Wat vinden jullie van een dierentuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Wat vinden jullie van een dierentuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:01

10 m²

de natuur is hier in mijn kooi
mijn ruimte is tien vierkante meter
als ik sterf wordt mijn leven beter
vinden jullie dit nu zo mooi?

Afbeelding

smurf1988

Re: Wat vinden jullie van een dierentuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:11

geen probleem mee, mits ze een beetje mooi grote hokken hebben. Kom zelf bijna elke dag in Dierentuin Emmen en daar hebben ze gelukkig geen hokken van 10 vierkante meter Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:17

Het hangt er inderdaad maar een beetje van af hoe de kooien er uit zien. Er is inderdaad in vele dierentuinen wat dat betreft nog werk aan de winkel, maar ik zie het de laatste jaren toch steeds beter worden. En vergeet niet dat vele diersoorten zonder een kweekprogramma in dierentuinen zouden uitsterven, want hun vrije levensruimte in de natuur is ook niet meer wat het geweest is.
Bovendien helpen dierentuinen het bewustzijn en de kennis van mensen voor dieren en natuur aan te scherpen.
Kortom: een moderne dierentuin met ruime, goed ingerichte kooien en eventueel aangepaste programma's tegen de verveling. hoeft wat mij betreft niet dieronvriendelijk te zijn.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:18

Even een weervraag is het in de natuur wel beter? Ja, dieren hebben meer ruimte maar verder is het elk moment van de dag leven en overleven.

Dieren in dierentuinen hebben een goed leven. Tegenwoordig krijgen ze steeds meer ruimte en wordt het welzijn van dieren steeds belangrijker. Je ziet ook steeds vaker dat ze samen met diverse soortgenoten gehuisvest worden en dat ze uitgebalanceerd voer krijgen.

Als ze ziek zijn dan worden ze geholpen, ze worden nauwlettend in de gaten gehouden. Daarbij komt stereotype gedrag steeds minder voor. Sommige dieren blijven daar natuurlijk wel gevoeliger voor dan anderen maar door de steeds vernieuwende ontwikkelingen gaat het steeds beter.

Daarbij zonder fokprogramma's in dierentuinen waren sommige dieren al helemaal uitgestorven geweest. Nu werken dierentuinen mee aan fokprogramma's die bedreigde diersoorten helpen voort te bestaan.

Zijn dierentuinen dan zo slecht? Ja misschien wel ivm surplus etc. maar aan de andere kant nee, het is een mooie manier om mensen kennis te laten maken met dieren op onze aardbol, die ze anders nooit te zien krijgen.
Op die manier zorg je dat mensen er bewust van worden dat het niet al te goed gaat met onze dieren en zullen ze eerder actie ondernemen en geld donderen en acties starten om mooie dieren zoals de panda en amfibieen te redden.

(amfibieen gaat de actie van de dierentuinen dit jaar over Knipoog ).

Ik ben dan ook een voorstander voor dierentuinen het is een mooie manier om mensen en kinderen meer te leren over de natuur.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:45

ik vind het niet zo speciaal zielig ofzo de meeste dieren komen namelijk uit geredde handen en hebben/hadden een reden om niet in het wild geplaatst te kunne worden....
en het is te zielig als je hem maar neer schier omdat hij in dat andere land niet meer terug in het wild kan toch ?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:10

Tja, ik weet eigenlijk niet wat ik ervan vind.

Aan de ene kant vind ik het goed omdat er ook bedreigde soorten weer een kans krijgen, maar aan de andere kant vind ik dat zo´n dierentuin nooit de echte omgeving kan namaken van de bewoner, in het wild is dat vele malen groter.
Ik moet wel zeggen dat de dierentuinen de laatste jaren hun verblijven wel groter hebben gemaakt, vroeger (en ik denk soms nog wel) zaten de dieren echt in een traliekooi, dat is echt absurd!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:18

soesita schreef:
Het hangt er inderdaad maar een beetje van af hoe de kooien er uit zien. Er is inderdaad in vele dierentuinen wat dat betreft nog werk aan de winkel, maar ik zie het de laatste jaren toch steeds beter worden. En vergeet niet dat vele diersoorten zonder een kweekprogramma in dierentuinen zouden uitsterven, want hun vrije levensruimte in de natuur is ook niet meer wat het geweest is.
Bovendien helpen dierentuinen het bewustzijn en de kennis van mensen voor dieren en natuur aan te scherpen.
Kortom: een moderne dierentuin met ruime, goed ingerichte kooien en eventueel aangepaste programma's tegen de verveling. hoeft wat mij betreft niet dieronvriendelijk te zijn.

