meningen gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leliev

meningen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 14:37

oke, even een serieus topic van mij voor school.
voor school moeten wij een verslag schrijven over een discussiepunt.
mijn groep heeft ervoor gekozen om het te hebben oiver de manier waarop een paard aan het eind van zijn leven komt.
ik vraag jullie mening hierover zodat wij de meningen van verschillende doelgroepen hebben.

graag alleen serieus reageren.

stelling 1.
een paard slachten is zielig.
hiermee word bedoeld waar een mens het moeilijker mee zou hebben. inslapen of slachten.

stelling 2.
paard in laten slapen is diervriendelijk.
hiermee word bedoeld of het voor een paard fijner zou zijn om hem in te laten slapen of om te laten slachten.

stelling 3.
paardenvlees eten is zielig.
als een paard word geslacht word het vaak voor sonsumptie gebruikt. wat vinden jullie hiervan?

stelling 4.
erbij blijven tijdens het levensbeeindigende proces voor zekerheid.
soms hoor je weleens verhalen dat het leven van een paard zou worden beeindigd, maar dat de eigenaar er niet bij blijft. dan gebeurt het weleens dat een paard doorverkocht word en dat het paard een nieuw leven krijgt terwijl het nog steeds ziek is en eventueel pijn lijd. zouden jullie hierom bij het paard blijven tot het zeker dood is?

alvast bedankt

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:48

hier mijn meningen..

1. Meschien is laten slachten wel sneller over voor het paard. Maar zou mij geen fijn gevoel geven.

2. Ik denk dat dat juist langzamer duurd voor een paard. Maar geeft mij juist wel een fijn gevoel. Je kan afscheid nemen en tot het einde blijven.

3. Ik eet zoiezo geen paardenvlees! Het schijnt niet te eten te zijn en dat is maar goed ook, want paarden zijn niet om op te eten

4. Ik denk wel dat ik erbij zou willen zijn als ik een paard (vz pony) zou ingeslapen moeten worden. want ik zou het verselijk vinden als ze pijn zou lijden en weer opnieuw zou moeten beginnen tegen de pijn!

Mijn menigen

verootjoo

Re: meningen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:58

stelling 1.
hiermee word bedoeld waar een mens het moeilijker mee zou hebben. inslapen of slachten.
Nee, niet mee eens. Vaak gaat dit sneller dan inslapen. Ik vind dat het moet kunnen, hij heeft een goed leven gehad.

stelling 2.
hiermee word bedoeld of het voor een paard fijner zou zijn om hem in te laten slapen of om te laten slachten.
Als mensen hiervoor kiezen maakt het me ook niet uit. Als ze net geleden nog medicijnen hebben gehad, kun je dit beter doen.

stelling 3.
als een paard word geslacht word het vaak voor sonsumptie gebruikt. wat vinden jullie hiervan?
Zielig niet, eerder gevaarlijk, als ze kortgeleden nog medicijnen hebben gebruikt.

stelling 4.
soms hoor je weleens verhalen dat het leven van een paard zou worden beeindigd, maar dat de eigenaar er niet bij blijft. dan gebeurt het weleens dat een paard doorverkocht word en dat het paard een nieuw leven krijgt terwijl het nog steeds ziek is en eventueel pijn lijd. zouden jullie hierom bij het paard blijven tot het zeker dood is?
Ik kan het niet, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit willen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:34

stelling 1.
Nee, het paard is snel en pijnloos weg, en voor mij maakt het niet uit wat er met het paardenlichaam achteraf wordt aangedaan aangezien hij er toch niets van voelt.

stelling 2.
Zelfde als het bij slachten wel eens niet goed kan gaan, zo ook bij inslapen. Paarden kunnen gaan vechten tegen de spuit en is daarmee niet altijd diervriendelijk. Maar als het inslapen gebeurt zoals het hoort en er loopt niets mis is het dan wel diervriendelijk.

stelling 3.
Geen problemen mee met paardenvlees eten. Ik eet ook kip en koe, maak geen onderscheid in diersoorten.

stelling 4.
moeilijk..aan de ene kant wil ik graag tot de laatste seconde bij mijn paard blijven, aan de andere kant heb ik dan een laatste beeld in mijn hoofd van een levenloos paard en niet van een paard dat door iemand weggebracht wordt, wat voor mij emotioneel een stuk draagelijker zou zijn. Maar als ik er op de dag voor kies om toch niet erbij te blijven, dan zou ik wel graag willen dat er een betrouwbare kennis van mij in de plaats gaat, zodat die kan bevestigen dat het paard degelijk dood is.

