Kunnen waterschildpadden ook in buitenverblijf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissVanna

Kunnen waterschildpadden ook in buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 13:20

Titel zegt het al.

Ik kom hierop omdat iemand van onze kennisen ook een schilpad heeft maar die hebben hn in de vijver en doet het hardstike goed.

Omdat op internet staat dat ze in een temp van 18-23 graden moeten zitten van het water.
Ik wil namelijk ook een schildpad kopen. Tips Mail

Verder informatie altijd welkom Lijst

pubelia

Re: Kunnen waterschildpadden ook in buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:22

Ligt eraan welke schildpadden. Vaak kan het niet echt. Ja in de zomer kunnen ze vaak wel buiten. maar voor in de winter is het toch slimmer om een aqiarium binnen te hebben met verwarming. let er wel op dat schildpadden ouder kunnen worden als 100

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:35

Je hebt een vijver nodig die diep genoeg is en die voeding genoeg bevat. Maar reken er maar wel op dat als je een zorgvuldig aangelegde vijver hebt met sierplanten en vissen, een schildpad daar een hoop aan kan vernielen, ze graven namelijk in de bodem.
Ook heb je kans dat een waterschildpad aan de wandel gaat, bijvoorbeeld op zoek naar een partner.
Ze kunnen enorm goed klimmen.
Ik heb het hier trouwens wel over roodwang waterschildpadden, de meest voorkomende.
Maar doe iedereen een lol. koop er niet eentje uit een plastic bakje in een dierenwinkel.
Als je echt serieus bent en een goede huisvesting hebt, kun je er prima eentje halen bij een schildpad opvang...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:14

schildpadden houden doe je niet zo maar. informeer goed op internet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-17 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd

Smookyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:37

Hoi,

Wij hebben hier thuis een waterschildpad zitten in de vijver. Ze heeft het hier reuze naar haar zin en komt in de zomer samen met ons op het terras zitten. In de winter blijft ze ook gewoon buiten en graaft ze haar gewoon in de tuin ergens in (of helemaal onderaan in de vijver in het beetje slijk dat er zit)

Ze eet ook gewoon mee vissen eten!! En onze vijver is mooi aangelegd met waterlelies enzo.. dus bij haar is het allemaal geen probleem. De vissen laat ze ook gewoon doen!! Ze hangt er gewoon tussen als ze samen eten. (we hebben wel ooit een dode vis gehad in de vijver en daar had ze dan wel aan gegeten, maar dat is dan eigenlijk een beetje de natuur hé..)

Ik moet ook wel zeggen dat onze tuin helemaal omheind is en ze dus niet weg kan..
In de zomer als het heel warm is dan komt ze vaak wel in het gras in de schaduw liggen maar weglopen heeft ze nog nooit gedaan..

Je moet wel zien dat ze groot genoeg zijn!! Onze slef (zo noemt ze) kan nu al helemaal nimmer in een emmer.. is haar schild gewoon veel te groot voor! Vorig jaar hebben we een andere schildpad die binnen zat ook buiten gezet en die heeft haar ook ingegraven in de winter maar heeft de winter wel niet overleefd.. mijn ooooh zo lieve hondje heeft haar in de lente gevonden met graven in de tuin en kwam er binnen mee aan.. waarschijnlijk heeft ze zich niet diep genoeg gegraven.. (deze schildpad was zo groot als de palm van een hand..) dus best geen te kleine nemen..

Bij ons in België kan je schildpadden adopteren (grotere dus ook al) maar ik weet niet of het in Nederland ook het geval is..

De foto is van vorig jaar dus ondertussen is ze al weer een beetje gegroeid!
hier is de link want de foto is een beetje te groot
http://users.telenet.be/lineke/M4110011.JPG

Doei en veel plezier ermee mocht je er een aankopen!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:56

Nickeltje schreef:
Je hebt een vijver nodig die diep genoeg is en die voeding genoeg bevat. Maar reken er maar wel op dat als je een zorgvuldig aangelegde vijver hebt met sierplanten en vissen, een schildpad daar een hoop aan kan vernielen, ze graven namelijk in de bodem.
Ook heb je kans dat een waterschildpad aan de wandel gaat, bijvoorbeeld op zoek naar een partner.
Ze kunnen enorm goed klimmen.
Ik heb het hier trouwens wel over roodwang waterschildpadden, de meest voorkomende.
Maar doe iedereen een lol. koop er niet eentje uit een plastic bakje in een dierenwinkel.
Als je echt serieus bent en een goede huisvesting hebt, kun je er prima eentje halen bij een schildpad opvang...

