Extreem bange kat - update: helaas overleden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Extreem bange kat - update: helaas overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 21:28

Hoi allemaal,

Ik heb 8 jaar geleden een asielkat in huis genomen, het dier zat al maanden en maanden in het asiel en niemand wilde hem hebben, ik heb hem in huis genomen en hij is erg gesteld op mij en erg lief en op zijn gemak als alles rustig in huis is. Hij lijkt erg tevreden. Ook gaat het steeds beter tussen hem en mijn vriend, hij komt nu zelfs bij mijn vriend op de bank zitten.

Hij is nog wel heel erg bang in bepaalde situaties, ik kan hem wel aaien en nu zelfs knuffelen maar oppakken lukt niet, dan rent hij angstig weg. Ook is hij bang voor herrie, vreemde mensen en drukte, als dat gebeurt gaat hij onder het bed zitten, ik woon op een 1kamerappartement.

Maar nu moet hij naar de dierenarts omdat er iets mis is met zijn bekkie, iedere keer als ik onder zijn kinnetje aai dan doet hij zijn mond open en draait hij zijn hoofd weg. Kortgeleden is er een hoektand uitgevallen en ik heb het idee dat de andere hoektand scheef zit, helaas kan ik dit niet zelf controleren omdat ik niet in zijn mond kan kijken, hij moet dus naar de dierenarts. Maar hoe krijg ik mijn katje nu in de reismand? Ik kan hem niet oppakken en als ik iets 'vreemds' doe dan rent hij weg omdat hij heel erg angstig is.

Wie weet raad?
Alvast bedankt voor de hulp!
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 22-05-08 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

solarpleure

Re: Extreem bange kat meenemen in reismand, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:38

het ligt eraan op welk termijn je wilt dat je dier naar de dierenarts gaat, je zou een reismandje in de kamer kunnen zetten en daar z'n voer in kunnen zetten, zodat hij erin gaat. Dan kun je gelijk de eerste keer dat hij erin gaat het deurtje dicht doen en naar de dierenarts gaan. Of hem gewoon er aan laten wennen (wennen kun je ook later doen)
succes in ieder geval!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:42

Daar dacht ik idd ook aan.
Onze oude kat, zwervertje, vond het doodeng zodra hij de mand zag. Was altijd alleen controle als we naar de da gingen, dus met een klein beetje druk hem erin gekregen. Wij hebben een mandje met uitschuifbare bodem, zodat het met eruit halen ook handiger is.
Zodra ze erin zit en tijdens de reis toedekken. En vergeet niet handdoeken in de mand te leggen, want meestal laten ze wel wat lopen.

Bij de da hoef je niet bang te zijn dat ze er niet meer in willen, bijna alle katten springen weer naar binnen zodra ze de kans krijgen.
Succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:41

Bedankt, maar hij moet eigenlijk vandaag of morgen nog naar de dierenarts, bestaat er geen pilletje die hem versuft of iets dergelijks? Dat ik hem kan pakken en voorzichtig in de mand doen?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:43

Storm76 schreef:
Bedankt, maar hij moet eigenlijk vandaag of morgen nog naar de dierenarts, bestaat er geen pilletje die hem versuft of iets dergelijks? Dat ik hem kan pakken en voorzichtig in de mand doen?

Die bestaan er inderdaad. Kun je denk ik het beste ook gewoon bij de DA halen..mijn tante gebruikt ze voor de hond als er vuurwerk komt. Denk dat het gewoon een soort kalmeringspilletjes zijn.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:45

dat wou ik net zeggen

bel je dierenarts even en leg het uit
meestal kan je dan een pilletje ophalen die doe je door het voer

en dan gaat de rest heel wat makkelijker

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:50

Oke super!
Ik ga de DAP vandaag meteen bellen!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:52

goedzo en veel succes hopen dat het allemaal mee valt bij de DA

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:23

ik heb ook zo'n angsthaasje. Die komt alleen bij mij in de buurt, en met moeite bij mijn man, maar een ander kan het vergeten. Ze is nochtans als kleine uk hier komen aanwaaien. Lachen

Wat ik moet doen om naar de DA te gaan is het volgende :
1/ een traliekooitje gaan oppikken bij de DA (ze doet nl zó agressief dat onze gewone verhuismand géén optie is). Daar is ze makkelijker uit te halen dan een gewoon kattenbakje.
2/ lekker eten kopen, wachten tot ze eens zin heeft om te komen eten, hopen dat ze wilt eten als ik er naast zit en haar dan vastnemen.

Het is niet fijn voor de kat, ik weet het, maar een verdovend pilletje door dat eten pletten, werkt niet, dan eet ze gewoon niet.
Gelukkig heeft ze tot nu toe nog niets voorgehad en moet ze enkel voor inentingen naar de DA.

