hond verkouden, kan dat??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

hond verkouden, kan dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:53

Hai,

Mijn hond (een boerenfox van 8) lijkt verkouden te zijn; niezen soms, kucht soms wat, snurkt erger dan normaal (harder met name...) en heeft wat waterige oogjes. Ze heeft geen koorts en eet en drinkt goed.
Vriendlief en ik zijn allebei behoorlijk snotterig; hebben we haar aangestoken (heb dus geen idee of virussen van mens op dier over kunnen gaan)?

En is er iets wat ik haar kan geven zodat het snel overgaat? Heb al bij DursyDog 9paardnedrogist voor honden) gekeken, maar niks 'geschikts' gezien.

Iemand hier ervaring mee? Wie z'n hond heeft het ook (gehad)? Hoor het graag!

en ja: ik ben wel dierenfysiotherapeut, maar hier weet ik helaas niks vanaf. Bloos

Valerie_V

Re: hond verkouden, kan dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:02

ja honden kunnen wel verkouden worden die van ons was ook een keer verkouden de hele tijd niezen en hoesten toen zijn we naar de dierenarts geweest die gaf ons een soort poeder wat we door haar eten moesten doen en toen was het heel snel over!

Ik denk dat je dus gewoon een bezoekje aan de dierenarst moet brengen Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:05

OK, dankje. ze is niet ziek ofzo, vanmiddag nog ruim een uur door het bos lopen rennen en gek doen; tierig zat! Knipoog

dus de dierenarts leek me wat overdreven nu. als het erger wordt (wat ik niet hoop) moet ze er natuurlijk wel aan geloven!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:06

dat t van mens op hond over kan gaan heb ik nog nooit van gehoord, maar ook een hond kan een koudje hebben gevat natuurlijk...

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:08

Als je hond erg hoest, kun je bisolvon kinderhoestdrank geven. Neem de slijmoplossende variant en geef hem de dosis voor kleine kinderen. Schijnt goed te helpen

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:09

een hond kan zeker verkouden worden! die van ons was het ook heel erg...dat kwam door de kennelhoest. Is die van jullie toevallig in een pension geweest afgelopen tijd? anders zou ik even bij de dierenarts informeren ... die hebben vast wel een middeltje. zo hebben wij het ook gedaan.

Het overgeven van virussen van mensen aan honden heb ik ook nog nooit gehoord..lijkt me niet heel vreemd.

succes!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 20:59

kennelhoest kan niet; is ze volledig tegen ingeent, en zo klinkt het ook niet.
hoesten is maar af en toe, en het is meer een kuchje dan echt hoesten gelukkig.

wel tranen haar oogjes nogal. en ze snurkt harder, en niest meer. we kijken het wel even aan, en als ze niet gauw opknapt gaat ze toch even langs haar 'grote vrienden' (da), maar niet heus! Clown

ik was meer benieuwd of er voor honden ook middeltjes bestaan net als voor paarden, á la paardendrogist. weet voor paarden daar vanalles vanaf, maar voor honden. Verward

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:18

Ondanks dat een hond geent is tegen kennelhoest, kunnen ze dit wel krijgen en minimale symptomen vertonen.
Wel in véél mindere mate. Lachen

Bisolvon is inderdaad een idee.
Toch ben ik niet zo'n fan van zelf knutselen. Als het nu iets erger wordt, zou je misschien inderdaad een bezoekje DA erop moeten wagen.
Succes met je snotterende hond! Knipoog

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:21

wij hebben een tijdje terug ook een bezoekje gedaan aan de Da met onze hond. Af en toe hoesten, niezen. We vertrouwden het ook niet helemaal want hij liet op een gegeven moment zijn eten staan. We hebben het een dag aan gekeken en zijn heen gegaan.
Bleek dat meneer een beginnende longontsteking had en direct met een Abkuur moest beginnen. Wj vonden hem de dagen daarvoor totaal niet ziek, maar we zijn blij dat we het niet langer aangekeken hadden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:49

Klinkt als een beginnende kennelhoest. (ook geente honden kunnen dit krijgen en heerst veel op het moment.) Heb je ook de Bordetella enting? (In de neus) Dan zijn de honden vaak een paar dagen licht verkouden (zoals het lijkt) en dan is het over. Ent je alleen de normale kennelhoest dan kunnen ze ook best ziek worden. dan is de dierenarts wel aan te raden daar het ontzettend besmettelijk is en ze ook erg ziek kunnen worden. Dan beter in het beginstadium erheen. Je kan Bisolvon geven om het slijm op te lossen en dit oplossen in ijs of yoghurt. (neemt de irritatie weg).

Mijn honden krijgen beide varianten van kennelhoest en één daarvan krijgt symptomen rond deze tijd. Meestal na 3 dagen is het weg.
Bij ons op de praktijk kwamen de laatste maanden bijna dagelijks een nieuwe patient met deze problemen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:51

dierfysio schreef:
kennelhoest kan niet; is ze volledig tegen ingeent, en zo klinkt het ook niet.
hoesten is maar af en toe, en het is meer een kuchje dan echt hoesten gelukkig.

wel tranen haar oogjes nogal. en ze snurkt harder, en niest meer. we kijken het wel even aan, en als ze niet gauw opknapt gaat ze toch even langs haar 'grote vrienden' (da), maar niet heus! Clown

ik was meer benieuwd of er voor honden ook middeltjes bestaan net als voor paarden, á la paardendrogist. weet voor paarden daar vanalles vanaf, maar voor honden. Verward

Dat dacht ik ook bij mijn pup van 5 maanden, het kan geen kennelhoest zijn, hij is volledig geent. Bleek het bij de DA toch wel te zijn.
Ik zou sowieso even naar de DA gaan, toen mijn pup verkouden werd had ik op internet veel rondgespeurd en gelezen dat verkoudheid bij honden heel anders is dan bij mensen, en vaak ook ernstiger.

Succes ermee!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:54

Ook mijn hond heeft kennelhoest,... nee,.. ook nog nooit in een pension of kennel geweest. Maar het is besmettelijk als de pest. Mijn hond is ingent en heeft een mindere zware vorm. Na een weekje lijkt het al weg te zijn. Heeft je hond het langer dan twee weken dan moet je even een bezoekje aan de dierenarts brengen met een AB-kuurtje is het zo over.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 22:52

hond kan denk ik echt geen kennelhoest hebben, want ze is rondom ingeënt (en niet vorige week, maar al twee maanden terug). heeft daar toen geen last van gehad.
en ze ziet weinig tot geen andere honden van dichtbij, dus...

het ergste snotterige is er al af vandaag. nu heeft ze alleen nog enorme vuurwerkstress, het arme beest. ze wil amper naar buiten om te plassen. Bloos!
vriendlief: we gaan haar toch echt niet boven de wc houden, hoor, ze MOET naar buiten! Haha! haha.

ik kijk de waterige oogjes nog even aan, en anders komt er gewoon ook nog dierenartsenstress bij. Tong uitsteken

dankjullie voor de tips in ieder geval. mocht er nog iemand ervaring hebben met traanoogjes: kom maar op! Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:57

Dat ze rondom ingeent is zegt niks. dan kan ze nog licht ziek worden. Komt vaak voor. Ook kan je het aan je kleren menemen naar huis of als de hond ergens snuffelt waar een besmette hond loopt. (Die het zelf niet hoeft te hebben).