De roodwang is niet meer de meest voorkomende. Dat is de geelwang of de geelbuik. Met de roodwang mag ook niet meer ingevoerd worden in NL.

Je kan gerust een diepe vijver aan leggen, maar vaak redden de schildpadden het dan nog niet. gewoon weg omdat het klimaat hier in NL niet op het klimaat lijkt van waar ze vandaan komen...

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:22

Hier loopt al jaren een schildpad rond het dorp? Hij leeft gewoon in de sloot en zo nu en dan zit ie te zonnen op de kant.. hij overleeft het dus prima Knipoog

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:54

_hill_ schreef:
Hier loopt al jaren een schildpad rond het dorp? Hij leeft gewoon in de sloot en zo nu en dan zit ie te zonnen op de kant.. hij overleeft het dus prima Knipoog

Leuk is dat he Lachen Ik zag er pas ook 2 op een boomstronk in de sloot zitten.

De meeste schildpadden kunnen prima buiten leven (voor zover ik weet kan het voor hele jonge schildpadden wel problemen opleveren maar dat weet ik niet zeker?) maar dan wel in de zomer, de winter is toch te koud.

Pas trouwens wel op wat voor vissen je hebt... kleine vis staat ook op hun menu.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:07

Het kan wel, mits de schildpadden volwassen zijn eerder niet. Je zal dus ze wel de eerste jaren binnen moeten houden of alleen zomers buiten. De vijver moet dan ook diep genoeg zijn zodat het niet vriest onderin en ze in winterslaap kunnen tijdens de winter.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:09

In het weiland bij ons op stal is een vrij grote kolk waar ook al een paar jaar 2 schildpadden in wonen. Eentje heb ik al een poosje niet meer gezien maar de ander ligt dagelijks als er maar een beejte zon is op een boomstam te zonnen Lachen In de paar jaar zijn ze trouwens ook best nog wel een beetje gegroeid.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:25

Wauw, ik dacht dat dat echt niet kon in nederland! 'Vroeger' dacht ik dat we schildpadjes in de vijver hadden, helaas waren het hele dikke geel-gerande waterkevers. Brr... er hing er een keer één aan mijn teen toen ik in het water zat.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:01

Schildpadden kunnen prima overleven en in principe ook in de winter, maar niet in Nederland. In Nederland is het wel eens zo dat het na het vriesweer, een tijdje gaat dooien en dan weer gaat vriezen. Op het moment dat het gaat dooien en het wat mooier weer word, komen de schildpadden weer te voorschijn. Als het dan weer gaat vriezen zijn ze hier niet op voorbereid en een aantal schildpadden overleven dit niet.

Wij hebben zelf ook al jaren schildpadden in de vijver, maar tegen de tijd dat het gaat vriezen, gaan ze naar binnen om dan in de lente weer naar buiten te gaan. Dit gaat prima!

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:37

Okey bedankt allemaal voor de tips. Maar ik ga er zo te horen nog over na denken Knipoog. Bedankt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:26

Hmm ik ha dit topic toch maar omhoog
Ik heb een schildpad, ik weet niet wat voor soort, maar zijn binnenverblijf bak is gebroken. Nu heb ik gratis een kleine vijver kunnen krijgen, ik denk, dan zet ik hem lekker buiten , verwarmingselement er in.

Nu lees ik verschillende dingen, maar kan dit gewoon?

Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:42

Ik heb een schildpaddenopvang.
Het beste is om de schildpad binnen te zetten zo gauw het weer slechter wordt.
Buiten overleven kan 8 jaar goed gaan en het 9e jaar fout.
Ze hebben echt warmte nodig.

Afbeelding

Buitenverblijf voor de zomer.

Afbeelding

Binnenverblijf, zitten er 16 in.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:50

Kan prima,ze graven zich idd in zodra het hen te koud wordt en doen een soort winterslaap.
Eens de temperatuur terug ok is,komen ze terug tevoorschijn.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:12

tengeltje11 schreef:
Kan prima,ze graven zich idd in zodra het hen te koud wordt en doen een soort winterslaap.
Eens de temperatuur terug ok is,komen ze terug tevoorschijn.

En dan komen ze vaak boven met ontstoken ogen, schildrot of dood.

