Maargoed ik longeerde haar vroeger nooit (ik wist ook dat ze dit niet kon, was me verteld bij de vorige eigenaar) ook omdat ik niemand had die me les kon geven of tips (ik wist niet eens dat er zo iets bestond als een longeersingel

Afgelopen jaar heb ik een cursus gehad hoe je moest longeren en nouja hoe dat nou moest, toen is het toch gaan kriebelen en ben ik toch maar langzaam gaan proberen om haar te longeren.
In het begin gewoon stappen en stoppen, ging allemaal perfect, toen kwam de draf, ging perfect , alleen de galop...
Ze luistert perfect tot ze moet galopperen, daarna kan je niks meer met haar, steigeren, bokken, aanvallen, stilstaan enz.
Ik wist voorheen niet eens dat ze kon steigeren!
Ik stop echt niet meteen als ze steigert of me probeert aantevallen, ik stop pas als ik gewonnen heb (laatst ben ik meer dan een uur bezig geweest om haar ook maar 1 stap vooruit te krijgen, maar het lukte me uiteindelijk).
Mijn probleem is, het longeren gaat wel steeds beter, alleen ze begint onder het zadel nu ook deze fratsen uittehalen... Ze is nou nooit geweldig braaf geweest maar steigeren of wegspringen heeft ze nog nooit gedaan, alleen wordt het steeds gevaarlijker.
Wat kan ik het beste doen?
edit: Vergeten te vertellen dat ze bang voor de zweep is, ze is voor de kar geweest en pas (schijnt) rond haar 12e ingereden te zijn, ik ben verder helemaal niet druk met de zweep tijdens het longeren.
Verder is ze vreselijk dominant en probeert altijd iets uit om je bang te maken, bijvoorbeeld bij mijn moeder rent ze af en stopt ze uit volle vaart voor haar neus.
Ze is ook nooit goed opgevoed geweest (toen we haar net hadden, dribbelde ze, liep ze aan de hand half over je heen enz.)