Vanaf hoeveel jaar verantwoord om een verzorgpony te hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marilynfalco

Vanaf hoeveel jaar verantwoord om een verzorgpony te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 18:36

Hay, ik heb eens een rondvraag gedaan op verschillende mensen en dat blijkt dat sommige al heel vroeg met een verzrogpony beginnen als ze nog zo jong zijn . En sommige mensen vragen voor hun paard een minimale leeftijd. Maar wat vinden jullie er eigenlijk van ???? Moet je inderdaad zo oud zijn of vinden jullie dat het van de rijervaring afhangt ???

En wat vinden jullie de minimale leeftijd ???????

gewoon een vraagje xxxxx huppeldepup falco-fan

Leonie

Re: Vanaf hoeveel jaar verantwoord om een verzorgpony te heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:44

Vaak vind ik het wel goed dat er een minimumleeftijd wordt vastgezet, omdat jonge(re) verzorg(st)ers vaak minder verantwoordelijk zijn, of het paard niet aankunnen ofzo.

Maar, ik vind wel, dat als je bv. 15 bent, en de minimumleeftijd 16 is, je wel een kans moet krijgen.

Wat ik zelf het belangrijkste vind, is dat:
1) de persoon in kwestie verantwoordelijk genoeg is
2) Hij/zij goed met het paard om kan gaan
3) Goed met paarden om kan gaan
4) Iemand die niet vies is van klusjes, en niet alleen komt om te rijden.
5) Afspraken nakomt, en als hij/zij eens een keertje niet kan komen, het laat weten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:28

het ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor paard het is, met een braaf beest maakt het niet zoveel uit, sommige jonge kinderen zijn enorm gemotiveerd en komen netjes elke dag. Als de hoogte dan nog een beetje klopt want een kind van 7 komt natuurlijk niet op een paard van 1.75 en no way dat ze die echt gereden kunnen krijgen. Als de eigenaar als doel heeft dat een paard erg verbeterd moet worden, in gereden of op een bepaald niveau moet worden gebracht vind ik het niet zo vreemd dat ze bijv. om een volwassene vragen, gewoon vanwege de extra ervaring. (het klopt dan natuurlijk niet als ze een onervaren volwassene erop zetten maar dat snappen jullie wel he )

Ik denk dat de echte minimumleeftijd een jaar of 8 is als je een zelfstandige verzorgster zoekt die ook enigszins fatsoenlijk kan rijden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:32

Ik was 9 toen ik begon met rijden en 10 toen ik pricilia kreeg als verzorgpony! Pricilia was een lieve oude pony, alleen in de wei en stal wat krengerig ik kon er alles mee!

Ik vind dat zolang degene netjes kan rijden
De hoogtes kloppen(dus bv. een meisje van 140 op een pony van 120/130)
Het met leeftijd klopt (dus bv. een 15 jarig meisje met een pony van 3 ofzo en een 8 jarig meisje met een pony van een jaar of 15)
Zolang de klik goed is en de pony goed wort gereden
De eigenaar tevreden is is het goed

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 00:24

Leeftijd zegt niet alles. Ik zou eerder iemand van 13 willen zonder MSN-taal in haar reactie, dan iemand van 18 jaar die nog steeds niet kan spellen.
Eigenlijk een kwestie van verantwoordelijk overkomen.

xanjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:09

De minimum-leeftijd heeft ook te maken met de verzekering van het paard. Vaak wordt er gevraagd boven de 18 jaar, omdat er een verzekering op het paard zit die ongevallen niet dekt als er een jonger iemand op zit !!! En dan maakt het dus wel uit of je 17 of 18 bent, want daar is de verzekering heel streng in.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:33

het ligt aan diegene en aan de pony..
ik heb al zoveel paarden en pony's verzorgt//
op mijn tiende en elfde reed ik een groot paard..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:07

Tja, leeftijd zegt niet alles. Ik had mijn eerste verzorgpony op mijn 14e, dat was ook gelijk een sportpony met veel temperament. Dit is uiteindelijk fout gelopen, toen verzorgde ik weer twee andere pony's waar niemand naar omkeek en ik alles kon doen wat ik wilde (en dat voor een 14-jarige)...nu verzorg ik al weer flinke tijd Amo en Amica, en dat gaat helemaal goed

Ik denk dat het ook heel erg van je zelfstandigheid, betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid vergt. Ik was op mijn 14e al zo zelfstandig dat ik voor 2 pony's kon zorgen die de leeftijd hadden om ingereden te worden. Ik had daar misbruik van kunnen maken door te gaan rijden e.d., maar dat deed ik niet, ik bleef braaf elke keer wandelen en poetsen, en moest er wel 8 kilometer voor fietsen, heen en weer terug.

