Hond met huisstofmijtallergie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Hond met huisstofmijtallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:26

Enkele jaren geleden, toen onze Bull-terrier Babe ca. 2 jaar oud was, begon ze zich te krabben.
In eerste instantie dachten wij dat het kwam door de nieuwe bodembedekker in de manege, waar ze elke week heen ging om aan behendigheid mee te doen.
Dat bleek dus niet het geval te zijn.

Na vanalles geprobeerd te hebben, zie voorgaand topic, hebben we een allergietest laten doen.
[BB] Babe gaat aan de Aloe Vera

Nu, enkele maanden later en honderden € armer, zijn dit de nieuwe beelden van Babe. (Foto van kaalgekrabde huid staat in ander topic. Niet alleen haar oksels zagen zo uit, maar ook haar hele hals)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geen kaalgekrabde kapotte rode huid meer, er groeien weer haren Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! .

En waardoor komt nu die verbetering?
Ik zou het eerlijk gezegd niet met 100% zekerheid kunnen zeggen.
Uit de bloedtest kwam dat ze allergisch is voor 4 soorten huisstofmijt.

Ik heb dus een nieuwe hypo-allergene mat gekocht op internet, die je op 90 graden kunt wassen. Moet eigenlijk iedere week, maar eerlijk gezegd...ik sla wel eens een week over.

Ze heeft een hypo-sensibilisatiekuur gehad, de laatste spuit heb ik haar begin augustus gezet. In het begin reageerde ze op de spuiten door zich meer te gaan krabben. Op den duur werd het steeds minder.
Maar komt het dan door de spuiten? Ik weet het echt niet.

Toen ik nl. op zoek was naar een hypo-allergene mat, kwam ik bij een dierenwinkel en die riepen : Wat een onzin. Begin toch niet aan zo'n dure kuur! Je moet hem op vers vlees zetten van Carnibest.
Ik geloofde er niks van, aangezien ik al zoveel verschillende hypoallergene brokken, blikvlees en diepvriesvlees van Smuldier had geprobeerd. Maar ja, een hond moet toch eten, dus namen we voor een week aan Carnibest mee.

Van een hond die altijd in de mand lag, waar je zoiets van had: Hebben wij een hond? Eentje die er alleen uitkwam als je ging wandelen. Niks banjeren door de wei achter het huis, alleen maar hangen in de mand...veranderde Babe binnen 2 weken (want ik had inmiddels nog maar een portie bijgehaald, omdat ik meende dat ze zich minder krabde) in een hond met belangstelling voor zijn omgeving. Ze kwam 's avonds bij ons in de kamer liggen ipv in haar mand in de keuken, ze begon de wei te verkennen, ze wilde niets anders meer dan spelen...ze werd een andere hond !

Ik zag het wel, maar ja, er waren pas 2 weken voorbij, dat kan toch niet zo snel dacht ik. Ik zal het me wel verbeelden...totdat mijn man zei: Vind je ook niet dat die hond veel levendiger is, of verbeeld ik het me?

Tja, toen we dus naar de DA gingen voor de 1e spuit van de hypo-sens.kuur en we het haar vroegen, zei ze: Ja, dat kan best. Carnibest is oko goed voer hoor!.
Dus toen ik haar zei dat ik het idee had dat babe zich nu ook minder krabde en misschien toch wel last had gehad van voedselallergie zei ze: Neeej, want je had al zoveel uitgeprobeerd aan voer, en uit de bloedtest is huisstofmijtallergie gekomen, dus daar zal ze toch wel haar jeuk van krijgen.

Nu weet ik dus niet of ik dat moet geloven. Misschien is het wel een combinatie van beiden. Voedsel- en huisstofmijtallergie.
Ik ben in ieder geval Carnibest blijven voeren vanaf 26 januari 2008 en tja, ik heb een hond!!!
Eentje die zich wel nog krabt, met name als ze in de zon gelegen heeft.
Ze heeft dus gewoon een gevoelig huidje.
Ik heb geproberd om zelf vers vlees te voeren, maar dat liep uit op een fiasco: een loopoor wat dicht begon te groeien, dus ik doe maar niet meer moeilijk. Ze krijgt alleen nog maar Carnibest Natuur of CB Lam, de kipversie heb ik geprobeerd, maar daar kreeg ze ook jeuk van.

Dus mensen met honden met huidproblemen: Wanhoop niet, soms is er een oplossing! Het hoeft niet te zijn dat iedere hond het goed doet op Carnibest, maar er zijn ook nog andere goede merken in de omloop waar honden met huidproblemen het wel goed op doen.

Zondebokje

Re: Hond met huisstofmijtallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:41

toppie hoor Haha!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:48

Super dat het nu zo goed gaat!

Ik onthoud dit even.
Morgen tweede keer bloedprikken, mijn hond heeft een allergie in de mijtencategorie en dat moet doorgetest worden.
Ben benieuwd!