Sinds augustus 2016 is een waterschildpad verboden te vervoeren, winkels mogen ze niet meer verkopen.
Zit een flinke boete op.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:18

Zie hier:
Wetgeving per 3 augustus 2016:

Vanaf 3 augustus 2016 geldt een Europees verbod op bezit, handel, kweek, transport en import van 37 schadelijke exotische planten en dieren. De schade die deze zogenoemde invasieve exoten veroorzaken, is een groot Europees probleem. Het verbod is nodig om de schade door invasieve exoten effectief aan te pakken en te voorkomen.
Als u invasieve exoten in bezit heeft voor wetenschappelijk onderzoek, productie voor de wetenschap of ex situ bewaart, kunt u een vergunning aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Deze vergunning is maximaal 5 jaar geldig en kost € 100.

Betreft onze doelgroep, de Trachemys scripta soorten:

- Trachemys scripta scripta = Geelbuikschildpad
- Trachemys scripta troostii = Geelwangschildpad
- Trachemys scripta elegans = Roodwangschildpad

Via de link leest u hier meer over dit onderwerp:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eve-exoten
Daar staat onder andere de overgangsregeling Europese exotenverordening vermeld
De Europese exotenverordening heeft een overgangsregeling (artikel 21 en 32 van de verordening). Deze is van belang voor kwekers, dierenwinkels, tuincentra en eigenaren van huisdieren. In de overgangsregeling staat het volgende:
Eigenaar huisdier
Wie al een huisdier heeft dat op de Unielijst staat, mag het dier houden totdat het sterft. Het dier mag zich niet voortplanten. De eigenaar mag het dier niet laten ontsnappen of in het wild loslaten.
Kweker, dierenwinkel en tuincentrum
Als kwekers, dierenwinkels en tuincentra planten of dieren in voorraad hebben die op de Unielijst staan, mogen zij die nog verkopen. Dit geldt een jaar vanaf plaatsing op de Unielijst.

Vraag aan- en antwoord van RVO:
Ondanks diverse uitleg via o.a. de site van RVO en ook ons forum, komen we toch nog veel vragen tegen die onbeantwoord blijven. Daarom wil ik enkele vragen die ikzelf gesteld heb met jullie delen.
Mijn vragen waren uitgebreider, alleen de tussenpersoon maakt een “beknopte” samenvatting dat niet de lading van mijn vraag dekt. Hierdoor werden enkele vragen opnieuw gesteld (zo lijkt het).
Momenteel staat er nog een vraag uit betreft gevonden dieren i.v.m. dierenambulance ed.

U heeft op 27 juli een e-mail gestuurd met een vraag over het kopen van invasieve exoten als particulier. Ook wilt u weten wat er gebeurt met exemplaren die in het wild worden gevonden. Deze vraag heb ik doorgestuurd naar een collega en ik heb nu een antwoord gekregen. Graag beantwoord ik uw vraag.
Kopen als particulier
Een commerciële houder mag zijn voorraad planten en dieren verkopen aan niet-commerciële houders. Een commerciële voorraad mag tot binnen één jaar na plaatsing van de soort op de Unielijst nog verkocht worden aan niet-commerciële houders. Koopt u als particulier een soort uit voorraad, dan geldt hetzelfde als voor dieren en planten die u al in bezit had voordat de Unielijst in werking treedt. U mag de dieren dus zonder vergunning houden totdat ze dood gaan. Ze mogen zich niet voortplanten, er mag niet in gehandeld worden en u zorgt ervoor dat ze niet ontsnappen. Planten mogen zonder vergunning blijven staan. Ook hierin mag niet gehandeld worden, niet mee gekweekt en u voorkomt dat ze zich verspreiden in de tuin.