Succes met jouw beestje !

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:42

Jokari, ik herken een hoop in jouw kat dat de mijne ook heeft maar ik denk dat mijn kat het pilletje wel eet, hij is een beetje een dommerdje daarin, ik geef hem ook wel eens pilletjes tegen wurmpjes en dat doe ik in een beetje paté en dat heeft hij niet eens door, haha.
En een inenting heeft hij jammer genoeg nog nooit gehad, hij is gewoon te bang om in een mand te gaan, dus dit word de eerste keer dat meneer een dierenarts ziet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:10

Ik ga vanavond 2 pilletjes ophalen bij de DA en een reismandje, voor morgenavond heb ik een afspraak kunnen maken. Eerste pilletje geef ik om 6 uur, en als hij dan om 7 uur nog niet verdoofd genoeg is, mag hij er nog eentje. Om 10 over 8 heeft Luck zijn allereerste afspraakje met de dierenarts. OK dan!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:12

nou veel succes

laat je weten hoe het ging ?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:05

Doe ik Lachen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:00

succes ! Mijne 'ruikt' het meestal als ik iets van zinnes ben dat ze niet leuk gaat vinden. Nagelbijten / Gniffelen Hoop dat de jouwe dat net door krijgt. Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:49

Ik hoop dat mijn katje niet zo slim als de jouwe is, Jokari!
Ik heb 1 pilletje meegekregen(goed voor 12 kilo kat schoon aan de haak, ik begin dus met een kwartje) en een reismandje bij de DA vandaan dat ik in de kamer heb gezet. Luck heeft er eventjes aan geroken en nu kijkt hij er niet meer naar om.
Morgen geef ik hem om 6 uur een kwart pilletje in een lekker hapje en ik hoop dat hij -in tegenstelling tot de slimme kat van jokari- niks doorheeft. Ik ga hem gewoon aaien als hij -hopelijk- op de bank ligt en probeer hem dan voorzichtig op te pakken en in de mand te doen.
Morgenavond horen jullie of het gelukt is!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:55

Toen ik mijn asielkatten ging ophalen zijn ze een flink half uur bezig geweest om de kattin van kooi A naar reismand B te verplaatsen, het is dus geen sinecure Ja De mevrouw had er ooit al een keer 2u en half over gedaan met wilde katten zelfs.

Ik krijg de kater er zelf wel in, maar met de kattin zou ik het voor de moment ook niet willen proberen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:03

sommige katten zijn idd een drama, hopelijk lukt het met de pilletjes wel!!
Zelf heb ik ook een vreselijke angsthaas (trauma's in kittenperiode en nu overgevoelig voor stress) en zag het dus ook echt niet zitten om haar in een mandje te stoppen. Het is nogal een flinke theemuts die dus ook in agressie schiet zodra ze bang wordt en belemmerd word om weg te vluchten. Ik kan wel tegen wat krasjes maar een bloedbad heb ik geen zin in dus haar oppakken en erin stoppen is geen optie jammergenoeg.
Laatst is ze wel meegegaan naar de DA want ze lag er al in Haha! Ik heb het mandje gewoon in de kamer staan met een fleece deken erin en hier slaapt ze erg graag in. Toevallig lag ze er dus ook in toen ik weg moest. Hierna heeft ze het mandje natuurlijk ontweken maar na 1 of 2 weken lag ze er toch weer in.
Voor dit bezoek helpt dit natuurlijk niet meer maar voor de toekomst misschien wel? Iemand zei dat eten erin doen ook kan helpen maar hiermee staan ze er alleen maar tijdelijk in. Gewoon in de kamer als slaapplek (als ze het niet gebruiken zal je wel eten o.i.d. moeten gaan gebruiken) zetten werkt het beste. Ook kan het helpen om wat feliway in de mand te sprayen (feromonen spray) of de "watjestruuk": een watje langs de mondhoeken van je kat wrijven en deze in de mand leggen of overal overheen wrijven zodat de eigen feromonen erin zitten. Dit kan de angst doen afnemen als ze erin zitten.
Hopelijk gaat het een beetje goed vanavond!! (volgende week moet ik zelf ook weer, gebitsreiniging.... hopelijk ligt ze ook dan net te slapen!!)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:06

Hmm, lastig hoor!! Is het niet te doen om hem anders met een deken te vangen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:36

Ik heb laatst per ongeluk een hele goede en redelijk vriendelijke manier gevonden om mijn laatste aanwinst (bang zwervertje) in de mand te krijgen.
Deze kat is heel speels. Nu heb ik een speeltje waar een fel en geconcentreerd rood lichtje uitkomt. Hiermee schijn ik over de grond en over muren ed en hij gaat helemaal in dit spelletje op en rent achter het lampje aan.