Als ik nu voor mijn eigen paard een verzorgster zou zoeken, zou ik voor mijn eigen gemoedsrust toch voor iemand van 16+ gaan. Omdat ik vind dat die ondertussen wel verantwoordelijkheid hebben

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:17

Vriendin van mij heefd een klein pony'tje dus die heeft daar een verzorgerstertje voor van 7 jaar.
Alleen heeft haar nicht die pony daarvoor verzorgt dus die weet er veel van en daarbij is er altijd 1 van de ouders aanwezig.
Ze heeft zelfs taakjes, zo moet ze 1x in de week het zadel vetten 1x in de week de stal doen.
pony word goed behandeld.

Kijk zo kan dat dus wel.
Over het algemeen zijn er weinig 7 jarige kinderen die zoveel verantwoording nemen als zij.
Ze mag er dan ook wedstrijdjes mee doen en op buitenrit maar alles gaat onder begleiding.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:56

Ik vind het niets te maken hebben met leeftijd, maar echt met ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel!
De ene heeft op zn 12e al veel verantwoord, de andere op zn 18e pas.
Ervaring is ook heel belangrijk, als je niet weet hoe je een paard de baas moet blijven, moet poetsen, rijden, uit de wei halen en hoe je er mee om moet gaan, en vooral dat laatste, hoef ik de verzorgster al niet meer

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:24

Hangt helemaal van de situatie af (karakter van het paard, en natuurlijk de ruiter).

Vind het wel goed dat er minimum leeftijden worden gesteld.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:36

Als het om een kleine pony gaat zul je eerder een maximum leeftijd neerzetten dan een minimum leeftijd!
Mijn dochter was 7 toen ze een verzorgpony kreeg. Das erg jong ja, maar of ik of mijn man ging altijd mee. Ze moest wel alles zoveel mogelijk zelf doen, maar meestal hielpen we wel met uitmesten. ( Vind ik een beetje zwaar voor d'r ruggetje) Rijden moest ze natuurlijk wel helemaal zelf doen . Ook het voer klaarzetten deed ze zelf.
Nu (ze is 10) heeft ze al weer twee jaar een eigen pony die ze geheel zelfstandig verzorgd, ook nu hij met een peesblessure stil staat, gaat ze elke dag met hem stappen. Wel gaat er dan altijd iemand met haar mee, want ze moet met de pony door een weitje met andere paarden voordat ze op de weg is.
Dus wat wil ik daarmee zeggen: verantwoording is niet aan leeftijd gebonden het kan per persoon verschillen. Sommige kinderen van 11 / 12 jaar hebben meer verantwoordelijkheidsgevoel dan meiden van 15 / 16!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:39

het ligt er maar net aan wat je zelf van plan bent en de ouders.
als jij te groot bent voor je pony, maar je wilt de kleine nog wel in beweging zien, dan is een kind van 6 of 7 jaar best leuk, máár je moet er wel ALTIJD zelf bij zijn, of hij/zij moet paardengekke ouders hebben die zelf op en afkunnen zadelen ed.
als je een verzorgster wilt omdat je weinig tijd heb top een bepaalde dag vind ik een minimum leeftijd helemaal niet raar, je zoekt dan iemand die wel al zelf kan opzadelen en aansingelen, omdat je er dan niet bent om te helpen, én waarvan je weet dat je ervan op aankan, dat kun je stellen door een minimum leeftijd(hoe ouder hoe slimmer) en een minimum aan rijervaring(als je al 5 jaar paardrijd zal regen je wrs. minder boeien als dat je een half jaar paardrijd..)

idd verschilt dat per kind, de ene is al sterk genoeg om op zn 8e een pony aan te singelen, de andere moet je nog helpen op de 11e. en de ene weet nu eenmaal hoe ver je kan gaan met een paard. en andere zijn keurig opgevoed en houden zich strikt aan de regels. maar er zijn ook oudere kinderen die dit allemaal nog niet hebben en het liefst een half uur galopperen enzo..

