Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 14:42

Eén van onze honden (Amar, de Dober) is heel erg ziek. Ze heeft een ernstige hartkwaal, die niet meer te genezen is. Binnen 4 maanden is ze verschrikkelijk achteruit gegaan, en ik ben bang dat het nu heel snel afgelopen is voor haar.

We willen pertinent niet dat Amar bij de da achterblijft als ze is overleden. Begraven is ook niet echt een idee, omdat we nog andere grote honden hebben en ik er niet aan moet denken dat ze haar opgraven.
Cremeren leek me wel erg mooi, misschien dat ze in een urn weer mee naar huis kan. Nu wonen wij in Duitsland en het dichtstbijzijnde crematorium zit in Delfzijl (het heet ook Dierencrematorium Delfzijl). Wie heeft er ervaring met dit crematorium en wie heeft hier überhaupt ervaring mee?

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:30

Ik heb geen ervaring met dierencrematorium Delfzijl, maar wel met dierencrematorium Kolleweidehof (Heelweg, vlakbij Varsseveld).
We hebben daar 3 honden laten cremeren. Twee hebben we er achter gelaten bij de DA en van daaruit zijn ze naar het crematorium vervoerd door de ophaaldienst van dat crematorium. Een hond hebben we daar zelf naar toe gebracht. We kregen 's middags of de volgende dag een telefoontje hoe we de crematie geregeld wilden hebben: alleen of samen met andere dieren. laat je alleen cremeren dan kun je de as later ophalen. Of daar in de urnentuinen bijzetten. Of de as zelf ergens uitstrooien. Bij de hond die we er zelf naar toe hebben gebracht hadden ze hem netjes opgebaard, zodat we nog even afscheid konden nemen. Ter plekke daar alles geregeld, koffie en fris erbij. Wij hebben er voor gekozen om de honden samen met andere dieren te laten cremeren en later kregen we een berichtje via de post en daarop stond wanneer de crematie had plaats gevonden en en wanneer de as uitgestrooid was. Dat deden ze daar op het terrein. Al met al vond ik dat het netjes was geregeld. Het blijft natuurlijk wel een droevige toestand, maar zo heb ik er wel vrede mee hoor. Ik ben ook niet iemand die de as in een urn in huis wil, dus daar uitstrooien vind ik prima. Hoop dat je zo even genoeg info hebt. Sterkte gewenst in ieder geval. Het is niet leuk om je huisdier zo te zien aftakelen en weten dat je binnenkort afscheid moet nemen.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:41

2 maanden geleden heb ik 1 van mijn honden laten cremeren
Niet bij die crematorium die jij bedoelt, maar bij Huisdierencrematorium Noord Nederland in Drachstercompagnie
Ik heb hem wel bij de dierenarts achter gelaten en hebben ze hem de volgende dag opgehaald. Had 2 dagen na het overlijden al een brief met de crematie datum. 4 weken later konden we hem weer ophalen bij de kliniek waar hij ingeslapen is
Ik had hem ook op kunnen halen. Maar het is niet echt heel dicht bij
Hoe ze met de dieren omgegaan zijn weet ik niet, maar hoor wel vaak dat het met 'respect' gaat. Ik geloof dat ook wel. Zoals het nu gegaan is zou ik het de volgende keer ook weer doen

Sterkte!

staroo

Berichten: 871
Geregistreerd: 14-11-07

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:08

Wij hebben onze dieren laten cremeren in Smilde, maar tussen door nog een vraagje: kan je Amar niet thuis laten inslapen of wil je dat niet? Met Smilde hebben we dezelfde ervaringen als hierboven beschreven. We hebben onze dieren zelf er heen gebracht en werden heel vriendelijk ontvangen, je krijgt alle tijd om afscheid te nemen . We hebben zelf gevraagd naar de tijd wanneer de crematie zou plaatsvinden, de eigenaar vertelde dat er mensen zijn die dit persé niet willen weten, ja dat kan, misschien ben ik al te laat met dit berichtje omdat ik weet dat je heel snel tot een beslissing wil komen vandaag omdat het echt heel slecht aan het worden is met Amar.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:32

Wij hebben helaas ervaring met 2 verschillende crematoria. De eerste was Uden. Toen was er zowiezo nog weinig keus.

De eerste keer is ze bij de dierenarts achtergebleven en vervoerd naar het crematoruim waar we de as hebben laten uitstrooien. We wisten toen neit dat het ook anders kon.

De 2e keer is dehond door de dierenambulance daarheen gebracht en hebben we nog afscheid genomen daar en uiteindelijk de as opgehaald en zelf uitgestrooid. De 3e keer net zo alleen toen konden we daar geen afsheid meer nemen helaas omdat de hond wat teveel verkleurd was door een vage reden. Was toen ook allemaal wat minder persoonlijk gegaan.