Vriendlief gaat op de andere bank zitten, naast het kattemandje dat ik met open deurtje naast de bank heb staan. (staat daar standaard, anders zetten ze het op een lopen als ze ineens zo'n ding zien en nu is het een standaard-ding in huis Haha! )

Ik maak de kat fanatiek met het lampje en laat 'm ook een paar keer langs het mandje rennen. En dan ineens laat ik het lichtje IN het mandje verdwijnen. Poeslief duikt er achteraan, vriendlief doet het deurtje dicht, en de kat is zó druk bezig met in het mandje snuffelen en zoeken waar dat leuke lichtje nou toch is, dat 'ie spontaan vergat om stress te krijgen van het dichte deurtje.

Misschien kunnen jullie er ook wat mee.

Doei!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 19:08

Zwerte, ik had nog geen reismand, die dacht ik nooit nodig te hebben omdat Luck te bang is om naar buiten te gaan. Hij krijgt eigenlijk ook nooit een inenting omdat hij zo moeilijk meewil in de reismand. Misschien moet ik er toch eentje gaan kopen.

Tallie-ho, ik denk niet dat dat gaat lukken, hij is zo bang dat hij al wegrent als ik met een klein handdoekje zwaai.

Sonja, goed idee, alleen is Luck niet speels jammer genoeg... Hij wil nog wel eens een klein beetje spelen met de peos van mijn vriend die hier in het weekend is, maar zijn balletjes, muisjes en ander speelgoed laat hij links liggen.

Ik heb hem trouwens een uur geleden een kwart pilletje gegeven en een half uur laten nog een kwart (hij was nog heel wakker). Nu ligt hij met een wazige blik op de bank. Ik ging net even bij hem zitten en normaal springt hij dan eerst weg, nu niet! Ik probeerde hem op schoot te tillen en voor het eerst in mijn (en zijn) leven lukte dat! Ik heb dus goede moed om hem straks in het mandje te krijgen Lachen

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:15

goed dat hij lekker rustig is nu

zou er meteen even van genieten dat hij op schhot ligt nu haha

we horen straks vast hoe het gegaan is

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:38

ik hoop dat het gelukt is deze avond !

Sonja, dat deed ik ook toen ze nog klein was, maar nu werkt dat niet meer. Nagelbijten / Gniffelen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:10

Helaas, mijn kleine lieve bange katje is er niet meer...

Alles ging goed, hij zat in de reismand en ik ben naar de dierenarts gereden, daar aangekomen zat hij rustig voor zich uit te kijken in de mand totdat we aan de beurt waren. Tijdens het onderzoek kwam naar boven dat zijn ondertandje los zat en hij daarom pijn in zijn bekkie had. Het tandje moest er onder narcose uitgehaald worden omdat het ook een beetje onstoken was. Ik vroeg of de DA hem verder wilde onderzoeken en dat deed ze. Zijn buikje was goed alleen zijn hartslag was niet te meten zo snel ging het.
Daarna bekeek ze zijn nageltjes en die waren wat lang. Ze ging een tangetje halen om ze te knippen en terwijl ze de behandelkamer uitging ging Luck ineens een beetje in mijn armen liggen, ik dacht nog 'wat lief, dat doet hij anders nooit'. Hij ademde wel een beetje zwaar, snurkte een soort. Toen ze terugkwam bleef Luck liggen, ze nam hem meteen mee en rende naar de operatieruimte, ondertussen riep ze de andere dierenarts en samen hebben ze hem proberen te reanimeren. Maar het mocht niet baten... Mijn lieve kleine Lucky werd niet meer wakker... Hij was al gestorven in mijn armen op de behandeltafel...

En nu.... schuldgevoel... de DA zei dat hij waarschijnlijk al een zwak hart heeft gehad en doordat hij zo vreselijk bang was en zijn hart zo snel ging dat hij een hartaanval heeft gehad. Ik ben zo bang dat het door het halve pilletje kwam die ik hem heb gegeven. Maar de andere DA zei dat het voor hem een gemiddelde dosis was.

Ik zal mijn lieve kleine beestje echt vreselijk gaan missen...

Afbeelding

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:13

o wat vreselijk meis

denk je goed te doen en dan dit
veel sterkte hoor

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 21:16

Dank je wel gaapje, de DA zei dat hij echt naar een dierenarts moest omdat het tandje verwijderd moest worden. Hij had ook tandsteen en dat moest ook verwijderd worden.
Moet echt heel erg huilen....