stress en verdriet op konijnengebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

stress en verdriet op konijnengebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:46

Hier gaat het op konijnengebied even flink minder. 3 weken ging het nog wel redelijk goed met Dennis, Droopy en Pipi. Dennis werd wel wat achterna gezeten door Droopy, maar ze lagen ook als grote vrienden regelmatig bij elkaar.
De laatste 1,5 week en dan met name de laatste paar dagen, gaat het erg slecht. Dennis is echt bang voor Droopy geworden. Hij mag nergens zijn waar zij ook is en als hij zich in de tuin waagt wordt hij direct terug het hok in gejaagd. Hij zit zo'n 24 uur per dag in het bovengedeelte van het hok, mag niet beneden naar het toiletje en mag niet naar beneden om te drinken. Bij het eten tolloreert ze hem wel, maar zodra het eten op is begint het gedonder weer.
Dennis maakt een trieste indruk. Hij zit uren achter elkaar bij het trappetje en kijkt naar beneden. Daar zit Droop dan al weer klaar om hem weg te jagen.

Als we dit zien zitten we echt met onze handen in ons haar. We krijgen zo langzamerhand bijna een hekel aan Droopy, want waarom doet ze dit toch? Dennis zijn oren vertonen weer bijtwonden, al hebben we nog geen een keer gezien dat Droopy hem daadwerkelijk gebeten heeft. Daar komt bij dat Mika vermoedelijk is overleden na een fikse bijtwond (en naar abces) van Droopy en dat is ook niet in het voordeel van Droop.
En Pip? Pip maakt zich nergens druk om, gaat lekker zijn eigen gangetje en is met beiden de beste vriendjes...

We weten echt niet meer wat we moeten. Moet Dennis weg omdat het niet gaat? Moet Droopy weg omdat het niet gaat? Moeten we kijken of er een extra voedster gekoppeld kan worden aan ons drietal?
Dennis willen we niet wegdoen, want daar zijn we verschrikkelijk aan gehecht geraakt. Hij is een echte knuffel (in tegenstelling tot de anderen laat hij zich graag aaien) en ons zorgenkindje wat we met een hoop pijn en moeite een fijn (??) leventje hebben kunnen geven.
Droopy willen we niet weg doen, want zij was er tenslotte eerder dan Dennis en is echte maatjes met Pip.
Een tweede voedster erbij zou voor ons en de konijnen het prettigste zijn, maar daar zitten ook weer haken en ogen aan. Het koppelen durven we niet goed meer aan na het gebeuren rondom Mika en alles wat nu met Dennis speelt. Dit zou dus bij de opvang moeten gebeuren, maar kan dat wel met het ruimtegebrek? Wat doen we als het koppelen (langdurig) wel goed gaat bij de opvang en bij ons alsnog mis gaat? Hoe zit het met de termijn waarop alles kan gebeuren? De opvang heeft het razend druk en wij hebben bijna geen geduld omdat we zien dat Dennis aan het lijden is op het moment....

Moeilijk hoor! we weten het echt niet en dat doet verdriet. Heeft iemand advies?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re: stress en verdriet op konijnengebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:57

Wees gerust dat je niet de enige bent die dit meemaakt met zijn/haar konijnen!
Er staat veel op internet over truucjes die kunnen werken om twee konijnen te koppelen. Even goed googlen, de sites weet ik niet uit mijn hoofd.
Probeer de twee probleem konijnen samen mee te nemen naar een stressvolle situatie; de auto bijvoorbeeld, gewoon ergens heen rijden en doe ze samen in een mandje. Eventueel eerst apart, en later bij elkaar rondrijden?
Is het hok ook wel groot genoeg?
Misschien een idee om het hok ook in 2en te splitsen d.m.v. gaas. Bij het gaas de voerbakken neerzetten.
Ik hoop dat het lukt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:59

stresssituaties hebben ze al meegemaakt samen. ook autorijden (moest naar een dierenarts 5 kwartier verder op) hebben we kortgeleden ook al gedaan. Maakt niets uit helaas.
Het hok is groot genoeg. zal zo even een foto plaatsen. Het hok in tweeen splitsen gaat helaas niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:00

het hok zoals het was: kant en klaar gekocht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DIUUHYNV.jpg

we vonden het hok al heel snel te klein voor onze (toen nog) 2 konijnen, dus hebben we er een flinke ren aangebouwd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OYICOSV4.jpg

Vanaf zolder is dit op de momenten dat we thuis zijn het uitzicht. De ren kan op allerlei manieren geopend, de tuin is volledig konijn-proof gemaakt en zo hebben ze dus een uitloopt van ruim 30 vierkante meter.