Had jouw hond er altijd last van, of bepaalde periodes in een jaar?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:06

Babe had er op een gegeven ogenblik continu last van.
Ik heb foto's van oktober 2007 waar ze een kale oksel heeft. Door met Aloe Vera te smeren groeiden de haren weer langzaam aan, maar in januari 2008 was het nog niet over. Toen had ze ook aan de andere kant een kale plek en haar HELE hals was vuurrood en kaal. Hotspot noemen ze dat ook.

Pas toen ik met het voer van Carnibest ben begonnen, ging het beter.
Babe werd vitaler, haar haar groeide aan, ze kreeg zelfs meer haar op haar rug/nek/schouders!
Tja, of het nu dus alleen door het voer komt, of ook door de hypo-sensibilisatiekuur dat de haren weer zijn aangegroeid en de jeuk zo goed als weg is, weet ik niet.
Feit is wel dat ik 3 weken eerder met de Carnibest ben begonnen als aan de hypo sens.kuur en dat ik in die 3 weken duidelijk een verbetering zag.

In mijn dagboek staat dat ik op 26-1-08 ben begonnen met CB. op 14-2-08 heb ik geschreven: Haren groeien aan, oren schoner (wel droog en schilferig).
Van haar oren heeft ze nu af en toe nog last (vieze oren), maar dan maak ik ze een paar dagen schoon met Auribiotic en dan is het weer over.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:09

Okee dan, nou dat is mooi dat het zo toppie gaat.
Ben benieuwd wat er voor mijn beestje uit gaat komen.
Ga zo ie zo eens vragen over het voer Knipoog

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:22

@ Nektosha: Wat voer je nu dan?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 15:14

Huilen EVEN EEN UPDATE:

Ben net weer naar de DA gereden met Babe.
Ze is zich sinds 2 weken weer aan het krabben en het gaat van kwaad tot erger.
Ik meende dat het kwam omdat ze in de zon had gelegen, maar dan zou het nu toch al weer over moeten zijn.
Haar oren waren wat schilferig, dus dacht ik vanmorgen: Laat ik ze eens even schonwrijven.
Nou! Toen begon ze zich dus hevig haar hoofd te schudden en te schudden enz. Dus dacht ik: nu zit er een schilfertje te kriebelen, weet je wat/ Ik maak haar oren met Auribiotic schoon.
Ik loop naar buiten, grijp haar oor en zie een vieze gele dikke smurrie in haar oorschelp zitten. JAK!
Heb een halve WC rol gebruikt om het schoon te vegen.
Dus meteen de DA gebeld en vanmiddag op spreekuur geweest.

Nu heeft ze dus alweer een oor wat aan het dichtgroeien is, door schimmels of gisten, ik weet het niet meer.
De DA bekeek een stukje huidschilfers onder de microscoop en zag dat er gisten (en schimmels?) op de huid zaten.
Dit zou een gevolg van de huisstofmijtallergie kunnen zijn (en het niet meer inenten hiertegen).
De laatste spuit heeft ze 4 augustus gehad. Nu, tegen het einde van de kuur aan, kreeg ze om de 4 weken een spuit. En als je dan 2 weken terugrekend, dan had ze eigenlijk weer een spuit moeten krijgen.
Ik had gehoopt dat ze van alle ellende af was na deze kuur. Maar blijkbaar zal ik het (nog een tijdje) moeten blijven spuiten. Bij sommige honden kan de hyposensibilisatiekuur worden afgebouwd. Sommigen hebben na de 1e kuur al nooit meer ergens last van. Sommigen moeten de rest van hun leven blijven gespoten worden.
Ik ben bang dat Babe tot de laatste groep gaat behoren, aangezien ze eigenlijk dus al meteen na 4 weken weer aan het krabben raakte.

Nu zit ik hier dus met 3 doosjes pillen voor mijn neus en een tube oorzalf.
Nizoral tegen de schimmels. 2 keer per dag NA de maaltijd.
Cefaral tegen huidinfecties/bacterien. 2 keer per dag tablet fijnmaken en MET het voer geven.
Pretnisolon tegen de jeuk. 1 tablet in e OCHTEND
Neonystatriam zalf voor de oren. 1 x per dag.

Tjonge, jonge, als ik al die tabletten er maar inkrijg,. Vooral die wat ik NA de maaltijd moet geven. Dat wordt moeilijk denk ik. Ik denk dat ik maar een klein gedeelte van het voer apart houdt en de tabletten daar doorheen meng en hem dat achteraf geef.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:21

Jeetje meid, wat een ellende!
Mijn hond gaat over 2 weken aan de sensibilisatie vloeistof.
Ook huisstofmijtallergie!

Hoop voor jou dat jouw hond niet z'n hele leven aan de kuren moet!
Succes met de pillen en de jeuk, knuf voor je doggie.