Gevonden invasieve exoten
Soorten, bijvoorbeeld schildpadden, die in het wild worden gevonden en worden gevangen, gaan naar een opvang.
Hartelijk dank voor uw e-mail van 29 juli. Hierin uit u uw zorgen over de schildpadden die op de lijst van invasieve exoten staan. Om het dumpen van dieren te voorkomen vraagt u of er meer opvanglocaties aangewezen worden omdat er nu al locaties zijn die het aanbod niet aankunnen. Maar ook maakt u zich zorgen over de kwaliteit van de opvang. Daarom pleit u voor een vergunning hiervoor voor particulieren. Ten slotte vraagt u of er ook niet een verbod op katten kan komen omdat ook zij inheemse beschermde dieren aanvallen. Graag reageer ik op uw e-mail.
Kwaliteit van de opvang
Hoe wordt de kwaliteit van de opvang in de gaten gehouden?
Opvangcentra voor dieren houden zich aan het protocol opvang verboden diersoorten, bedreigde uitheemse diersoorten en bedreigde inheemse diersoorten. Ook worden er eisen gesteld aan de verzorger, deze heeft een opleiding richting dierverzorging of diergeneeskunde op minimaal mbo-niveau 2 afgerond. Als de verzorger geen diploma heeft, heeft hij of zij ten minste 3 jaar relevante werkervaring in het verzorgen van dieren en minimaal 2 positieve referenties hiervan.
Meer opvanglocaties
Kunnen er meer opvanglocaties komen omdat opvanglocaties het aanbod niet aan kunnen?
Of er meer opvangcentra gaan komen is op dit moment niet bekend.
Opvang door particulieren
Is er een mogelijkheid voor particulieren om een vergunningen te krijgen om op te vangen?
Een particulier kan geen opvang voor beschermde dieren beginnen, een ontheffing wordt alleen verleend aan een stichting of vereniging.
Soorten op de lijst
Hoe is de lijst met soorten samengesteld? Waarom staan katten niet op de Unielijst?
Het verbod op invasieve exoten is een Europese verordening. De Unielijst is samengesteld op basis van wetenschappelijke risicobeoordelingen. De soorten op de lijst zijn soorten die door menselijk handelen in een gebied zijn terechtgekomen waarbij de kans groot is dat zij ecosystemen bedreigen, en mogelijk ook landbouwgewassen, de veestapel of de menselijke gezondheid. Planten en dieren houden zich niet aan landsgrenzen om die reden is het belangrijk om dit in Europees verband te regelen. De soorten die op de lijst staan kunnen zich over een groot deel van het Europese grondgebied verspreiden. Het stoppen van Europese handel en transport, en het instellen van beheermaatregelen is nodig om die uitbreiding te voorkomen. Dit betekent dat er ook soorten op staan die niet of nog niet in Nederland voorkomen, maar wel in andere Europese landen.
Verkoop
Waarom mogen handelaren blijven verkopen aan niet commerciële houders?
Dit is een overgangsregeling om de op 3 augustus bestaande voorraad op te maken. Dit mag tot 1 jaar na 3 augustus voor de soorten die nu op de Unielijst staan. U maakt zich zorgen over de kwaliteit van de informatievoorziening door verkopers. Dat er geen juiste informatie over de verzorging wordt verstrekt staat los van het verbod op het houden van invasieve exoten.
Informatievoorziening
Hoe worden mensen op de hoogte gehouden?
De overkoepelende organisaties zijn geïnformeerd via bijeenkomsten.
U heeft op 7 augustus een e-mail gestuurd met een vraag over het mogen vervoeren van schildpadden die op de Unielijst staan door particulieren. Het gaat om transport naar de dierenarts. Eerder vroeg u ook of de dieren van de winkel naar een particulier vervoerd mogen worden. Deze vragen heb ik doorgestuurd naar een collega en ik heb nu een antwoord gekregen. Graag beantwoord ik uw vraag. Ook ga ik in op uw vraag over opvangcentra.
Vervoer door particulier
Een dier wat al gehouden werd voor dat het op de unielijst werd geplaatst mag door een winkel één jaar gehouden. Het dier mag verkocht worden aan een particulier en vervoerd worden naar de particulier. Een particulier mag het dier vervoeren en houden tot de dood van het dier. Een particulier mag naar de dokter met het dier. Het dier mag niet ontsnappen of zich voortplanten.
Opvangcentra
Een opvangcentrum is niet verplicht een dier te doden. Voor alle opvangcentra gelden -net zoals voor iedere burger- de welzijnsregels uit de Wet dieren. Uitgangspunt is dat de houder van een dier verantwoordelijk is voor het welzijn van een dier. Als een dier niet goed gehouden wordt, kan het dier in beslag genomen worden. Wij nemen dan de zorg voor het dier over.
U heeft op 27 augustus een e-mail gestuurd met een vraag over het mogen vervoeren van schildpadden naar de dierenarts. Ook wilt u weten of er meer opvanglocaties komen. Deze vragen heb ik doorgestuurd naar een collega en ik heb nu een antwoord gekregen. Graag beantwoord ik uw vraag.
Transport naar dierenarts
Als u voldoet aan de overgangsbepalingen voor niet- commerciële eigenaren dan mag u met het dier naar de dierenarts als u er maar goed voor zorgt dat het dier niet ontsnapt en zich niet voortplant. Dit is niet in strijd met de verordening.
Het gaat dan om artikel 31 van de Exotenverordening. Eigenaren van gezelschapsdieren die niet worden gehouden voor commerciële doeleinden en die behoren tot de invasieve uitheemse soorten die zijn opgenomen in de Unielijst, mogen deze dieren houden tot de natuurlijke dood ervan, mits aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
a) de dieren werden al gehouden voor zij werden opgenomen in de Unielijst;
b) de dieren worden in een gesloten omgeving gehouden en alle passende maatregelen zijn genomen om voortplanting of ontsnapping onmogelijk te maken.
Opvangcentra
Op uw vraag over de opvangcentra komen we nog terug.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:24