Afbeelding

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:11

Je zou een deel van het onderste gedeelte van het hok kunnen afschermen en dan buiten in de tuin omwisselen. Misschien een idee om voor paar weken te proberen (of voor 1 week bijvoorbeeld), zodat ze even rust hebben.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:18

hoe bedoel je dat myra?
ik kan 1 deel van het hok wel afschermen, maar dan blijft er maar een klein gedeelte over om te schuilen bij bijvoorbeeld regen. dan zitten ze namelijk allemaal erg graag binnen.
bedoel je dan verder dat ik ze om en om buiten zet en om en om als woonplek ren of hok geef?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:29

Wat je kunt doen is een heel eenvoudig schuilhokje zagen en timmeren. 4 gelijke vierkanten en dan als een kubus timmeren (kubus van 6 vlakken die dus 2 vlakken mist: 1 onderkant en 1 voorkant, de ingang dus). Zou je misschien onder het beschutte gedeelte van het hok kunnen zetten, zodat het nog droger is (beetje hooi er in).
Je zou ze om en om buiten kunnen zetten; maar dan bijvoorbeeld de ene dag die 2 buiten, de andere dag de ander.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:29

pff kreeg net jou berichtje... moet even goed nadenken.. het gaat omeen gecastereerde ram en een ontzettend dominantie voedster of heb ik het nou verkeerd?

edit: hou oud zijn de konijnen?

aan de ruimte kan je probleem niet liggen, je hebt een prachtige ren voor ze!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:32

schuilhokje kan ik zo in elkaar zetten ja. geen probleem.

urko; het gaat om 2 gecastreerde rammen en 1 gecastreerde en super dominante voedster.
van geen van allen weten we hoe oud ze zijn, alle drie zijn gedumpt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:46

Umm wat zou ik doen?

Ik zou er eens bij gaan zitten, en elke keer als die voedster weer lelijk doet tegen die ram die voedster in een doos zetten, in de garage en gewoon eens een uur of twee laten staan.

en dit gewoon eens even een paar dagen vol houden totdat het kwartje valt!

IK heb dit een keer gedaan met een super dominanti cavia zeugje, na 3x in die donkere doos te hebben gezeten dacht ze toch wel na voordat ze weer eens een medesoortgenoot een ooguitbijte

Verder vond ik het idee van een paar extra huisjes geen verkeerd idee, messchien ook ergens een extra voorbakje en waterflesje? kan nooit verkeerd zijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:48

volgende week heb ik meivakantie, dus dan kan ik er inderdaad bovenop gaan zitten. weet alleen niet of een konijn het gaat snappen, maar proberen kan altijd denk ik maar.
zal sowieso wat meer schuilmogelijkheden plaatsen en een extra flesje ophangen (dat ga ik gelijk doen, moet ze toch nog voeren).

hoop dat ik vannacht een beetje kan slapen, zit er echt mee in mijn maag.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:54

nou lees jouw verhaal ook.....fijn konijntjes....toch lekker slapen Ach gut

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:03

Kan je niet in hetzelfde gebied nog een hok neerzetten? Zodat Dennis daar in kan zitten en Droopy haar eigen plek heeft? Mijn ram zit ook nog weleens achter mijn voedster aan en wat bij mij goed helpt is veel schuilhoekjes en op verschillende manieren weg kunnen. Dus midden in het hok een soort wandje. In de ren een tunnel zodat ze weg kan. Zoals het holenstelsel van de wilde konijnen? Zelf heb ik gemerkt dat ze liever dat soort plekjes en hoekjes heeft dan een open stuk.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:05

annepanne schreef:
Kan je niet in hetzelfde gebied nog een hok neerzetten? Zodat Dennis daar in kan zitten en Droopy haar eigen plek heeft? Mijn ram zit ook nog weleens achter mijn voedster aan en wat bij mij goed helpt is veel schuilhoekjes en op verschillende manieren weg kunnen. Dus midden in het hok een soort wandje. In de ren een tunnel zodat ze weg kan. Zoals het holenstelsel van de wilde konijnen? Zelf heb ik gemerkt dat ze liever dat soort plekjes en hoekjes heeft dan een open stuk.

Dat klopt, een hok met meerdere uitgangen kan uitkomst zijn!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:06

Mijn ram vergeet tussen al die hoekjes wat ie ook alweer aan het doen was!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:15

je kan erbij gaan zitten ook met een plantenspuit doen. zodra die aanvalt spuit je em nat(kop werkt goed)

je kan ook konijnen eruit wassen hok wassen en verbouwen(inriching anders zetten) en dan konijnen tegelijk er terug in. hierdoor hebben ze geen terretorium meer en ruiken ze allemaal hetzelfde. werkt ook nog wel eens goed.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:24

Ik vermoed dat een konijn telkens in een doos zetten weinig helpt aangezien konijnen niet de meest intelligente wezens zijn.
Heb zelf heel veel konijnen gehad ( gefokt) en een dominante vrouwtje is en blijft een ramp.
Sommige gevechten gaan door met de dood als gevolg.
Ik ben bang dat je maar twee opties hebt.
Of een extra hok met ren neer zetten voor Dennis of Droopy wegdoen.
Een andere dominant vrouwtje is denk ik geen optie omdat dat zeker knokken word en een onderdanig vrouwtje kan ook zomaar het slachtoffer worden van Droopy.
Onderschat een paar woeste konijnen niet want heb zelden dieren meegemaakt die zo ver gaan in gevechten en domineren.

