leuke 'spelletjes' om te doen met je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneke_

leuke 'spelletjes' om te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:38

Heej iedereen, Doei!
ik heb een verzorgpaardje van nu 3 jaar. we zijn al begonnen met het inrijden van haar. maar dat doen we natuurlijk niet elke dag. en longeren gaat soms ook wel vervelen, of is gewoon te veel naast het rijden met haar. daarom zoek ik nog andere leuke dingen om te doen. die ook onze band een beetje kunnen versterken. ik ben al een beetje op zoek gegaan op het internet en heb toch wel wat leuke dingen gevonden waaronder: pat parelli natural horseman ship, maar dat was tot mijn schrik toch wel een beetje duurder dan verwacht en ik zoek wel iets wat niets ( of erg weinig) kost. ook monty robert interresseerde me wel. alleen heb ik geen roundpen tot mijn beschikking. er gaan nog wel een longeercirkel komen maar dat kan nog wel even duren. dus hopelijk hebben jullie leuke suggesties. het mag vanalles zijn met je paard maar niet op je paard. want dat kan nu nog niet. ik zoek echt iets om te doen ter ontspanning naast het al zo moeilijk leren van het rijden met iemand op je rug. het moet dus ook niet iets zijn waar ze veel voor moet leren zoals vrijheidsdressuur ofz. dat komt misschien later nog. sorry dat ik zo veeleisend ben, maar hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

Groetjes Anneke

gypsymyhorse

Re: leuke 'spelletjes' om te doen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:42

je kunt eens informatie zoeken over emiel voest, hij heeft er ook leuke dingen tussen staan. En wat dacht je van uit wandelen gaan, ik vind dat zelf altijd leuk, ik weet niet of ze verkeersmak is maar dan kan ze ook wat wennen aan verkeer, als ze nog helemaal niet verkeersmak is zou ze hele rustige stukjes kunnen pakken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:47

Het boek van Inge Teblick staat vol met leuke spelletjes, is ook niet duur, ik dacht iets van 25 euro. Het boek heet Grondwerk met paarden. Dit werkt vooral (maar lang niet alleen) met clickertraining (voedselbeloning).

Vrijdheidsdressuur hoeft niet altijd heel moeilijk te zijn, op deze link kun je veel leuke oefeningetjes vinden: http://www.pink-horizon.nl/

Veel plezier!

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:49

gypsymyhorse schreef:
je kunt eens informatie zoeken over emiel voest, hij heeft er ook leuke dingen tussen staan. En wat dacht je van uit wandelen gaan, ik vind dat zelf altijd leuk, ik weet niet of ze verkeersmak is maar dan kan ze ook wat wennen aan verkeer, als ze nog helemaal niet verkeersmak is zou ze hele rustige stukjes kunnen pakken.

emiel voest ziet er wel interressant uit. maar moet je daar geen cursus ofz voor volgen?

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:51

hoeft niet, uit zijn boeken kun je erg veel info halen, ik ken mensen die naar een cursus zijn geweest maar die pakken erg verschillend uit, de een vindt het geweldig, de anders vindt het vreselijk. maar ik heb en boek van hem, en heb er veel aan gehad.

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:55

oke heel erg bedankt ik ga er over informeren Knipoog

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:05

niemand?

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:33

Misschien kan je lange lijnen!

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:36

SuusKiiss schreef:
Misschien kan je lange lijnen!

ja lijkt me ook erg leuk. maar ik weet zelf niet hoe het moet. en van wie ik het kan leren. dusja Clown en ik denk trouwens ook dat je dat niet even uit een boekje leert. dat je daarbij iemand nodig hebt die je begeleid in het begin.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:42

VD is juist een goede manier van ontspanning voor je paard hoor! Heel veel paarden doen dat met verschrikkelijk veel plezier, en ze worden er alleen maar leergieriger van. Helemaal bij jongen paarden kan het pluspunt zijn, omdat ze door dit soort oefeningen steeds meer op jou gaan letten, wat jouw aanwijzingen zijn e.d.
Ik zou dus gewoon lekker wat simpele VD oefeningen gaan doen (je hoeft echt niet meteen aan het compliment o.i.d te beginnen) zoals kusjes geven, flemen, rondje draaien, Pas enz. Allemaal hele leuke, speelse en simpele oefeningen die een beetje een slim paard zo onder controle heeft Lachen Verder is het gewone grondwerk ook erg leuk (en belangrijk en handig). Dus stap, draf en galop op commando, Komen, Volgen, Blijven, achterwaarts.
Op deze site vind je hele handige en duidelijke informatie over de punten die ik zojuist heb opgenoemd http://www.vrijheidsdressuur.com
Verder kun je voor nog meer informatie ook eens op de site van Amable hier op bokt kijken, staan ook veel leuke dingen.

Succes ermee! Haha!