Idd. Ik heb stage gelopen in een dierentuin en ik zag er nu niet bepaald ongelukkige dieren zitten. Hoewel ik hier en daar sommige verblijven had willen aanpassen, en dat wordt in de toekomst zeker ook gedaan.
Ze zijn steeds weer bezig om de verblijven zo goed mogelijk aan de dieren aan te passen en te verruimen.

Waar ik stage heb gelopen houd zich ook met doelbewuste fokprogramma's bezig, bijvoorbeeld bij de Ocelot, wat een bedreigde diersoort is, deze mevrouw is nu gelukkig drachtig waardoor haar soort weer wat groter wordt.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:00

maar die dieren weten toch niet ander:S althans de meeste

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:01

PaardenBit schreef:

hoe kun je hier nou zo over denken????

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:03

ja mischien ik weet wel het is trouwens wel heel zielig hoe sommige in van die hokjes zitten maar er zijn ook dieren bedoel ik die het daar we lfijn hebben Knipoog

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:07

sorry dikke excuses van wat ik net zij was een beetje hard !! Geld, geld!

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:09

magda_90 schreef:
Idd. Ik heb stage gelopen in een dierentuin en ik zag er nu niet bepaald ongelukkige dieren zitten. Hoewel ik hier en daar sommige verblijven had willen aanpassen, en dat wordt in de toekomst zeker ook gedaan.
Ze zijn steeds weer bezig om de verblijven zo goed mogelijk aan de dieren aan te passen en te verruimen.

.

heb je dan wel eens dieren gezien die continu heen-en-weer lopen zoals tijgers en
leeuwen, of olifanten die aldoor heen-en-weer zwaaien met de kop en slurf.
dat is steriotiep gedrag
steriotiep gedrag is gestoord gedrag dat dieren vertonen die in te kleine verblijven zitten en dit kom je in elke dierentuin tegen, hoe goed die mensen ook hun best doen om het zo natuurlijk mogelijk te maken.

ik ben van mening dat dieren in de natuur thuis horen ook al is het leven daar een stuk zwaarder, de dieren zullen daar misschien niet zo lang overleven als in een dierentuin, maar ze zullen wel een stuk gelukkiger zijn omdat ze daar gewoon hun natuurlijke gedrag kunnen blijven vertonen Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:14

Tijgers, olifanten en Leeuwen zijn daar niet Clown (www.zoofriesland.nl)

En verder waren er ook geen die zo rondliepen. Elk verblijf had genoef verrijkingsmateriaal zodat ze lichamelijk en geestelijk actief waren.
Het voer wordt daarom ook nooit zomaar voor hun neergegooid. Dit wordt altijd in bosjes, aan touwtjes etc gedaan zodat ze bezig zijn.

En natuurlijk ook ik ze liever in het wild, wie niet, maar als ze met uitsterven bedrijgd worden dan heb je soms geen keus.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:40

xxxmarexxx schreef:
PaardenBit schreef:

hoe kun je hier nou zo over denken????

Technisch gezien kan je dat eigenlijk wel zo stellen. Dieren worden in de dierentuin geboren dus eigenlijk weten ze niet beter.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:41

magda_90 schreef:
Tijgers, olifanten en Leeuwen zijn daar niet Clown (http://www.zoofriesland.nl)

En verder waren er ook geen die zo rondliepen. Elk verblijf had genoef verrijkingsmateriaal zodat ze lichamelijk en geestelijk actief waren.
Het voer wordt daarom ook nooit zomaar voor hun neergegooid. Dit wordt altijd in bosjes, aan touwtjes etc gedaan zodat ze bezig zijn.

