groot was! Uiteindelijk zijn we nog van het L1 naar het Z1 gegaan en sinds de dag dat hij uit stal was heeft hij nooit meer 1 dag kreupel gelopen *\o/*

Alle wonderen zijn de wereld dus nog niet uit <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:33

Soms is binnenhouden ook een kwestie van gewenning. Zou DA vragen wat handig is, kennis van me heeft paard een half jaar op het land gegooid en pees was toen weer goed, maar niet elke peesblessure is hetzelfde.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:58

Overleg met je da, en neem daarin ook mee wat je voert. Je paard moet natuurlijk ruwvoer binnen krijgen, maar misschien kun je meer minderen met je brok waardoor ze minder energie teveel heeft?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:00

is het een checkligament blessure?

die heeft mijn paard helaas aan beide voorbenen gehad na elkaar

de mijne heeft bij de eerste keer buiten gestaan apart maar omdat hij bleef rennen en slidings met de voorbenen bleef maken waardoor de bulten nog groter werden is hij binnen gezet met een pony en na paar dagen overdag paar keer op de paddock
de 2de keer was 30sept vorig jaar toen heb ik hem buiten gelaten en gelukkig zijn beide pezen mooi genezen
ben nog aan het opbouwen na de laatste blessure ook omdat hij artrose heeft aan beide voorbenen

ik heb hem eind okt vorig jaar van de ijzers af gehaald en natuurlijk laten bekappen, dat is het beste wat ik heb kunnen doen voor hem
hij loopt weer!!

hij heeft met de blessures op div aangepaste beslagen gelopen en daardoor artrose ontwikkeld

kijk heel goed naar je paard en volg je eigen gevoel!!

sterkte en succes!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:05

beautifulxx schreef:
geerke schreef:

dat klopt, maar buiten is ze een stauk rustiger. elke dag moet ze sowieso los worden gegooit anders hou ik
geen pony meer over.
daarom gaat ze nu overdag ook gewoon naar buiten in een klein stuk.
maar nu komt er morgen een E pony bij dus twijfelde ik over wat ik ging doen, bij elkaar zetten of wat dan ook.

Als je haar toch dagelijks los gooit heeft het opsluiten 's nachts ook totaal geen effect meer.
Stalrust is stalrust, alleen er uit om te stappen en that's it. Als je haar dat niet kunt of wilt bieden moet je overleggen met de behandelende dierenarts.

Vaak is 24/7 buiten op de weide ook een optie (voorkeur niet in de paddock/bak maar op de harde weide met een maatje en schuilgelegenheid) alleen duurt dan het proces van genezen langer.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:13

Mijn paard staat ook op stalrust, nu iets meer dan 1,5 maand. Zij heeft in 3 benen een peesblessure aan de tussenpees. Zij staat overdag wel op een heel klein stukje stenen paddock, zo klein dat ze niet gek kan doen maar toch het gevoel heeft dat ze met de andere paarden naar buiten mag. Zo blijft ze ook erg rustig op stal. Ik mag verder helemaal niet wandelen oid.

Ik zou vooral goed overleggen met je dierenarts en niet meer losgooien.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:28

Losgooien klinkt sowieso erg slecht, tussenpeesblessures zijn ellendige dingen! Ik heb nooit volledige boxrust gegeven - maar een klein stukje wei afgezet waarin ze met een vriendin rustig liep (op advies van de da). Als ze af en toe uit haar plaat was gegaan weet ik niet wat ik had gedaan, klinkt eng.
Nieuwe pony er eerst naast, er direct bij in is vragen om problemen... geen krachtvoer, veel ('oud') hooi, misschien iets om haar rustig te houden. Een paard met een peesblessure vraagt extra tijd en aandacht, dat is nu eenmaal niet anders. Alternatief is dat je ze een jaar op de wei gooit en dan kijkt hoe het er voor staat Heb mensen gehoord bij wie dat goed is gegaan, maar ook dat is afhankelijk van de ernst van de blessure.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:32

Kun je een soort kleine paddock voor de stal maken? Ik heb ook gewone stallen, deuren Open en het zijn loopstallen. Beperkte ruimte bieden en ze staan toch even lekker buiten, zonder al te veel ellende. Uiteraard alles in overleg met DA. Je slaat jezelf voor je kop als het mis gaat door een verkeerde actie,...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:39

Heeft je paard wel wat te doen op stal? Mijn paard heeft ook stalrust moeten houden na een koliekoperatie en ik heb toen een slow feeder voor haar gekocht. Echt ideaal! Ze heeft zich heel rustig gehouden en als we er uit gingen, ging ik direct met haar het gras op aan een touwtje. Zorg dat ze direct gaan eten, dan zal ze niet te gek doen. Ook dan lopen ze wel wat, dus misschien moet je het daarbij houden en niet teveel willen lopen als ze zo gek wordt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:44

Mijn paard heeft ook een blessure aan haar tussenpozen gehad aan beide voorbenen, niet een groot gat maar veel kleine beschadigingen over de hele pezen.
In eerste instantie moest zij ook stalruste en opbouwend stappen aan de hand.
Drama was dat, mijn lieve paard veranderde in een monster en sloeg mij bijna het licht uit de ogen. In overleg met de DA besloten om haar met haar zeer stabiele groep overdag in het land te doen en (de reste liep 24/7 is voor mijn paard geen optie ivm eczeem) ze ging er in stap in, grazen en savonds in stap weer naar binnen. Door de pijn deed ze zelf wel rustig aan. Na een week of 6 was ze rad en hebben we wat gestapt onder het zadel. Na een maand of 3 toch weer even kreupel en ging ze verhuizen naar een andere stal. Daar heeft ze alleen in een paddock gestaan, met buur paarden, en was ze na een week of 3 weer rad, sinds het ontstaan van de blessure zijn we nu een jaar verder en zo'n 2,5 maand weer echt aan het werk.

Wel staat ze nog steeds op ontlastend beslag, Collioni /Corleone ijzers.

Ik zou met de DA overleggen hoe te handelen, mijn ervaring is dat de genezing lang duurt, mijn paard had meer blessures dan allen de tussenpezen, maar dat het met veel geduld uiteindelijk wel goed komt.

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:26

Sowieso minder energierijk voedsel geven... Let daar op, dat kan al heel veel schelen... Probeer anders elke ochtend een lang end te stappen... Of zoek iemand anders die nog een wandelmaatje zoekt... Of je kunt wat hier boven al vaker genoemd is, het risico nemen en hem buiten zetten...

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:32

Hier een paard wat onderhand bijna 4 maanden op box rust staat. Ik zou sowieso al je voer schrappen en alleen hooi of kuil, wat je gewend bent, voeren. Verder zou ik zorgen dat hij niet alleen op stal staat, daar worden ze gek van. Wij hebben hem daarvoor naar een revalidatie kliniek gedaan, daar staan alle paarden namelijk binnen.
En inderdaad, de da zal niet zomaar box rust geven, dus snap ook niet hoe dag en nacht buiten een optie zou zijn..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:35

Gewoon een buiten "stal" maken met lint van 5 x 5 in de wei. Of weidehekken ofzo. Dan staat je pony wel bij de rest maar kan hij niet uit zijn dakpan. Binnen en buiten zetten combineren met die 10 minuten stappen. Hooi net/slowfeeder erbij en klaar.