De laatste keer is afgelopen december geweest ook in Heelweg. Onze russel is toen thuis doodgegaan. haar hebben we zelf gebracht en in de koelcel mogen leggen. De ontvangst was warm en menselijk ook het ophalen ging met gevoel. We voelden ons geen nummer of zo.

Ze is meteen na het weekend als eerste individueel gecremeerd in haar mandje. en paar dagen laten konden we haar ophalen. Mocht het weer zover komen (zal wel geen jaren meer duren ben ik bang) dan doen we het weer zo.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:53

Super! ik heb mijn pony laten cremeren in een kleinhuisdieren crematorium, ik heb een hele rondleiding gehad, mocht alles vragen en ze gaven overal rustig en duidelijk antwoord op, hielden rekening met mijn wensen. Ik mocht ook bij de crematie aanwezig zijn, maar helaas was het voor mij te ver weg, en ik kon niet met openbaarvervoer. Al haar as heb ik terug gekregen. (helaas niet in een urn want die hadden ze niet in dat formaat)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:00

delfzijl niet...maar wel hier in landsmeer
en ik zou het zo weer doen Ja
we werden supergoed behandeld, de hond werd netjes opgebaard en we konden waardig afscheid nemen
toen werd hij gecremeerd en konden we kiezen of de as ophalen, zelf uitstrooien of het uit laten strooien

wij hadden de hond thuis in laten slapen en daarna pas gebracht naar het crematorium en we kwamen tevens nog eens onaangekondigd aan maar dat was totaal geen probleem

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70512
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:01

ik heb 2 dieren laten cremeren. De een was meer dan 10 jaar geleden. De ander een paar jaar geleden. Weet niet meer waar.
Mijn hond van 10 jaar geleden werd achtergelaten bij de dierenarts. De hond van een paar jaar geleden werd thuis opgehaald door de dierenambulance (hebben we thuis in laten slapen) weet de naam van de crematorium niet meer. Kreeg ongeveer een week later de urn terug met een brief. Heb er dus goede ervaringen aan. Was trouwens dezelfde crematorium.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:11

Zoals jullie misschien wel weten is Amar inmiddels ingeslapen. We hebben haar vanmiddag naar het crematorium gebracht en we werden daar goed ontvangen. Vrijdag halen we haar, in een mooie urn weer op....

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70512
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:12

heel veel sterkte!

Mii_Jessica

Berichten: 1275
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Hoorn

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:43

Sterkte ermee!
Mijn hond is vandaag overleden...
Ze komt in een urn hier in huis

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70512
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:44

heel veel sterkte gewenst mii_jessica

Mii_Jessica

Berichten: 1275
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Hoorn

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 22:29

Dankje Lachen

Anoniem

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:20

Ik heb deze zomer mijn poezenkind laten cremeren in Delfzijl. We hebben haar thuis laten inslapen.

We hadden aangegeven dat we wilden dat ze apart gecremeerd moest worden. Hier moet je meer voor betalen.

We hadden haar gebracht in haar bontmandje met roze handdoekje. We hadden aangegeven dat we deze spulletjes terug wilden.

Toen we haar weer op gingen halen bleek dat ze haar spulletjes verbrand hadden....
Dat vonden wij dus wel erg jammer, hadden het gevoel dat er niet naar ons geluisterd is (en ik hoop dus dat ze wel individueel gecremeerd is, maar dat lijkt me toch wel hoop ik...).
Aan de andere kant misschien beter, heeft ze tenminste niet op zo'n kale harde ondergrond gelegen....

Ik heb in Belgie een urn laten maken, lila, met haar naam erop en poezenpootjes (bij 3 dogs memories)

Deze om precies te zijn (maar dan dus in zacht lila en met haar naam erop. De pootjes en naam zijn heel mooi geglazuurd).

Afbeelding

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 09:10

Wuis, wat naar dat ze niet goed naar je geluisterd hebben. Ik had het gevoel dat ze dat bij ons wel deden. Wel had ik een beetje het idee dat hij een verhaaltje afdraaide dat hij bij iedereen doet. Zo zei hij: jullie hebben alles gedaan voor haar wat je kon. Ze was erg ziek geweest en dat hebben we inderdaad gedaan, maar dat kon hij niet weten.
Maar goed, hij was erg aardig en wij konden precies aangeven wat we wilden. Apart cremeren kost hier ook niet meer. Ik heb wel benadrukt dat ik er zeker van wil zijn dat ik Amar mee terug krijg en niet een andere hond. Nou kun je dat nooit 100% zeker weten, maar hij heeft me verzekerd dat dat gebeurt.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:15

Hey Diablo, alvast ontzettend veel sterkte met de voorbereidingen, heb in jouw schoenen gestaan en het is best zwaar zo'n maatje te gaan verliezen. Ach gut Verdrietig

Onze eerste hond is gecremeerd in Lelystad, de vrouw die service verleende was een fantastische vrouw, erg warm mens, behulpzaam, betrokken.. Ach gut Pling