alvast bedankt[/quote]

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:26

stelling 1.
ik denk dat het voor een paard niet uitmaakt of hij in nederland wordt geslacht of dat hij ingeslapen wordt. het verhaal wordt anders als het paard bijv. naar italie gebracht wordt om daar geslacht te worden. met name de reis is een kwelling voor die beesten.

stelling 2.
het dood gaan wordt hiermee langzaam ingetreden, denk dat het meer fijner idee is voor de eigenaar dan voor het paard zelf.

stelling 3.
paardenvlees eten is heel normaal, denk maar aan frikandellen en dat soort dingen, dat is al 20% paardenvlees geloof ik.

stelling 4.
ik zou zelf niet bij het paard blijven tot het dood is, zou het wel dood willen zien als er verhalen rondgaan over die dierenarts.

ocean_polly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:29

stelling 1.
Nee, ik vind het niet zielig alleen zou ik het zelf niet doen. Voor het paard is het beter, maar voor de eigenaar zou het even moeilijk zijn.

stelling 2.
Het is wel diervriendelijk, maar er kan van alles fout gaan.

stelling 3.
Paardenvlees eten is hetzelfde als koeien- en varkensvlees eten. Het is alemaal zielig, maar we doen het toch voor onze gezondheid. En het paard rot anders toch, maar weg. Zelf eet ik het niet maar degene die dat wel doen moeten dat zelf weten.

stelling 4.
Ik zou er zelf graag bij willen zijn als mijn paard overlijd, maar niet omdat het paard doorverkocht kan worden, maar om afscheid te nemen. Het is moeilijk, maar je hebt wel afscheid kunnen nemen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:53

stelling 1.
Nee, voor zover k weet is slachten voor een paard pijnloos

stelling 2.
Ik heb verhalen gehoord over paarden die zo tegen dat spuitje aan het tegenstribbelen waren dat ze zichzelf de halve stal doorslingeren. Lijkt mij minder. Maar heb hier geen ervaring mee verder.

stelling 3.
Prima, het is toch ook vlees. Wat moeten ze anders. Ik eet het alleen niet, het idee vind ik minder.

stelling 4.
Ik wil zeker weten dat het paard dood is om inderdaad het paard te beschermen. Ook wil ik erbij zijn omdat dat paard misschien voor mij een hoop betekend heeft en dan vind ik dat je je eigen verdriet maar even opzij moet zetten voor het paard.

astjeblieft

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:22

stelling 1.
Van de ene kant doen mensen dit soms alleen om geld te krijgen, dit vind ik niet echt vriendelijk.. maar ik kan het me wel voorstellen. Van de andere kant lijkt een prikje wel vriendelijker, maar hoeft dat ook weer niet zo te zijn (zoals iemand voor me al zei, ze kunnen tegenstribbelen)

stelling 2.
Als het helemaal goed gaat, vind ik dit wel een fijnere manier dan slachten eigelijk. Gewoon het idee dat hij in een keer zonder pijn enzo dood is.

stelling 3.
De paarden die geslacht worden komen meestal van mensen die dat willen, dus het paard is toch al dood. Maarja toch vind ik het niet zo'n fijn idee om een paardje te eten..

stelling 4.
Ik denk dat mensen er vooral bijblijven voor het paard, voor zekere 'steun'.. Het lijkt me wel erg moeilijk om daarbij te zijn.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:31

stelling 1.
Een paard slachten is zielig.
Nee, niet mee eens. Als het tenminste snel en op een goede manier gedaan wordt. En volgens mij merkt het paard er dan zelf niks meer van.

stelling 2.
Paard in laten slapen is diervriendelijk.
Hmm, als het paard niet gaat vechten voor zn dood vind ik dit zelf het meest prettige idee. Al heb ik het liefst dat mijn paard op een vredige natuurlijke dood sterft.

stelling 3.
Paardenvlees eten is zielig.
Nee ik vind het niet zielig, maar zelf eet ik het niet. Paarden hebben voor mij zoveel waarde, die ga je dan toch niet opeten?

stelling 4.
Erbij blijven tijdens het levensbeeindigende proces voor zekerheid.
Als mijn paard ingeslapen wordt, dan denk ik wel. Maar ik hoef niet te zien hoe mijn paard een kogel/pin door z'n hoofd krijgt, ik denk dat die beelden mij heel veel slapeloze nachten kunnen brengen. Ik zou dan evt. wel een goeie kennis/vriend/vriendin vragen om erbij te blijven, gewoon om de bevestiging te horen dat het paard echt dood is.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:17

