kitten negen weken: tips gevraagd!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 10:37

Wij hebben uit Frankrijk een kitten 'meegesmokkeld' (zat ineens bij ons in de tent). Ze was sterk ondervoed, maar zag er verder goed uit. Schoon neusje, schone oortjes (dus voorlopig nog geen oormijt) en schone oogjes. Aangezien wij alleen maar volwassen katten uit het asiel hebben, is er dus niet zoveel ervaring met kittens. Volgens de DA is ze ongeveer negen weken oud. Haar eerste wormenkuurtje heeft ze achter rug, de eerste enting komt pas over een aantal weken. En het ziet er voorlopig niet naar uit dat ze FIP en/of aids heeft.
Vraag 1: hoeveel eet een kitten per dag? We geven haar nu 20 gram brokjes (Whiskas kittenbrokjes) en een zakje Whiskas kitten'nat'voer (Whiskas geeft echter aan dat ze twee zakjes zou moeten krijgen - lijkt mij wat veel)
Vraag 2: hoe vaak plast een kitten? Ten opzichte van een volwassen kat gaat ze nogal vaak op de bak (wonder boven wonder is ze hartstikke zindelijk). Bij mij gaan er dan meteen allerlei alarmbellen rinkelen: blaasontsteking, blaasgruis? Ze is verder hartstikke actief en speels, eet goed en slaapt goed dus ik hoop dat ik me voor niets zorgen maak.
Vraag 3: tips voor het kennismakingsproces met onze andere poezen. We hebben twee dames van 17 en 10 jaar jong, vrij jaloers van aard...ze hebben elkaar eventjes gezien, hierna is de kleine Française 'in quarantaine' gegaan.
Vraag 4: heeft iemand enig idee of ze eventueel een halve raskat is? Bij de DA had men het idee dat er iets Noors Boskatterigs inzit.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

PS: dit is ze, is 't geen droppie?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dorothea op 17-08-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:53

Meid helaas kan ik geen antwoord geven op al je vragen.
Maar zodra ik de foto zag en nog niets had gelezen,dacht ik meteen oh wat een mooi Noors Bos katje. Ja
Als ze geen bloed plast,is de kans erg klein dat er iets mis is met de urine wegen.Ook is ze nog té jong voor gruis.
Miss vindt ze de kattenbak wel leuk,kijk gewoon even zodra ze eruit komt wat ze er heeft gedaan.Miss alleen maar wat graven.
Een kitten moet volgens mij vier kleine maaltijden per dag hebben.Maar geef niet de hoeveelheden die de fabrikant aangeeft hoor!!!
Als je je daar aan houdt,meid dan groeien dieren helemaal dicht. Rolleyes
Hetzelfde geld voor honden en paarden voer,niet te geloven wat volgens de zakken je in je dieren zou moeten pompen.
Er komt vast meer advies van echte katten kenners hier op Bokt.
Maar wat een prachtig katje,ik wens je heel veel geluk en plezier toe met dit mooie kitten. Ach gut

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:13

Dank je! Haha!

Esther_1985

Berichten: 1117
Geregistreerd: 22-04-04

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:25

mijn katten hebben vanaf kitten af aan altijd onbeperkt brokjes staan. (wel kwaliteitsvoer) Ze zijn allebei niet te dik.

ik zou persoonlijk geen whiskas voeren. Heb zelf de ervaring dat ze daar van gaan stinken.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 11:49

Probleem is dat ze nogal schrokkerig is (waarschijnlijk doordat ze toch een tijdje honger heeft gehad). Wat ik geef, gaat op. Ze zou zich bij wijze van spreken doodeten...

koda

Berichten: 488
Geregistreerd: 09-04-08

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 11:56

dorothea schreef:
Probleem is dat ze nogal schrokkerig is (waarschijnlijk doordat ze toch een tijdje honger heeft gehad). Wat ik geef, gaat op. Ze zou zich bij wijze van spreken doodeten...



Denk dat dat met de tijd wel anders gaat worden.

Ik gaf mijn kitten altijd drie keer per dag een klein beetje vlees en voor de rest brokken de hele dag door.

Ik dacht ook al leuke kitten volgens mij geen huis tuin en keuken kat maar ook iets van noorse boskat.

