ervaringen friese stabij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

ervaringen friese stabij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:09

wie heeft er een stabij en kan me daar wat meer over vertellen?

ik heb de kans een 9 maande oude reu over te nemen vanuit een crisisgezin. De mensen die de hond oorspronkelijk hadden, zijn in een echtscheiding terecht gekomen en de hond moest daarom weg.
De hond is zindelijk en luistert tot voorzover een pup dat kan.

hoe gaat dit ras samen met kinderen en met andere dieren?

TurboTinker

Re: ervaringen friese stabij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:11

mikado_36 hier op bokt heeft er 2 . misschien kan je haar eens pb-en?

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:11

wij hebben er ook een gehad, was een druk hondje, vrat alles op enzo. maar dat ligt ook aan de opvoeding. we hebben er later nog 1 gehad maar dat was een oudje, lief beest.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:12

vrat alles op? uit verveling ofzo? jullie hadden die hond niet als pup?

mikado kan ik inderdaad eens een pb-tje sturen, bedankt!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:13

Mij ouders hebben een 'halve' Tong uitsteken (andere helft is Berner Sennen). Wat ik weet van het karakter van de Friese Stabij is dat ze erg enthousiast en energiek zijn, dat moet je wel kunnen handelen. Verder kunnen ze wat gereserveerd/eenkennig zijn, wat de hond van mijn ouders dus redelijk heeft.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:15

Een vriendin van mij nam altijd haar friese stabij mee, dit was een hele sociale en makkelijke reu, hij was gek op zwemmen en luisterde ontzettend goed. Hij had wel het jachtinstinct dat is het bos vooral naar boven kwam. Maar voor de rest een top hond!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:16

wij hebben 16 jaar lang een friese stabij gehad
wereldhond!!

lief, betrouwbaar en een schat met kinderen...
hij was alleen ietwat dominant naar andere honden maar dat heeft niks met zijn ras te maken

wel zijn ze klein beetje eigenwijs...maar goed dat geeft ook wel karakter Knipoog

normaal worden ze zo rond de 13..onze was 16 geworden maar dan ook wel echt stokoud (doof,blind)

zal hem nooit meer vergeten Ach gut

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:44

hoe ging het bij jullie thuis? was er altijd iemand aanwezig of zaten ze ook wel eens wat uurtjes alleen?
ik werk op 5 minuten van mijn huis en kan dus tussen de middag bijna 45 minuten met hem lopen.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:49

Ik heb een Friese Stabij reu van 6 jaar! Er is ook een huiskamertopic, waar allemaal mensen met Friese Stabij's zitten, daar kun je ook vragen stellen, waar meerdere mensen verschillende stabij's hebben. Ik ben bereid al je vragen te beantwoorden Lachen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 15:51

heb je de link van dat topic misschien?

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:56

Hier de link:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=683930

Onze hond is juist helemaal geen grote eter. Hij laat zijn eten staan, totdat hij echt honger heeft, dan eet hij het op. In zijn puppyjaren heeft hij soms op iets gekauwd, verder nooit.
De onze is erg gemakkelijk, hij is heel braaf met kinderen, wij hebben hier in de straat veel kinderen, die graag mee gaan uitlaten. Ook kinderen die wat bang zijn voor honden, voelen zich uiteindelijk erg op gemak bij hem.
Qua beweging, hij kan makkelijk een paar uur alleen zijn. Helemaal geen probleem. Hij loopt vaak bij ons in de tuin (die is wel groot) en verder wordt hij per dag ongeveer een uurtje uitgelaten, dat is voor hem prima.
Het blijft wel een jachthond, dus met loslaten moet je hem wel goed in de gaten houden. Hij kan prima loslopen, maar al snuffelend wil hij wel eens een loopje nemen, zeker in onbekende gebieden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 16:00

Wij hebben er 2 gehad. Zijn allebei 16 jaar geworden. Twee heel verschillende honden. De ene ontzettend lieve rustige hond, de ander ronduit een etterbak. Niet luisteren, altijd weglopen, kon niet alleen zijn, eeuwig blaffen en was niets te beroerd om te happen als dat zo uit kwam. Het zijn mijn honden in ieder geval niet echt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:17

benangelique schreef:
hoe ging het bij jullie thuis? was er altijd iemand aanwezig of zaten ze ook wel eens wat uurtjes alleen?
ik werk op 5 minuten van mijn huis en kan dus tussen de middag bijna 45 minuten met hem lopen.

nee hoor mijn ouders werkte ook en ik zat ook op school....
in het begin werkte mijn moeder partime en later toen ik oud genoeg was fulltime en liet ik de hond dus in de middag uit en begin avond, mijn mamma 's ochtends en mijn vader 's avonds laat

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:32

Ik heb een kruising (de andere helft is Border Collie).
Hij is in huis héél lief, rustig, aanhankelijk en luistert hij goed. Hij gaat inmiddels weer goed met kleine kinderen (door wat 'pesterijtjes' van mijn zusje een paar jaar terug had hij het vertrouwen nogal verloren, en terecht) en ook met mijn andere dieren kan hij goed overweg (poezen, konijn, chinchilla's).