1. Ik weet niet meer hoe ze slachten maar het klinkt echt eng

2. Voor het paard zou het geod zijn als het zo snel mogelijk gaat denk ik dan

3. ik vind het niet zielug, maar ik eet het niet, ik hou toch heel veel van paarden en het doet iets met me

4. ik weet niet of ik het zou doen, want die beelden, die blijven toch wel bij je

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:49

stelling 1 ..

slachten is michein wel zielig, met de gedachten dat je paard zou worden opgegeten,, maar het gaat wel sneller voor een paard.

in laten slapen vind ik de beste manier, je kan afschijd nemen.

paarden vlees eten is niet zielig , je eet tog ook koeien vlees en dat is dan toch het zelfde voor de mensen die veel van koeien houden het schijnt wel lekker te zijn .,. maar ik eet ook geen paardevlees.

Ja ik zou er zeker bij blijfen dan ,.. lijkt me echt zo erg dat als je je paard laat inslapen ( denk je) en dan paar maanden later zie je je paard ergens lopen in een weiland ofzo dat lijkt me wel zo erg dus ik zou er bij blijfen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:38

Nee, ook voor zover ik weet is slachten pijnloos. Wel zou ik het in Nederland laten doen en het paard niet het transport op zetten naar bijv. Italie.

Het ligt er maar net aan of het dier tegenstribbeld of niet.

Ik zelf eet het niet, maar dat is puur het idee dat het een paard is. Ik eet ook gewoon koe, varken en kip, terwijl ik dat ook lieve dieren vindt. Ik weet niet waarom ik geen paard eet... Puur het idee denk ik toch.

Aan de ene kant zou ik erbij willen blijven om goed afscheid te kunnen nemen. Aan de andere kant zou het beeld me altijd bijblijven dat het paard z'n laatste lucht uitblaast...
Ik zou niet weten wat ik in zo'n situatie zou doen eigenlijk.

AnSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:47

stelling 1.
Niet echt zielig, maar er zijn mensen die zich er helemaal niets van aantrekken..
dat vind ik wel erg, maar zielig kan ik het niet echt noemen..

stelling 2.
Dat hangt toch ook wel van de situatie af, het is zeker wel beter
dan slachten..

stelling 3.
Mensen eten wat ze wille, maar ik ben het met de meeste ruiters eens,, geen paardenvlees voor mij..

stelling 4.
Ja, ik zou er ook gewoon bij willen zijn voor mijn paard.. is mss dom maar een beetje als,, steun denkik..

marleen_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:48

stelling 1.
ik ben meer voor slachten dan voor inslapen, omdat bij slachten het paard ineenkeer dood is, bij inslapen wil het nog wel is gebeuren dat het paard de verkeerde dosis krijgt, dat ie nog half leeft, dat lijkt me helemaal niks.

stelling 2.
denk niet dat een paard er wat van merkt of hij word geslacht word of ingeslapen.

stelling 3.
ik vind het niet zielig, ik woon zelf op een boederij en eet ook gewoon koeienvlees enzo.

stelling 4.
ik weet het niet, ik heb er gelukkig nog nooit ervaring mee gehad.

Laurens1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:59

1) wanneer het dier echt pijn lijdt , niet nee. Wie weet worden er dan in de plaats gezonde paarden afgemaakt, terwijl je een ziek, lijdend dier zijn leven met 1 kogel kunt beëindigen en hem van zijn lijden verlossen

2) ik denk dat ze tegenwoordig slachten door een kogel door het hoofd te schieten, dit is gewoon een klap, dus denk niet dat het veel verschil uitmaakt

3) maakt me niks uit. Tegenwoordig is het wel nog gezond vlees dat niet door een of andere ziekte is aangetast. (varkenpest, vogelgriep, gekke koeien, etc. )

4) als dat echt zo is, mss wel ja

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:08

stelling 1.
als ze ziek zijn niet

stelling 2.
ik vind van wel het gaat snel en ze zullen zeker geen pijn hebben

stelling 3.
Jep, ik weet niet hoe het aan zijn dood is gekomen, je hoort ook welleens van die verhalen dat ze in een vrachtwagen worden gezet naar italie om daar geslacht worden en dat ze dan met gebroken benen daar ankomen

stelling 4.
Ja, bij al mijn dieren blijft er iemand bij! stel je voor wat ze er anders mee kunnen doen!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:16

stelling 1.

stelling 2.

stelling 3.

stelling 4.

