Gevaarlijkste hondenras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Gevaarlijkste hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:21

Teckel meest agressieve hond

AMSTERDAM - Pittbulls en rottweilers staan algemeen bekend als gevreesde hondenrassen. Toch zouden mensen eigenlijk met een grote boog om een ander ras heen moeten lopen, de teckel...
Want niet alleen maken teckels het meeste lawaai, ze zijn ook het meest agressief. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Pennsylvania.

Wetenschappers ondervroegen ruim 6.000 hondeneigenaars en stelden op grond daarvan een lijst van agressieve honden op, waarop 33 rassen zijn vertegenwoordigd. Onbetwiste koploper is de teckel, omdat 1 op de 5 exemplaren van dit ras ooit een voorbijganger heeft gebeten of getracht te bijten. Een even groot percentage vecht met andere honden en 1 op de 12 heeft zelfs bijtende bewegingen gemaakt naar zijn of haar baasje, meldt Het Laatste Nieuws.

Chihuahua

De chihuahua, een nog kleinere hondensoort die ook met grote regelmaat probeert anderen aan te vallen, eindigde als tweede op de lijst. De Jack Russell maakt de top 3 compleet.

Mensen die een hond willen hebben die helemaal niet agressief is, kunnen het beste een basset, golden retriever, labrador of greyhound in huis halen.

Genetisch

Volgens een van de Amerikaanse onderzoekers is het mogelijk dat de kleinere soorten genetisch meer voorbestemd zijn voor agressief gedrag dan grotere honden zoals pittbulls of rottweilers, die je ergens in het midden van de ranglijst terugvindt. Het percentage beten of bijtpogingen ten opzichte van vreemden ligt bij de kleine soorten 20 procent hoger dan het gemiddelde, terwijl de aanvallen op andere honden zelfs 30 procent hoger liggen dan bij de grote honden.

NdV74

Re: Gevaarlijkste hondenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:26

Ik zag het van de week op tv.

Dat van die chihuahua verbaasd me niks. Ik moet er laatst eentje uitlaten, nou daar dacht dat hondje anders over, allemaal bijten naar m'n enkels (gelukkig heeft het hondje geen tandjes meer).

Wel goed dat dit goed onderzocht wordt. Altijd zijn het de grote honden die in een kwaad daglicht gezet worden.
Straks komt er natuurlijk wel weer iemand die roept dat een beet van zo'n klein hondje lang niet zoveel schade aanricht als een beet van zo'n grote hond (is natuurlijk ook wel zo) maar ik vind het wel goed dat nu eens duidelijk wordt dat niet alle kleine hondje van die lieve schatjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:29

Ik merk het nu weer sinds we een pup hebben, kleine hondjes zijn angstbijters Nagelbijten / Gniffelen Onze pup is weliswaar een pup maar al flink uit de kluiten gewassen! Dat imponeert die kleintjes die dan dus ook gelijk heel lelijk doen..

Ben zelf ook al eens flink te pakken genomen door een teckel, beet boven mijn knie waar ik een mega bloeduitstorting had!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:30

Het was hier laatst op het nieuws.

Het verbaast me in ieder geval niks. Wel vraag ik me af wat de gevolgen zijn van een chihuahua-beet in vergelijking met die van een een grotere hond met grotere tanden, zoals de rottweiler. De een is misschien agressiever, maar is die beet ook gevaarlijker?

Ik wil hiermee niks impliceren, ik stel gewoon de vraag Knipoog Laat dat duidelijk zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:32

Verbaasd me niks eigenlijk, die kleine hondjes zijn voor niks en niemand bang, zo brutaal en vaak zijn nog nog niet eens opgevoed, want ja ze zijn zo schattig Verward

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:33

Maarja die kleintjes moeten iets he Clown
moeten zich zelf ook verdedigen Haha!
Wij hebben en jackie maar ongelovelijk wat een kreng Clown