Hij is doordeweeks van 8.30u tot 12.15u alleen en van 13.00 tot ? (ligt eraan, de ene keer tot 14.00u, de andere keer tot 16.00u). 's Ochtends wordt hij een halfuurtje uitgelaten, tussen de middag 15-20 minuten, zodra er iemand 's middags thuis is kan hij de tuin in (groot genoeg om wat de dollen), na het avondeten 15-20 minuten en rond 23.00u nog een halfuur.

Het grote minpunt is dat hij behoorlijk dominant is en zéér agressief naar andere reutjes is, maar dat is voor zover ik weet niet rasgebonden.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:19

benangelique schreef:
wie heeft er een stabij en kan me daar wat meer over vertellen?

ik heb de kans een 9 maande oude reu over te nemen vanuit een crisisgezin. De mensen die de hond oorspronkelijk hadden, zijn in een echtscheiding terecht gekomen en de hond moest daarom weg.
De hond is zindelijk en luistert tot voorzover een pup dat kan.

hoe gaat dit ras samen met kinderen en met andere dieren?

Ik heb een Friese Stabij van nu bijna 11jaar, ik heb hem vanaf dat hij 10 weken was.
Het is een energieke hond , die gek is op apporteren, keurig los mee loopt, ook erg van zwemmen houd en met alle honden eigenlijk wel overweg kan, het zijn slimme honden maar hebben als ze jong zijn wel erg veel energie, het is immers een jachthond dus dagelijks even met een bal gooien, of laten zwemmen of aan de fiets mee, ze willen graag werken voor de baas, binnen is hij heel rustig, hij is nu bijna 11 en rent nog steeds met veel plezier achter de bal aan, ik denk dat ie wel heel oud gaat worden, het is een sterk ras met geen erfelijke afwijkingen zoals HD.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:40

hoorde net dat er al hele lieve mensen zijn gevonden die de hond graag willen hebben. Omdat ik niet halsoverkop aan een hond wil beginnen, heb ik gezegd dat zij de hond dan maar moesten nemen.
raak wel steeds meer gecharmeerd van het ras trouwens als ik jullie verhalen hoor en diverse informatieve sites lees.

lees hier ook negatieve verhalen, maar komt dat niet altijd door de opvoeding of ervaringen?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:43

denk dat dat idd vooral de opvoeding is en je kan altijd de pech hebben net een dominant exemplaar te treffen, dat heb je bij elk ras, die van mij is een scheet maar slim en energiek dus je moet wel wat met ze doen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 20:45

ik ga me gewoon lekker rustig orienteren op het ras en bij verschillende fokkers. wat ik gelezen heb klinkt gewoon heel erg goed en aangezien ik met een hond graag diverse cursussen wil doorlopen en agility wil gaan doen, lijkt een friese stabij mij prima geschikt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:47

dan denk ik idd dat je hier een fijn ras aan hebt, succes Haha!

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:49

Wij hebben er ook een!
Een ongecastreerd reutje.
Super lief beest, ook met kinderen. Hij trekt nooit zijn lip op, laat staan bijten.
Ikzelf denk dat negatieve ervaringen eerder door opvoeding komen, dan dat het een eigenschap van het ras zou zijn.

Ik zou het je zeker aanraden om te kijken voor een stabij! Ja
Laatst bijgewerkt door row_bow op 26-02-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:49

ik heb ook een stabij, dit is al mijn tweede.. voor mij niks anders.
Ik heb een 5 jarige teef, buiten actief, binnen lekker rustig.

Als wij overdag gaan werken is zij alleen thuis, ze wordt wel om 12 uur uitgelaten door de buurvrouw....
Dat gaat echt super...
Verder is ze wat dominant van karakter, maar heel lief voor kids, is er echt zot op... andere honden zijn buiten geen probleem, maar ze heeft ze liever niet in huis.

Dit was trouwens ook een crisishond...

Ik vind de stabij een wereldhond.. en kan het aan iedereen aanraden..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:54

wij hebben er een echt je kan alles met der doen met kinderen is ze super. alleen ze kunnen wel eigenwijs zijn weet je ook of die je kan krijgen een stamboek ofzo iets heeft.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:54

De meeste die wij in de kennel krijgen zijn ontzettend lief, makkelijk met andere honden en doen geen vlieg kwaad. Ze zijn inderdaad wel ontzettend hyper. Maar als de opvoeding goed is en de mensen niet over-enthousiast doen tegen die hond valt dat ook nog mee.

Veel succes Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:53

benangelique schreef:
hoorde net dat er al hele lieve mensen zijn gevonden die de hond graag willen hebben. Omdat ik niet halsoverkop aan een hond wil beginnen, heb ik gezegd dat zij de hond dan maar moesten nemen.
raak wel steeds meer gecharmeerd van het ras trouwens als ik jullie verhalen hoor en diverse informatieve sites lees.

lees hier ook negatieve verhalen, maar komt dat niet altijd door de opvoeding of ervaringen?

Onze honden hebben precies dezelfde opvoeding gehad met dit uiteenlopende resultaat dus Knipoog .

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:55

Wij hebben een teef, we zijn er super blij mee, ze is waaks; als je even boos wordt luistert zeheel goed, super lief voor de kinderen, kan overal mee naar toe, sociaal, een rustige hond maar altijd in voor te spelen, we zijn er super tevreden mee!