En natuurlijk ook ik ze liever in het wild, wie niet, maar als ze met uitsterven bedrijgd worden dan heb je soms geen keus.

Was dat in de tijd dat de rendieren er nog waren? En de bevers die zitten er nu geloof ik ook nog. Daar kwam ook wel leuk stereotype gedrag bij voor hoor Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:44

anita_Sab schreef:
magda_90 schreef:

.

heb je dan wel eens dieren gezien die continu heen-en-weer lopen zoals tijgers en
leeuwen, of olifanten die aldoor heen-en-weer zwaaien met de kop en slurf.
dat is steriotiep gedrag
steriotiep gedrag is gestoord gedrag dat dieren vertonen die in te kleine verblijven zitten en dit kom je in elke dierentuin tegen, hoe goed die mensen ook hun best doen om het zo natuurlijk mogelijk te maken.

ik ben van mening dat dieren in de natuur thuis horen ook al is het leven daar een stuk zwaarder, de dieren zullen daar misschien niet zo lang overleven als in een dierentuin, maar ze zullen wel een stuk gelukkiger zijn omdat ze daar gewoon hun natuurlijke gedrag kunnen blijven vertonen Knipoog

Zo als ik al eerder zei. Stereotype ( Knipoog ) gedrag komt gelukkig steeds minder voor. Dieren worden in betere verblijven gehuisvest en ook het voer en de verrijkingen worden steeds beter op de dieren aangepast. De dieren die jij noemt zijn ook zeer gevoelig voor stereotype gedrag maar gelukkig komt daar ook verbetering in.
Je kunt namelijk niet alles in 1x veranderen ook al zou je willen.

Ik blijf dieren een mooie manier van educatie vinden. Kinderen kunnen dieren zien die ze anders nooit zullen zien waardoor ze misschien ook wel actie willen voeren voor de panda samen met het WNF.
Daarbij hoe vaak zien kinderen tegenwoordig nog natuur? Bijna nooit meer. Elk dieren verblijf is weer een stukje nagemaakt natuur. Dan krijgen kinderen het toch eens van dichter bij te zien dan van horen zeggen.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:17

als je kijkt bij bijv de beekse bergen dan vind ik dat de prooidieren daar niet zoveel te klagen hebben. daar mogen ze vrij ruim rond lopen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:37

Ik heb er eerlijk geen problemen mee.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:42

xxxmarexxx schreef:
als je kijkt bij bijv de beekse bergen dan vind ik dat de prooidieren daar niet zoveel te klagen hebben. daar mogen ze vrij ruim rond lopen

De hoefdieren etc hebben het daar zeker goed Ja maar ook al hebben ze veel ruimte het is altijd anders dan in de vrije natuur Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:49

Ben laatst in Artis geweest en was best wel beledigd over de ruimte die sommige dieren hebben. Neem bijv de leeuwen en andere katachtige roofdieren, die arme beesten hebben echt té weinig ruimte gewoon Net als de Orang Oetangs, die vind ik ook erg zielig daar. Ze kijken niet gezond uit hun ogen en zitten maar in een hoekje. Waar ik nog het meest van schrok was de ijsbeer, die is verhuisd naar een ander hok. Vroeger had hij best een mooi verblijf en redelijk groot, nu zitten daar een heleboel bevers ofzo en de ijsbeer zit in een verdomhoekje met heel weinig zwemmogelijkheden. Echt sneu. Voortaan ga ik liever een aantal kilometers verder naar Beekse Bergen ofzo, daar hebben die dieren nog tenminste een beetje gevoel van vrijheid...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:51

Thats_Me schreef:
xxxmarexxx schreef:

De hoefdieren etc hebben het daar zeker goed Ja maar ook al hebben ze veel ruimte het is altijd anders dan in de vrije natuur Lachen

klopt zeker.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:53

Artis is ook niet echt een goed voorbeeld voor een dierentuin in Nederland Nagelbijten / Gniffelen Ze hebben het geluk dat het een monument is en in het centrum van amsterdam ligt maar verder...
Naja doordat het een monument is mogen ze ook weer weinig veranderen. Ik hoop dat als ze verbouwd hebben het een stuk beter is.