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:33

Voor een groot deel is de opvoeding van elke hond van groot belang, groot of klein maakt niet uit.
Kleine hondjes worden veel meer bemoederd en verwend, en wat hun gedrag betreft wordt er meer getolereerd door veel eigenaren.
Plus menen veel eigenaren van kleine honden dat het niet nodig is om een gehoorzaamheidscursus te doen.
Ze zijn immers zo lief en klein, dat redden ze zelf wel.
Ik heb zelf een Rottweiler gehad, een vrij dominante teef, en ik heb nu een Jack Russell.
Mijn ervaring met deze rassen is dat ze niet voor elkaar onderdoen, ze zeggen van de terrier niet voor niets dat het een grote hond in een klein jasje is.
En een Retriever of Labrador kan net zo goed gemeen of vals zijn, heb ik ook meegemaakt en verhalen over gehoord van mijn instructrice van de hondenschool.
Het uiterlijk heeft er ook vaak mee te maken.
Let er maar eens op, met name kinderen lopen sneller op een blonde hond af dan op een donkere hond.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:35

verbaast me niks, zijn angstbijters. dat van de pitbull en rottweiler vind ik bullshit. om te zeggen dat ze agresief zijn. je maakt een hond agresief. een pitbull is echt niet agresief van zich zelf ( wat veel mensen wel denken )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:36

AaronYve schreef:
Verbaasd me niks eigenlijk, die kleine hondjes zijn voor niks en niemand bang, zo brutaal en vaak zijn nog nog niet eens opgevoed, want ja ze zijn zo schattig Verward

Daar zit juist het hele punt!!
Iedereen behandelt kleine hondjes als poppen en ze worden bij het minste of geringste opgetild of zelfs gedragen alsof het geen dier is. Plaats het letterlijk boven anderen en het wordt een klein, dominant, fel klerehondje... Simpel zat.
Maar goed, zolang er nog steeds mensen als Paris Hilton op de buis verschijnen met zo'n zielig aangekleed hondje op de arm, zullen er ook nog steeds mensen dit verkeerde voorbeeld volgen...

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:36

Maar misschien komt het omdat veel mensen niet zo dichtbij langs komen bij een rotweiler laat staan aaien. Maar een schattig teckeltje wel. Dus komen er meer gevallen van beten.

Maar die kleine honden zijn vaak wel fel he.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:38

verbaasd me niets, als ze bang zijn bijten ze, en als ze niet bang zijn zijn ze meestal nogal bijdehand...
agressief vind ik ze niet...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:39

En de populariteit van een ras speelt ook een rol.

Ik wil niet te fel veralgemenen, maar ik zie wel dat de meeste (jonge) mensen die snel een chihuahua kopen, niet weten hoe ze een hond moeten opvoeden. Zo'n hondje zal sneller gekocht worden "omdat het zo schattig en stoer is", dan een hond als een labrador of ... .

Ik denk wel dat honden uit zichzelf agressiever dan anderen kunnen zijn. Karakter maak je voor een stuk, maar is ook al deels bepaald. Net zoals mensen. Maar dat dit rasgebonden is, denk ik niet echt.

Vooroordelen zijn er wel, maar die komen ook niet 100% uit de lucht gevallen. Dat er overdreven wordt, is wel waar. Maar de grootste oorzaal blijft toch de opvoeding.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:40

Goof schreef:
AaronYve schreef:

Daar zit juist het hele punt!!
Iedereen behandelt kleine hondjes als poppen en ze worden bij het minste of geringste opgetild of zelfs gedragen alsof het geen dier is. Plaats het letterlijk boven anderen en het wordt een klein, dominant, fel klerehondje... Simpel zat.
Maar goed, zolang er nog steeds mensen als Paris Hilton op de buis verschijnen met zo'n zielig aangekleed hondje op de arm, zullen er ook nog steeds mensen dit verkeerde voorbeeld volgen...

Idd, kom je met een goed opgevoede duitse herder langs lopen dan tillen ze hem al op, die kleine helemaal aan het flippen en grommen, maar wat is de duitse herder een gevaarlijke hond en die kleine ooh zo schattig.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:41

_Saida_ schreef:
Let er maar eens op, met name kinderen lopen sneller op een blonde hond af dan op een donkere hond.