TS, dat verschilt van schildpad tot schildpad. De ene waterschildpad kan het wel goed doorstaan, de ander overleeft het niet. Vroeger (ongeveer 20 jaar geleden) had ik mijn water/moerasschildpadden binnen, maar uiteindelijk konden ze in de vijver van familie. Ze graven zich in de winter in en komen in het voorjaar weer boven. Van de vier heeft uiteindelijk eentje het volgehouden. Deze ontdekte uiteindelijk de wijde wereld en is naar het dichtbij gelegen kanaal gekropen. Geen idee of die na al die jaren nog zou leven of dat het indertijd door iemand is gevangen.
Als ik nu nog schildpadden zou hebben gehad (en dus wijzer geworden), dan zou ik ze in de winter in een licht verwarmde schuur zetten. Of gewoon helemaal niet meer buiten en alleen nog binnen houden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:29

Hmm ik zal mij er eens in verdiepen. Ik heb deze schildpad gekregen, maar ik heb geen verstand van ze . Wat van schildpad heb ik?

Ik weet wel dat hij 8 jaar oud is

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:23

Hier in de buurt dwalen er ook een paar rond
Als wij ze tegenkomen laden we ze op en gaan ze richting opvang

Ja het gaat vaak best goed , de winter overleven, maar ook vaak genoeg niet

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:25

TS heb je een foto van die schildpad?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:26

Kabayo schreef:
Hmm ik zal mij er eens in verdiepen. Ik heb deze schildpad gekregen, maar ik heb geen verstand van ze . Wat van schildpad heb ik?

Ik weet wel dat hij 8 jaar oud is

Ik denk een geelbuik zo te zien.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:35

Wat naar om te lezen hoe veel misverstanden er zijn over het houden van schildpadden en dat mensen (met goede bedoelingen, dat begrijp ik!) zo'n dier in hun vijver houden :(

Schildpadden zijn NIET geschikt voor het Nederlandse klimaat. Wat Birdie al schrijft, het gaat jaren goed maar langzaam zwakken ze steeds verder af tot ze uiteindelijk sterven. Bloedarmoede, schildrot, vermageren etc.

Schildpadden houden een winterslaap omdat het klimaat hier te koud is, dit zouden ze in hun eigen leefomgeving niet doen.

Ik probeer met mijn tante regelmatig schildpadden te vangen die in het wild zijn uitgezet door mensen die ze hebben losgelaten omdat ze het houden van zo'n dier waarschijnlijk onderschat hebben. Nog nooit een gezonde schildpad uit het water gevist...

Denk dus alsjeblieft heel goed na over de aanschaf en houd ze zeker niet buiten!!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:44

Daan_O schreef:
Wat naar om te lezen hoe veel misverstanden er zijn over het houden van schildpadden en dat mensen (met goede bedoelingen, dat begrijp ik!) zo'n dier in hun vijver houden :(

Schildpadden zijn NIET geschikt voor het Nederlandse klimaat. Wat Birdie al schrijft, het gaat jaren goed maar langzaam zwakken ze steeds verder af tot ze uiteindelijk sterven. Bloedarmoede, schildrot, vermageren etc.

Schildpadden houden een winterslaap omdat het klimaat hier te koud is, dit zouden ze in hun eigen leefomgeving niet doen.

Ik probeer met mijn tante regelmatig schildpadden te vangen die in het wild zijn uitgezet door mensen die ze hebben losgelaten omdat ze het houden van zo'n dier waarschijnlijk onderschat hebben. Nog nooit een gezonde schildpad uit het water gevist...

Denk dus alsjeblieft heel goed na over de aanschaf en houd ze zeker niet buiten!!

Daarom vraag ik het eerst hier voordat ik iets doe.

Maar ik begrijp dat ze in warme zomermaanden buiten kunnen en vanaf september naar binnen moeten? En met een verwarmingselement? Kunnen ze dan ook niet buiten blijven als je het water warm houdt?

Dan zet ik die kleine vijver binnen neer. Mijn plan was om hem in een vijver met koi karpers re doen. Maar ik begrijp dat dit dus niet haalbaar is.