edit: had je die kapster toevallig al gebeld?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 08:45

de kapster had ik nog niet gebeld door alle stress. ga ik vanmiddag nog even doen.

plantenspuit heb ik al geprobeerd. is ze totaal niet van onder de indruk, of ik moet haar precies midden op haar kop raken en die kans is niet altijd even groot natuurlijk.
het hok heeft meerdere uitgangen en veel schuilmogelijkheden. er zijn 2 huisjes, 2 tunnels en een wandje van wilgenhout.
de inrichting verander ik 2x per week en soms wat vaker.
toen de nijnen geplaatst werden, heb ik alles grondig ontsmet en schoongemaakt. tot aan de tuintegels en schuttingen toe.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:51

Je hebt alle ruimte op de foto te zien. Is het geen optie om nog een konijn erbij te nemen? Dan alles in twee te delen? Je kan dan het slachtoffer laten koppelen bij een opvang en dan tussenin een afscheiding van gaas maken zodat ze elkaar wel kunnen zien en besnuffelen maar niet aan elkaar kunnen. Zou het wel kunnen dan zet je ze met 4 bij elkaar en anders per twee appart.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:21

Meetje22 schreef:
Ik vermoed dat een konijn telkens in een doos zetten weinig helpt aangezien konijnen niet de meest intelligente wezens zijn.
Heb zelf heel veel konijnen gehad ( gefokt) en een dominante vrouwtje is en blijft een ramp.
Sommige gevechten gaan door met de dood als gevolg.
Ik ben bang dat je maar twee opties hebt.
Of een extra hok met ren neer zetten voor Dennis of Droopy wegdoen.
Een andere dominant vrouwtje is denk ik geen optie omdat dat zeker knokken word en een onderdanig vrouwtje kan ook zomaar het slachtoffer worden van Droopy.
Onderschat een paar woeste konijnen niet want heb zelden dieren meegemaakt die zo ver gaan in gevechten en domineren.

edit: had je die kapster toevallig al gebeld?

Geloof mij, die dieren zijn intelligenter dan je denkt, waarom zou mijn Franse hanghoor anders naar zijn naam luister, naar mij toe komen als ik hem roep en in zijn hok gaan als we heb daar naar toe sturen. Hij weet ook dat hij niet aan de planten van mijn moeder mag knabbelen, na een paar met de tuinslang bespoten te zijn (toen hij aan die planten aan het knabbelen was) .. Nee die beestjes zijn niet gek hoor.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 01:14

Ik ga ook voor een lief vrouwtje voor Dennis en dan 2 koppels hebben waar je misschien ooit de schijdingswand tussen weg kan halen. Sneu hoor, hebben ze het zo goed en dan maken ze er nog een zootje van. Je zou het haast ondankbaar noemen Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 05:08

wij hdden ook 1 dominante leidende voedster
en 10 andere konijntjes al dan niet gecastereerd (mannen wel dames niet)

wij gaven de dame in kwestie 2 wekelijks de "zware taak"
nieuw hol te graven

we hadden een berg zand gestort en iedere 2 weken ging daar de schep in
en dan werd er opnieuw gegraven
de dominante dame was dan de dirigent

daarbij hadden wij buiten het grote erblijf meerdere schuil'"hokjes" diverse schuil mogelijkheden alle met laagje stro
als er dan een even minder in de gratie lag had ook deze een warm en vooral tocht vrij en droog onderkomen

tevens op meerdere plaatsen voer en water doet ook al een hoop

succes !

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:25

Dat verhaal van de doos heb ik ook vaker gehoord...Gedragsdeskundigen raden
dat aan als een konijn dingen doet die niet mogen...Bijv. bepaalde dingen slopen
in huis als ze los lopen...Even apart zetten (bijv. in een doos dus) geen contact...
Dat is vaak genoeg straf...Dat hebben ze vaak dan ook snel door...
Konijnen zij echt geen domme dieren die niet kunnen leren hoor...

Proberen kan altijd natuurlijk...
Verder is het 'tijdelijk' opsplitsen van de tuin een optie...Gaas ertussen...vriendinnetje
erbij voor Dennis...Misschien kun je dan zelfs de afscheiding weghalen als het na een
tijdje erg goed gaat...

Jammer dat het niet goed gaat...Je probeert het allemaal zo goed te doen...Nijnen
redden...een paradijsje maken...Alles perfect en werken de nijnen niet mee Boos!...
Veel succes nog met de nijnen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:47

sinds vrijdag doen ze weer normaal tegen elkaar. dennis is nog wel duidelijk bang voor haar, maar wordt niet meer opgejaagd.
hoe kan dit?

heb de opvang al meerdere keren gemaild, maar krijg geen reactie. heel irritant.