DaanCats

Berichten: 1328
Geregistreerd: 06-01-03

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:17

MIjn kittens krijgen Prins kattenbrokjes, ze zijn nu 12 weken en krijgen 50 gram per kitten.

Ook krijgen ze rond een uur of 4 een zakje hill's science plan (allebij een halve, de rest laten ze staan)
of ik kook koolvis voor ze.

Ook heb je van prins diepvries vlees, dit zijn 12 schijfjes voor 2,50 euro dacht ik, erg goed voor ze! en niet duur!

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:32

antwoord 1: Toen mijn dames nog kleine meisjes waren, hadden ze onbeperkt droogvoer en iedere ochtend 1 zakje vlees. Allebei van Whiskas en speciaal voor kittens. Meer vlees konden ze niet op en ik vind het zonde om de volgende dag iets weg te gooien.
antwoord 2: Als je je echt zorgen maakt kan je haar even na laten kijken. Die van mij gingen ook heel vaak even kijken in de bak. Hartstikke spannend dat grit tussen je tenen! En als de bak helemaal schoon is, is het eigenlijk ook wel een lekker slaapplaatsje Clown Die van jou heeft waarschijnlijk nooit een bak gezien dus is gewoon op ontdekkingsreis.
antwoord 3: Heb ik geen ervaring mee. Misschien op dezelfde manier als een baby en hond samenvoegen? Duideleijk maken dat die oude nog steeds super belangrijk zijn in jouw leven maar dat er nu nog iets kleins door huis rond gaat lopen wat ook af en toe aandacht nodig heeft. Het nadeel is dat het wel 2 grote tegen 1 kleine wordt als het echt mis gaat. Je kan ook het geluk hebben dat 1 van de 2 moedergevoelens heeft en die kleine beschermt tegen de andere.
antwoord 4: Ik zou het echt niet weten.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 18:07

Danielle500: ga morgen meteen achter de Prins-brokjes aan (onze volwassen katten krijgen Prins-brokjes speciaal tegen blaasproblemen: nooit meer blaasontsteking gehad *klopt het meteen eventjes af*)
Mandy: onbeperkt droogvoer durf ik nog niet aan, ze schrokt werkelijk alles naar binnen. Ik ben bang dat haar darmpjes dat nog niet aankunnen.
Het zou kunnen dat de bak bijster interessant is, want zo af en toe gaat ze ook gewoon eventjes kijken hoe-ie eruit ziet Haha!. Voorlopig zie ik geen rare dingen in haar urine, dus het volgende DA-bezoek wordt nog even uitgesteld tot de eerste enting.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:07

Vraag 1: hoeveel eet een kitten per dag? We geven haar nu 20 gram brokjes (Whiskas kittenbrokjes) en een zakje Whiskas kitten'nat'voer (Whiskas geeft echter aan dat ze twee zakjes zou moeten krijgen - lijkt mij wat veel)
Wij gaven de kittens altijd onbeperkt brokken en zo af en toe wat zachtvoer zoals vlees. De kittens dronken bij mama en als ze honger hadden gingen ze zelf naar de voerbak om wat te eten. Wel waren ze allemaal aan het springen als ze het vlees roken.
Als ik jou was zou ik om de paar uur een paar brokjes geven, een klein handje bijvoorbeeld. Je merkt vanzelf wel of het teveel of te weinig is.

Vraag 2: hoe vaak plast een kitten? Ten opzichte van een volwassen kat gaat ze nogal vaak op de bak (wonder boven wonder is ze hartstikke zindelijk). Bij mij gaan er dan meteen allerlei alarmbellen rinkelen: blaasontsteking, blaasgruis? Ze is verder hartstikke actief en speels, eet goed en slaapt goed dus ik hoop dat ik me voor niets zorgen maak.
Kittens gaan volgens mij over het algemeen wat sneller naar de bak. Misschien om te plassen, poepen, of gewoonweg om even te spelen. Als je niets vreemds merkt aan haar plas of poep is er niets aan de hand.
Vraag 3: tips voor het kennismakingsproces met onze andere poezen. We hebben twee dames van 17 en 10 jaar jong, vrij jaloers van aard...ze hebben elkaar eventjes gezien, hierna is de kleine Française 'in quarantaine' gegaan.
Kittens worden redelijk snel toegelaten in de groep. Je zou het kittentje er even bij kunnen gooien en kijken hoe de katten erop reageren. Als ze koel reageren zou het kittentje er gewoon bij kunnen blijven, als ze fel gaan doen laat je hem er even bij, daarna er weer uit en de volgende dag weer proberen.
Vraag 4: heeft iemand enig idee of ze eventueel een halve raskat is? Bij de DA had men het idee dat er iets Noors Boskatterigs inzit.
Toen ik de foto zag dacht ik aan een Noorse Boskat (wij hebben in huis een noorse boskat.)