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:13

Mijn zusje van 12 gaat ook alleen naar haar verzorgpony'tje toe. Daar is dan wel bijna altijd iemand aanwezig. Omdat ik dat soort dingen vaak met dr samen doe, en de enige hier ben die ook wat met paarden doet, heb ik wel de afsrpaak met haar dat ze alleen mag rijden als ik (of evt. een van onze ouders) erbij is

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:13

Ik vind dat het heel erg ligt aan wat voor paard het is.
Een lieve kleine shetlander is natuurlijk heel iets anders dan een pittig paard. Het is natuurlijk wel zo dat een ouder iemand meer verantwoordelijkheid heeft dan een jong iemand. Maar dat verschild volgens mij ook weer bij elk persoon.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:46

Ik verzorg sinds ik 13 was m'n verzorgpaardjes...

Ik snap heel goed dat sommige mensen pas iemand willen vanaf 16 jaar. Iemand van 16 heeft meer verantwoordelijkheidsgevoel dan iemand van 12. Natuurlijk moet diegene ook fatsoenlijk kunnen rijden en gemotiveerd zijn en goed met paarden kunnen omgaan.
Het ligt nogal aan de eisen.
Een kind van 6 kan prima een shet verzorgen als die 5 minuten fietsen van haar huis is en dan lekker kan poetsen.
Een kind van 6 kan niet een shet verzorgen als het de bedoeling is dat ze die zelfstandig moet inrijden, elke dag moet voeren, stal moet uitmesten... Daar heeft iemand van 6 jaar gewoon niet genoeg ervaring voor (om een eigenwijze shet in te rijden) en nouja je laat een kind van 6 toch ook geen klusjes als uitmesten enzo dagelijks doen. Het is alweer een heel ander verhaal als dat meisje van 6 onder begeleiding die shet kan gaan inrijden, en verder gewoon lekker poetst.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:54

Ik ben het helemaal eens met kizz_rianne

Ik begon met mijn verzorgpony's op mijn 12e, op diezelfde leeftijd heb ik Saar 'heropvoed' Ze was met rijden nogal bokkig, en dat heb ik eruit gekregen.
Ik snap ook best dat mensen liever geen kind voor hun pony hebben die bijv. 11/12 is, omdat ze vaak denken dat die nog geen verantwoordelijkheids gevoel hebben, zelf zou ik ook liever een ouder iemand voor mijn pony's hebben, als ik die zou hebben

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:15

Ja nou ik vind 11/12 wel kunnen... Maarja als je een dressuurpaard hebt waarmee je wedstrijden rijdt en je staat op een luxe manege dan wil je liever weer een ouder iemand die je paard ook zeg maar meer kan 'trainen'. Ook heeft een ouder iemand net wat meer macht erover.

Maar voor echte pony's vind ik 11/12 jaar wel weer een prima leeftijd, zolang het maar klikt met de pony en het meisje van die leeftijd ook gewoon goed met paarden om kan gaan.

lavinsbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:28

hoi hoi

ik had mijn eerste verzorgpony toen ik 7 jaar oud was( zelf vind ik het .. mwa.. gaat wel ) maar die pony staat bij mij achter ( ik verzorg haar nu nog steeds op haar oude dag) . maar op de manege leerde ik dingen die ik dan weer bij de pony dee ik vind dat je ook iets rond de 7/8/9 moet zijn, omdat als je jonger zou zijn je ook inderdaad niet egt verandwoordelijk genoeg bent. en het maak eigenlijk niet uit als je bijv. op je 14/15 begint met paardrijden of verzorgen als je der maar veel plezier in hebt tog??

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:55

ik vind dat het maar voor een deel uitgaat van de rijervaring. Als ik iemand voor mijn beestjes zou laten zorgen zou ik minimaal iemand met 2 jaar rijervaring nemen maar ik zou de eis stellen dat die persoon echt minimaal 12 a 13 is en eigenlijk is dat nog erg jong. Ik zou zeker niemand onder de 10 nemen om de simpele reden dat kinderen op die leeftijd eigenlijk nog niet genoeg verantwoordelijkheids gevoel hebben, en de paarden makkelijk met je aan de haal kunnen gaan. Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:23

Ik heb liever iemand van 8 op mn pony die super kan rijden.
Dan iemand van 16 die er niets van bakt!
Leeftijd is voor mij dus niet belangerijk, het gaat me om de ervaring .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:33

Nouja, wat o.a. Myra1 zegt; t klopt wel maar voor mijn paard zal ik in eerste instantie een ouder iemand zoeken en dan wel met jaren ervaring, die gewoon doet wat moet, zorgt dat alles netjes gebeurt en nog het belangrijkste, mijn paard met respect behandelt! En tuurlijk zullen er ook jongere meisjes zijn, net 13 bijvoorbeeld, die al heel wat kunnen maar ik ga dan toch voor een ouder iemand.. gek eigenlijk