de natuur is hier in mijn kooi
mijn ruimte is tien vierkante meter
als ik sterf wordt mijn leven beter
vinden jullie dit nu zo mooi?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
soesita schreef:Het hangt er inderdaad maar een beetje van af hoe de kooien er uit zien. Er is inderdaad in vele dierentuinen wat dat betreft nog werk aan de winkel, maar ik zie het de laatste jaren toch steeds beter worden. En vergeet niet dat vele diersoorten zonder een kweekprogramma in dierentuinen zouden uitsterven, want hun vrije levensruimte in de natuur is ook niet meer wat het geweest is.
Bovendien helpen dierentuinen het bewustzijn en de kennis van mensen voor dieren en natuur aan te scherpen.
Kortom: een moderne dierentuin met ruime, goed ingerichte kooien en eventueel aangepaste programma's tegen de verveling. hoeft wat mij betreft niet dieronvriendelijk te zijn.
PaardenBit schreef:maar die dieren weten toch niet ander:S althans de meeste
magda_90 schreef:Idd. Ik heb stage gelopen in een dierentuin en ik zag er nu niet bepaald ongelukkige dieren zitten. Hoewel ik hier en daar sommige verblijven had willen aanpassen, en dat wordt in de toekomst zeker ook gedaan.
Ze zijn steeds weer bezig om de verblijven zo goed mogelijk aan de dieren aan te passen en te verruimen.
.
xxxmarexxx schreef:PaardenBit schreef:maar die dieren weten toch niet ander:S althans de meeste
hoe kun je hier nou zo over denken????
magda_90 schreef:Tijgers, olifanten en Leeuwen zijn daar niet(http://www.zoofriesland.nl)
En verder waren er ook geen die zo rondliepen. Elk verblijf had genoef verrijkingsmateriaal zodat ze lichamelijk en geestelijk actief waren.
Het voer wordt daarom ook nooit zomaar voor hun neergegooid. Dit wordt altijd in bosjes, aan touwtjes etc gedaan zodat ze bezig zijn.
En natuurlijk ook ik ze liever in het wild, wie niet, maar als ze met uitsterven bedrijgd worden dan heb je soms geen keus.
anita_Sab schreef:magda_90 schreef:Idd. Ik heb stage gelopen in een dierentuin en ik zag er nu niet bepaald ongelukkige dieren zitten. Hoewel ik hier en daar sommige verblijven had willen aanpassen, en dat wordt in de toekomst zeker ook gedaan.
Ze zijn steeds weer bezig om de verblijven zo goed mogelijk aan de dieren aan te passen en te verruimen.
.
heb je dan wel eens dieren gezien die continu heen-en-weer lopen zoals tijgers en
leeuwen, of olifanten die aldoor heen-en-weer zwaaien met de kop en slurf.
dat is steriotiep gedrag
steriotiep gedrag is gestoord gedrag dat dieren vertonen die in te kleine verblijven zitten en dit kom je in elke dierentuin tegen, hoe goed die mensen ook hun best doen om het zo natuurlijk mogelijk te maken.
ik ben van mening dat dieren in de natuur thuis horen ook al is het leven daar een stuk zwaarder, de dieren zullen daar misschien niet zo lang overleven als in een dierentuin, maar ze zullen wel een stuk gelukkiger zijn omdat ze daar gewoon hun natuurlijke gedrag kunnen blijven vertonen
xxxmarexxx schreef:als je kijkt bij bijv de beekse bergen dan vind ik dat de prooidieren daar niet zoveel te klagen hebben. daar mogen ze vrij ruim rond lopen
Thats_Me schreef:xxxmarexxx schreef:als je kijkt bij bijv de beekse bergen dan vind ik dat de prooidieren daar niet zoveel te klagen hebben. daar mogen ze vrij ruim rond lopen
De hoefdieren etc hebben het daar zeker goedmaar ook al hebben ze veel ruimte het is altijd anders dan in de vrije natuur
Thats_Me schreef:Was dat in de tijd dat de rendieren er nog waren? En de bevers die zitten er nu geloof ik ook nog. Daar kwam ook wel leuk stereotype gedrag bij voor hoor