Toch vind ik ook Artis wel educatief. Zeker voor de kinderen uit de stad. Die weten niet eens dat melk uit een koe komt omdat ze nog nooit een koe in het echt gezien hebben. Met zo'n dierentuin komen ze dan wel in aanraking met dieren en een beetje met de natuur. Dat vind ik dan wel weer heel erg mooi.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:55

In Nederland hebben de meeste dieren gelukkig wel wat meer ruimte in de dierentuin van 10m2.
Natuurlijk in het wild is er altijd meer ruimte en daar zouden ze ook thuis horen. Al denk ik wel dat het voor veel dierentuindieren geldt dat ze in het wild een stuk meer stress zouden hebben.
Dierentuinen hebben een educatieve waarde, als niemand in Nederland ooit een tijger, olifant, giraffe, ijsbeer ed. had gezien zouden we ons waarschijnlijk ook een stuk minder zorgen maken om bedreigde diersoorten en hoe het met deze dieren in het wild vergaat.
Je ziet het nu ook met de ramp in Birma, blijkbaar moeten we zielige kindjes zien, anders geven we minder geld aan goede doelen.
Zeker Safaripark Beekse Bergen is een goed voorbeeld van hoe een dierentuin veel ruimte kan geven aan de dieren. Steeds meer dierentuinen hebben grote vlaktes. Je kunt ook nooit met zekerheid zeggen of stereotiep gedrag gedrag aan de huisvesting ligt. Bij het safaripark zitten bijvoorbeeld apen die uit proefdiercentra komen, als die stereotiep gedrag vertonen ligt dat waarschijnlijk aan hun achtergrond en dat zal bij meer dieren zijn die uit andere dierentuinen komen.
Wilde dieren in het circus mogen ze van mij wel verbieden, daar vind ik ook geen educatieve waarde meer in zitten.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:19

Thats_Me schreef:
Was dat in de tijd dat de rendieren er nog waren? En de bevers die zitten er nu geloof ik ook nog. Daar kwam ook wel leuk stereotype gedrag bij voor hoor Knipoog

In mijn stageperiode (tussen de afgelopen 2 vakantieperiodes in) waren er geen rendieren. Wat zou stereotyp gedrag bij de bevers moeten zijn dan? Vanwege de kou die er toen nog was waren ze rustiger, idem als meerder dieren. Maar ik heb ze bij de warmere periode dammen zien bouwen etc.

Daarnaast is dit eigenlijks echt de enige dierentuion waar ik mij echt in heb verdiept. Ik ben met de basischool eens naar Emmen geweest. Daarnaast gaan we bij mijn opa en oma in Duitsland regelmatig naar de grote dierentuinen daar, daar hebben de dieren ontzettend grote ruimtes en ook erg verrijkingsmateriaal.

(over het algemeen moet ik zeggen dat Duitsland het qua dierentuinen beter voor hebben dan in Nederland)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:24

Klopt toen waren de rendieren al weg. De bevers waren toen ik er was ook stereotype gedrag aan het vertonen. Steeds herhalen van dezelfde beweging. Toen was hun dam ook af en hadden ze niets meer om te bouwen. Groepje studenten moesten ze observeren voor een opdracht.

Ja klopt in Duitsland is er ook meer ruimte voor dierentuinen over het algemeen. Maar goed in Nederland is alles kleiner.

Ik vind dat er wel goed naar de dieren wordt gekeken naar wat ze nodig hebben en naar de Europese fokprogramma's etc. Ondanks dat sommige dieren 'niet gewenst gedrag vertonen', wordt er toch goed voor gezorgt en alles in zijn werk gezet om dit gedrag zo veel mogelijk en het liefst helemaal te voorkomen.