Stelling 1: Als het paard echt pijn lijd dan vind ik het slachten niet erg. Het paard zou het alleen maar fijner vinden in de paardenhemel!

Stelling 2: Slachten tja, ik denk toch dat een spuitje geven beter is, nouja, ik weet het eigenlijk niet! Heb er geen ervaring mee..

Stelling 3: Zelf eet ik geen paardenvlees, eigenlijk is hetzelfde inderdaad dan al het andere vlees dat je eet. Zou het wel erg vinden als het vlees van je eigen paard een paaar weken later in de vitrine ligt..

Stelling 4: Ik zal er wel bij blijven, je neemt dan zeg maar officieel afscheid, en das toch wel erg mooi

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:54

1: Ik vind slachten gewoon heel ondiervriendelijk. Maar waarom zou het voor paarden wel zielig zijn en voor kippen niet.
Eigenlijk vind ik slachten helemaal niets..!!

2: Een paard vind het denk ik fijner om inte laten slapen, omdat 'ie anders naar het slacht huis moet, inlatenslapen is gewoon beter!

3: Het is eig. niet zielig want het is gewoon waarom zou het voor paarden wel zielig en voor kippen en koeien niet.!!
Je kunt alleen zeggen dat het zielig is als je vegetarier bent..!!

4: Ik denk dat ik er wel bij zou blijven zowiezo..!
Je hebt waarschijndelijk een band met je paard en dan kun je het mooi afsluiten vind ik.!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:12

1 Als een paard gezond is wel, als hij toch afgemaakt moet worden niet echt. Het is op zich een snelle methode, alleen het slachthuis is misschien wel wat stress, maar echt zielig, nee.
2 Hoeft ook niet perse, ze kunnen er tegen gaan vechten, maar ze blijven wel in hun vertrouwde omgeving
3 Als het paard toch afgemaakt moest worden omdat hij ziek was kan je hem net zo goed opeten als je dat zou willen.
4 Ik zou er zelf denk ik niet bij kunnen zijn, maar ik zou iemand anders vragen er bij et blijven voor de zekerheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:45

stelling 1.
Nee hoor, is niet zielig, zolang het begelid gebeurt, dus niet in serie tussen een hoop koeien ofzo.
maar dat het paard apart genomen wordt, weg van alle stress en de drukte...

stelling 2.
wat zou het verschil wezen? met een pin zijn ze in een keer weg, met een spuitje kunnen ze ertegen gaan vechten.

stelling 3.
paard is toch al dood, ik vind het zieliger om een kalfje op te eten dan een volwassen paard hoor, daar zou ik niet mee zitten (moest ik het lusten )

stelling 4.
Ja, ik heb het paard gekocht, ik heb het al die jaren verzorgd, en ik besluit om het te laten doden, dan is het mijn plicht om het dier die mij al die tijd trouw geweest is bij te staan tot het eind.
als het mij niet zou schelen dat het de handel ingaat dan breng ik het wel naar de paardenmarkt of zet het op marktplaats...

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:34

stelling 1.
ik vind het zielig om te horen, maar het ligt eraan hoe het paard is. Als het paard een vechter is, vind ik slachten beter. Zo komt hij sneller van zijn lasten af, en om een paard te zien vechten tegen de dood is geen pretje, geloof mijn woorden maar.

stelling 2.
als je een paard in ziet slapen ziet het er vriendelijker uit, ik heb het altijd gezien als een soort narcose. Paard krijgt een spuitje, doet z'n oogjes toe en word niet meer wakker. Tevens blijven er paarden die er tegen vechten. dan vind ik het zielig om te zien.

stelling 3.
niet mee eens.. als het paard al eenmaal geslacht is, of het nou een koe of een paard is. Mensen hebben ook hun voedingsstoffen nodig, en als het er zowiezo is, waarom dan niet gebruiken.
Een paard/koe fokken e.d voor het vlees vind ik wel zielig. Omdat dat meer met een doel is. Dus dat ze leven met het doel om op gegeten te worden.

stelling 4.
Als mijn paard in geslapen moet worden, zal ik er zeker bij willen zijn. Het diertje heeft mij altijd vertrouwd, en het lijkt mij het fijnste om in een vertrouwde omgeving je ogen te sluiten. Als het geslacht moet worden vind ik het een ander verhaal, dat is gewoon heel rot om te zien. En heb je dus geen 'vredige/aangename' laatste beeld van het beestje.