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:20

Kittens gaan graag naar de kattenbak. Mijn nestje vorig jaar speelde in de kattenbak, rolde erin dat het een lieve lust is. Verder sliepen ze er ook graag in. Niet handig, maar dus niet ongewoon dat je kitten graag in de kattenbak zit. Wat je meer in de gaten moet houden tijdens deze ontdekkingstocht is da ze geen kattengrit eet. Ook dat is een fase waar alle kittens doorheen gaan.

Ik snap dat het wat moeilijk is op dit moment, maar tzt zou ik inderdaad proberen je kitten onbeperkt brokjes te geven. Hoeveel brokjes ze nu nodig heeft hangt af van het gewicht wat ze uiteindelijk gaat krijgen (bij een kruising met een boskat zal dat voor een poes rond de 3 1/2 a 4 kilo liggen en bij een kater rond de 7 1/2 a 8 kilo). Op volwassen leeftijd hebben ze qua brokken ongeveer 10 gram per kilogram lichaamsgewicht nodig en als kitten vanaf dat ze gaan eten tot een week of 12 20 gram per kilogram lichaamsgewicht. Vanaf 12 weken tot volwassen (een jaar) 15 gram per kilogram lichaamsgewicht.
1 a 2 keer per dag wat natvoer is oke en zal ze lekker vinden. Kies wel voer wat geschikt is voor kittens en probeer dat zo lang mogelijk te geven.
Kittens die op jonge leeftijd leren dat er altijd brokjes staan kunnen daar over het algemeen goed mee omgaan.

Als je je kitten gaat introduceren bij je volwassen katten zou ik dat in een grote benche doen. Kitten met een kattenbakje, speelgoed en een veilig plekje in de bench en de volwassen katten er omheen laten lopen. Zo wennen ze aan hun nieuwe huisgenoot zonder dat ze haar wat zouden kunnen doen. Na een paar dagen (3 a 4) kan ze dan 'gewoon' bij de andere katten lopen. Kun je kiezen of je haar 's nachts nog even in de bench doet of los laat lopen.

Je kitten lijkt in ieder geval op een kruising met een boskat. Daar zijn er veel van, b.v. de Noorse boskat (misschien de bekenste), maar ook de Main Coon (uit Canada) of de Siberische kat. Lijken allemaal wel wat op elkaar.

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: kitten negen weken: tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:03

Wat een mooie pluis-baby! Ik zag de foto en dacht ook gelijk dat er vast iets in zit van raskat, een Noorse boskat of zo. Ze is erg schattig! hier gaan de kittens ook veel vakerop de bak als onze grote poezen. ik geef de kittens ongeveer 4 keer per dag wat blikvlees of gekookte vis (of kip). En de hele dag staat er een bakje brokjes. Maar als die baby van jou de hele dag door eet, zou ik dat maar even achter wege laten. Wat ook erg lekker is (vinden de kittens Knipoog ) zijn die diepvries-hondenhamburgers van het merk Rodi en dan de smaak lamshart. Goed voor hun darmgestel ook. Is ook voedzamer als blikvlees. Of gewoon rauwe lamshart. Moeten ze eerst even aan wennen, hier tenminste wel.
Wij vangen regelmatig nestjes op voor het asiel en dat woont hier gewoon in de huiskamer, wel in een bench. onze eigen poezen moeten daar elke keer aanwennen. vaak zijn de babies wel kleiner hoor, een week of 3,4 oud. Maar de bench staat in de kamer en daar wonen de kittens dan in en ze mogen ook los lopen door de kamer, bij onze honden en poezen. de poezen vinden dit niet altijd even leuk, maar ze wennen wel. De jongste loopt nog steeds te mopperen, maar onze oude poes (12) went er wel aan en speelt ook wel met de babies. Het is gewoon afwachten hoe jouw poezen reageren. Ze zullen vanzelf wel wennen. Succes met je kleine fransoosje!