Ik twijfel tussen een langhaar of korthaar Chihuahua

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Ik twijfel tussen een langhaar of korthaar Chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:00

Sommige hebben misschien wel en half jaar terug mijn topic gelezen, daar had ik een boxer die ik weg heb moeten doen na mijn ouders omdat ze mijn zonntje toen nog niet 1 jaar tot 2 keer toe had gebeten.
Nu heb ik toch besloten om weer een hond aan te schaffen, dus eerst kind en dan hond. Voorheen hjad ik de hond al en na een jaar kwam er een baby bij.

Maar goed. Ik heb dus bes;oten voor een Chihuahua, geen kruising. Maar ik twijfel heel erg tussen langhaar en korthaar, ik vind ze beide geweldig...
Mijn vriend ziet het allemaal nog niet zitten, omdat hij liever een 'echte' hond wilt, maar hij accepteerd mijn keuze, hij werkt overdag en veel savonds, en vind het opzich prima.

Wie o wie helpt mij bij mijn keus

oOoKellyoOo

Re: Ik twijfel tussen een langhaar of korthaar Chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:15

Niemand??

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:04

Waarom die twijfel eigenlijks?
Het is maar net hoeveel verzorging jij aan een vacht wil/kan besteden. En wat voor jouw handig is.
Wij hebben bijvoorbeeld voor een kortharige hond gekozen omdat we buitenaf wonen, de hond veel op een boerderij is en ik geen zin heb om altijd die lange haren te moeten kammen en ze overal te vinden.
Ik denk dat je zulke dingen een beetje moet afwegen en dan kijken wat het handigst is in jouw geval. Lachen

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:06

ik vind Chihuahua's niet echt de mooiste "honden"
Maar die langharigen hebben toch wel iets aandoenelijks.
Die kortharige vind ik altijd op aliëns lijken.. Met die oortjes en die ogen Rolleyes
Als ik dus zou moeten kiezen ging mijn keuze uit naar Langharig

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 23:27

Anna-Jelly schreef:
Waarom die twijfel eigenlijks?
Het is maar net hoeveel verzorging jij aan een vacht wil/kan besteden. En wat voor jouw handig is.
Wij hebben bijvoorbeeld voor een kortharige hond gekozen omdat we buitenaf wonen, de hond veel op een boerderij is en ik geen zin heb om altijd die lange haren te moeten kammen en ze overal te vinden.
Ik denk dat je zulke dingen een beetje moet afwegen en dan kijken wat het handigst is in jouw geval. Lachen

Idd ik woon zelf op een boerderij, waar idd veel modder is mer regenachtig weer.
En ja langhaar is zeker zeer snoezig, ik ga het me nog eens overleggen, en alle voor en nadelen op een rij zetten. Een kortharige kan ik altijd nog een jasje aan doen in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:09

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:59

Ik zou zeggen kijk eens of je een fokker kunt vinden in de buurt die beiden heeft. Dan krijg je een impressie. Mijn langharige chihuahua komt van een fokker die er een boel had rondlopen. Kijk sowieso uit dat je bij een goede terechtkomt, ik zie veel te veel mixen waardoor je vage hondjes krijgt Tong uitsteken te groot lichaam met appelhoofdjes enzo Huilen

mijn chihuahua

http://img138.imageshack.us/img138/3853/misskc9.jpg

http://img206.imageshack.us/img206/8186/hondjetl7.jpg

Mijn vriend vind het ook geen honden mar gelukkig is hij er helemaal weg van. Mijn advies is wel om het beestje een opvoeding te geven waarin hij/zij veel in contact komt met andere honden (puppycursus ofzo?). Die van mij heeft dat niet gehad, die van mijn moeder ook niet. Daardoor is contact met andere honden soms moeilijk omdat ze een vrijpittig karakter hebben. Een klein diertje wat toch heul veel hond is Vork

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:06

Oke dankjewel. Puppy cursus wil ik zowiezo gaan doen, ook ivm dat ik een klein kind heb. Ook wil ik kijken na een fokker die zelf ook kleine kinderen heefd, zo hebben de pups toch al een ervaring met kleine kinderen.
Idd daarom ben ik me zeer goed aan het orrienteren, wil echt een ras zuiver diertje. Ik ga geen honderden euros uitgeven aan kruising.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:10

Ik zou zelf nooit zo een fragiel hondje nemen met een kind van 1,5 jaar.
Het risico dat het kind het hondje optilt en laat vallen zou mij te groot zijn..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:12

Ik zou gaan voor langhaar. Ik heb er nl ook al eens over nagedacht of ik een chh leuk zou vinden en zo ja dan welke. De langhaartjes schijnen ook net iets rustiger te zijn als korthaar.

Maarja...dan zie ik weer zo'n uberleuke korthaar en dan weet ik het ook niet meer...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:57

Echwel schreef:
Ik zou zelf nooit zo een fragiel hondje nemen met een kind van 1,5 jaar.
Het risico dat het kind het hondje optilt en laat vallen zou mij te groot zijn..