We hebben een urn laten maken door een kunstenares, het heet "Geborgenheid". Erg mooi. Knipoog
Toen mijn vriend de hond bracht heeft hij het daar mogen opbaren en is hij er nog even bij gebleven en heeft een gedicht vor gedragen. Toen is Dino gecremeerd en manlief werd even opgevangen. Hond was 15, was echt een deel van ons. Juist die voor- en nazorg vonden wij hartverwarmend. Ik zou het met andere huisdieren wederom net zo doen.. Ach gut

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:29

Myra87 schreef:
2 maanden geleden heb ik 1 van mijn honden laten cremeren
Niet bij die crematorium die jij bedoelt, maar bij Huisdierencrematorium Noord Nederland in Drachstercompagnie
Ik heb hem wel bij de dierenarts achter gelaten en hebben ze hem de volgende dag opgehaald. Had 2 dagen na het overlijden al een brief met de crematie datum. 4 weken later konden we hem weer ophalen bij de kliniek waar hij ingeslapen is
Ik had hem ook op kunnen halen. Maar het is niet echt heel dicht bij
Hoe ze met de dieren omgegaan zijn weet ik niet, maar hoor wel vaak dat het met 'respect' gaat. Ik geloof dat ook wel. Zoals het nu gegaan is zou ik het de volgende keer ook weer doen

Sterkte!



Dat crematorium is erg fijn.... wij hebben onze vorige golden daar ook heen gebracht. Zelf gedaan wel te verstaan, was een beetje moeilijk te vinden maar werd netjes op een kleedje gelegd op een tafel daar konden we nog de laatste afscheid doen en `m achter laten. Verder nog heel goed en helder gesprek gehad met een van de medewerkers en is toen uitgestrooid in het bos naast het crematorium.
Mijn ouders hebben hun kat daar ook laten cremeren en ging precies hetzelfde. Vond het een superfijn gevoel en beter dan achter laten bij de dierenarts...

Anoniem

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:10

Ik ken het dierencrematorium, het is hier vlakbij. Ik heb goede verhalen gehoord.
Het automatische riedeltje dat hij verteld is ook weer logisch.
Ik heb persoonlijk ook goede ervaring met dierencrematorium, ik woonde destijds in Meppel en heb mijn kat toen naar Smilde gebracht. Ik kreeg keurig een briefje thuis (ook standaardbrief) wanneer mijn kat was gecremeerd. Ik heb hem daar laten uitstrooien, ik woonde destijds op een flat. Ik heb daar altijd spijt van gehad, dus dat doe ik niet weer.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:27

Jolanda_ schreef:
Myra87 schreef:
2 maanden geleden heb ik 1 van mijn honden laten cremeren
Niet bij die crematorium die jij bedoelt, maar bij Huisdierencrematorium Noord Nederland in Drachstercompagnie
Ik heb hem wel bij de dierenarts achter gelaten en hebben ze hem de volgende dag opgehaald. Had 2 dagen na het overlijden al een brief met de crematie datum. 4 weken later konden we hem weer ophalen bij de kliniek waar hij ingeslapen is
Ik had hem ook op kunnen halen. Maar het is niet echt heel dicht bij
Hoe ze met de dieren omgegaan zijn weet ik niet, maar hoor wel vaak dat het met 'respect' gaat. Ik geloof dat ook wel. Zoals het nu gegaan is zou ik het de volgende keer ook weer doen

Sterkte!



Dat crematorium is erg fijn.... wij hebben onze vorige golden daar ook heen gebracht. Zelf gedaan wel te verstaan, was een beetje moeilijk te vinden maar werd netjes op een kleedje gelegd op een tafel daar konden we nog de laatste afscheid doen en `m achter laten. Verder nog heel goed en helder gesprek gehad met een van de medewerkers en is toen uitgestrooid in het bos naast het crematorium.
Mijn ouders hebben hun kat daar ook laten cremeren en ging precies hetzelfde. Vond het een superfijn gevoel en beter dan achter laten bij de dierenarts...
Fijn om te lezen. Ben er zelf namelijk niet geweest. Hij is van de da op gehaald door het crematorium.

En over de zekerheid of het de as van je dier wel is. Ja als je er over na gaat denken. Wie weet is het wel verwisseld Bloos! Maar niet over nadenken. Zal wel wat mee vallen hoop ik..

Heb overigens de as van mijn hond in een soort pot. Lijkt net een grote zalven pot. Met een sticker erop van datum crematie, naam van hond etc. Ooit wil ik een mooie urn kopen. Maar dat komt nog wel

Mii_Jessica

Berichten: 1275
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Hoorn

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 23:01

M'n hond is vandaag gecremeerd.
Heel netjes gedaan, netjes opgebaard enzo goeie zorg. Over 6 weken krijgen we de urn

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Wat is jullie ervaring met dierencrematoria?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:14

veel sterkte