Dat klopt. Wij hebben zelf een groenendaeler, echt een schat van een hond en dol op kinderen. Wil zo graag met ze spelen en erbij zijn als ze buiten zijn. Maar als hier andere kinderen komen, ook al zijn ze honden gewend, ze lopen allemaal hard voor hem weg. Hij is groot, zwart en langharig (en superenthousiast).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:41

Ik dacht dat het altijd Jack Russels waren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:43

Hahaha komen ze daar nú pas achter? Ik aai 10x liever een Pitbull dan zo'n kleine keffer hoor Lips are sealed

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:43

Aan de opvoeding zal het zeker 9 van de 10 keer toch liggen hoor. En niet aan het ras zelf.

Alhoewel ze op nummer 1, 2 en 3 staan, word ik liever gebeten door zon enkel/kuitbijtertje dan een groeie hap van een rotweiler.

Het valt mij ook op dat die kleintjes zich veel aggresiever(soms gewoon bang) opstellen. Heb zelf ook al wat littekens omdat er iemand met zijn hondje buiten liep maar het niet zodanig opgevoed heeft dat ik er gewoon langs kan lopen zonder gebeten te worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:44

En in een ander onderzoek zeggen ze weer wat anders Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:58

Ik geloof eerder dat het aan de opvoeding en de baasjes ligt dat aan het ras Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:59

Voor het grootste deel wel, maar ik denk dat de manier waarop sommige rassen gefokt en gehouden worden, ook meespeelt, al is dat maar voor een fractie.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:00

Ik denk dat het meer aan doorfok en slechte opvoeding ligt. Toch vind ik het wel een grappige uitkomst Clown

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:10

Misterylady schreef:
_Saida_ schreef:

Dat klopt. Wij hebben zelf een groenendaeler, echt een schat van een hond en dol op kinderen. Wil zo graag met ze spelen en erbij zijn als ze buiten zijn. Maar als hier andere kinderen komen, ook al zijn ze honden gewend, ze lopen allemaal hard voor hem weg. Hij is groot, zwart en langharig (en superenthousiast).

Dit hadden wij met onze Rottweiler ook.
Stonden we op een camping met 4 honden op een veldje, 2 Golden Retrievers, 1 blonde Labrador en die van ons.
Ze was wel dominant, maar alleen naar andere honden, niet naar mensen.
En ze was stapelgek op kinderen!
De kinderen liepen wel naar de andere honden toe, maar kwamen vast niet naar die Rottweiler van ons.
Terwijl 1 zo'n Retriever een hekel had aan kinderen en zijn tanden blootte en gromde, en onze hond zo wiebelde met haar kont dat het maar goed was dat ze geen staart had, anders had ze die eraf gekwispeld!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:25

Deze uitslag verbaast me niet helemaal. Ik ben in mijn leven 3 keer gebeten. 1 Keer uit angst door een verder superlieve kruising duitse herder. En 2 keer door een hijdoetnikshoor teckel, waarvan keer tijdens aaien en 1 keer voorbijlopen.
Ik heb 15 jaar geleden een cursus dierenverzorging gedaan en we kregen les van een DA. Deze zij toen al dat teckels van nature wat agressiever waren.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:27

Voor mij was dit al langer bekend .. Heb nog nooit een grote hond gezien die echt agressief was zonder reden.

Wel vaker kleintjes gezien .. Wij hebben ook een Jack Russell, maar die is totaal niet agressief, echt totaal niet .. Ligt denk ik ook puur aan de opvoeding, en de eerste levensweken .. Maargoed uitzonderingen heb je altijd..

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:18

tja wat moet je hier van zeggen?
ik denk dat het niet aleen de hond is maar ook zeerzeker de baas!!!
ik zelf heb een west higland white terrier (cesar hondje)en zie mijn witte haarbal niet als een gevaarlijke hond.
groot of klein iedere hond heeft een andere persoonlijkheid....
die meestal door de baas gekweekt word....simpel Vork