Zit ook wel wat in hoor, ons zoontje van 16 maand gaat regelmatig wel eens per ongeluk op de hond "zitten" (als hij zijn evenwicht verliest net daar waar de hond ligt, ja dan boem op de hond).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:00

Ik ben een echte korthaar fan, vind ze wat stoerder

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:03

www.minersdaughter.nl .
Deze kennel heeft zowel kort-als langhaar chihuahua's, ik heb er mijn cavaliertje ook vandaan Lachen .

Wat je je wel moet bedenken bij een langhaar, is dat ze echt wel meer vachtverzorging nodig hebben, klitten zijn zo gevormd. Daarentegen vind ik ze wel errug cute Lovers

Chihuahua's zijn niet goedkoop, maar zorg alsjeblieft dat je hem/haar bij een goede fokker haalt! Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit, aangezien je geen dure DAkosten hoeft te betalen voor alle gebreken van marktplaats hondjes...

Succes ermee!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:06

Ik zou eigelijk gaan voor een steviger ras dan een Chihauhua. Zeker als je kind straks groter is en echt kan ravotten met de hond is dit ras gewoon niet geschikt.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:19

Ik heb zelf een korthaar. (zie profiel)
Kijk alsjeblieft wel héél erg goed uit waar je je chihuahua haalt. Tegenwoordig kopen veel mensen ze op marktplaats als zijnde chihuahua, een jaartje later blijkt vaak nog veel meer dan chihuahua doorheen te zitten. Is op zich niet erg, die zijn natuurlijk ook heel erg lief, maar als je echt een chihuahua wil kan je beter naar een goede (erkende)fokker gaan. (zeker omdat er in het ras chihuahua ook afwijkingen kunnen zitten die voor ellendigheid kunnen zorgen, die kan je bij een erkende fokker ook tegenkomen maar de kans is wel minder omdat zij vaak aan rasverbetering doen en niet aan rasvermeerdering)
Een chihuahua zonder stamboom is nooit zeker een chihuahua, ookal zeggen 'fokkers' dat de ouders wel raszuiver zijn, dit valt nooit te controleren.
Ik vraag me ook af of het wel verstandig is om een chihuahua te nemen terwijl je een klein kind hebt.
Chihuahua's zijn echte honden en reageren dan ook zo. Pakt je zoontje je hondje iets te hard beet dan is het HAP! En geloof me, ook chihuahua's kunnen hard bijten.
Mijn korthaar verhaart erg veel, ik geloof dat je dit bij langhaar wat makkelijker in de hand hebt omdat je met het borstelen er al een hoop haar uithaalt en bij een korthaar valt het overal op de grond. Ik heb van de haren van mijn chihuahua meer last dan van mijn andere hond (half langhaar).
Wil je nog meer informatie, over fokker oid, stuur me gerust een PB.
Groetjes Corinne.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:22

Ojee. Chihuahua's zijn ook écht niet de liefste hondjes ter wereld hoor. Dat je dat even weet. Ik ken er meerdere en dat zijn toch krengen, die hangen zo in je vingers. Maar ik ken ook lieve hoor, het hangt natuurlijk grotendeels van de opvoeding af.

Ik ben zelf helemaal weg van langharige Chihuahua's (ja, ik vind het écht leuke hondjes Schijnheilig ). Kortharige vind ik niks.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:19

Heb zelf een kortharige,black and tan chihuahua reutje,was op zoek naar een lichtkleurig langhaar teefje,maar toen ik deze tegenkwam was ik verkocht...
Ik vind altijd dat een hond je moet aanspreken,en dat deed dit mannetje,heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Ik zou dus zeggen ga gewoon met een open mind kijken bij meerdere fokkers/nestjes,en je komt vanzelf je droomhondje tegen.
Kijk inderdaad wel uit met je kindje,onze chihuahua houd totaal niet van die vlugge kinderhandjes,al niet toen hij 7 weken oud was,let dus goed op het karakter.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:17

In principe is het met iedere hond een risico met een kind.
Ik wil inderdaad rustig opzoek gaan, wat morgen niet is kan ook volgende maand, het hoef dus echt niet van vandaag op morgen.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:57

Kelly, ik bedoel meer dan als jouw kindje per ongeluk op hem valt dat zo'n klein, kwetsbaar hondje veel meer risico op een breuk o.i.d. heeft dan een wat groter en steviger hondje.
Ook op een boerderij en met paarden, ik vind het maar eng zo'n klein hondje Bloos
Wij hadden hiervoor ook een klein hondje (jack russel x teckel, maar echt klein) en die zag je echt niet als hij voor de trekker langs liep.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:22

Ik weet natuurlijk niet hoe het kindje van TS zich gedraagt bij dieren, hoe hij zich zal ontwikkelen en hoe TS kind en hond samen laat, maar over het algemeen vind ik dergelijke kleine, fragiele hondjes in ieder geval geen speelkameraadjes voor kleine kinderen. Zeker een chihuahua is erg klein en daardoor kwetsbaar. Daarnaast groeit bij veel chihuahuas de fontanel nooit helemaal dicht, wat het koppie ook extra kwetsbaar kan maken.