rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee98

rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:59

hallo
rijden jullie met sporen en wanneer begin je ermee??

skyline

Re: rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:59

nee :)

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:01

Nee ik rij nooit met sporen.
Ik ben er ook heel erg tegen, ik zie heel vaak dat ze verkeerd gebruikt worden.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:01

Nee, ik rijd niet met sporen.
Ik ben van mening dat je alleen met sporen moet rijden als je ermee om kunt gaan. OF als je goede begeleiding hebt die je echt goed kan helpen om te leren met sporen over weg te gaan. Sporen moet je niet gebruiken om je paard sneller te maken maar puur als verfijning van je hulpen. En daarom doe ik ze liever niet om totdat ik toe ben aan de zijgangen ofzo ;)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:02

Ja, euh toen mijn instructrice zei je moet een spoortje gaan gebruiken. Zo dat ze iets beter gaat reageren op mijn beengebruik.

Nu rij ik af en toe weer zonder omdat ze nu wel weer aan het been is.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:06

Ik vindt dat er veel te snel door instructeurs wordt gezegt, doe maar sporen om. Dat zou dus betekenen dat als je geen sporen draagt, je paard dus geen hulpen kan geven.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:29

Neen geen sporen!
Ik vind dat alle extra teugels en hulpmiddels veel te veel gebruikt worden omdat de basishulpen niet gebruikt worden zoals ze moeten!
Zo rijd ik een paard waar steeds met sporen word gereden gewoon zonder! :) En weet je wat? Die loopt gewoon zoals bij de anderen maar ja, ik gebruik wel mijn zit en benen meer.

Zonder sporen leer je gewoon je basishulpen genoeg gebruiken dus zeg gewoon nee tegen die sporen! Net zoals handschoenen, waarom handschoenen je mag toch niet trekken ;)

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:57

Ik rijd niet met sporen, mijn instructeur zegt dat je die ook gewoon alleen ter vervanging van een rijzweepje moet gebruiken. ;)

mieneke_x

Ik rijd niet met sporen, mijn instructeur zegt dat je die ook gewoon alleen ter vervanging van een rijzweepje moet gebruiken. ;)

mieneke_x

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:58

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:03

lana_te schreef:
Neen geen sporen!
Ik vind dat alle extra teugels en hulpmiddels veel te veel gebruikt worden omdat de basishulpen niet gebruikt worden zoals ze moeten!
Zo rijd ik een paard waar steeds met sporen word gereden gewoon zonder! :) En weet je wat? Die loopt gewoon zoals bij de anderen maar ja, ik gebruik wel mijn zit en benen meer.

Zonder sporen leer je gewoon je basishulpen genoeg gebruiken dus zeg gewoon nee tegen die sporen! Net zoals handschoenen, waarom handschoenen je mag toch niet trekken ;)

Ik rij ook met handschoenen maar trek ook niet aan de teugels, ik krijg gewoon erg snel een geïrriteerde huid bij mijn handen, en dan voornamelijk dat stukje waar de teugel langsgaat. ;)

Sporen gebruik ik niet, heb ze ook absoluut niet nodig. Zweep hetzelfde verhaal. Bij ons op stal lopen ook meisje van 9 met sporen, en dan denk ik weleens: waar gaat dat soms heen met de paardenwereld? :roll:

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:05

mieneke_x schreef:

Je was een beetje te enthusiast? :=

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:28

Ik rijd zonder sporen en zweep. Paardje is van zich zelf voorwaarts genoeg en ik ben altijd bang dat ik hem perongeluk prik met sporen. Ik heb wel handschoentjes. Mijn nagels brokkelden altijd af en ik kreeg lelijke handen van zonder handschoentjes rijden. En omdat je op wedstrijd toch met handschoentjes moet rijden rijd ik thuis ook met :).

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:38

Ik vind met handschoenen ook fijner.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:48

wiwabalia: Ja kan natuurlijk ook he! Handschoenen zijn er om het fijner te maken voor onze handen. maar ik had het maar ter verduidelijking aangehaald :D

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:06

ik heb ze wel. en gebruikte ze wel altijd maar sinds 2 weken doe ik het zonder en ik moet zeggen dat het best goed voelt

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:08

lana_te schreef:
Neen geen sporen!

Inderdaad _/-\o_

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:14

ik gebruik zinds kort ene spoortje.

dit omdat het ook wel nodig is wand mijn paard drukte zit gewoon door mijn been heen, nu met een spoortje gaat het een stuk beter wie weet als ze weer allert op mijn been is dat ze dan weer of kunnen.
al moet ik zeggen dat ik ze niet voor het voorwaatse gebruik alleen om mijn hulp in het buigen te verfijnen.

maar sinds wanneer is er wat mis met handschoentjes :Y)

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:18

ik rijd op een manege, dus nee :)

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:20

Ja, ik moet. Is vanaf M-dressuur op wedstrijd verplicht! En ik rijd Z2.. Thuis rijd ik wel vaker zonder, moet ook zonder sporen scherp aan mijn been blijven!

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:21

Nee ik rijd niet met sporen.:D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:22

Wiwabalia schreef:
Ik rij ook met handschoenen maar trek ook niet aan de teugels, ik krijg gewoon erg snel een geïrriteerde huid bij mijn handen, en dan voornamelijk dat stukje waar de teugel langsgaat. ;)

ik heb ook enorm gevoelige handen, ik kan niet zonder handschoentjes! en mijn pony kan soms ook heel sterk doen, dan moet ik sterk terug doen en dan is het goed.

ik heb wel kleine kop sporen en met losrijden een zweepje. als ze goed aan het been is niet niet kloot gooi ik m aan de kant. met wijken en schouderbinnenwaarts zijn mijn spoortjes echt nodig hoor!
als je ze met beleid gebruikt, dan vind ik het kunnen. mijn instructrice zegt soms: prik nou een met dat ding, i.p.v aaien! :+ ik doe ook heel veel met beendruk. om echt spoor te gebruiken moet ik mijn been iets verleggen, en dat gaat dus echt heel bewust :)
iedereen vind dat ik te lief ben voor mijn pony :=
Laatst bijgewerkt door bamsie op 22-08-10 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:22

Ja, ik rijd met sporen, omdat ik dat gewoon veel duidelijker vind voor het paard... Beter druk op één klein puntje, dan met de hele binnenkant van je voet. Da's wel een beetje onduidelijk lijkt me namelijk :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:24

nee, als mn paard niet op mn kuit reageerd krijgt ze een trap. een spoor heb ik niet nodig en helaas wordt het nog steeds vaak gebruikt omdat een paard niet door loopt. niet de oplossing naar mijn idee.