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:43

Rosemarijn heb ik(foto's op haar hyves) ook met gipsy lange lijnen gezein!

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:48

Julia_14 schreef:
VD is juist een goede manier van ontspanning voor je paard hoor! Heel veel paarden doen dat met verschrikkelijk veel plezier, en ze worden er alleen maar leergieriger van. Helemaal bij jongen paarden kan het pluspunt zijn, omdat ze door dit soort oefeningen steeds meer op jou gaan letten, wat jouw aanwijzingen zijn e.d.
Ik zou dus gewoon lekker wat simpele VD oefeningen gaan doen (je hoeft echt niet meteen aan het compliment o.i.d te beginnen) zoals kusjes geven, flemen, rondje draaien, Pas enz. Allemaal hele leuke, speelse en simpele oefeningen die een beetje een slim paard zo onder controle heeft Lachen Verder is het gewone grondwerk ook erg leuk (en belangrijk en handig). Dus stap, draf en galop op commando, Komen, Volgen, Blijven, achterwaarts.
Op deze site vind je hele handige en duidelijke informatie over de punten die ik zojuist heb opgenoemd http://www.vrijheidsdressuur.com
Verder kun je voor nog meer informatie ook eens op de site van Amable hier op bokt kijken, staan ook veel leuke dingen.

Succes ermee! Haha!

oke heel erg bedankt !
dan ga ik dat toch maar eens proberen binnenkort. ik wilde er even me wachten omdat allemaal in een keer zo nieuw is en zo veel te leren. maar als het zo is als jij zegt is het wel positief!. de site die je me gaf ken ik Knipoog ik heb het boek daarvan en daar ben ik erg blij mee. ik ga wat met haar proberen Lachen

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:49

SuusKiiss schreef:
Rosemarijn heb ik(foto's op haar hyves) ook met gipsy lange lijnen gezein!

oke ik ga even kijken Tong uitsteken anders moet zij me maar les gaan geven Clown

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:53

Ik denk dat je wat betreft dat VD-en het beste met het grondwerk kunt beginnen, daarmee leer je je paard vast om de aandacht op jou te vestigen, en is hij dus minder snel afgeleid wanneer je hem de echte 'trics' Knipoog wil gaan leren. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je het allemaal rustig opbouwt en niet teveel tegelijk vraagt. En; mocht je paard een keer geen zin hebben of weinig interesse tonen, gewoon ermee stoppen Lachen Oefen eventjes 5 minuutjes door totdat je toch eventjes datgene hebt gekregen wat je wilde (anders gaat je paard je gewoon in de maling nemen Knipoog ) en stop er daarna mee. Want het moet voor je paard natuurlijk een leuk spel blijven waar hij met plezier naar uitkijkt!
Veel succes ermee!

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:43

Julia_14 schreef:
Ik denk dat je wat betreft dat VD-en het beste met het grondwerk kunt beginnen, daarmee leer je je paard vast om de aandacht op jou te vestigen, en is hij dus minder snel afgeleid wanneer je hem de echte 'trics' Knipoog wil gaan leren. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je het allemaal rustig opbouwt en niet teveel tegelijk vraagt. En; mocht je paard een keer geen zin hebben of weinig interesse tonen, gewoon ermee stoppen Lachen Oefen eventjes 5 minuutjes door totdat je toch eventjes datgene hebt gekregen wat je wilde (anders gaat je paard je gewoon in de maling nemen Knipoog ) en stop er daarna mee. Want het moet voor je paard natuurlijk een leuk spel blijven waar hij met plezier naar uitkijkt!
Veel succes ermee!

oke, ja ze heeft wel een beetje een probleem met haar concentratie erbij houden, ze loopt alleen maar om zich heen te kijken, dus misschien is dit wel goed voor haar. als ze haar aandacht ergens op leert te hebben. maar ik ga het zeker proberen. heel erg bedankt Knipoog

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:53

ik denk dat je lange lijnen ook kan proberen, das toch niet zo moeilijk? of zit ik ernou volledig naast? Bloos

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 20:48

xPjul schreef:
ik denk dat je lange lijnen ook kan proberen, das toch niet zo moeilijk? of zit ik ernou volledig naast? Bloos

ik vind het er altijd zo 'geinstalleerd' uit zien Tong uitsteken kan ook wel aan mij liggen. maar dat is misschien ook wel iets om eens te proberen. maar als ik een beetje loop te klunzen met die lijnen en me paard snapt dr ook nix van helpt het niet egt Clown

Amy02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:54

hoi !!!
ik weet niet of het al genoemd is maar dut zijn een paar leuke dingen.
-grondwerk
-parelli
-horsemanship
misschien iets voor jou?!
doei

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:01

VD is echt super leuk! ik doe het nu al een paar jaar met mijn ijslander en shetlanders.
op de site van Jesse en Eva staan veel ha dige tips->Nalanta